2021-09-27, 18:53
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
I dokumentären och framförallt intervjuer i AB ger han intrycket av att det var Meyervarvets folk som först fick honom på på ubåt-spåret. Men ja, han säger själv att det är vad det är fråga om:
”Den enda logiska förklaringen är att Meyer-varvets utredare hade rätt i att en ubåt orsakade skadan, säger han till Aftonbladet.”
(https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yRvMdJ/overlevaren-carl-eric-jag-sag-nagot-stort-i-vattnet)
Det här säger han trots att han rimligen begriper att han ser detta föremål på fel sida (BB) och långt efter den hypotetiska kollisionen. Sagoberättare är inte alls respektlöst, utan en helt adekvat benämning på den omdömeslöse Reintamm.

Edit: ser nu att Prudent redan gett ett långt svar!

Nu anser jag inte att ubåtskollisionshypotesen är särskilt sannolik av många skäl. Men utan att veta något om hur ett sånt hypotetiskt förlopp skulle kunna ha gått till, kan man inte heller sluta sig till att under någon del av förloppet skulle någonting inte kunna ha bevittnats s.s på fel sida en ev. kollision heller.
Citera
2021-09-27, 19:00
Medlem
Hålet är på samma sida som slagsidan? Ja ni förstår vart jag vill komma.
Senast redigerad av Cubaldebasic 2021-09-27 kl. 19:03.
Citera
2021-09-27, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bossebengbula
Har också funderat på det där med vattenlinjen. Hur uppför sig ett skepp av Estonias storlek vid de förhållanden som rådde. 20-25 sekundmeter, 4-5 meter höga vågor. Vattenlinjen vid lugn sjö är ju en sak men kan den förflyttas med flera meter vid givna förhållanden. Kan inget om sjöfart så lite inspel från någon kunnig vore intressant. 🤔
Om du har hålet vid vattenlinjen och uppåt och lägger på de 15 till 20 graders slagsida mot styrbord som uppstod vid den andra smällen, så kommer en stor del att hamna under linjen och vatten kommer att ha fritt tillträde till skeppets underdel.
Citera
2021-09-27, 19:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FoxHound
Vad förutom explosion kan ha orsakat utfläkt plåt?

"plåtar och balkar är förvridna"

Det är bogvisiret som träffat stabilisatorn som satt monterad i balkarna på insidan skrovet. Dessa balkar har då vridits, när stabilisatorn tvingats in åt fel håll av bogvisiret, och därmed öppnat ett hål i skrovet, precis som jag sagt hela tiden!
Citera
2021-09-27, 19:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hobbyepidemiolog
Någon med motorintresse kanske kan säga om det är hjulaxeln från militära fordon. Det ser åtminstone ut som ett lastfordon och för mitt otränade öga något med hög markfrigång.

Kan du länka till vad det nu är du tittar på?
Citera
2021-09-27, 19:09
Medlem
Kollar på TV4 nyheterna nu, enligt Kalla Fakta reportern hoppas de kunna publicera bilder redan imorgon från insidan av bildäck som tagits av expeditionen ledd av Kurm.
Citera
2021-09-27, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FoxHound
Vad förutom explosion kan ha orsakat utfläkt plåt?

Något som penetrerar plåten och sen ska röra sig ut igen.
Citera
2021-09-27, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inkomsttagaren
Något som penetrerar plåten och sen ska röra sig ut igen.

Kan du komma på något som inte är ett klot i metall två meter i diameter som inte surrats på andra sidan bildäck?
Citera
2021-09-27, 19:15
Medlem
Nu är det plötsligt två hål vid vattenlinjen med 30 meters mellanrum och båda med utfläkta plåtar.
Citera
2021-09-27, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Kan du länka till vad det nu är du tittar på?
Kolla post 13786, länk till bilden
Citera
2021-09-27, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiger-sounds
Om du har hålet vid vattenlinjen och uppåt och lägger på de 15 till 20 graders slagsida mot styrbord som uppstod vid den andra smällen, så kommer en stor del att hamna under linjen och vatten kommer att ha fritt tillträde till skeppets underdel.

Den med slagsida förstår jag. Då läcker det in om det finns ett hål. Helt klart. Menar du detonation när du skriver smäll? Funderar på vad som kom först. Slagsida pga vatten från öppen ramp, bogvisir eller om hålet kan ha uppstått först men ändå läckt utan slagsida osv osv. Spekulerar och funderar. Om nu hålet uppstått innan förlisning dvs? Intressant oavsett.
Citera
2021-09-27, 19:17
Medlem
FoxHounds avatar
https://svt.se/nyheter/inrikes/experten-14

Han verkar tro det är botten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem