Citat:
Ursprungligen postat av
ThordOlavsson
Jag tycker att Prinzezzan och Rubin22 resonerar helt rätt. Men det finns lite olika situationer...
Två frågor till Prinzezzan rörande olika situationer:
1. Helena dras av en man
Om Helena dras av en man så kan denne teoretiskt dra henne så att skorna släpar i marken. Skulle skorna då med lätthet dras av?
2. Helena bärs av två män.
Det finns filmer på youtube om hur en eller två personer kan bära. Vissa tekniker är smarta, men det är just tekniker. Jag tror det spontana sättet att bära en person på en smal stig är som om det vore vilken möbel som helst. Dvs en håller vid armarna och en greppar om anklarna. Skulle ett grepp om anklarna också vara ett grepp om bandet på ett sådant sätt att bandet lätt börjar glida? Eller med andra ord, skulle skorna försvåra för någon att få ett bra grepp om anklarna?
Givetvis är modell 2 inget bra sätt att bära en person på någon längre sträcka, men jag menar bara att det är det första man spontant prövar på och att man sedan snart hittar ett bättre grepp.
1. Du menar att en man tar tag bakifrån under Helenas armar och drar/släpar henne, medan han samtidigt själv går backande? Vid ett sådant scenario så har Helena redan "oskadliggjorts", och då kan man anta att det varit en del tumult innan. I ett sådan situation kan sandalerna hamna lite ur sitt läge. Om då gm drar henne under armarna, medan han själv backar bakåt, så kommer hennes hälar att dras längs marken. Då kommer förmodligen skorna att lossa från hennes fötter ganska lätt och bli liggande kvar. Om sandalerna sitter stadigt kvar på fötterna när gm börjar släpa henne, så borde skorna sitta fast bättre. Men - det kan ha funnits grenar, rötter osv som fötterna/skorna kan ha släpats över, så att resåren fastnat i dessa och dragits av. Jag tror även här att skorna skulle "dras av" fötterna.
Här kan man ju också tänka sig att Helena fortfarande är vaken och vid liv, men blir överfallen och släpas bort mot sin vilja ev. mot (den senare) nedplattade vegetationsytan. Hon dras på samma sätt, men i det här fallet sparkar hon och gör motstånd medan hon dras iväg. Då kan säkert sandalerna ramla av; hennes fötter (läs: sandaler) ömsom dras längs en ojämn stig, ömsom sparkar i luften. Då kan en kombination av släpandet i marken (skorna är i kontakt mot marken och lossar lite) och sparkande i luften (skorna, som nu har börjat glida av), göra så att skorna flyger av fötterna till slut.
Betydande risk att skorna ramlar av.
2. Här blir skillnaden att gm nr. 2 håller runt vristerna. Om skorna sitter fast när han tar tag i vristerna vid första tillfället/taget, så tror jag att han skulle få ett bra tag, bättre än om inga skor satt på fötterna. Jag kan tänka mig att taget skulle bli bättre med resåren runt vristerna, då det kanske skulle vara lättare att glida med händerna (taget runt vristerna) vid hud (hand) mot hud (vrist). Men lika här, om skorna hamnar lite ur läge innan kroppen lyftas upp, då skulle de säkert lättare kunna glida av.
Mindre risk att skorna ramlar av, men ändå inte osannolikt.
Detta är givetvis bara mina spekulationer. En sak som skulle påverka också, är ju om resårbanden började bli lite slappa; de blir mindre "spänstiga" ju längre tiden går. Men skorna ser inte allt för gamla ut, och därför kan man anta att resårbanden satt OK.