2021-08-12, 10:06
Jag kommer troligtvis dö vid normal ålder av kardiovaskulär sjukdom eller pga självmord innan dess. Cancer, demens, olycka, mord och övriga orsaker är mindre sannolikt.
För självmord har jag en fabriksny studsare med mycket kraftig ammunition. Vilket det blir är omöjligt att avgöra.

Anledningen till att jag tror att det blir hjärtat som till sist fäller mig är lipoprotein, dålig metylering & risk för högt homocystein samt och viss förhöjd risk för propp.
- lipoprotein sänker jag med 20% med acetyl l-carnitine, enligt vissa studier
- triglycerider sänker jag med ca 25% med dha & epa
- homocystein sänker jag med hälften med bl a folat, b12, tmg och nac

Jag tränar men är en f.d. nikotinist och hedonistisk narkoman. Jag är medveten om att statiner avtrubbar den hälsosamma effekten av träning om de fortfarande är verksamma i kroppen när träningen äger rum. Risken för rhabdomyolys är för mig i stort sett obefintlig.
Jag tänker mig en kortvarig statin att ta efter träning eller på kvällar för att redan nu vid 35 års ålder förebygga hjärtinfarkt och stroke senare i livet.

En kortvarig lågdoserad statin (exempelvis 5mg Simvastatin, plus ev. 2,5 till 5mg Ezetimib för bättre effekt) skulle sänka LDL-kolesterol med ca 30% och statistiskt ge mig kanske 3 till 5 år extra livslängd.
Är det värt besväret? Vilka vore avigsidorna och riskerna?
Citera
2021-08-12, 11:04
https://janusinfo.se/nyheter/tidning...805221b59.html

Det verkar som jag är inne på rätt spår. Fast att ha hjärta- och kärl som en 5-åring betyder ju inget om allt annat i kroppen är sönder.
Bara en enda sak kan utradera hela vinsten med medicinering. Det kan vara vad som helst men säg KOL, dialys eller påse på magen. Ser man det så kan det ju kvitta.
Citera
2021-08-12, 13:27
Medlem
Myst1cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngolanKwanza
Jag kommer troligtvis dö vid normal ålder av kardiovaskulär sjukdom eller pga självmord innan dess. Cancer, demens, olycka, mord och övriga orsaker är mindre sannolikt.
För självmord har jag en fabriksny studsare med mycket kraftig ammunition. Vilket det blir är omöjligt att avgöra.

Anledningen till att jag tror att det blir hjärtat som till sist fäller mig är lipoprotein, dålig metylering & risk för högt homocystein samt och viss förhöjd risk för propp.

Jag tränar men är en f.d. nikotinist och hedonistisk narkoman. Jag är medveten om att statiner avtrubbar den hälsosamma effekten av träning om de fortfarande är verksamma i kroppen när träningen äger rum. Risken för rhabdomyolys är för mig i stort sett obefintlig.
Jag tänker mig en kortvarig statin att ta efter träning eller på kvällar för att redan nu vid 35 års ålder förebygga hjärtinfarkt och stroke senare i livet.

En kortvarig lågdoserad statin (exempelvis 5mg Simvastatin, plus ev. 2,5 till 5mg Ezetimib för bättre effekt) skulle sänka LDL-kolesterol med ca 30% och statistiskt ge mig kanske 3 till 5 år extra livslängd.

Kolla upp "JUPITER TRIAL"
Citera
2021-08-12, 14:05
Citat:
Ursprungligen postat av Myst1c
Kolla upp "JUPITER TRIAL"
Tack, då vet jag.
https://www.thelancet.com/journals/l...190-8/fulltext
Citera
2021-09-27, 10:27
Citat:
Recommendation for the initial dose is rosuvastatin 10 mg, which reduces LDL-cholesterol by an average of 46–52%. This reduction far exceeds the recommendation of a 30–40% reduction in LDL-cholesterol for high-risk patients.
Indeed, the lowest dose of rosuvastatin that is marketed, 5 mg, reduces LDL-cholesterol by 45% on average, still more than initially necessary for many patients.
2.5 mg and 1 mg of rosuvastatin reduce LDL-cholesterol by an average of 42% and 34%, respectively

Rosuvastatin once a week was tolerated by 37 (74%) of the 50 study participants, with doses ranging from 2.5 mg to 20 mg a week (mean 10 +/- 4 mg).
Patients tolerating the once-a-week regimen experienced a 17% reduction in total cholesterol, 23% reduction in low-density lipoprotein cholesterol, 12% reduction in triglycerides, and a 5% increase in high-density lipoprotein cholesterol, during a mean follow-up of 4 months.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19166695/

----------------------------------------

Ten milligrams of ezetimibe a day reduced the fractional cholesterol absorption by 54% compared with placebo. Studies revealed that ezetimibe's lipid lowering efficacy is dose dependent with reductions in LDL-C beginning to plateau after 5 mg once daily LDL-C reductions relative to baseline; placebo (0%)
ezetimibe 0.25 mg (-12.7%)
ezetimibe 1 mg (14.7%)
ezetimibe 5 mg (15.8%)
ezetimibe 10 mg (19.4%)

----------------------------------------

Rosuvastatin Accord:
Filmdragerad tablett 5 mg gul, rund, bikonvex filmdragerad tablett, cirka 7,0 mm i diameter märkt med ”5” på ena sidan och ”R” på den andra sidan. 98 styck blister, 71:04, F
https://www.fass.se/LIF/product?user...20140702000022

Ezetimib STADA:
Tablett 10 mg Vita till benvita, ovala, kapselformade tabletter med en längd på ca 8 mm och en bredd på cirka 4 mm. 100 tablett(er) blister, 84:-, F
https://www.fass.se/LIF/product?user...20150701000022
Man kan tänka sig att 5mg rosuvastatin och 10mg ezetimib för enkelhetens skull endast två gånger i veckan eller halva de doserna varannan dag skulle resultera i en LDL-sänkning på nästan 40%. Är det rimligt att tro?

