2021-09-28, 16:27
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cold17
Se på innebörden och dess kontext.
Ok, bra förslag. Gamlatestamentets kontext och mer specifik Jesajas kontext.

Citat:
Jesaja berättar många gånger vem Herrens tjänare är. Dock inte den specifika "lidande tjänare" det handlar om. Blanda inte två olika betydelser. David är ju också Herrens tjänare och alla andra profeter är/och kallas för Herrens tjänare: därför går din bortförklaring bort och stämmer inte riktigt här.
En lätt bortförklaring funkar inte, bättre kan du!
Jag gav sex bibelverser från Jesaja som visade att Herrens lidande tjänare är Israels folk när Jesaja talar!

Isa 44:1 Men hör nu, du min tjänare Jakob, du Israel som jag har utvalt.

Isa 44:2 Så säger HERREN, han som skapade dig, han som formade dig redan i moderlivet och som hjälper dig: Frukta inte, du min tjänare Jakob, du Jesurun som jag har utvalt.

Isa 44:21 Tänk på detta, du Jakob, du Israel, ty du är min tjänare. Jag har format dig, du är min tjänare. Israel, du blir inte bortglömd av mig.

Isa 45:4 För min tjänare Jakobs skull, för Israels skull, min utvalde, kallade jag dig vid namn. Jag gav dig ett ärenamn, fastän du inte kände mig.

Isa 48:20 Drag ut från Babel, fly från kaldeerna! Förkunna detta med fröjderop, låt det bli känt, för ut det till jordens ände, säg: ”HERREN har återlöst sin tjänare Jakob.

Isa 49:3 Han sade till mig: ”Du är min tjänare, Israel, genom dig vill jag förhärliga mig.”

---------
Israels kallelse är att bli ett folk av präster, det kommer de bli i den messianska framtiden:
"och ni skall vara ett rike av präster och ett heligt folk som tillhör mig. Detta är vad du skall säga till Israels folk.«" 2 Mos 19:6

Citat:
Det är inte några hedningar som talar i Jesaja 53.
Kapitel indelningen är mycket sentida, så läs även inledningen av stycket i kapitel i 52:

Gud kommer i framtiden hämta hem det heliga utvalda folket tillbaka till Israel, vid dem messianska tiden. Jesus gjorde inte detta:
"Brist ut i jubel, Jerusalems ruiner, Herren tröstar sitt folk och friköper Jerusalem.10 Herren visar sin makt och helighet inför alla folk, hela jorden skall se hur vår Gud räddar oss.5211 Bort, bort! Dra ut därifrån, rör inte vid något orent! Håll er rena när ni drar ut, ni som bär Herrens kärl.12 Ni drar ju inte ut i hast, ni är inte på flykt, ty Herren går framför er, Israels Gud går sist i ert tåg."
Jesaja 52:9-12

De andra folken kommer inse att de haft fel om Israels folk som är Herrens tjänare:
"Min tjänare skall ha framgång, han skall bli upphöjd, mäktig och ärad.14 Många förfärades över honom, så vanställt var hans yttre, så föga mänskligt hans utseende.15 Men nu får han många folk att häpna, och kungar förstummas inför honom, ty de ser något de aldrig hört talas om, bevittnar något de aldrig anat." Jes 52:13-15

Judarna har framställts med nidbilder, krökta med stora näsor, precis som Jesaja profeterade.

De som talar i slutet av kapitel 52 och i kapitel 53 är de häpna folken de icke judiska folkens konungar!

Du har inte koll på att det är folkens kungar som talar när du skriver följande:
Citat:
Så du menar att Israel blev borttagen och plågad för Israels skull? Nej, det står att Herrens tjänare blev plågad på grund av (vad?) "mitt folks överträdelse". Ja, på grund av Israels överträdelse. Finns det någon mer detalj som visar på att det handlar om en specifik tjänare som tar på sig straffet istället?

Folkens kungar fortsätter:
"Vem av oss trodde på det vi hörde, för vem var Herrens makt uppenbar?532 Som en späd planta växte han upp inför oss, som ett rotskott ur torr mark. Han hade inget ståtligt yttre som drog våra blickar till sig, inget utseende som tilltalade oss.3 Han var föraktad och övergiven av alla, en plågad man, van vid sjukdom, en som man vänder sig bort ifrån. Han var föraktad, utan värde i våra ögon.4 Men det var våra sjukdomar han bar, våra plågor han led, när vi trodde att han blev straffad, slagen av Gud, förnedrad.5 Han blev pinad för våra brott, sargad för våra synder, han tuktades för att vi skulle helas, hans sår gav oss bot." Jes 53:1-5

Hur häpna är inte folkens kungar. Judarna har inte framställts som Arnold Schwartsnegger, nej de har framställts som späd, fula.
Judarna har varit föraktade, för de icke judiska folken har öst sitt hat och sin förföljelse över dem.

