Citat:
Ursprungligen postat av
superurban08
Han lär gå fri är 99% säker, vad baserar jag det på? För mycket teorier och för lite fakta kring bevis material. Tog mig en genomgång kring NFCs utlåtande till polisen och den var ju inte rolig alls.
Dålig utredning, för lite information kring PGP, inget konkret! Sjukt att vi betalar en massa skatte pengar varje år på skit utredningar!
Åklagaren har haft oändligt med tid på sig att sammanställa och göra en ordentlig utredning, sedan får man se en sådan skit utredning.
Jämnför Sal*ms mål mot Dani J så ser man stor skillnad på utredning.
Dani J och Co lär inte ha det enkelt iallafall utifrån det jag läst.
En intressant sak med just detta fall är att Salams Blackberry aldrig undersöktes via Cellebrite/UFED eller något sådant verktyg som IT-forensikerna annars använder. Man hade kommit över lösenordet till telefonen, och alla "utskrifter" av meddelanden var fotograferade men en kamera, alltså man hade fotat Blackberryn skärm när ett visst meddelande visades. Fan vet varför man gjorde så? Jag har nåt minne av att man inte lyckades komma in i just Blackberry-telefoner och att någon sett en person mata in lösenordet på just den telefonen på en övervakningskamera och att det var enda anledningen till att man lyckades komma in i telefon, men KAN ha läst det i en annan FUP. Nån som minns? Hursomhelst, jag brukar inte ta försvarsadvokater i försvar, men i just detta fall förstår jag att de reagerar starkt, för hur sjutton ska man kunna veta om Polisen helt sonika struntat i att fota vissa meddelanden som skulle kunna ta för att Salam skulle kunna vara oskyldig? Mycket märkligt hanterat av Polisen. Har man lösenordet till luren MÅSTE det finnas mjukvara som extraherar ALL data från den precis som Cellebrite/UFED. Mycket klantigt hanterat.
MEN, det ska också säga: exakt samma argument har försvarsadvokaterna haft kring Encro, d.v.s. hur fasen ska man veta att det som fångats upp från Encro-trafiken (eller servrarna) verkligen är ALLA meddelanden mellan två konton? Finns det saker som missats och som skulle kunna tala för att en MGM egentligen är oskyldig? Men, här är rätten uppenbarligen struntat i dessa argument, så jag tror det finns en chans att Salam bli dömd ändå.