2021-09-27, 20:17
Medlem
Jag kan babbla på i timtals om mina åsikter i fallet (en mörkläggning har alltid varit min teori). Men för att sammanfatta så kan vi nog nu bekräfta att en explosion har skett ombord, det lämnar oss med två alternativ - 1) sabotage 2) något ombord på en bil eller lastbil som exploderat av ”misstag” när all skit hände. Jag har alltid lutat mot 1 såklart.
Citera
2021-09-27, 20:26
Medlem
maxatdunders avatar
Hur mycket skadas ett fartyg när den slår i botten av tryck?
Citera
2021-09-27, 20:29
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Det finns bara en lösning. Man kan inte ha två tjafssande parter som "tror sig förstå" vad bilderna visar. Ner med dykare och skär ur 20m2 och plocka upp bitarna. Har det sprängts så syns det och har det slagits upp så kommer det att synas.

Det där gjorde redan Jutta Rabes dykteam år 1994. En del av Estonias skrov finns redan uppe på land sen över ca 27 år tillbaka.

https://youtu.be/4oLYxqjokSs?t=967

Givetvis var det en explosion på bildäck som orsakade förlisningen. Det finns ingen normal människa som kan motsätta sig detta. Ryssen varnade och varnade att NATO skulle sluta upp med smugglingen av utrustning. Till slut fick ryssen nog.
Senast redigerad av I-van-Toer 2021-09-27 kl. 20:33.
Citera
2021-09-27, 20:30
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Är det nu så att skrovplåten är böjd utåt så borde det betyda att något inne på bildäck har sprängts. Lastbilen som man ser på bilden borde vara intressant.

Bladfjädrar som någon skrev att det var på lastbilen känns väl som någon äldre modell eller används det på nyare lastbilar också. Det lilla man ser och det lilla jag vet om lastbilar så ser det ut som en militär lastbil.

https://www.blinto.se/auction/Volvo-LTGB-937-6X6-132555-34778
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Jaja, det där är ett hjul, en bromstrumma, bladfjäder och hjulaxel, på en lastbil!
Ingen som helst tvekan om den saken.
https://m.imgur.com/a/OOD6yUz
Citat:
Ursprungligen postat av Zoodiak
Bladfjädring har sina syften även idag, ja!
Efter att ha kikat på bilden så ser jag att detta inte är "bladfjädrat". Det som tydligast talar emot bladfjädringen är förstås fjäderhänket som man ser ganska tydligt samt stötdämparen som ligger i 45 graders vinkel upp mot övre delen av hänket.

Således är det troligtvis ingen lastbil utan en släpvagn av något slag vi ser, och med tanke på luftfjädringen knappast något gammalt militärt fordon utan snarare en (för tiden) ganska modern histora.

Bild med förklaring: https://imgur.com/a/mmqjXhR
Citera
2021-09-27, 20:33
Medlem
Ytterligare en presskonferens imorgon, saxat från Bettans blogg Estoniakatastrofen:

Citat:
Estonias bogvisir sprängdes loss från fartyget. Haveriutredningen JAIC:s förklaring 1997 till vad som orsakade Estonias förlisning är i grunden felaktig.

Fokus Estonia presenterar bildbevis, fotogrammetrisk 3 D bild, metallurgiska analyser och delar från Estonias bogvisir på presskonferensen.

På presskonferensen deltar:

Professor Ida Westerman. Professor i metallurgi NTNU i Norge
Professor Emeritus Anders Ulfvarsson, professor i skeppskonstruktion
Lars Ångström, fd riksdagsledamot i Försvarsutskottet, grundare av Fokus Estonia
Dessutom finns pensionerad haveriutredare på Statens Haverikommission och ingenjör Björn Arvidsson, expert på hydraulcylindrar med på presskonferensen.
Plats: Sjöhistoriska Museet, Stockholm

Adress: Djurgårdsbrunnsvägen 24

Dag: Tisdagen 28 september

Tid: 10.30

På grund av Coronarestriktioner tillåts max 50 personer i konferensrummet. Vänligen begränsa antalet representanter per redaktion vid intresse. Medtag presslegitimation.

För ytterligare information: Lars Ångström 0705387804
Citera
2021-09-27, 20:36
Medlem
coxenframmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Hur mycket skadas ett fartyg när den slår i botten av tryck?
Fartyget kan givetvis klyvas rätt så duktigt om det åker ner i hög hastighet med fören först men eftersom havsdjupet där Estonia ligger inte är speciellt djup (har inte siffran i huvudet) så är det otroligt att den mjuka botten ska ha haft så pass stor inverkan. Har för mig att fartygen slog i botten innan det hade hunnit sjunka helt.
Citera
2021-09-27, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Notera nedre delen på J i Silja Line i övre vänstra hörnet här.
https://ibb.co/zNkpdxh

Jämför sedan med denna bild, så ser man var hålet befinner sig.
https://vasabatarna.se/wasaking/sstar/sstar.jpg

Helt uppenbart att hålet befinner sig längre akterut, än den position som den klassiska grafikbilden felaktigt visat. I höjd med J, som är den enda bokstav som sticker nedåt, befinner sig stabilisatorfenan! Och det var denna som bogvisiret träffade, och tvingade in åt fel håll, därav uppstod hålet i skrovet, när balkarna på insidan, som fenan var monterad i, vreds 90 grader, vid kollisionen med visiret.

