Citat:
Ursprungligen postat av
alfa.beta.omega
Märkligt med så lite information kring den presskonferens som skall hållas med "nya bevis".
Det är ju intressant att Ångström som skall hålla i den uppenbart också hade tillgång till de nya filmbilderna då han släppte en producerad video i nära anslutning till Sveriges Radios inslag. Kan man tänka sig att det är han som försett SR med bilderna?
Jag har lite svårt att tro det, för som jag förstår det skall LÅ presentera ”bevis” på att bogvisiret sprängdes loss. Då är det knappast effektivt att läcka filmklipp på det ”gamla” hålet, i synnerhet som de bilder visar i princip samma sak som HK 2021 offentliggjorde i somras. Kanske vill han hävda att detta också är från en explosion?
Estonia följer en märkligt logik där olika aktörer dansar omkring utan att ta hänsyn till varandra, eller vad de sagt eller gjort tidigare. Journalister aktar sig noga för att ställa obekväma frågor till de ”sanningssökande”, ja om de inte heter Mattias Göransson dvs. Några exempel:
- Evertsson hade i del 4 (?) med ett klipp från Rabe/Bemis dykningar där de hittar vad de tror är ett litet hål vid fendern. Men tittaren får ingen förklaring till om E&A hittade detta hål eller hur Rabe/Bemis kunde missa E&As hål vid fendern i SB-sidan trots 7 dagars dykning för att hitta hål.
- Kurm slog dagarna efter dokumentären fast att Estonia kolliderat med en svensk (!) ubåt. Idag säger han ingenting om detta, och den utvalde Postimees-journalisten ställer inga frågor.
- LÅ var också en tidig passagerare på ubåtskollisionspåret. Nu står han i intervju med SR och får inga kontrollfrågor om hur det nu i stället är explosion som gäller.
- Men även HK 2021 ignorerar t.ex. Rabe/Bemis fynd, eller snarare frånvaro av fynd på SB sida.
Till sist: ingen inblandad på något håll tar sig tiden att förklara för tittare eller läsare att ingen dykexpedition, inklusive de två i år, har hittat något som helst hål under vattenlinjen som skulle kunna orsakat Estonias förlisning. Så det finns gott om folk i och utanför denna tråd som tror att något som syns i alla förvirrande filmklipp kan förklara hur Estonia sjönk.
Edit: jag kollade precis LÅ och Fokus Estonia på Facebook, men jag ser inga uppgifter om presskonferens om bogvisiret eller annat?