44 öre/dag. Det är billigt.
Citera
2021-09-27, 10:45
Medlem
arbetets avatar
Citat:

Du verkar ung och har varken diagnos eller ordination förstår jag. Nu vill du alltså självmedicinera med två blodfettsänkande preparat varav ett är ett rävgift.

Tvärtemot vad en del säger ska man lyssna på läkaren när denna vill att man ska ta dessa preparat. Speciellt om man är till åldern och kanske har diabetes. Men detta?

Ska du göra det så håll dig till det mer moderna preparatet som Crestor 5 mg då.
Citera
2021-09-27, 11:58
Crestor - LDL‐cholesterol lowering efficacy:
2.5 mg/day - 36.9%
5 mg/day - 41.4%
10 mg/day - 45.8%
20 mg/day - 50.2%
40 mg/day - 54.6%

Jag tror på en halv femma Crestor/Rosuvastatin två gånger per vecka i kombination med 5mg ezetimib per gång, säg måndag och torsdag = kanske 30 % lägre dåligt kolesterol. Ezetimib har också väldigt lång halveringsstid.

Att köra full dos bara för att istället dö av cancer tjänar inget till. Man kan dock ställa sig frågan om det tjänar något till. Känns det roligt/nyttigt så är det lönt, annars inte.
Senast redigerad av AngolanKwanza 2021-09-27 kl. 12:18.
Citera
2021-09-27, 12:47
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Crestor - LDL‐cholesterol lowering efficacy:
2.5 mg/day - 36.9%
5 mg/day - 41.4%
10 mg/day - 45.8%
20 mg/day - 50.2%
40 mg/day - 54.6%

Jag tror på en halv femma Crestor/Rosuvastatin två gånger per vecka i kombination med 5mg ezetimib per gång, säg måndag och torsdag = kanske 30 % lägre dåligt kolesterol. Ezetimib har också väldigt lång halveringsstid.

Att köra full dos bara för att istället dö av cancer tjänar inget till. Man kan dock ställa sig frågan om det tjänar något till. Känns det roligt/nyttigt så är det lönt, annars inte.
Men varför ska du kombinera det med ezetrol?

Om du inte har något diagnostiserat tillstånd ska du väl inte hålla på med sådant. Det är ingen direkt oproblematisk medicin vi pratar om.
Citera
2021-09-27, 15:03
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men varför ska du kombinera det med ezetrol?

Om du inte har något diagnostiserat tillstånd ska du väl inte hålla på med sådant. Det är ingen direkt oproblematisk medicin vi pratar om.
Njae, det är kanske inget man/jag vill men om man inte kan växla ut det i en märkbart sundare kropp. Jag vill ha ett blodomlopp som en maratonlöpare, som ett spädbarn, utan att behöva ta ett enda steg.
Jag hade gärna tagit en spruta 420-mg evolocumab per månad och varit nöjd. 63% minskning av kolesterol på bara 3 månader som monoterapi! Inga nämnvärda biverkningar.

Eller Praluent: "Injektionsvätska, lösning i förfylld injektionspenna 300 mg (klar, färglös till svagt gul)
3 styck injektionspenna utan aktiveringsknapp, 11251:97, (F)." Men sicket pris.

Hoppas dom blir billigare. Det kanske är sådana Donald Trump och George Soros skjuter, nog därför dom aldrig dör.
Jag får avvakta med PCSK9-hämmare men ska tigga lågdos statin och ezetimib av läkare nästa gång. Man vill ju sänka kolesterolet maximalt med minimala biverkningar, och då är väl lite av varje det bästa...?
Citera
2021-09-27, 15:08
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Njae, det är kanske inget man/jag vill men om man inte kan växla ut det i en märkbart sundare kropp. Jag vill ha ett blodomlopp som en maratonlöpare, som ett spädbarn, utan att behöva ta ett enda steg.
Jag hade gärna tagit en spruta 420-mg evolocumab per månad och varit nöjd. 63% minskning av kolesterol på bara 3 månader som monoterapi! Inga nämnvärda biverkningar.

Eller Praluent: "Injektionsvätska, lösning i förfylld injektionspenna 300 mg (klar, färglös till svagt gul)
3 styck injektionspenna utan aktiveringsknapp, 11251:97, (F)." Men sicket pris.

Hoppas dom blir billigare. Det kanske är sådana Donald Trump och George Soros skjuter, nog därför dom aldrig dör.
Jag får avvakta med PCSK9-hämmare men ska tigga lågdos statin och ezetimib av läkare nästa gång. Man vill ju sänka kolesterolet maximalt med minimala biverkningar, och då är väl lite av varje det bästa...?
Ja, du får satsa på Repatha då men släng inte i dig statiner i onödan vid ung ålder. Eller Ezetrol:

https://www.fass.se/LIF/product?user...0#side-effects
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in