Judarna fick bära priset för de icke judiska folkens förföljelser mot dem, de blev sjuka och dog av förföljelser, men folken trodde det var Gud som straffade Judarna.
Fast det var folkens brott/synd mot Judarna som lagts på det judiska folket.

Folken kände sig nog självrättfärdiga, att deras folk enats och fått "bot" mot splittring när de hade en
gemensam yttre "fiende", Judarna.

Folkens kungar fortsätter med sin självrannsakan:
"Vi gick alla vilse som får, var och en tog sin egen väg, men Herren lät vår skuld drabba honom.7 Han fann sig i lidandet, han öppnade inte sin mun. Han var som lammet som leds till slakt eller tackan som är tyst när hon klipps, han öppnade inte sin mun.8 Han blev fängslad och dömd och fördes bort, men vem ägnade hans öde en tanke? Han blev utestängd från de levandes land, straffad för sitt folks brott." Jes 53:6-8

Israels folk var som lam som är tysta när de förs till slakt, gång på gång i pogrom efter pogrom.

Jag stryker under att Israels folk lever i diaspora för att de syndat mot Guds bud till dem. Alla folk syndar men Gud ställer högre krav på sitt utvalda folk.

Moses profeterade om att Israels skulle få leva i diaspora om de inte höll Guds bud:
"och ni skall ryckas bort från det land du nu kommer till och tar i besittning.2864Herren skall skingra dig bland alla folken, från jordens ena ände till den andra." 5 Mos: 28:63-64.

"Han fick sin grav bland de gudlösa, fick vila bland ogärningsmän, fastän han aldrig hade gjort något orätt, aldrig tagit en lögn i sin mun." Jes 53:9

Judarna i diaspora begravdes bland de gudlösa folken. Ibland begravdes de i masgravar, eldades upp eller kastades i brunnar som täcktes igen och blev deras grav.

Andra ljög ihop paranoida konspirationsteorier mot Judarna, men om de ljugit (vilken människa har aldrig ljugit) så är det försumbart i samanhanget.

"Men Herren tog sig an den han sargat, botade den som gjort sig till ett skuldoffer. Han skall få ättlingar och ett långt liv, och Herrens vilja skall förverkligas genom honom.11 När hans elände är över skall han se ljuset och bli mättad av insikt. Min tjänare, den rättfärdige, ger rättfärdighet åt många och bär deras skuld.12 Jag skall ge honom hans andel bland de stora, låta honom dela byte med de mäktiga, för att han var beredd att dö och blev räknad som syndare, när han bar de mångas skuld och bad för syndarna." Jes 53:10-12

Citat:
Nej, Jesus har inte misslyckats med profetian som Sakarja skev om - eftersom den tiden har inte kommit ännu. Läs om hela mitt inlägg och hoppa inte över verser och förklaringar som har starka kopplingar till varandra.

"And it shall happen in that day that I will make Jerusalem a very heavy stone for all peoples; all who would heave it away will surely be cut in pieces, though all nations of the earth are gathered against it." Zechariah 12:3

Ser du vad det står eller hoppar vi över detaljer ännu en gång..?
"In that day" och "though all nations of the earth are gathered against it". Tydligen är det en särskild dag som handlar om när judarna blir attackerade i sin egen huvudstad (Israel proklamerade 1950 Jerusalem som huvudstad). Ett sådant storskaligt krig där alla jordens folk församlar sig mot henne - har inte hänt änn. En annan viktig detalj i och med detta, är samtidigt judarnas massomvändelse under den dagen. Läs Zechariah 12:10-14

Det finns de som menar att liknande händelser hänt historiskt, att Sakarja 12s sorg över en son uppfylldes med sorgen över Ahab, Omris son, som var Kung över Israel och dödades i strid.

Personligen tror jag, som du, att det inte inträffat.

Kristna tjatar om Sakarja 12 för att där står ett enda ord som lösryckt, ur sitt sammanhang, slår an till deras hjärta, ordet "genomborrad". Kristna associerar detta ord med sin gudasons död.

Att någon blir genomborrad, huggen med spjut, svärd eller kniv eller kanske t o m skjuten, det innebär inte att den människan är Jesus.

Sakarja 12 handlar inte på något sätt om Jesus, varken i dåtid eller vad nya teststamentets tilläggstester påstår om en återkomst. Kapitlet handlar om hur Jerusalem angrips, befolkningen ber och ändå vinner trots att deras ledare genomborras, dör och sörjs.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2021-09-28 kl. 16:39.
Citera
2021-09-28, 16:44
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlussenSTHLM
Hade du trott på Gud skulle du vara kristen.
Vem är du att avgöra min relation till den Evige?

