2021-09-27, 21:25
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det är sällan köer på motorvägen om man undviker köra mellan kl 16-18 runt storstäder.

Jag kör ca 1000 mil om året i tyskland, och sitter väldigt sällan i kö på motorvägarna.

Jag har kört mer än 10.000 mil i BRD, de enda autobahns jag upplevde saknade Stau var i DDR. Dock tog gränskontrollen jäkla tid.. Och en massa "jävla slöa Trabanter" där..

Jo, det är Stau på morgonen också, när de flesta ska åka till jobbet. (7-9 cirka)
När man kan utnyttja fri fart är i princip mitt i natten, om vi snackar populerade delar av Tyskland.

Man kan glömma "fri fart på Autobahn" i realiteten.
Renaultteknik i form av Dacia duger helt utmärkt. Speciellt med tanke på TS allvarliga fordonsläge.
Citera
2021-09-27, 21:28
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
En diesel på TS budget-nivå +- 150.000:- har euronorm som klarar alla miljözoner.

Om jag minns rätt, så finns det städer som förbjudit dieselbilar i Tyskland, speciellt fusk-VW..
Kan gräva vidare om du vill, för det är en intressant fråga!
Citera
2021-09-27, 21:40
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag har kört mer än 10.000 mil i BRD, de enda autobahns jag upplevde saknade Stau var i DDR. Dock tog gränskontrollen jäkla tid.. Och en massa "jävla slöa Trabanter" där..

Jo, det är Stau på morgonen också, när de flesta ska åka till jobbet. (7-9 cirka)
När man kan utnyttja fri fart är i princip mitt i natten, om vi snackar populerade delar av Tyskland.

Man kan glömma "fri fart på Autobahn" i realiteten.
Renaultteknik i form av Dacia duger helt utmärkt. Speciellt med tanke på TS allvarliga fordonsläge.

Citat:
Om jag minns rätt, så finns det städer som förbjudit dieselbilar i Tyskland, speciellt fusk-VW..

Kul för dig.. jag har nog kört 20.000 mil i tyskland om man räknar tillbaka alla år jag kört där..

Jag svarar en gång till:

1, köer på motorvägarna är i princip inget problem så länge man undviker stortadsområden i rusningstrafik, samt vägarbeten.
Finns massor av motorvägar med väldigt gles trafik, även i rusningstid!

2, nej, inga städer har förbjudit dieselbilar..
Citera
2021-09-27, 21:55
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Kul för dig.. jag har nog kört 20.000 mil i tyskland om man räknar tillbaka alla år jag kört där..

Jag svarar en gång till:

1, köer på motorvägarna är i princip inget problem så länge man undviker stortadsområden i rusningstrafik, samt vägarbeten.
Finns massor av motorvägar med väldigt gles trafik, även i rusningstid!

2, nej, inga städer har förbjudit dieselbilar..

Åkte mest tunnelbana (S und U-Bahn i Berlin) var jävla Stau på Autobhahn när jag exempelvis behövde åka till Hamburg.

Vet inte riktigt "hur man undviker storstadsområden" i i Tyskland, då Tyskland är synnerligen tättbefolkat. "Undvika vägarbeten", då säger jag lycka till"

Det jag menar är att man i princip inte ska ha som "anfallsplan mot Polen" att man behöver en speciellt motorstark bil i Tyskland "bara för att det finns Autobahn med frei fart". Ofta är Autobahn långsam, förutom "mitt i natten" när det går att trycka plattan i mattan..

TS blir nog rätt glad över en Dacia, trecylindrig Renault-motor med turbo. Drar under halvlitern milen.
(Trodde du gillade Renault?)
Citera
2021-09-27, 22:18
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Du kör rätt bil men fel motor.

Köp en likadan diesel och då kör på 0,5-0,6.

Har du nog rätt i. Har 280 motorn med 231 hk. En av den törstigare motorerna.
Citera
2021-09-27, 22:26
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
9 mil om dagen, och har han vanliga arbetstider (=rusningstrafik) kommer han antagligen fastna i Stau på Autobahn. Han borde fundera på att komplettera eventuell bil med ihopfällbar cykel han har i "bakluckan". Går fan fortare att cykla på Autobahn än att köra bil när det är "Stau"!