De nya bilderna bara bekräftar det jag sagt hela tiden.
Silja Line?
Fartyget gick som M/S Silja Star för Silja Line 1990 - 1991, därefter som M/S Wasa King för Wasa Line 1991 - 1993 och sedan som M/S Estonia för EstLine fram till förlisningen.
Det står ESTLINE på sidan inte Silja Line.

https://images.sjofartstidningen.se/uploads/2020/10/estonia_rapport_web.jpg?resize=650%2C366&crop_stra tegy=smart
Citera
2021-09-27, 20:39
Medlem
BaraBiffens avatar
Jag förväntar mig att Livgardet avrättar personerna som gjorde detta!! 800 svenskar dog för i helvette!
Citera
2021-09-27, 20:40
Medlem
Magasinet Filter har släppt några riktigt bra reportage om Estonia som kan ge lite mer klarhet om alla missförstånd och konspirationer som ligger likt en slöja över denna olycka.
Citera
2021-09-27, 20:41
Medlem
Om Ångström, Ulfvarsson, mfl. lyckas presentera bevis imorgon på presskonferensen som de hävdar att de har; att bogvisiret skulle sprängts bort från Estonia - ja då kan det bli en väldigt omvälvande dag.

Hoppas inte detta blir en lika stor besvikelse som åklagarens presskonferens om Palmeutredningen.
Citera
2021-09-27, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen
Jag förväntar mig att Livgardet avrättar personerna som gjorde detta!! 800 svenskar dog för i helvette!

Nu har du missat något. Över 800 dog totalt, av dem var 501 svenskar.
Citera
2021-09-27, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden
Estonia fraktade som bekant sovjetiskt militärt materiel som var avsett att med Sveriges hjälp fraktas vidare till Egypten och därefter vidare genom land till Israel.

https://kvartal.se/artiklar/den-militara-smugglingen-pa-estonia-nar-visste-regeringen/

Hålet midskepps med utåtbuktande plåt tyder utan rimligt tvivel på torpedering av ubåt. Att det skulle uppdagas att Sverige använt sig av en passagerarfärja för att smuggla över denna känsliga last skulle orsakat ett internationellt ramaskri och Sveriges roll som diplomatisk medlare skulle snabbt förlora status. En sådan prestigeförlust kunde inte den dåvarande regeringen ta, varför det för första gången i historien utlystes gravfrid vid ett förlist skepps plats och locket lades på.

Kollision med ubåt i fören först är det mest troliga scenariot för mig just nu då hög sjö inte kan ha orsakat att bogvisir/ramp fallerar så totalt och snabbt. Bogvisiret har också en skada som sägs komma från fall ner på bulben, men positionen på skadan är närmast vattenytan/bulben alltså blir inte fallet ner på bulben så långt att det kan ha orsakat den skadan. Bogvisiret hade mer eller mindre då "rullat av" bulben och ner i vattnet utan någon större skada på själva visiret. Jag hade kunnat köpa det om skadan var högre upp på bogvisiret och fallet då blir längre ner till bulben.

Jag har väldigt dålig koll på hur Ryssen agerade på 90-talet med provokation och så vidare likt idag då man t.ex. flyger väldigt nära andra militärmakters flygplan och båtar för att kanske inte provocera men att visa "vi finns här". Kanske så var fallet i detta fall då eventuellt rysk ubåt velat visa att "vi vet vad ni håller på med" men att det gick för långt och det blir en kollision.
Sverige/NATO som övervakar Estonia tror att det nu är en attack mot fartyget vilket leder till att de i stridens hetta avfyrar torped mot rysk ubåt men som istället låser sig på Estonia och träffar i sidan.

Här är ett utdrag från en incident i ubåtsjakt som inträffade 1992.

”En svensk korvett var under ubåtsjakt ytterst nära att sänkas av sin egen torped 1992, skriver Svensson. Torpeden låste sig på korvetten i stället för den ubåt som var målet. Korvetten undgick katastrofen tack vare att befälhavaren omedelbart efter avfyringen enligt bestämmelserna gjorde en skarp gir.”

Angående nedtystningen skulle jag tro att NATO var inblandat och att en så kallad DSMA-Notice gick ut.

Här är en annan fartygsolycka där ett DSMA-Notice gick ut, dock var detta på 40-talet och kriget var i full gång. Men att DSMA skulle gå ut i detta fall också ser jag inte som omöjligt allt för rikets säkerhet och dels för att inte få nära 1000 civila människors död på sitt samvete på grund av vad som fraktades på båten.

https://sv.wikipedia.org/wiki/RMS_Lancastria
Senast redigerad av Felicie 2021-09-27 kl. 20:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in