"Förliten eder icke på furstar, icke på en människoson, han kan icke hjälpa." Bibel 1917.
Citera
2021-09-28, 19:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Vem är du att avgöra min relation till den Evige?

"Förliten eder icke på furstar, icke på en människoson, han kan icke hjälpa." Bibel 1917.
Bibeln lär ut att följare av Jesus Kristus kallas kristna. Följer du inte Jesus så har du ingen relation med Gud.
Citera
2021-09-28, 23:26
Medlem
cold17s avatar
Citat:
Kristna tjatar om Sakarja 12 för att där står ett enda ord som lösryckt, ur sitt sammanhang, slår an till deras hjärta, ordet "genomborrad". Kristna associerar detta ord med sin gudasons död.

Att någon blir genomborrad, huggen med spjut, svärd eller kniv eller kanske t o m skjuten, det innebär inte att den människan är Jesus.

Sakarja 12 handlar inte på något sätt om Jesus, varken i dåtid eller vad nya teststamentets tilläggstester påstår om en återkomst. Kapitlet handlar om hur Jerusalem angrips, befolkningen ber och ändå vinner trots att deras ledare genomborras, dör och sörjs.

Du skriver att Sakarja 12 handlar om hur Jerusalem angrips, befolkningen ber och ändå vinner trots att deras ledare genomborras, dör och sörjs." Vilken ledare? Trots att deras ledare genomborras, dör och sörjs? Det här var nytt.. Kan vi sluta grovt förvränga det uppenbara i texten?
"På den dagen skall jag bestämma mig för att utrota alla hednafolk som kommer mot Jerusalem.
Men över Davids hus och över Jerusalems invånare skall jag utgjuta nådens och bönens Ande, så att de ser upp till mig". Vem är det som talar här? Herren!
Ser du resultatet i det? När kommer folket att se upp till Honom? Först då när Herren skall utgjuta nådens och bönens Ande. Då ser vi hur de börjar att sörja. Observera också hur de kommer att sörja. Sluta gå emot sanningen. Är du en jude så gratulerar jag dig och du har min respekt. Men sanningen har ingen nationalitet och bryr sig inte om varken våra känslor eller önskemål. Låt oss därför hålla oss till det som är rätt istället.

Gång på gång upprepar du att "Jesus gjorde inte detta" och Jesus gjorde inte det andra och tredje" i din uppfattning genom (antagligen) den analys du har gjort hittills..
Då undrar jag fortfarande: varför vägrar ni att inse att tider eller stunder som Gud i sin makt har fastställt är något som vi bör notera?

När profeten Daniel bad till Herren, sin Gud, angående hans folk, så uppenbarade Gud följande:
"Sjuttio veckor är bestämda över ditt folk och över din heliga stad för att göra slut på överträdelse, försegla synder, försona skuld, föra fram en evig rättfärdighet, fullborda syn och profetia och smörja den Allraheligaste. Vet därför och förstå: Från den tid då ordet gick ut att Jerusalem skulle återställas och byggas upp till dess den Smorde Fursten kommer, skall det gå sju veckor och sextiotvå veckor. Gator och vallgravar skall på nytt byggas upp, trots tider av svårigheter. Men efter de sextiotvå veckorna skall den Smorde förgöras, helt utblottad. Och staden och helgedomen skall förstöras av folket till en furste som kommer. Men slutet kommer som en störtflod. Intill änden skall det råda krig. Förödelse är fast besluten."
Daniel 9:24-26

Här ser vi Guds plan för Israel och det börjar med att göra slut på överträdelse, försegla synder och försona skuld. Var det inte det Jesus talade om?" Från den tiden började Jesus predika och säga: "Omvänd er, ty himmelriket är nu här." Matthew 4:17
Vem talar Han till? Judar var ju religiösa och trode på Gud? Ja, det visade sig också att bara för att man på utsidan gör och ser rättfärdig ut, betyder det inte att man är ren och rättfärdig på insidan också..
"Jesus svarade dem: "Det är inte de friska som behöver läkare utan de sjuka. Jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga till omvändelse utan syndare." Lukas 5:31-32

Han understryker också det faktum att var och en som gör synd är syndens slav men om nu Sonen (Jesus Kristus) gör er fria, blir ni verkligen fria (John 8:34-36).

Fria från vad? Syndernas grepp. Och synder är skulder inför Gud. Hur kan du göra någon fri från synder utan offer (som det var enligt Mose lag)? Just det, det är ju Han själv som är offer - Guds Lamm, som tar bort världens synd! Fast det gillar ni inte och därför väljer att bortförklara Jesaja 53 och menar på att det handlar om judar eller Israels folk!

