2021-09-28, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kommentar:
När du skriver ”vilar mjukt”, innefattar det enligt dig också den berggrund som vi kan se nära ett av hålen?
Se t.ex. slide 36 här:
https://pilv.mkm.ee/s/sWqlesShxLKcUM2/download?path=%2F&files=RoPax%20Estonia%20survey%2 0at%20sea%208-16%20July%202021%20ENG.pptx
samt motsvarande filmklipp från HK 2021.

Huruvida Estonias skrov skadades när aktern träffade botten, när skrovet ladd sig ner eller senare pga spänningar vet vi inte. Men att aktern skadats är helt uppenbart från filmningen i somras (se s.30-33 i ppt länkad ovan). Det finns även skador högt upp på BB sida som aldrig varit i kontakt med vare sig botten eller andra fartyg, vilket får ses som ett bevis för att inre spänningar kan skapa hål i vraket.

Sedan missar du och Onkel Benny båda rales poäng: det osannolika att både bogvisiret lossnar pga våglast och ett kollision/sprängnings-hål uppstår på SB sida.

Det är mjuk lera med vissa partier där ev berg finns. Jag har fått materialet presenterat av forskaren som sammanställer materialet från scanningarna i somras. Det är till största del mjuk lera.
Citera
2021-09-28, 10:23
Medlem
Det stora problemet är bristen på transparens från myndigheter. Det ska inte vara möjligt att det 27 år efter Sveriges största katastrof i modern tid dyka upp "nya hål" i skrovet som man inte undersökt. Jag har ingen kunskap om vare sig bogvisir, ryska ubåtar eller bomber och granater. Men att inte allt utredningsmaterial ligger öppet för allmänheten är en skam för riket som bara spär på "alternativa teorier". Vad kan vara så hemligt som inte får komma fram som överväger nyttan av få ett värdigt slut för alla de anhöriga. 27 år efter "olyckan" går de fortfarande och undrar vad som egentligen hände. För att använda Carl Bildt egna ord - Pyramidalt klumpigt!

https://www.youtube.com/watch?v=44VwLsu_lsw
Citera
2021-09-28, 10:25
Medlem
Kan va bomb.
Citera
2021-09-28, 10:28
Medlem
Scalpings avatar
stängde de av ljudet med flit nu eller på presskonferensen?
Citera
2021-09-28, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
stängde de av ljudet med flit nu eller på presskonferensen?

Vilken presskonferens?
Citera
2021-09-28, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Skadorna på fartyget har ju helt uppenbart åstadkommits av lösa fordon (lastbilar) på bildäck som slagit igenom skrovet när fartyget kantrat. Inte mycket att diskutera.

Jag undrar ofta hur folk kan svälja även den mest otroliga skit som regeringar och makten serverar oss, sen läser jag inlägg som det här och inser att den breda massan verkligen är just så naiv.

"inte mycket att diskutera". Nähe men dåså, tråden kan stängas Mod
Citera
2021-09-28, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillClintonsCigarr
Jag undrar ofta hur folk kan svälja även den mest otroliga skit som regeringar och makten serverar oss, sen läser jag inlägg som det här och inser att den breda massan verkligen är just så naiv.

"inte mycket att diskutera". Nähe men dåså, tråden kan stängas Mod

Inte lönt att leta konspirationer där det helt uppenbart inte finns några.
Citera
2021-09-28, 10:43
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psyninja
Det är mjuk lera med vissa partier där ev berg finns. Jag har fått materialet presenterat av forskaren som sammanställer materialet från scanningarna i somras. Det är till största del mjuk lera.
Till största delen må vara, men det hindrar ju inte att den berggrund som finns kan skada SB sida, eller hur?

Man kan t. o.m. säga att om det bara är berggrund under vraket på några få ställen så blir trycket, och skadorna, större där. Håller du med?
Citera
2021-09-28, 10:45
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Vilken presskonferens?
Fouks estonia håller en nu
https://www.postimees.ee/embed/video/6549120?fbclid=IwAR3cU49hjt-a4_zL1Mv3ZsKRldhH2NENT7m9_wdQVqbOw2lIImpkR9hcy0c
Citera
2021-09-28, 10:48
Medlem
Citat:
Inte lönt att leta konspirationer där det helt uppenbart inte finns några.

Visst finns det tillfällen och incidenter där folk har letat efter konspirationer där det inte finns några men hur kan en normalfuntad människa som har läst på om Estonias förlisning sitta och säga med sån självsäkerhet att "det helt uppenbart inte finns några"? Det är i bästa fall naivt och i värsta fall ren dumhet.
Citera
2021-09-28, 10:49
Medlem
Scalpings avatar
Jösses vilka virrpannor på konferensen. Trovärdigheten minskar. Kärringar och teknik! Inte kan hon prata tydligt heller så man hör vad hon säger.
Senast redigerad av Scalping 2021-09-28 kl. 10:52.
Citera
2021-09-28, 11:00
Medlem
Nu börjar högt uppsatta personer få lite panik när dom inser att deras mörkläggning och lögner kommer att avslöjas.

Ekot rapportera om att regeringen börjat publicera tidigare hemligt material... hahaha va håller våra folkvalda på med? Då som nu bara jävla lögner och mörkläggning av allting. Fan folket som är landet och har röstat fram vissa personer och dom tackar med att pissa på folket, gång på gång!

Varför behöver vissa filmer eller bilder vara hemliga för från första början om det inte hänt nåt fruktansvärt kör med ärliga öppna kort då!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in