2021-09-27, 00:28
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag hade kunnat skicka detta som PM. Nu var dock detta ett inlägg till mig i tråden, och då valde jag att svara i tråden. För att kunna svara på denna kommentar, så behövde jag skriva utifrån mitt eget perspektiv (jag-form, som svar på "du"), och då blev det automatiskt en del "min", "mitt" osv.

Om ClLe:s DNA skulle matcha spåret på Helenas sko, så skulle detta inte ensamt döma honom. Men det skulle kunna ge en indikation. Låt säga att hans DNA finns på skon. Samtidigt hävdar ClLe att han aldrig varit i närheten av Helena (han vet vem Helena är, men har bara sett henne på håll), då borde den lögnen ligga honom till last. Tillsammans med andra bevis får det mer betydelse. Om DNA:t stämmer - men han säger att han t ex träffat och pratat med Helena, då blir det svårare, för då kan det bli svårt att säga att spåret hade avsatts vid en attack; då kan spårets ha avsats av en helt naturlig anledning. Sedan, som jag tror att Ugglan tagit upp, så beror det på hur gammal skon var vid tillfället. Var det en helt ny, oanvänd sko, så blir det svårare att förklara bort en matchning.

Om det skulle tillhöra en annan än ClLe, en vän till familjen, vet jag inte hur de skulle bedöma det. Det skulle kanske vara svårare, då spåret hade kunnat hamna på skor helt naturligt och vid olika tillfällen. Det är väl honom de kollar nu i första hand.
En kommentar om DNA på CLs sko:
är det inte rätt givet att utredningen redan fått ett negativt svar på att CLs profil inte matchar? Det har trots allt gått snart 5 veckor sedan CL anhölls (och topsade, antar jag).

Den som vill kan förstås klamra Sig fast vid detta halmstrå, men det kan bli en lång väntan eftersom KF sagt att man kanske inte kommer att gå it med svaret. En mycket tveksamt agerande IMHO, eftersom det kan komma att stämpla CL som presumtiv mördare fast bindande bevisning saknas.

I övrigt är jag av uppfattningen att en DNA-träff räcker till häktning, men som du skriver inte till fällande dom. Däremot skulle jag anse fallet ”polisiärt uppklarat”.
Citera
2021-09-27, 00:33
Medlem
Helena ja ! Gällande C ! Hur är det möjligt att Kalla F efter mindre än ett år hittar denna C bland förhören ? Undrar vad det var som gjorde att de slog på trumman när polisen flera olika instanser och GW ruskar på huvudet om denna man? Finns några i tråden som givit de som de vet om denna C bla sockerhals som lämnat bra information utifrån vad han vet om denna man . Han verkar vara en enstöring , men mannen har förut haft eget företag och detta innebär kontakt med många människor . Det måste finnas de som kände till denna C tiden då han jobbade som egenföretagare? Sedan har man ju läst att de som mördare en människa har nästan alltid en bakgrund att de på ett eller annat sätt haft ett mindre trevligt sätt och i många fall har de före eller efter mordet varit inblandad i flera brottsliga händelser . Sexuella trakasserier, våldtäkt , blottare eller t.o.m. mord . Man undrar ju om dessa efterlysningar på kvinnor som råkat ut för C om han varit påstridig och erbjudit lift eller som sockerdricka skrev … han fotade jämt och även oss . fotat tjejer !
De flesta är väl överens om att mördar man en ung tjej , sommar natt , livligt i staden , nära bebyggelse och en plats där folk går … en sådan människa är ingen trevlig person utan ett as utan en uns medmänsklighet i sin kropp ! En sådan person måste haft en udda personlighet.En person som lidit 30 års ångest har hört av sig för att lätta sitt samvete … en genom elak person skulle inte ens tänkt i de banorna . Är det då en rutten individ som kommit undan i 30 år … tror ni inte att han då har gjort något mer mot kvinnor under dessa år som gått sedan Helena försvann .
Citera
2021-09-27, 01:05
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
är det inte rätt givet att utredningen redan fått ett negativt svar på att CLs profil inte matchar? Det har trots allt gått snart 5 veckor sedan CL anhölls (och topsade, antar jag).

Den som vill kan förstås klamra Sig fast vid detta halmstrå, men det kan bli en lång väntan eftersom KF sagt att man kanske inte kommer att gå it med svaret. En mycket tveksamt agerande IMHO, eftersom det kan komma att stämpla CL som presumtiv mördare fast bindande bevisning saknas.

I övrigt är jag av uppfattningen att en DNA-träff räcker till häktning, men som du skriver inte till fällande dom. Däremot skulle jag anse fallet ”polisiärt uppklarat”.

Jag vet inte om jag tycker att det är givet att de fått ett negativt resultat. Dels kanske det inte är klart med tanke på att det gått drygt 29 år sedan det ev. mordet (i alla fall försvinnandet) och det kanske inte prioriterats p g a andra, nyare fall, dels kanske de inte har tänkt lämna ut svaret officiellt ändå redan nu. Jag skrev lite om mina tankar ang. detta häromdagen (#44365). Ett positivt resultat kanske hålls hemligt för att det ingår i den fortsatta utredningen att bygga upp "caset"? Någon gång borde de gå ut med svaret, tycker man. OM fallet skulle gå till åtal eller om ClLe avskrivs, då borde väl resultatet komma ut? De måste väl meddela om han avskrivs?