Det står tydligt för den som har ögon att se. Dock vill många inte acceptera sanningen för vad den är och försöker oftast även förvränga sanningen eftersom den strider mot deras världsbild.
Så som man gjorde 2000 år sedan, sker det liknande laglöshet idag. De stänger himmelriket för människor. Själva kommer de inte in men dem som försöker komma dit hindras.

Åter till profetian.
"Men efter de sextiotvå veckorna skall den Smorde förgöras". Hur kommer det sig nu då..? Hur kan den Smorde Fursten plötsligt förgöras? Är det ens rimligt i din värld?

Varför tittar vi enbart på hälften av bilden där en mäktig Messias regerar över jorden men vi vägrar samtidigt att acceptera "vägen dit"? Och nu plötsligt måste vi hitta en annan bortförklaring.. Visst..
För övrigt, vad hände efter detta?
Jo, år 70 ödelade romarna Jerusalem och jämnade templet med marken (i och med att Judarna hade gjort uppror mot den romerska ockupationsmakten). Precis som det står: "Och staden och helgedomen skall förstöras av folket till en furste som kommer. Men slutet kommer som en störtflod. Intill änden skall det råda krig. Förödelse är fast besluten."
Något som även Jesus hade nämnt:
"När Jesus gick ut från templet, sade en av Hans lärjungar till Honom: "Mästare, se vilka stenar och vilka byggnader!" Jesus sade till honom: "Du ser dessa stora byggnader. Här skall inte sten lämnas på sten, utan allt kommer att brytas ner." Mark. 13:1-2

Med det sagt, får vi inte glömma bort Israels omvändelse i framtiden som det står skrivet om hos profeten Sakarja (Zechariah) 12:12-14) - något liknande massomvändelse bland judar har ju inte hänt hittills. De kommer att se på Honom "whom they pierced" och sörja Honom så som man sörjer ende sonen, och de skall gråta bittert över Honom, så som man gråter över sin förstfödde.

Har Jesus sagt att det är över för judarna? Nej. Han säger:
"Se, ert hus kommer att stå öde. Ty jag säger er: Härefter skall ni inte se mig, förrän ni säger: Välsignad är Han som kommer i Herrens namn."
Matteusevangeliet 23:37-39
Citera
2021-09-28, 23:54
Medlem
cold17s avatar
Citat:
Ok, bra förslag. Gamlatestamentets kontext och mer specifik Jesajas kontext.

En lätt bortförklaring funkar inte, bättre kan du!
Jag gav sex bibelverser från Jesaja som visade att Herrens lidande tjänare är Israels folk när Jesaja talar!

Israels kallelse är att bli ett folk av präster, det kommer de bli i den messianska framtiden:
"och ni skall vara ett rike av präster och ett heligt folk som tillhör mig. Detta är vad du skall säga till Israels folk.«" 2 Mos 19:6

Kapitel indelningen är mycket sentida, så läs även inledningen av stycket i kapitel i 52:

Gud kommer i framtiden hämta hem det heliga utvalda folket tillbaka till Israel, vid dem messianska tiden. Jesus gjorde inte detta:
"Brist ut i jubel, Jerusalems ruiner, Herren tröstar sitt folk och friköper Jerusalem.10 Herren visar sin makt och helighet inför alla folk, hela jorden skall se hur vår Gud räddar oss.5211 Bort, bort! Dra ut därifrån, rör inte vid något orent! Håll er rena när ni drar ut, ni som bär Herrens kärl.12 Ni drar ju inte ut i hast, ni är inte på flykt, ty Herren går framför er, Israels Gud går sist i ert tåg."
Jesaja 52:9-12

De andra folken kommer inse att de haft fel om Israels folk som är Herrens tjänare:
"Min tjänare skall ha framgång, han skall bli upphöjd, mäktig och ärad.14 Många förfärades över honom, så vanställt var hans yttre, så föga mänskligt hans utseende.15 Men nu får han många folk att häpna, och kungar förstummas inför honom, ty de ser något de aldrig hört talas om, bevittnar något de aldrig anat." Jes 52:13-15

Judarna har framställts med nidbilder, krökta med stora näsor, precis som Jesaja profeterade.

De som talar i slutet av kapitel 52 och i kapitel 53 är de häpna folken de icke judiska folkens konungar!

