2021-09-28, 11:31
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag är självklart helt med i era resonemang ovan, men möjligheten att Helena skulle ha kunnat slita av sig sandalerna själv bör inte underskattas.
Vi kan också tänka oss en situation som säger att Helena kan ha börjat springa på skogsstigen mot hemmet men kanske ramlade på grund de för ändamålet olämpliga sandalerna. Väl liggande/sittande på marken kan kanske idén ha kommit att slita av sig sandalerna?

När det i övrigt kommer till att två personer ska bära en död kropp genom att hålla i armar och ben, får vi ju den situationen att kroppen kommer att bli hängande lite som ett "U". Detta betyder att armarna (händerna) och benen (fötterna) kommer att peka snett uppåt. I det läget tror jag att det kan komma att uppstå ett visst oönskat och jobbigt "glid", och då är risken stor att ett par sandaler som sitter fast om hälen dras (glids) av. Och väl i den situationen lär nog den som får sandalerna i händerna snabbt göra sig av med dem för att sedan ta ett omtag.

I övrigt tänker jag samma tanke nu som jag alltid har gjort: Skorna hittades närmare lekplatsen än Ekuddenvägen, så därför landar jag återigen i slutsatsen att Helena sannolikt bars till en bil som stod parkerad i sanden på lekplatsen längst upp i dess nordöstra/östra kant, alltså precis där själva vegetationen för Kohagen börjar. Jag är övertygad om att "Killarnas" observation har med försvinnandet att göra.

Jag tror att skorna låg närmare Ekuddenvägen än Lekplatsen. Det har ju varit uppe flera gånger. Har för för mig att avståndet till vägen var ca 50 m, till lekplatsen ca 100.
Citera
2021-09-28, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steamie
Vill först klargöra en sak.
Jag har ingen ny information att komma med i detta fall.
Händelseförloppet jag beskriver är ren spekulation från min sida.

Under -92 satt jag i en styrelse tillsammans med en tjej från Mariestad som
är i Helenas systrars ålder. Hon kände inte systrarna men hade gemensamma
bekanta. Hon sa några veckor efter försvinnandet.
–Alla vet vem det är (systerns ex), Hon ligger i Mossen.
Min styrelsekollega visste naturligtvis inte om hon verkligen låg i denna
mosse eller vem GM var utan det var vad folk trodde. Är inte från Mariestad själv så vart ”Mossen” ligger vet jag inte.

Hittade ytterligare ett intressant inlägg.
En fundering som ’poppar upp’ när man läser bakåt i tråden är ju att teorierna skiftar och alla inblandade verkligen gör sitt yttersta för att tolka in all info och alla indicier på bästa möjliga vis.
Det tycker jag är mycket positivt.
Nånstans i tråden finns säkert redan lösningen, fast vi vet inte var ännu. Hoppas verkligen på en lösning.

Detta var dock ett intressant inlägg då det påstår att ’alla vet’ vem det var - redan 1992.
Kan någon vänligen informera om vad som föranledde denna misstanke? Kärlek (obesvarad)? Otrohet? ...vad annat gjorde att man tänkte såhär för 29 år sedan?
Och vad kom ut av detta resonemang?
Jag är genuint nyfiken.

Det mycket längre inlägget jag citerat har en teori som är snarlik min egen. Därför undrar jag.
Citera
2021-09-28, 11:33
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Jag tror att skorna låg närmare Ekuddenvägen än Lekplatsen. Det har ju varit uppe flera gånger. Har för för mig att avståndet till vägen var ca 50 m, till lekplatsen ca 100.

Tvärtom. (Och i grova drag är avståndet från Ekuddenvägen till lekplatsens nordöstra/östra kant cirka 170 meter.)
Senast redigerad av Ugglan. 2021-09-28 kl. 11:40.
Citera
2021-09-28, 11:59
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Tvärtom. (Och i grova drag är avståndet från Ekuddenvägen till lekplatsens nordöstra/östra kant cirka 170 meter.)

Enligt en karta som publicerades i tidningen så utmärktes fyndplatsen av skorna ca 50 m från Ekuddenvägen.
Citera
2021-09-28, 12:17
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Enligt en karta som publicerades i tidningen så utmärktes fyndplatsen av skorna ca 50 m från Ekuddenvägen.

Jag vet inte säkert vilken tidning eller vilken karta du menar, men jag har en svag minnesbild av det som du tar upp. Dock är den markeringen fel. Av allt det som jag har stött på angående sandalernas placering, är den platsen precis vid den lilla bergsknallen som ligger strax bakom lekplatsen. Det har också lagts upp en länk till en artikel (eller om det var karta), som visar platsen med den lilla bergsknallen synlig. Jag vidhåller att sandalerna hittades närmare lekplatsen än Ekuddenvägen. Det här är kanske ingen stor grej, eftersom jag ändå tror att Helenas kropp bars till en bil som stod parkerad på lekplatsen - till den bilen som "Killarna" såg.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-09-28 kl. 12:36.
Citera
2021-09-28, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Jag tycker att Prinzezzan och Rubin22 resonerar helt rätt. Men det finns lite olika situationer...