Ja, man tycker att det borde räcka. Men det kanske beror på omständigheterna. Om t ex ClLe i polisförhör berättat att han i närtid (då, juni -92) träffat på Helena och pratat med henne och ingenting annat finns förutom vittnesuppgifter om han var ute och åkte i sin bil och "antastade" tjejer, så undrar jag om det skulle räcka. För hur bevisa att han attackerat Helena och att DNA:t kommit just från det tillfället? Eller att han antastade just Helena? Men det kanske skulle räcka för en häktning; juridik är inte min specialitet . Men nog tycker man att DNA-spår på skon - speciellt om han sagt att han aldrig varit i närheten av Helena - tillsammans med ett par ytterligare indicier borde räcka för häktning.
Citera
2021-09-27, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det är fortfarande ett helt orimligt beteende och ett lika orimligt svar.

Du har alltså ett namn på en "pilot" som typ halva Mariestad misstänker och som du har hållit tyst om sedan du registrerade dig i juli 2017? Du har haft fyra år på dig (!) att lägga ut din idé i tråden, och när du så säkert hävdar att KM inte är "pilot", varför i hela friden gick du inte ut 2017 och gav oss din kandidat? Det hade ju varit ett ypperligt tillfälle! Varför sitta tyst och vänta? Och vänta på vad? Och nu skriver du att du inte kan/vill lyfta din idé i tråden för att du måste "vänta in Kalla fall". Ska det få gå ytterligare fyra år, då? Du måste ju förstå att du har försatt dig i en hopplös situation genom att inte ha sagt ett ord från första början. Ofattbart!

Det bästa hade varit om du inget hade sagt från första början om den här presumtive kandidaten, för då hade vi andra hade sluppit denna chock och frustration samtidigt som vi hade sluppit att bli så provocerade. Och hur tänker du om Helenas föräldrar och syskon? Har du inget samvete för att du kan vara den som sitter på namnet på den personen som familjen Andersson samt hela den här utredningen har väntat på?

Du kunde ha sagt något redan 2017. Varför gjorde du inte det? Och det värsta av allt är att du ger en presumtiv gärningsmannakandidat respit!
Hahaha! Nu får du väl ge dig. Stilla din nyfikenhet och låt folk delge det de vill utan att kalla det orimligt. Orimligt för dig.
Citera
2021-09-27, 05:02
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Och du tror att folk har lust att berätta det de ev. vet eller delge det de ev. har fått uppgifter om, när de riskerar att bli anklagade för att "fantisera fritt" och vara för lågbegåvade för att kunna föra logiska resonemang? Snarare kan det leda till att användare i stället hoppar av tråden, om de ens vill/vågar ge sig in i "debatten", vilket enligt min mening är mycket beklämmande. Ofta är det lika viktigt att besitta både EQ som IQ. Lite ödmjukhet är sällan fel. Något att tänka på för alla.

Och, förresten, vem är det som ska avgöra vilka som är begåvade nog för att få skriva och spekulera i tråden? Ska vi införa IQ-test här?

Kanske kan man ändra ReimerDenYngres slutsats till: Tala inte med personer som använder översittarbeteende och tror sig vara förmer än andra, det underblåser bara deras egon?

Bra inlägg men jag känner mig inte särskilt träffad.

Missen i ditt resonemang är att du blandar ihop sakuppgifter med logiska resonemang. Tag ett exempel: Sockerhals nämner att ClLe umgicks med B Seths*on. Det är en sakuppgift och innehåller 0% resonemang. Att PeLe skulle ha varit på Stadt är tvärtom 0% sakuppgift och 100% resonemang.

Att PR:s "hjärta sannolikt inte orkade längre" är också en sakuppgift, om än med viss tvekan i sig. Uttrycket är dock även en eufemism för självmord. Sakuppgiften är därför meningslös som ingrediens i ett resonemang.

Att Prytz67 med vänner skulle ha sett Helena gå hem är också en sakuppgift. Men det strider mot andra sakuppgifter. I det fallet kan man med resonemang avgöra att Prytz67 ljuger. Resonemang som utgår från sakuppgifter är därför värda all respekt även om det finns gränsfall där sakuppgifter inte är så solklara att slutsatsen är given.

Den som utgår från logik kommer därför bara att hamna i konflikt med falska sakuppgifter och resonemang utan stöd i fakta. Den som utgår från logik behöver inte IQ-testa folk. Man behöver t.ex. inte IQ-testa Prytz67. Det är uppenbart att han inte tillhör den övre halvan av intelligensskalan.

Men tråden blir trevligare om man följer ReimerDenYngres modell: Påpeka vilka resonemang som inte håller måttet, helst utan att nämna användarnamn, och undvik sedan att föda dem genom att diskutera med dem.
Citera
2021-09-27, 06:14
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

Jag delar din uppfattning i sak inklusive att ett positivt test inte nödvändigtvis innebär fällande dom.