Du har inte koll på att det är folkens kungar som talar när du skriver följande:

"Vem av oss trodde på det vi hörde, för vem var Herrens makt uppenbar?532 Som en späd planta växte han upp inför oss, som ett rotskott ur torr mark. Han hade inget ståtligt yttre som drog våra blickar till sig, inget utseende som tilltalade oss.3 Han var föraktad och övergiven av alla, en plågad man, van vid sjukdom, en som man vänder sig bort ifrån. Han var föraktad, utan värde i våra ögon.4 Men det var våra sjukdomar han bar, våra plågor han led, när vi trodde att han blev straffad, slagen av Gud, förnedrad.5 Han blev pinad för våra brott, sargad för våra synder, han tuktades för att vi skulle helas, hans sår gav oss bot." Jes 53:1-5

Hur häpna är inte folkens kungar. Judarna har inte framställts som Arnold Schwartsnegger, nej de har framställts som späd, fula.
Judarna har varit föraktade, för de icke judiska folken har öst sitt hat och sin förföljelse över dem.

Judarna fick bära priset för de icke judiska folkens förföljelser mot dem, de blev sjuka och dog av förföljelser, men folken trodde det var Gud som straffade Judarna.
Fast det var folkens brott/synd mot Judarna som lagts på det judiska folket.

Folken kände sig nog självrättfärdiga, att deras folk enats och fått "bot" mot splittring när de hade en
gemensam yttre "fiende", Judarna.

Folkens kungar fortsätter med sin självrannsakan:
"Vi gick alla vilse som får, var och en tog sin egen väg, men Herren lät vår skuld drabba honom.7 Han fann sig i lidandet, han öppnade inte sin mun. Han var som lammet som leds till slakt eller tackan som är tyst när hon klipps, han öppnade inte sin mun.8 Han blev fängslad och dömd och fördes bort, men vem ägnade hans öde en tanke? Han blev utestängd från de levandes land, straffad för sitt folks brott." Jes 53:6-8

Israels folk var som lam som är tysta när de förs till slakt, gång på gång i pogrom efter pogrom.

Jag stryker under att Israels folk lever i diaspora för att de syndat mot Guds bud till dem. Alla folk syndar men Gud ställer högre krav på sitt utvalda folk.

Moses profeterade om att Israels skulle få leva i diaspora om de inte höll Guds bud:
"och ni skall ryckas bort från det land du nu kommer till och tar i besittning.2864Herren skall skingra dig bland alla folken, från jordens ena ände till den andra." 5 Mos: 28:63-64.

"Han fick sin grav bland de gudlösa, fick vila bland ogärningsmän, fastän han aldrig hade gjort något orätt, aldrig tagit en lögn i sin mun." Jes 53:9

Judarna i diaspora begravdes bland de gudlösa folken. Ibland begravdes de i masgravar, eldades upp eller kastades i brunnar som täcktes igen och blev deras grav.

Andra ljög ihop paranoida konspirationsteorier mot Judarna, men om de ljugit (vilken människa har aldrig ljugit) så är det försumbart i samanhanget.

"Men Herren tog sig an den han sargat, botade den som gjort sig till ett skuldoffer. Han skall få ättlingar och ett långt liv, och Herrens vilja skall förverkligas genom honom.11 När hans elände är över skall han se ljuset och bli mättad av insikt. Min tjänare, den rättfärdige, ger rättfärdighet åt många och bär deras skuld.12 Jag skall ge honom hans andel bland de stora, låta honom dela byte med de mäktiga, för att han var beredd att dö och blev räknad som syndare, när han bar de mångas skuld och bad för syndarna." Jes 53:10-12

Det finns de som menar att liknande händelser hänt historiskt, att Sakarja 12s sorg över en son uppfylldes med sorgen över Ahab, Omris son, som var Kung över Israel och dödades i strid.

Personligen tror jag, som du, att det inte inträffat.

Jag gav dig tillräckligt att fundera över men du väljer att blunda och söker dig till källor som låter din världsbild vara i fred. Sök efter sanningen istället.

Ja, som det står skrivet: seeing they do not see, and hearing they do not hear, nor do they understand. And in them the prophecy of Isaiah is fulfilled.

Dina påstående/ tolkningar kunde jag se i en hemsida som heter "jewsforjudaism". Det är fullt förståeligt. Vad säger du då om judarna som faktiskt accepterar Jesus Kristus? De kan ju både språket och sin historia - och så enkelt är det inte för judar att acceptera Jesus som Messias. Eller vad säger du om rabbiner som inte höll med den senaste tolkningen av Isaiah 53 där det påstås handla om Israels folk? "Some of the first written interpretations or targums (ancient paraphrases on biblical texts) see this passage as referring to an individual servant, the Messiah, who would suffer."

