Citat:
Ursprungligen postat av
Fighter83
Ok men har vi belägg för i vilket läge CL har blivit förhörd. Är det pga av att vittnesmål kunnat peka ut honom i bilen el har CL blivit förhörd av nån annan anledning iom att polisen inte tyckt att hans förehavanden varit av vikt el som nåt man behöver gå vidare på. Han var ändå ointressant för utredningen då , Men det var något hör som fick Kalla Fall att få upp ögonen för CL men vad ?
OK Så du har en teori att ClLe och PeLe varit på Stadt och argumentet för det är att ClLe är förhörd. Och du antar då att han är förhörd för att han varit på Stadt (cirkelbevis) och som stöd för cirkelbeviset anför du att vi inte vet varför ClLe är förhörd.
Just det där sista försvaret "vi vet inte" är ju ingen höjdare i en diskussion. Polisen har ju uppenbart rapporter från kvinnor rörande ClLe agerande före och efter mordet samt under den aktuella natten. Personer med hög intellektuell förmåga tillämpar Occhams rakkniv i det läget och gör inga extra antaganden, i synnerhet inte ett antagande vars enda syfte är att placera en person på Stadt 14 juni 1992.
Förstår du inte hur då hopar antaganden av låg kvalitet på varandra och dessutom i strid med polisens egna uppgifter:
Polisen säger han åkt bil på kvällen och natten - du placerar honom på Stadt
Polisen säger han varit ensam - du säger att han haft en medhjälpare, gärna PeLe
Polisen säger han var kapabel att ensam utföra brottet - du säger att han inte var kapabel
Jag tycker ClLe känns som ett resultat av "group thinking" inspirerat av Linköpingsfallet snarare än klara fakta och tingsrätten tycks dela uppfattningen om att bevis sakas. Men om det ändå är ClLe som är gärningsman så är det tillräckligt att veta att ClLe var ute med sin bil och raggade på tjejer. Det plus DNA räcker för mig. Jag behöver inte fantisera ihop en saga kring ClLe.