2021-09-28, 09:38
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medelkass
Hur hög dödlighet tror ni ett nytt, väldigt smittsamt influensavirus skulle behöva ha för att orsaka samma panik som SARS-CoV-2 har gjort hittills?
Jag tror att asiaten (influensa A-virus, typ H2N2) skulle gjort liknande avtryck i samhället om den inträffat idag.

Min mormor hade någon form av organskador som hon fått i samband med asiaten.

Dödligheten var inte så stor, men runt 300 000 personer var smittade mer eller mindre samtidigt under en månad. Sjukhus blev överbelagda, värnpliktiga fick inte permis och skolor stängde (inte länge).

Då hade Sverige runt sju miljoner invånare, så det skulle vara som om 400 000 personer var sjuka samma månad idag.

Döden och kristänkandet var mera närvarande i samhället för 65 år sedan ett drygt årtionde efter WW2.
Citera
2021-09-28, 09:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ny vecka, ny IVA-rapport med vaccinstatus

Hittills i september har det registrerats 118 inläggningar på IVA, unika personer.

Så här ser fördelningen ut

74 ovaccinerade (+13 ) = 62 %
29 fullvaccinerade (+5) = 25 %
6 halvvaccinerade (+3) = 5 %
9 med okänd vaccinationsstatus (+1) = 8 %

Tack. Toppenstatistik.

Ja inte konstigt att inlagda på IVA är ovaccinerade. En ren skam dock att medicin mot Corona inte används pga förbud. Ivermectin och Hydroxiklorokin.
Citera
2021-09-28, 09:47
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ny vecka, ny IVA-rapport med vaccinstatus

Hittills i september har det registrerats 118 inläggningar på IVA, unika personer.

Så här ser fördelningen ut

74 ovaccinerade (+13 ) = 62 %
29 fullvaccinerade (+5) = 25 %
6 halvvaccinerade (+3) = 5 %
9 med okänd vaccinationsstatus (+1) = 8 %

Antal personer <50 år = 39

30 ovaccinerade = 78 %
2 fullvaccinerad = 5 %
4 halvvaccinerad = 10 %
3 med okänd status = 8 %
(avrundningsfel)

Sedan sist har det ökat med 7 ovaccinerade, 1 halvvaccinerad och 1 okänd.

Antal personer 50-59 år = 24

20 ovaccinerade = 83 %
2 fullvaccinerade = 8 %
2 med okänd status = 8 %
(avrundningsfel)
Sedan sist har det inte ökat något i denna grupp

Antal personer 60-69 år = 20

14 ovaccinerade = 70 %
4 fullvaccinerad = 20 %
1 halvvaccinerad = 5 %
1 med okänd status = 5 %

Sedan sist har det ökat med 4 ovaccinerade och 1 halvvaccinerad

Antal personer 70-79 år = 27

10 ovaccinerade = 37 %
13 fullvaccinerade = 48 %
1 halvvaccinerad = 4 %
3 med okänd status = 11 %

Sedan sist har det ökat med 2 ovaccinerade, 3 fullvaccinerade och 1 halvvaccinerad.

Antal personer 80+ år = 8

8 fullvaccinerad = 100 %

Sedan sist har det ökat med 2 fullvaccinerade.

Edit: länk till rapporten med mitt urval (alla åldersgrupper inkl i standardurvalet
https://portal.icuregswe.org/siri/re...7-1acb4b853f7b
Tack för infon.

Det är fint att du sammanställer det.

Ditt inlägg visar tydligt på rådande situationen och mina åsikter tillägger ju inget direkt men som du visar ser vi att alla 80+ som läggs in på IVA är fullvaccinerade. Samt inläggningarna av de som är i 70 åren ökar bland de vaccinerade.

Om man tror att vaccinet är tryggt att ge en tredje dos med så förstår jag inte varför man väntar. De som är 80+ borde ju redan fått en och vi borde börja med de som är 70 nu. Om de vill naturligtvis. Det blir nog inte en lika bra vaccinations teckning för tredje sprutan som med de tidigare.

Men som Tegnell försöker smäcka i oss för 5 dagar sedan:
De flesta av de äldre som avlider i covid-19 är ovaccinerade, men det finns även vaccinerade som dött i sjukdomen, enligt statsepidemiologen.
https://www.dagensmedicin.se/alla-nyheter/kommunal-halsa/stigande-dodstal-pa-aldreboenden-personal-smittar/

SIR siffror passar inte riktigt in i Tegnells uttalande.
Citera
2021-09-28, 09:48
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Jag tycker nog inte att det blir mer än ett nja till ditt resonemang. Du förutsätter nästan att det här läget inte kommer att förändras eller gå över i en postpandemi. Vi måste nog kunna tänka oss att det här är en tillfällig situation och då blir analogin väldigt haltande, tycker jag. Det finns Också många andra smittsamma sjukdomar som vi kan sprida.
Jag förstod det som att Anna Starbrink talade om alla smittsamma sjukdomar som man kan vaccinera mot, inte bara sars-coV-2.

Sossarna vill "bara" utreda möjligheten att inte anställa sjukvårdspersonal som inte är vaccinerad.

Om det endast skulle ha gällt corona/covid håller jag med dig.
Citera
2021-09-28, 09:49
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Tack för infon.