Här har du från en källa som jag har funnit idag "Jews for Jesus" - vilket åtminstone bekräftar det redan uppenbara i kontexten. Låt oss se:

"This verse presents some difficulty to those who interpret this passage as referring to Israel:

By oppression and judgment he was taken away; and as for his generation, who considered that he was cut off out of the land of the living, stricken for the transgression of my people? (Isaiah 53: 8)

But, were the Jewish people ever "cut off from the land of the living?" Absolutely not! God promises that Israel will live forever:

If this fixed order [the sun to shine by day, the moon and stars to shine by night, etc.] departs from before me, declares the Lord, then shall the offspring of Israel cease from being a nation before me forever. (Jeremiah 31:36)

Likewise, this interpretation makes nonsense of the phrase, “for the transgression of my people he was stricken,” since “my people” clearly means the Jewish people. If verse eight refers to Israel, then are we to read that Israel is stricken for Israel because of Israel’s sin? How can the sin-bearer and the sinner be the same? Likewise, how can Israel be the servant, the one who “had done no violence, nor was any deceit in his mouth” (Isaiah 53:9)? Israel is not now, nor ever has been, without sin—the Scriptures are replete with examples of Israel’s disobedience."

Se även följande:

Isaiah predicted that the Servant of the Lord would be disfigured by suffering and rejected by many. 700 years later, Yeshua was struck, spat on, mocked, and blasphemed (Mark 15:17-19, Matthew 27:39-44).

Isaiah said this person would come from humble beginnings. Yeshua grew up in a city with a poor reputation, Nazareth (Luke 2:39-40,51).

Isaiah said that the Servant would bear our sins and suffer in our place. 700 years later, Jesus “himself bore our sins in his body on the tree, so that we might die to sins and live for righteousness; by his wounds you have been healed” (1 Peter 2:24).

Isaiah predicted that the Servant would heal many. Jesus made the lame walk, the blind see, and the sick healthy all throughout his earthly ministry (Matthew 8:16-17).

Isaiah said that he would voluntarily take our punishment upon himself. Jesus said: “I am the good shepherd. The good shepherd lays down his life for the sheep” (John 10:11).

Jesus did not defend himself before Herod, Pontius Pilate, or the Sanhedrin (Matthew 26:62-64; 27:11-14; Luke 23:9). Just as Isaiah foretold, he remained silent during his suffering.

Isaiah predicted that the Servant would die, be buried with a rich man, but would not remain dead. Jesus did all of this when he died on a cross (Mark 15:37; John 19:33-34), was buried in the tomb of Joseph of Arimathea (Matthew 27:57-60), and when he rose three days after his death.

https://jewsforjesus.org/publications/issues/issues-v13-n06/whos-the-subject-of-isaiah-53-you-decide/
Citera
2021-09-29, 13:54
Medlem
Ni har alla fel största Alfan är ju Zlatan så klart!
Citera
2021-09-29, 14:06
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlussenSTHLM
Bibeln lär ut att följare av Jesus Kristus kallas kristna. Följer du inte Jesus så har du ingen relation med Gud.
Jag har ingen relation till de kristnas Jesus och tror inte på de kristna tilläggstexterna till Bibeln.

Detta gillar inte du: Jag är mycket glad för min Gudsrelation, ber och läser psalmer varje dag och upplever ofta Guds omsorgsfulla kärlek.

Jag lämnade kristendomen 2008 efter 30 år som aktiv kristen, en fin god gemenskap men tron var inte sann.

---+++++
Bibeln har många namn på Gud i den Masoretiska grundtexten, men eftersom kristna inte vill uttala dessa heliga namn översätter kristna biblar namnen med Herren.

Judiska översättningar skriver vanligen Hashem istället för gudsnamnen.

Jag använde begreppet den Evige som används i Heymans översättning av Psaltaren.
Citera
2021-09-29, 14:15
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Du skriver att Sakarja 12 handlar om hur Jerusalem angrips, befolkningen ber och ändå vinner trots att deras ledare genomborras, dör och sörjs." Vilken ledare? Trots att deras ledare genomborras, dör och sörjs? Det här var nytt.. Kan vi sluta grovt förvränga det uppenbara i texten?
Sluta med personangrepp, att jag skulle förvrängt det uppenbara i texten!

Kristna älskar texten för någon blir genomborrad/knivhuggen/skjuten och då tror de att det måste vara Jesus, men texten handlar om annat.

