2021-09-26, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Fighter83! Skriv nu något nytt om ClLe. Det finns en hel sjö av personer som längtar efter att få läsa om ClLe i tråden. Jag vill inte att de skall säga att jag tystat diskussionen om ClLe.

Starta nu upp tråden om ClLe igen! Jag skall inte skriva något om någon annan en ClLe (plus hans bror) de närmaste 24 timmarna.

Bli inte hysteriskt nu ! Försök ist inse att CL är den man som nu ÄR huvudmisstänkt så är det då så konstigt att tråden handlar om honom .

Och jag har inget nytt om CL allt är tyst om honom , men bara för att det är tyst och lite info så försöker jag inte hitta en ny gärningsman i brist på information från KF .
Och precis som Du är med o diskuterar CL så kan jag vara med och diskutera Danskar el vad som helst. Är CL fel så kanske inte tråden är helt död . Ska pausa lite .
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-26 kl. 12:32.
Citera
2021-09-26, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Fighter83! Skriv nu något nytt om ClLe. Det finns en hel sjö av personer som längtar efter att få läsa om ClLe i tråden. Jag vill inte att de skall säga att jag tystat diskussionen om ClLe.

Starta nu upp tråden om ClLe igen! Jag skall inte skriva något om någon annan en ClLe (plus hans bror) de närmaste 24 timmarna.
Varför hetsar du så?
Du får det att låta som detta är en tävling av något slag. Skriv vad du har att tillföra och lämna det som inte passar dig till andra.
Många bäckar små vet du.
Att Cla#es är huvudmisstänkt nu innebär väl inte att vi vet mer än vad media släpper ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Bli inte hysteriskt nu ! Försök ist inse att CL är den man som nu ÄR huvudmisstänkt så är det då så konstigt att tråden handlar om honom .

Och jag har inget nytt om CL allt är tyst om honom , men bara för att det är tyst och lite info så försöker jag inte hitta en ny gärningsman i brist på information från KF .
Jag önskar att det kunde komma fram mer info om denna gubbe. Man undrar vad som händer nu exempelvis!?
Undrar om de husrannsakan något mer som jag tror att de sade att de skulle. Undrar om de håller förhör med honom.
Önskar att någon kunde komma in och våga uttala sig som bor i närheten av Cla#es och kanske gjort några observationer.
Citera
2021-09-26, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Varför hetsar du så?
Du får det att låta som detta är en tävling av något slag. Skriv vad du har att tillföra och lämna det som inte passar dig till andra.
Många bäckar små vet du.
Att Cla#es är huvudmisstänkt nu innebär väl inte att vi vet mer än vad media släpper ut.

Jag önskar att det kunde komma fram mer info om denna gubbe. Man undrar vad som händer nu exempelvis!?
Undrar om de husrannsakan något mer som jag tror att de sade att de skulle. Undrar om de håller förhör med honom.
Önskar att någon kunde komma in och våga uttala sig som bor i närheten av Cla#es och kanske gjort några observationer.
Tycker iaf att sockerhals är den som är närmast med info o CL. Och vissa kopplingar till honom via Ben*t Seth*son vän på komvux och hans sambos bror och hans koppling till LP som bor i trapphuset fortfarande.
Citera
2021-09-26, 12:42
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Men Fighter ...

1) Det är inget konstigt alls om tråden under den senaste månaden har handlat om CL eftersom han är den senaste personen att vara misstänkt av polisen. Problemet har ju varit att ingen fick skriva om någon annan gärningsmannakandidat för bland andra Pudelfrillan. Tråden skulle liksom tvingas handla om CL, och alla som inte rättade in sig i det ledet var "ett lag", "mystiska typer", personer med många användarnamn och så vidare. Strax innan Pudelfrillan fick sin mycket välförtjänta semester tog sig tråden närmast paranoida uttryck - vilket också fick flera användare att tillfälligt hoppa av. Nu, däremot, går det åtminstone att titta fram igen.

2) Men bara för att det är tyst och lite information om CL så försöker inte du hitta en ny gärningsman i brist på information från KF, skriver du. Men det hindrar väl inte oss andra från att spana vidare? Både på tidigare och eventuellt nya presumtiva gärningsmannakandidater kan, ska och måste dryftas.

