2021-09-26, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Det som spelar in allra mest är oro på bostadsmarknaden hos hyresgästerna. Varför han ingen tänkt på det tidigare? Hyresrätter är cirka 40 procent av beståndet och varje år i januari går hyrorna upp. Om det blir höga höjningar, spontana höjningar, borde det leda till en ström in på bostadsrättsmarknaden från hyres.

Det förutsätter också att de 40% kan köpa herre min skapare vad ni är tröga i den här tråden.

Ska ni börja argumentera för att höjda hyror leder till ökade bostadspriser?

Folk måste fortfarande ha råd.
2021-09-26, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakablicken
Varför ljuger du?

(FB) Hyresrätt vs bostadsrätt

Vi fattar att du är bitter och så jävla gärna vill ha den där BR:en i Vasastan. Så spara, bit i det sura äpplet nu och knip käft.

Letar du också upp några andra inlägg så ska du se att jag sitter på en BR och en HR

stalker.

Sedan när blev en billig HR ett surt äpple?
Mycket avundsjuka i tråden.
2021-09-26, 17:01
Medlem
Citat:
Enskilda bostäder är allt annat än en investering, på lång sikt d.v.s. Enda anledningen till att det har varit det i Sverige de senaste decennierna och att folk har "råkat" tjänat så mycket på bostaden är att man har gjort det med enorm hävstång. Hade folk haft möjligheten att låna till aktier med 15% kontantinsats utan att behöva sälja av vid korrektioner hade ju folk varit betydligt rikare än vad de blivit med sina belånade bostäder.

I bostäder tar man dessutom en idiosynkratisk risk mot ett typ av tillgångsslag, i ett specifikt land, som slits ut av användning och naturens krafter (entropi). Prisutvecklingen per år för bostäder från 1870-2015 var 7,05% per år jämfört med aktiers 6,89% per år. Men det var på global basis om man på något sätt hade en möjlighet att vara exponerad mot alla världens bostadsmarknader samtidigt!

Problemet är att man som vanlig pöbel bara rimligtvis kan vara exponerad mot en bostad i taget och då är det mycket riskfyllt att köpa en bostad i Sverige i investeringssyfte. Se: https://youtu.be/7rvY2rIxdsA?t=43

Intressant inlägg där du håller med mig i allt jag har sagt.

Sedan kallar du billig HR surt äpple när du samtidigt sagt "Hade folk haft möjligheten att låna till aktier med 15% kontantinsats utan att behöva sälja av vid korrektioner hade ju folk varit betydligt rikare än vad de blivit med sina belånade bostäder".

Sådan dubbelmoral och idioti i tråden.
Avundsjuka, som jag påpekade innan.
Bara för att man inte är en "vanlig pöbel" som du själv
2021-09-26, 18:39
Medlem
Tillbakablickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Intressant inlägg där du håller med mig i allt jag har sagt.

Sedan kallar du billig HR surt äpple när du samtidigt sagt "Hade folk haft möjligheten att låna till aktier med 15% kontantinsats utan att behöva sälja av vid korrektioner hade ju folk varit betydligt rikare än vad de blivit med sina belånade bostäder".

Sådan dubbelmoral och idioti i tråden.
Avundsjuka, som jag påpekade innan.
Bara för att man inte är en "vanlig pöbel" som du själv

Det är för att jag håller två tankar i huvudet samtidigt till skillnad från dig.

Jag är en skeptisk till svensk bostadsmarknad av t.e.x de anledningarna du citerade ovan. Samtidigt äger jag en bostad och ser den inte som en investering per se.

Men du verkar ju de facto skrika varg var och varannan dag om bostadsmarknaden precis som någon grävde upp tidigare i tråden. Då kan även en blind höna ha rätt ibland
2021-09-26, 19:08
Avslutad
Citat:
Det är för att jag håller två tankar i huvudet samtidigt till skillnad från dig.

Jag är en skeptisk till svensk bostadsmarknad av t.e.x de anledningarna du citerade ovan. Samtidigt äger jag en bostad och ser den inte som en investering per se.

Men du verkar ju de facto skrika varg var och varannan dag om bostadsmarknaden precis som någon grävde upp tidigare i tråden. Då kan även en blind höna ha rätt ibland

Något som glöms i hela den här debatten fram och tillbaka om bostäders värde är värdet i att faktiskt äga det man bor i. Man äger marken, äger huset, äger väggarna, äger vitvarorna, etc. Jämför exempelvis med att hyra en bil och känslan den medför.

Att äga mark och bostaden man bor i är peak mänsklig värdighet.
2021-09-26, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Något som glöms i hela den här debatten fram och tillbaka om bostäders värde är värdet i att faktiskt äga det man bor i. Man äger marken, äger huset, äger väggarna, äger vitvarorna, etc. Jämför exempelvis med att hyra en bil och känslan den medför.

Att äga mark och bostaden man bor i är peak mänsklig värdighet.