Läs Sakarja 12 själv så ser du att den inte handlar om Jesus:

Sakarja 12 frän Bibel 2000:
" Jerusalem belägras, räddas och förnyas
Profetord. Herrens ord om Israel. Så talar Herren, han som har spänt ut himlen och lagt jordens grund, han som har skapat livsanden i människan:Jag skall göra Jerusalem till en bägare som berusar alla de omgivande folken. Också Judas städer skall belägras tillsammans med Jerusalem. Den dagen skall jag göra Jerusalem till en lyftesten för folken: var och en som försöker lyfta den skall sarga sig, och alla jordens folkslag skall samla sig mot den. Den dagen, säger Herren, skall jag slå alla hästar med skräck och alla ryttare med vanvett. Men över Juda skall mina ögon vaka, och folkens alla hästar skall jag slå med blindhet. Då skall Judas släkter tänka: Jerusalems invånare har sin styrka i Herren Sebaot, sin Gud. Den dagen skall jag göra Judas släkter till ett glödande fyrfat bland vedträn och till en brinnande fackla i en kärve, och de skall förtära alla omgivande folk, på alla sidor. Men folket i Jerusalem skall få bo kvar i sin stad.Herren skall först rädda Judas folk, så att inte Davids ätt och Jerusalems invånare får större ära än Juda. Den dagen skall Herren skydda Jerusalems invånare. Den svagaste bland dem skall den dagen vara som David, och Davids ätt skall vara som en gud, som en Herrens ängel framför dem. Den dagen ämnar jag förinta alla de folk som drar upp mot Jerusalem.Men i Davids ätt och i Jerusalems invånare skall jag ingjuta en anda av godhet och vilja till bön, och de skall se upp till mig. Den som de har genomborrat skall de sörja som man sörjer sin ende son, de skall gråta bittert över honom som man gråter över sin förstfödde.Den dagen skall sorgehögtiden i Jerusalem vara lika stor som den som hölls på Megiddoslätten över Hadad-Rimmon. Och landet skall hålla dödsklagan släkt för släkt: Davids släkt för sig och dess kvinnor för sig, Natans släkt för sig och dess kvinnor för sig, Levis släkt för sig och dess kvinnor för sig, Shimis släkt för sig och dess kvinnor för sig, alla de andra släkterna var för sig och deras kvinnor för sig.

© Svenska Bibelsällskapet"

Jag tror inte på NT och tror inte på bibelverser som från NT som inte kan backas upp i GT.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2021-09-29 kl. 14:19.
Citera
2021-09-29, 14:23
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Jag gav dig tillräckligt att fundera över men du väljer att blunda och söker dig till källor som låter din världsbild vara i fred. Sök efter sanningen istället.
Jag gav en grundlig bibelgenomgång av texten och du kommer med personangrepp mot mig, att jag inte söker sanningen.

Verser från NT som inte backas upp av GT är värdelösa.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2021-09-29 kl. 14:29.
Citera
2021-09-30, 04:00
Medlem
Jesus, slås?

Så en psykiskt sjuk judisk incel som fortfarande bor hemma hos sin mamma tycker du det låter som en riktig alfaman?
Citera
2021-09-30, 20:43
Medlem
cold17s avatar
Citat:
Sluta med personangrepp, att jag skulle förvrängt det uppenbara i texten!

Kristna älskar texten för någon blir genomborrad/knivhuggen/skjuten och då tror de att det måste vara Jesus, men texten handlar om annat.

Läs Sakarja 12 själv så ser du att den inte handlar om Jesus:

Sakarja 12 frän Bibel 2000:
" Jerusalem belägras, räddas och förnyas
Profetord. Herrens ord om Israel. Så talar Herren, han som har spänt ut himlen och lagt jordens grund, han som har skapat livsanden i människan:Jag skall göra Jerusalem till en bägare som berusar alla de omgivande folken. Också Judas städer skall belägras tillsammans med Jerusalem. Den dagen skall jag göra Jerusalem till en lyftesten för folken: var och en som försöker lyfta den skall sarga sig, och alla jordens folkslag skall samla sig mot den. Den dagen, säger Herren, skall jag slå alla hästar med skräck och alla ryttare med vanvett. Men över Juda skall mina ögon vaka, och folkens alla hästar skall jag slå med blindhet. Då skall Judas släkter tänka: Jerusalems invånare har sin styrka i Herren Sebaot, sin Gud. Den dagen skall jag göra Judas släkter till ett glödande fyrfat bland vedträn och till en brinnande fackla i en kärve, och de skall förtära alla omgivande folk, på alla sidor. Men folket i Jerusalem skall få bo kvar i sin stad.Herren skall först rädda Judas folk, så att inte Davids ätt och Jerusalems invånare får större ära än Juda. Den dagen skall Herren skydda Jerusalems invånare. Den svagaste bland dem skall den dagen vara som David, och Davids ätt skall vara som en gud, som en Herrens ängel framför dem. Den dagen ämnar jag förinta alla de folk som drar upp mot Jerusalem.Men i Davids ätt och i Jerusalems invånare skall jag ingjuta en anda av godhet och vilja till bön, och de skall se upp till mig. Den som de har genomborrat skall de sörja som man sörjer sin ende son, de skall gråta bittert över honom som man gråter över sin förstfödde.Den dagen skall sorgehögtiden i Jerusalem vara lika stor som den som hölls på Megiddoslätten över Hadad-Rimmon. Och landet skall hålla dödsklagan släkt för släkt: Davids släkt för sig och dess kvinnor för sig, Natans släkt för sig och dess kvinnor för sig, Levis släkt för sig och dess kvinnor för sig, Shimis släkt för sig och dess kvinnor för sig, alla de andra släkterna var för sig och deras kvinnor för sig.