Och några inlägg ovan skrev du: "Och om inte KF är rätt ute nu så ska jag nämna min största aspirant till Gärningsman, som likt en ål lyckats slingra sig ur det mesta i livet både då och nu, en man som går över lik om så behövs."
Varför kan du inte nämna den personen redan nu?
Senast redigerad av Ugglan. 2021-09-26 kl. 12:45.
Citera
2021-09-26, 12:44
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Tycker iaf att sockerhals är den som är närmast med info o CL. Och vissa kopplingar till honom via Ben*t Seth*son vän på komvux och hans sambos bror och hans koppling till LP som bor i trapphuset fortfarande.

Om Bengt Sethsson är död har inte hittat någon info om honom ingen dödsannons inget. Någon som vet ?
Citera
2021-09-26, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Men Fighter ...

1) Det är inget konstigt alls om tråden under den senaste månaden har handlat om CL eftersom han är den senaste personen att vara misstänkt av polisen. Problemet har ju varit att ingen fick skriva om någon annan gärningsmannakandidat för bland andra Pudelfrillan. Tråden skulle liksom tvingas handla om CL, och alla som inte rättade in sig i det ledet var "ett lag", "mystiska typer", personer med många användarnamn och så vidare. Strax innan Pudelfrillan fick sin mycket välförtjänta semester tog sig tråden närmast paranoida uttryck - vilket också fick flera användare att tillfälligt hoppa av. Nu, däremot, går det åtminstone att titta fram igen.

2) Men bara för att det är tyst och lite information om CL så försöker inte du hitta en ny gärningsman i brist på information från KF, skriver du. Men det hindrar väl inte oss andra från att spana vidare? Både på tidigare och eventuellt nya presumtiva gärningsmannakandidater kan, ska och måste dryftas.

Men Ugglan…….

Du har rätt i att man får visst spana vidare men jag kommer lägga mig i när det gäller de saker jag själv kan känna igen , el om jag ser nåt som jag tycker är fel .

Du har själv kört stenhårt på KM som pilot och du drev det bra mycket hårdare än vad PF gjort med CL så där är det ingen skillnad , det är din övertygelse . Och det får du gärna tro på .

Men min övertygelse är att CL är rätt . Så är det bara . Och jag har aldrig trott på KM som pilot . Finns det en Pilot så har jag ett namn , men det får bli ev senare om KF är fel ute nu .
Citera
2021-09-26, 12:57
Medlem
Citat:
Men Fighter ...

Och några inlägg ovan skrev du: "Och om inte KF är rätt ute nu så ska jag nämna min största aspirant till Gärningsman, som likt en ål lyckats slingra sig ur det mesta i livet både då och nu, en man som går över lik om så behövs."
För att innerst inne tror på CL som GM men är det fel så kan jag omvärdera vissa saker. Detta är en man som ofta varit på många Mariestadsbors läppar både innan under och i nutid. Och i alla möjliga sammanhang. Närmare än så tänker jag inte gå i den diskussionen.
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-26 kl. 13:04.
Citera
2021-09-26, 13:04
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Har jag övergivet det korthus som jag själv trott på ??
Jag är fortfarande Helt övertygad om Kalla Fall och att CL är GM tillsammans med någon , där ändrar jag mig inte förrän Kalla Fall går ut med nåt annat .
Du vill inte kalla det du själv framför som antaganden med det är precis vad det är . Om du nu är så säker på att Danskspåret är rätt och Loudamus berättelser om dessa är ren fakta , så är det väl bara att du mailar KF om din säkra källa.

Jag har aldrig trott på KM som Pilot och Tror på CL som GM även om jag är med och diskuterar trovärdigheten i vissa berättelser här inne. Om nu Loudamus vet så mycket om danskarna som han vill göra sig gällande, så borde han ju veta om PN hade körkort och om PN verkligen ägde dessa bilar 92.
Jag litar inte på Loudamus förrän jag blir överbevisad och då ska det vara synlig Fakta inget annat.

Och om Brovittnet är GD dy så skulle hon lätt ha skydda vem som helst av de i gänget som satt i stadsparken om det var någon av dem som slog följe med Helena över bron . Och ist plantera in KM när ryktena om honom började florera tidigt.

Och om inte KF är rätt ute nu så ska jag nämna min största aspirant till Gärningsman, som likt en ål lyckats slingra sig ur det mesta i livet både då och nu , en man som går över lik om så behövs .

Citat:
Men Fighter ...