Två frågor till Prinzezzan rörande olika situationer:

1. Helena dras av en man
Om Helena dras av en man så kan denne teoretiskt dra henne så att skorna släpar i marken. Skulle skorna då med lätthet dras av?

2. Helena bärs av två män.
Det finns filmer på youtube om hur en eller två personer kan bära. Vissa tekniker är smarta, men det är just tekniker. Jag tror det spontana sättet att bära en person på en smal stig är som om det vore vilken möbel som helst. Dvs en håller vid armarna och en greppar om anklarna. Skulle ett grepp om anklarna också vara ett grepp om bandet på ett sådant sätt att bandet lätt börjar glida? Eller med andra ord, skulle skorna försvåra för någon att få ett bra grepp om anklarna?

Givetvis är modell 2 inget bra sätt att bära en person på någon längre sträcka, men jag menar bara att det är det första man spontant prövar på och att man sedan snart hittar ett bättre grepp.

Att släpa någon i naturen lämnar tydliga spår. Jägare kan ju spåra djurs framfart med bara några korslagda grässtrån som ledtråd, så en kropp på 60+ kilo är inte så lätt förflytta obemärkt.
Citera
2021-09-28, 12:37
Medlem
Citat:
Vore praktiskt om det fanns någon sammanställning på ett lättillgängligt ställe där de viktigaste gamla artiklarna och kartorna fanns samlade, ungefär som det finns en lista här på alla namnförkortningar.
Citera
2021-09-28, 13:47
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Att släpa någon i naturen lämnar tydliga spår. Jägare kan ju spåra djurs framfart med bara några korslagda grässtrån som ledtråd, så en kropp på 60+ kilo är inte så lätt förflytta obemärkt.

Sant.

Nu har jag aldrig släpat på en kropp, men min tanke var att man fattar ett tag under armarna och runt bröstet och på det viset drar henne. Då blir det inte 60 kg i backen utan lättare spår som kling och klang kan ha ignorerat när det begav sig.

Personligen tror jag dock på två personer.

Men det är givetvis en fråga att reflektera över för dem som tror polisen har rätt om en ensam ClLe som gärningsman.
Citera
2021-09-28, 13:48
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Vore praktiskt om det fanns någon sammanställning på ett lättillgängligt ställe där de viktigaste gamla artiklarna och kartorna fanns samlade, ungefär som det finns en lista här på alla namnförkortningar.

Problemet med det är att kartor och artiklar har en tendens att få inaktuella länkar. Men skicka du förslag till HincRobur. Han/hon gillar ju att katalogisera saker.
Citera
2021-09-28, 14:02
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Jag har gjort en karta över området som stämmer hyggligt exakt med verkligheten. Absolut att någon markering skulle kunna flyttas någon millimeter hit eller dit, men det är ingen mening att klyva hårstrån. Bilden är tänkt att ge alla intresserade en bra överblick, helt enkelt.

Kan moderator klistra in den här kartan på trådens startsida tillsammans med namnlistan och häktningsframställan?

https://delafil.se/387aa4c2eaaea754/Helena_Mariestad_Juni_1992_3.jpg
Citera
2021-09-28, 14:32
Medlem
Citat:
Jag har gjort en karta över området som stämmer hyggligt exakt med verkligheten. Absolut att någon markering skulle kunna flyttas någon millimeter hit eller dit, men det är ingen mening att klyva hårstrån. Bilden är tänkt att ge alla intresserade en bra överblick, helt enkelt.

Kan moderator klistra in den här kartan på trådens startsida tillsammans med namnlistan och häktningsframställan?

https://delafil.se/387aa4c2eaaea754/Helena_Mariestad_Juni_1992_3.jpg

Jäkligt intressant - bra jobbat med kartan 👍🏻
Lekplatsen (och ringarna) är uppenbarligen inte placerade som jag hade trott.
-Va f*n, den ligger ju precis ’hemma’ vid HA... nu får mina kugghjul gnaga lite till...
Citera
2021-09-28, 15:00
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
Jäkligt intressant - bra jobbat med kartan 👍🏻
Lekplatsen (och ringarna) är uppenbarligen inte placerade som jag hade trott.
-Va f*n, den ligger ju precis ’hemma’ vid HA... nu får mina kugghjul gnaga lite till...

Allt hände mer eller mindre precis utanför eller strax bortom Helenas hem. Så oerhört sorgligt.

Notera också att det är ungefär vid häftstiftet för "Ringarna" som hjulspåren efter en bil hittades. På bilden saknas den smala asfaltgången som skar genom lekplatsen från väster mot öster med dragning åt den södra kortsidan. Det var där som polisen också tog bort en bit asfalt med däckavtryck på. Tyvärr fick jag inte plats med det strecket eftersom det då hade blivit för grötigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in