Jag tror att polisen vill skapa ett handlingsutrymme för alla eventualiteter när de säger att de kanske inte går ut med testresultatet.

DNA-testet är tveeggat. Om ClLe är skyldig så är det en bra psykisk press mot honom att ett test har gjorts. Genom att ge ClLe intrycket att de kan hålla ett positivt test hemligt så kan de bibehålla den psykiska pressen längre även om testet inte matchat. De är givetvis medvetna om att ClLe kan vara skyldig även om testet är negativt.

Poliser berättar inte heller alltid sina bästa bevis direkt. Att avslöja bevisningen för den misstänkte gradvis med indicierna först är ett effektivt sätt att skruva åt de psykiska tumskruvarna.

Jag kan inte uttala mig om FarbrorBarbro har rätt i att testet redan är analyserat. Jag tror liksom FarbrorB att det kan dröja länge innan vi får veta svaret (i synnerhet om testet utfallit negativt). Jag hoppas och tror att Ugglan har rätt i att även ett negativt testsvar såsmåningom kommer att redovisas.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2021-09-27 kl. 06:38.
Citera
2021-09-27, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattugglan
Brända kläder fanns det hos "dansken". Förmodligen inte Helenas får man anta, för i så fall hade han nog inte blivit avförd.

Läste ett gammalt inlägg i helgen.
Är det inte lite märkligt att ha brända kläder liggande?
Fick detta någon förklaring? Nån som minns?
Citera
2021-09-27, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
Läste ett gammalt inlägg i helgen.
Är det inte lite märkligt att ha brända kläder liggande?
Fick detta någon förklaring? Nån som minns?
Felaktig uppgift/ihopblandning? Det har dock pratats om brända kläder, men inte i samband med "dansken" såvitt jag kan erinra mig nu.
Citera
2021-09-27, 10:40
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Jag delar din uppfattning i sak inklusive att ett positivt test inte nödvändigtvis innebär fällande dom.

Jag tror att polisen vill skapa ett handlingsutrymme för alla eventualiteter när de säger att de kanske inte går ut med testresultatet.

DNA-testet är tveeggat. Om ClLe är skyldig så är det en bra psykisk press mot honom att ett test har gjorts. Genom att ge ClLe intrycket att de kan hålla ett positivt test hemligt så kan de bibehålla den psykiska pressen längre även om testet inte matchat. De är givetvis medvetna om att ClLe kan vara skyldig även om testet är negativt.

Poliser berättar inte heller alltid sina bästa bevis direkt. Att avslöja bevisningen för den misstänkte gradvis med indicierna först är ett effektivt sätt att skruva åt de psykiska tumskruvarna.

Jag kan inte uttala mig om FarbrorBarbro har rätt i att testet redan är analyserat. Jag tror liksom FarbrorB att det kan dröja länge innan vi får veta svaret (i synnerhet om testet utfallit negativt). Jag hoppas och tror att Ugglan har rätt i att även ett negativt testsvar såsmåningom kommer att redovisas.

Angående DNA-provet och det eventuella utfallet lutar jag snarare åt att vi inte får veta. 'En okänd man' har vi tidigare fått veta. Vi har pratat om det förr men hade man även där uteslutit GW och samtliga polismän? GW kan nog ha gått igenom även den här utredningen utan att ha lämnat sitt eget DNA (för uteslutning).

DNA-spåret i det uppmärksammade fallet med Helena Andersson har nu gett en träff. Det var den sista chansen för analys säger utredaren från Kalla Fall i Göteborg. Efter att man tagit in DNA från samtliga utredare som passerat i fallet har man nu alltså fått en träff som kan härledas till en person - och det är inte vem som helst. - Nej, det stämmer. Vi har jämfört och fått träff på en mansperson... och eh... det är ingen mindre än en Leif Persson, även kallad GW Persson.

Hur gamla kan hennes skor ha varit den kvällen? De är sannolikt använda ett flertal gånger men ser inte slitna ut på det sätt som blir när dem burits många gånger. De ser billiga ut och texten på hälen är "Made in... " Skulle gissa från samma år eller att -92 var andra säsongen?

(Hela inlägget är spekulativt.)
Citera
2021-09-27, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Ulrika sa ju något om att C hade pratat om henne ?

Ulrika? Vilken Ulrika?
Citera
2021-09-27, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
OK, tack. Om jag tolkat det rätt så var det slut med PaRu vid tiden för försvinnandet.
Någon Ulrika kände hade väl en lägenhet i samma byggnad som statshotellet?

Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Ulrika? Vilken Ulrika?

Vem tror du? du har ju själv refererat till henne.
Nu har ju i och för sig Rotvagen skrivit fel syster.
Senast redigerad av DisappointedTuna 2021-09-27 kl. 17:58.
Citera
2021-09-27, 17:55
Medlem
Fanns det inget dna på travbongen som hittades vid mordplatsen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in