Citat:
Men Ugglan…….

Du har rätt i att man får visst spana vidare men jag kommer lägga mig i när det gäller de saker jag själv kan känna igen , el om jag ser nåt som jag tycker är fel .

Du har själv kört stenhårt på KM som pilot och du drev det bra mycket hårdare än vad PF gjort med CL så där är det ingen skillnad , det är din övertygelse . Och det får du gärna tro på .

Men min övertygelse är att CL är rätt . Så är det bara . Och jag har aldrig trott på KM som pilot . Finns det en Pilot så har jag ett namn , men det får bli ev senare om KF är fel ute nu .

Först skrev du "... så ska jag nämna min största aspirant till Gärningsman, som likt en ål ...". Nu skriver du att "finns det en Pilot så har jag ett namn, men det får bli ev senare om KF är fel ute nu".
Jag noterar att du bytte benämning från "gärningsman" till "pilot". Och i ditt senaste inlägg pratar du om denna person som den som många Mariestadsbor har på sina läppar.

Men jag förstår inte varför du måste vänta på vad Kalla fall gör? Du menar alltså på fullaste allvar att du har ett namn på en person som du starkt misstänker (och som typ halva Mariestad misstänker), men du tänker inte släppa namnet kopplat med dina funderingar? Det är ju helt orimligt! Hur lång tid tänker du ge Kalla fall, då? En månad? Ett år? Tio år? Ska din presumtive gärningsman få hinna avlida? Tänk om du sitter inne med namnet på rätt person, men förhindrar oss andra möjligheten att "hugga in"? För inte är det väl så illa att du faktiskt har mejlat och babblat med Kalla fall så till den milda grad att du har bakbundit dig själv?

För guds skull: Ut med namnet och dina misstankar/funderingar!
Citera
2021-09-26, 13:08
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ok men har vi belägg för i vilket läge CL har blivit förhörd. Är det pga av att vittnesmål kunnat peka ut honom i bilen el har CL blivit förhörd av nån annan anledning iom att polisen inte tyckt att hans förehavanden varit av vikt el som nåt man behöver gå vidare på. Han var ändå ointressant för utredningen då , Men det var något hör som fick Kalla Fall att få upp ögonen för CL men vad ?

Jag friskar upp med följande från TSL tisdagen den 23 juni 1992: Yngre kvinnor säger sig ha blivit antastade. Bilar ska ha kört upp intill flickorna. Det ska ha skett i det aktuella området. (Observera att det här INTE är citat, utan mina egna sammanfattande anteckningar från den aktuella utgåvan.) Och redan för många år sedan skrev jag följande anteckningar om det aktuella innehållet i TSL: "Kan dessa tjejer säga något om biltyp och färg? "Finns namn på de här tjejerna?"

Alltså: Bara nio dagar efter det att Helena försvann, var uppgifterna om "bilburen antastning" offentliga i TSL. Vi kan givetvis utgå från att polisen mycket väl kände till de här uppgifterna redan när det begav sig.

I samma utgåva (tisdagen den 23 juni 1992) står det att polisen sätter stor trovärdighet till "Hannas" uppgifter.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-09-26 kl. 14:02.
Citera
2021-09-26, 13:10
Medlem
Citat:
Först skrev du "... så ska jag nämna min största aspirant till Gärningsman, som likt en ål ...". Nu skriver du att "finns det en Pilot så har jag ett namn, men det får bli ev senare om KF är fel ute nu".
Jag noterar att du bytte benämning från "gärningsman" till "pilot". Och i ditt senaste inlägg pratar du om denna person som den som många Mariestadsbor har på sina läppar.

Men jag förstår inte varför du måste vänta på vad Kalla fall gör? Du menar alltså på fullaste allvar att du har ett namn på en person som du starkt misstänker (och som typ halva Mariestad misstänker), men du tänker inte släppa namnet kopplat med dina funderingar? Det är ju helt orimligt! Hur lång tid tänker du ge Kalla fall, då? En månad? Ett år? Tio år? Ska din presumtive gärningsman få hinna avlida? Tänk om du sitter inne med namnet på rätt person, men förhindrar oss andra möjligheten att "hugga in"? För inte är det väl så illa att du faktiskt har mejlat och babblat med Kalla fall så till den milda grad att du har bakbundit dig själv?

