2021-09-27, 11:30
Medlem
Limma skinkbits avatar
Moderna bostäder planeras enligt principen sömn, samvaro, hygien och mat. Man ser väldigt sällan exempelvis hobbyrum på en planritning för en lägenhet, möjligtvis att ett sådant utrymme kan finnas i ett garage tillhörande en villa.

Det vore kul att läsa om hur ni har inrett och byggt era "mancaves" eller rum för era specialintressen (om man tycker mancave är en töntig benämning, jag tycker nog det personligen men det verkar vara ett hyfsat etablerat begrepp), eller hur ni skulle vilja göra.

Den stereotypa bilden av en mancave är väl att där ska finnas typ en projektor, några fåtöljer, tv-spel och en ansenlig ansamling av öl och whisky och eventuellt lite sportattiraljer.

Själv har jag ingenting av ovanstående. Har bara tryckt in en liten arbetsbänk i klädkammaren och hängt upp en lysrörsarmatur, så det är mer av ett hobbyrum där jag kan skruva isär och reparera småprylar mm.
Citera
2021-09-27, 11:36
Bannlyst
I vardagsrummet har jag en lucka som går rakt ned till källaren. Där har jag gjort ett eget rum som blivit mitt hobbyrum. Går man ner i källaren som vanligt så ser man i hörnet att det är ett rum men det går inte att komma in därifrån. Är man i vardagsrummet och flyttar TV-möbeln åt höger så syns en lucka som man kan öppna genom att trycka en gång med foten och sedan lyfta med händerna. Det går att stänga och öppna innifrån och det är någorlunda ljudisolerat. Det används mest för när jag flashbackar och röker gräs.
Citera
2021-09-27, 11:39
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lovedrug
I vardagsrummet har jag en lucka som går rakt ned till källaren.

Coolt! Just ett hemligt lönnrum vill man ju ha, mest bara för att det coolt. Alla superhjältar med självaktning har ett hemligt rum dit man tar sig genom en garderob eller liknande.
Citera
2021-09-27, 11:42
Medlem
proconsuls avatar
"Mancave" är väl egentligen bara ett ställe dit man kan dra sig undan, befriad från familjens stök och bröt. Om där finns en hyvelbänk eller en projektor är väl bara upp till brukaren, så att säga.

Själv spelar jag gitarr i gillestugan och målar tavlor i garaget, jag har inget ställe som är "bara mitt".
Just det känns rätt pubertalt.
Citera
2021-09-27, 11:51
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Själv spelar jag gitarr i gillestugan och målar tavlor i garaget, jag har inget ställe som är "bara mitt".

Jo, men så är det väl. För många är det säkert ett sätt att göra verklighet av drömmar man hade som yngre. Ett helt rum fullt av flipperspel till exempel. Om det är vettigt eller ej när man har familj är väl högst individuellt...
Citera
2021-09-27, 11:54
Medlem
spermaoffrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
"Mancave" är väl egentligen bara ett ställe dit man kan dra sig undan, befriad från familjens stök och bröt. Om där finns en hyvelbänk eller en projektor är väl bara upp till brukaren, så att säga.

Det är ju ett måste för att hålla ihop en sund relation säger jag!
Citera
2021-09-27, 12:01
Medlem
massuppfittarens avatar
Typ. Jag och min tjej har en ”menscave” där vi inrett allt i rött och hänger en vecka i månaden(lingonveckan). Då skapar vi menskonst, kollar på romantiska filmer eller mensdokumentärer, äter Ben & Jerrys Red Velvet Cake samt hallongrottor.
Citera
2021-09-27, 12:10
Medlem
Nej. Jag har ingen nuförtiden...Men när jag var litne gosse hade jag ett eget rum i källaren där jag hade min Scalextric bilbana. Där kunde jag även bygga bilar i plastmodeller. På väggarna hade jag naturligtvis affischer på Ronnie och Reine.......tider,de....
Citera
2021-09-27, 13:22
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massuppfittaren
Typ. Jag och min tjej har en ”menscave” där vi inrett allt i rött och hänger en vecka i månaden(lingonveckan). Då skapar vi menskonst, kollar på romantiska filmer eller mensdokumentärer, äter Ben & Jerrys Red Velvet Cake samt hallongrottor.

Låter som du bör inreda detta med en egen fetta likt Claes Malmberg...
https://youtu.be/5mqvsO0tsKc

Själv har jag mitt kontor som faktiskt delas med sambon men där jag kan sitta och spela eller vad jag nu vill göra. Ett vardagsrum som även det delas med ambon där man kan kolla TV eller bara njuta. Finns också en gillestuga med biljardbord och darttavla om man vill umgås där.
Varför ha ett rum där bara en person av ett speciellt kön får vara.
Senast redigerad av Vit-Brandbil 2021-09-27 kl. 13:24.
Citera
2021-09-27, 13:29
Medlem
Henriksss avatar
Hela mitt offgrid/tinyhouse är en mancave.
Bara coola grejer och inget jäkla fruntimmer som skriker och förstör stämningen.
Citera
2021-09-27, 13:43
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil

Varför ha ett rum där bara en person av ett speciellt kön får vara.

Det är ju inte riktigt det som är grejen, därav "mancave" inom citattecken. Men att ha ett mer eller mindre eget rum som vuxen kan väl vara värdefullt? Ett rum man kan inreda helt i egen (smaklös) stil. Ett rum man inte behöver städa när det vankas bjudningar och kalas. Ett rum som inte visas upp för utomstående förutom de bästa vännerna.
Kalla det garage, systuga, studio, lekrum, verkstad, vävrum eller vad som helst beroende på intresse.
Citera
2021-09-27, 13:48
Bannlyst
Hela konceptet med "mancave" är nedlåtande.

ETT rum i hela huset oftast i källaren, som mannen får tillstånd att inreda som han vill.

Nej tack. MGTOW. Hela mitt hem är min man cave. Kvinnligt besök är temporärt och har inget inflytande på mitt hem.
Senast redigerad av RiketFaller 2021-09-27 kl. 14:01.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in