Ditt inlägg visar tydligt på rådande situationen och mina åsikter tillägger ju inget direkt men som du visar ser vi att alla 80+ som läggs in på IVA är fullvaccinerade. Samt inläggningarna av de som är i 70 åren ökar bland de vaccinerade.

Om man tror att vaccinet är tryggt att ge en tredje dos med så förstår jag inte varför man väntar. De som är 80+ borde ju redan fått en och vi borde börja med de som är 70 nu. Om de vill naturligtvis. Det blir nog inte en lika bra vaccinations teckning för tredje sprutan som med de tidigare.

De flesta av de äldre som avlider i covid-19 är ovaccinerade, men det finns även vaccinerade som dött i sjukdomen, enligt statsepidemiologen.
https://www.dagensmedicin.se/alla-nyheter/kommunal-halsa/stigande-dodstal-pa-aldreboenden-personal-smittar/

Dr Tengele är tillbaka.

Ännu ett citat från honom där det framkommer att han ljuger för att hålla agendan uppe.

Sverige. Dårarnas Land.
Citera
2021-09-28, 09:50
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
I Danmark er 7 ud af 10 beboere på plejehjem (äldreboende) nu revaccineret. Helt præcist 72,9 %.
Der har også været en øgning af smitte i DK på plejehjem.

https://twitter.com/Heunicke
Danmarks regering och myndigheter agerar proaktivt istället för att reagera när det i stort sett är för sent som man gör i Sverige.
Citera
2021-09-28, 09:56
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Tack för infon.

Nåja, ingen av dem är död än. Inte enligt SIR i alla fall.
Men ja, jag håller med dig. Hellre boosta de äldre än att vaccinera 12-åringar. Nu har vi visserligen vaccin till att göra båda delar, men boosta de äldre har mest effekt på det man vill uppnå. Mindre allvarlig sjukdom och död.
Citera
2021-09-28, 10:03
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Tack för infon.

Fast det är ju inte alla som dör under intensivvård, men det är ju rimligt att anta att väldigt få vaccinerade hamnar på IVA än så länge.
Någon som vet om det finns statistik på samtliga dödas vaccinationsstatus?

Jag håller med dig, det är obegripligt varför man inte startar vaccination av de äldsta som vill få vaccindos tre och som fick sin andra spruta för 10 månader sedan.
Min gissning är att man väntar på bevis att äldre vaccinerade dör i stor omfattning.
Citera
2021-09-28, 10:12
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Dr Tengele är tillbaka.

Ännu ett citat från honom där det framkommer att han ljuger för att hålla agendan uppe.

Sverige. Dårarnas Land.
Var i SIR hittar du info om hur många som är vaccinerade av de som avlidit på äldreboenden?
Citera
2021-09-28, 10:12
Medlem
Citat:
Tack för infon.

Man får väl kolla antalet också.

I September har det lagts in 8 personer som är 80+ - alla är fullvaccinerade - alla tillhör flera riskgrupper (även om man räknar bort riskgruppen "över 65 år").

Samma tid lades det in 25 personer på IVA mellan 0-79 år som inte tillhörde någon riskgrupp och de var alla helt ovaccinerade.

Börja med tredje dosen men jobba samtidigt för att öka vaccineringsgraden för resten av befolkningen över 18 år.
Citera
2021-09-28, 10:19
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Nåja, ingen av dem är död än. Inte enligt SIR i alla fall.
Men ja, jag håller med dig. Hellre boosta de äldre än att vaccinera 12-åringar. Nu har vi visserligen vaccin till att göra båda delar, men boosta de äldre har mest effekt på det man vill uppnå. Mindre allvarlig sjukdom och död.

Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Fast det är ju inte alla som dör under intensivvård, men det är ju rimligt att anta att väldigt få vaccinerade hamnar på IVA än så länge.
Någon som vet om det finns statistik på samtliga dödas vaccinationsstatus?

Jag håller med dig, det är obegripligt varför man inte startar vaccination av de äldsta som vill få vaccindos tre och som fick sin andra spruta för 10 månader sedan.
Min gissning är att man väntar på bevis att äldre vaccinerade dör i stor omfattning.

Men om de som läggs in av de äldre är vaccinerade så är det inte så orimligt att anta att de som avlider också är vaccinerade av de äldre.

Sedan har vi ju FoHM egna siffror från sommaren. De visar på att fler vaccinerade avlider en ovaccinerade (alla åldrar) och att de vaccinerade som avlider är betydligt äldre en de ovaccinerade som avlider.

Avlidna vaccinerade 15st Medianålder 84 år

Avlidna ovaccinerade 13st Medianålder 58 år
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/forekomst-av-covid-19-efter-vaccination/

Av dessa siffror kan vi ju konstatera att det är fler äldre som är vaccinerade som avlider en ovaccinerade. Vi kan ju knapps anta att de äldres vaccinations skydd har ökat sedan sommaren. Den enda källa som motsäger detta som jag har sett är Tegnells uttalande och han ger ju ingen källa. Så det är hans ord mot FoHM statistik och hur det ser ut på SIR.

De som är 80+ verkar inte ha något vidare skydd längre. Oavsett om vi tycker att deras liv har en menig eller inte.
Citera
2021-09-28, 10:21
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Var i SIR hittar du info om hur många som är vaccinerade av de som avlidit på äldreboenden?

Ingenstans.

Ska det finnas?

Vi utgår från att de äldre är redan fullt vaccinerade sedan årets början.

Eller är det något jag har missat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in