För guds skull: Ut med namnet och dina misstankar/funderingar!
Jag menar att om det ens funnits ett Brovittne så hänger den personen ihop med den person som skulle kunna vara min aspirant. Kan inte säga mer Ugglan jag är ledsen. Och om jag skulle maila KF så lyfter jag givetvis fram vad jag tror. Det finns ju ingen som vet ? Och nu tror jag först och främst på CL . Och jag måste inte lägga fram alla mina misstankar här inne vid namn .
Citera
2021-09-26, 13:26
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Jag menar att om det ens funnits ett Brovittne så hänger den personen ihop med den person som skulle kunna vara min aspirant. Kan inte säga mer Ugglan jag är ledsen. Och om jag skulle maila KF så lyfter jag givetvis fram vad jag tror. Det finns ju ingen som vet ? Och nu tror jag först och främst på CL . Och jag måste inte lägga fram alla mina misstankar här inne vid namn .

Det är fortfarande ett helt orimligt beteende och ett lika orimligt svar.

Du har alltså ett namn på en "pilot" som typ halva Mariestad misstänker och som du har hållit tyst om sedan du registrerade dig i juli 2017? Du har haft fyra år på dig (!) att lägga ut din idé i tråden, och när du så säkert hävdar att KM inte är "pilot", varför i hela friden gick du inte ut 2017 och gav oss din kandidat? Det hade ju varit ett ypperligt tillfälle! Varför sitta tyst och vänta? Och vänta på vad? Och nu skriver du att du inte kan/vill lyfta din idé i tråden för att du måste "vänta in Kalla fall". Ska det få gå ytterligare fyra år, då? Du måste ju förstå att du har försatt dig i en hopplös situation genom att inte ha sagt ett ord från första början. Ofattbart!

Det bästa hade varit om du inget hade sagt från första början om den här presumtive kandidaten, för då hade vi andra hade sluppit denna chock och frustration samtidigt som vi hade sluppit att bli så provocerade. Och hur tänker du om Helenas föräldrar och syskon? Har du inget samvete för att du kan vara den som sitter på namnet på den personen som familjen Andersson samt hela den här utredningen har väntat på?

Du kunde ha sagt något redan 2017. Varför gjorde du inte det? Och det värsta av allt är att du ger en presumtiv gärningsmannakandidat respit!
Senast redigerad av Ugglan. 2021-09-26 kl. 13:54.
Citera
2021-09-26, 13:35
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ok men har vi belägg för i vilket läge CL har blivit förhörd. Är det pga av att vittnesmål kunnat peka ut honom i bilen el har CL blivit förhörd av nån annan anledning iom att polisen inte tyckt att hans förehavanden varit av vikt el som nåt man behöver gå vidare på. Han var ändå ointressant för utredningen då , Men det var något hör som fick Kalla Fall att få upp ögonen för CL men vad ?

OK Så du har en teori att ClLe och PeLe varit på Stadt och argumentet för det är att ClLe är förhörd. Och du antar då att han är förhörd för att han varit på Stadt (cirkelbevis) och som stöd för cirkelbeviset anför du att vi inte vet varför ClLe är förhörd.

Just det där sista försvaret "vi vet inte" är ju ingen höjdare i en diskussion. Polisen har ju uppenbart rapporter från kvinnor rörande ClLe agerande före och efter mordet samt under den aktuella natten. Personer med hög intellektuell förmåga tillämpar Occhams rakkniv i det läget och gör inga extra antaganden, i synnerhet inte ett antagande vars enda syfte är att placera en person på Stadt 14 juni 1992.

Förstår du inte hur då hopar antaganden av låg kvalitet på varandra och dessutom i strid med polisens egna uppgifter:

Polisen säger han åkt bil på kvällen och natten - du placerar honom på Stadt
Polisen säger han varit ensam - du säger att han haft en medhjälpare, gärna PeLe
Polisen säger han var kapabel att ensam utföra brottet - du säger att han inte var kapabel

Jag tycker ClLe känns som ett resultat av "group thinking" inspirerat av Linköpingsfallet snarare än klara fakta och tingsrätten tycks dela uppfattningen om att bevis sakas. Men om det ändå är ClLe som är gärningsman så är det tillräckligt att veta att ClLe var ute med sin bil och raggade på tjejer. Det plus DNA räcker för mig. Jag behöver inte fantisera ihop en saga kring ClLe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in