Några 160 kommer han garanterat inte upp i, oavsett om han köper en Dacia eller en Porsche.
Bättre att köpa en Dacia då, också med tanke på att han verkar vara begränsad till 100.000 SEK i budget.

Dacia, som Ceaucescu rekommenderade!

Edit: 150.000 tydligen, men gör i princip ingen skillnad mot 100.000..

Länk till Dacia Tyskland; bilarna kostar nästan "gratis":
https://www.dacia.de/top-angebote.html

6:30 på morgonen. Efter att kommit ut ur stan kan man faktiskt gasa på rätt bra emellanåt. Över 160 kanske ca 20% av tiden. Har tur, för år andra hållet har de mycket mer stau.
95km tar mig totalt 1:15 (halvtimme förvar komma in/ut ur städerna)
Citera
2021-09-27, 22:28
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
6:30 på morgonen. Efter att kommit ut ur stan kan man faktiskt gasa på rätt bra emellanåt. Över 160 kanske ca 20% av tiden. Har tur, för år andra hållet har de mycket mer stau.
95km tar mig totalt 1:15 (halvtimme förvar komma in/ut ur städerna)

Vilken stad?
Citera
2021-09-27, 22:30
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:

I stor städerna måste man ha en viss euro-klass för att köra in. Nya dieslar inga problem. Har för mig att Hamburg blockade en gata för diesel. Sedan var det städer som stängde av gator om mätvärdena var för höga. Var på gång lite överallt, men sen kom Coronan och man fick andra problem
Citera
2021-09-27, 22:33
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Vilken stad?
Köln.
In mot Köln under rusningstrafik är betydligt jobbigare än ut. (Förutom A1). Jag kör ut.
Citera
2021-09-27, 22:42
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Köln.
In mot Köln under rusningstrafik är betydligt jobbigare än ut. (Förutom A1). Jag kör ut.

Kör du "hela tiden" så att säga "mot rusningstrafiken" så har du i princip fri väg. Jämför gärna med Göteborg under rusningstrafik: På morgonen är det "fri väg" ut ur staden, och på kvällen samma sak fast inverterat.
Köerna kloggar bara "motorvägshalvan alla använder".

Men du kan faktiskt fundera på en billigare fransk bil, eller derivat av fransk bil som exempelvis Dacia.
Om du nu ska vara pragmatiker och ta dig fram fort och bekvämt. Franska bilar har också bekvämare fjädring, så det är också en fördel. 160km/h är inga problem för några bilar idag.
Senast redigerad av kraftfoder 2021-09-27 kl. 22:51.
Citera
2021-09-27, 23:45
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
I stor städerna måste man ha en viss euro-klass för att köra in. Nya dieslar inga problem. Har för mig att Hamburg blockade en gata för diesel. Sedan var det städer som stängde av gator om mätvärdena var för höga. Var på gång lite överallt, men sen kom Coronan och man fick andra problem

På två gator i Hamburg har de infört förbud för euro 5 diesel, samt citykärnan i Stuttgart, i övriga städer räcker det gröna plakettet, dvs de flesta euro 4 med partikelfilter och nyare.
Du kan alltså lugnt köpa en euro 5 diesel för de närmsta åren.
Och hade du tänkt behålla bilen i många år, så kan du satsa på en euro 6 diesel istället.

Eller varför inte en härlig gammal Mercedes W123 240 diesel med H-Kennzeichen, då får du köra fritt i alla miljözoner
Citera
2021-09-28, 05:57
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
På två gator i Hamburg har de infört förbud för euro 5 diesel, samt citykärnan i Stuttgart, i övriga städer räcker det gröna plakettet, dvs de flesta euro 4 med partikelfilter och nyare.
Du kan alltså lugnt köpa en euro 5 diesel för de närmsta åren.
Och hade du tänkt behålla bilen i många år, så kan du satsa på en euro 6 diesel istället.

Eller varför inte en härlig gammal Mercedes W123 240 diesel med H-Kennzeichen, då får du köra fritt i alla miljözoner

Japp. Så är det.

W123 är ok. Tycker dock att w115 är coolare. Själv hade jag en w115 /8 coupe som jag tyvärr sålde
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in