© Svenska Bibelsällskapet"

Jag tror inte på NT och tror inte på bibelverser som från NT som inte kan backas upp i GT.

Citat:
Jag gav en grundlig bibelgenomgång av texten och du kommer med personangrepp mot mig, att jag inte söker sanningen.

Verser från NT som inte backas upp av GT är värdelösa.

Skärp dig och var ärlig inför Gud åtminstone.
I övrigt bevisar dina framförallt senaste svar på att du antingen inte alls läser största delen av mitt inlägg/svar eller så flyr du från det som presenteras här. Inte gör det mig något..
Om du nu bludar och ignorerar när jag svarar, då får du väl lyssna på judar som själva kritiserar dina påståenden från antikristiska rörelser. Även dem tycker att dessa tolkningar är löjliga och inte stämmer. Dock så har ni inget val som det ser ut, ni som förnekar Jesus och Evangeliet. Därför accepterar ni hellre det löjliga och absurda framför sanningen och fakta. Rätt hade Jesus sagt:
Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare! Ni stänger himmelriket för människor. Själva kommer ni inte in, och dem som försöker komma dit hindrar ni att komma in.
Matthew 23:13

Eftersom du gärna läser GT, får du inte heller glömma bort dessa:
"A false witness will not go unpunished, And he who speaks lies will not escape." Proverbs 19:5

“ You shall not circulate a false report. Do not put your hand with the wicked to be an unrighteous witness." Exodus 23:1
Senast redigerad av cold17 2021-09-30 kl. 20:48.
Citera
2021-09-30, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dempa19
Jag brukar inte hänga i religionsdelen av Flashback, men tänkte prova att kliva in där nu. Vilket är på tiden, vet inte om jag skulle kalla mig djupt religiös eller inte, men jag kan alla i fall inte komma ifrån att ta ett religiöst perspektiv på allting jag stöter på.

Av alla filosofer är nog Nietzsche min favorit, och som de flesta Nietzscheaner spenderar jag mycket tid på att förstå vad en Alfa-hanne är, vad som gör en man till en Alfa-hanne samt vilka män som har som varit allra mest Alfa. Detta är något jag klurat på i många år, och tänkte fokusera på den tredje aspekten idag, vilka som har varit allra mest Alfa. (Alfa-honor är självfallet också intressant, men inte särskilt utspritt bland oss Nietzscheaner, på grund av hans bristande förståelse av det täcka könet, dock är även det ett oerhört intressant ämne, men det får sparas till en annan dag. Nu ska det fokueras på män.)

Vad jag kommit fram till angående vem som är den största Alfa-hannen är Jesus Kristus. Det finns ett flertal olika skäl till att han plockar den platsen.

Han stod alltid uppför vad han trodde på, han böjde sig aldrig efter feghet, han flydde aldrig från sitt öde. Även fast allt det här ledde till att han blev förråd och korsfäst, så fortsatte han att vara Alfa genom hela processen.

Han var enormt ödmjuk, han visste att han var Kung och behövde därför inte berätta det för folk, utan han visste att de såg det när de mötte honom.

Han lät sig aldrig fyllas av irritation, förakt, bitterhet eller andra Beta-känslor, utan han omfamnade alltid tillvaron med kärlek. När han uppstått efter korsfästelsen sökte han inte att hämnas, utan han sökte upp sina lärjeungar för att leda dem.

Kvantitativt sett är han otvivelaktigt den största ledare världen någonsin skådat:
Dagsläget 1.6 miljarder katoliker + 800 miljoner protestanter + 200 miljoner ortodoxt kristna
Han leder 2.6 miljarder människor genom deras vandring på denna planet. Ingen annan i Världshistorien har kommit i närheten av detta.

Dock klev jag inte in på Flashback, för att endast berätta vad jag tycker, utan är nyfiken på att höra era tankegångar. Har ni förslag på någon som är mer Alfa än Jesus? Anser ni kanske till och med att Jesus inte är Alfa och varför i så fall? Har jag missat någon viktig aspekt av vad det innebär att vara Alfa? Eller har ni någon helt annan synpunkt? Fritt fram att uttala er i så fall, uppskattar alltid en härlig och konstruktiv diskussion.

Alfa? Knappast han hade 12 pojkvänner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in