Inte så bra. Krånglar maskinen måste man betala det själv, i HR slipper man allt sånt.
2021-09-26, 20:06
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:

Det är många som inser att värdet på egna bostaden är uppblåst och som också inser att behöver man köpa nytt av vilket skäl som helst är det också uppblåst.

Tyvärr är det extremt många i medelklassen som äger bostäder som vägrar erkänna att det finns tveksamheter i värderingen av bostäder och ännu mindre erkänner att "folkökningen" är en stor del i eventuell verklig ökning av värdet.
2021-09-26, 20:35
Avslutad
Citat:
Inte så bra. Krånglar maskinen måste man betala det själv, i HR slipper man allt sånt.

Ja för att i HR så är hyresvärden en snäll filantrop som vill hjälp sina medmänniskor till billigast möjliga boende utan att bry sig om någon vinst i sin egen ficka. Går diskmaskinen sönder så drar den snälle hyresvärden upp sitt personliga kort och köper en ny åt hyresgästen.

För det är absolut inte så att hyresgästen står för kontinuerligt underhåll själv när han eller hon betalar hyran.
2021-09-26, 20:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Det är många som inser att värdet på egna bostaden är uppblåst och som också inser att behöver man köpa nytt av vilket skäl som helst är det också uppblåst.

Tyvärr är det extremt många i medelklassen som äger bostäder som vägrar erkänna att det finns tveksamheter i värderingen av bostäder och ännu mindre erkänner att "folkökningen" är en stor del i eventuell verklig ökning av värdet.

Vem bryr sig om vad bostaden är värderad till? Folk bor i sina bostäder för att, tro det eller ej, de behöver ett lämpligt boende för sig själv och sina familjer. Att en bostad är felvärderad, oavsett åt vilket håll, spelar absolut ingen roll.
2021-09-26, 20:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Ja jävlar i havet då får man gratulera till vinstlotten!

Men dina föräldrar var samtidigt inte "bara" medelinkomsttagare om de hade råd (och mod eller dumdristighet, beroende på hur man ser på det...) att köpa det huset för 3 miljoner med den tidens ränteläge. De hade sannolikt både något högre löner än så och inte minst ett stort sparkapital. Så huruvida det var "tur" kan diskuteras på så sätt.

Det är lite som om ett par höginkomsttagare köper ett hus idag för 15-20 miljoner och nollräntepolitiken fortsätter ett decennium eller två med dubblerade priser som följd. Väldigt riskfyllt men fullt möjligt.

Fast det här stämmer inte. Hade man bara två ok jobb i början av 80-talet kunde man köpa något som då var oansenligt som idag är värt enorma summor. Mina föräldrars gamla område består idag av hus värda 15-20 msek. De som säljer eller går bort 2021 och levt där sedan 80-talet är sjuksystrar, vaktmästare, hantverkare etc. Inte chefer eller ens akademiker. Människor som inte alls hade kapital på 80-talet. På garageuppfarten står ofta en gammal halvtaskig Toyota eller Volvo V70 a 2008. De nyinflyttade kör Land Rover eller Tesla.
2021-09-26, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Ja för att i HR så är hyresvärden en snäll filantrop som vill hjälp sina medmänniskor till billigast möjliga boende utan att bry sig om någon vinst i sin egen ficka. Går diskmaskinen sönder så drar den snälle hyresvärden upp sitt personliga kort och köper en ny åt hyresgästen.

För det är absolut inte så att hyresgästen står för kontinuerligt underhåll själv när han eller hon betalar hyran.

Du får det att låta som det är något litet enmansföretag. Hyresvärdarna i t ex allmännyttan är enorma rörelser som kanske handlar upp hundratals nya tvättmaskiner i veckan, och då får de också bästa pris förstås. Bästa kvalitet också. Ett bostadsrättsförening som ska ha en ny tvättmaskin har inte lika förhandlnigspositiion. Det är ganska praktisk med storskalighet på bostadsmarknaden. Det är ganska typiskt att små hyresvärdar som totalt försummar allt underhåll, m.m.
2021-09-27, 06:43
Avslutad
Citat:
Du får det att låta som det är något litet enmansföretag. Hyresvärdarna i t ex allmännyttan är enorma rörelser som kanske handlar upp hundratals nya tvättmaskiner i veckan, och då får de också bästa pris förstås. Bästa kvalitet också. Ett bostadsrättsförening som ska ha en ny tvättmaskin har inte lika förhandlnigspositiion. Det är ganska praktisk med storskalighet på bostadsmarknaden. Det är ganska typiskt att små hyresvärdar som totalt försummar allt underhåll, m.m.

Det finns ingen gratis lunch. Du betalar för diskmaskinen själv, även om du inte ser kostnadsstället själv. Det är ungefär som att säga att skola är gratis i Sverige. Det roliga är att en betydande del av VUXNA svenskar faktiskt tror på det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in