2021-09-26, 09:38
Medlem
Jag använder Nordea som nödkonto. Jag har inte ens ett kort kopplar till kontot. Jag använder kontot en gång i året max.
De 39kr/månad känns såklart fel att betala. Vilka alternativ har jag? Jag behöver bara är det går koppla Swish till kontot. Inget kort.
Citera
2021-09-26, 09:38
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vintovka
Men seriöst. Vad får er att tycka att det ska vara gratis att vara kund och nyttja deras tjänster?

Inget är gratis.
Storbankerna tjänar redan alldeles för mycket pengar på oss konsumenter. De lånar våra sparpengar utan att vi får ett skit tillbaks.
Citera
2021-09-26, 09:42
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fghj
Jag använder Nordea som nödkonto. Jag har inte ens ett kort kopplar till kontot. Jag använder kontot en gång i året max.
De 39kr/månad känns såklart fel att betala. Vilka alternativ har jag? Jag behöver bara är det går koppla Swish till kontot. Inget kort.
Hos Skandiabanken kan du ha ett konto med Swish utan att behöva betala ett öre. https://www.skandia.se/vardagstjanster/konton-kort/lonekonto/
Citera
2021-09-26, 09:50
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrufwin
Jag betalar 29kr/mån till Nordea för Internetbank och övriga tjänster inklusive ett Visa debit och ett MasterCard kredit.

Pension, fondsparande, sparkonto m.m. har jag på andra ställen.

Men bolån, e-fakturor m.m. är inget man flyttar på en kvart, så frågan är vilka alternativ som finns? Har sällan kontakt med banken men när det har behövts så finns en namngiven rådgivare man kan ringa och kundtjänsten går att chatta med. Så de har väl lyckats, jag orkar inte, 348kr/år..
Det är precis den här tanken, ”jag orkar inte byta” som storbankerna lever på. De vet att folk inte orkar krångla med att byta bank så de kan ta ut vilka hutlösa avgifter som helst utan att de kommer förlora någon större grupp kunder. Hade folk bara sett till att kolla upp alternativen och sett till att byta bank, som faktiskt inte är så svårt, lägg en timme mindre på Facebook och Instagram en dag så är det fixat. Då hade kanske storbankerna börjat förlora kunder så att det faktiskt hade märkts och börja tänka om istället.
Citera
2021-09-26, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlstadsman112233
Handelsbanken
"Vårt baserbjudande kostar 25 kronor per månad. Du betalar för max ett baserbjudande.
Har du Bankkort Mastercard, Allkort eller Platinum betalar du inte för baserbjudandet. Du betalar istället kortets årsavgift."
"Allkonto
Vårt lönekonto som du gör betalningar från. Du kan ha flera Allkonton i ditt baserbjudande.
Bankkort Maestro
Med vårt Maestrokort dras köp och uttag direkt från kontot. Du kan betala i butik eller på nätet. Ett Bankkort Maestro ingår i baserbjudandet.
Internetbanken och våra digitala tjänster
Med våra digitala banktjänster sköter du din ekonomi och utför dina ärenden när det passar dig. Logga in via datorn, surfplattan eller mobilappen.
Personlig service dygnet runt och Telesvar
Du har tillgång till personlig service dygnet runt och chat under dagtid. Du kan dessutom använda vår automatiska telefontjänst Telesvar för att göra enklare bankärenden.
Swish
Skicka och ta emot pengar med ditt mobilnummer. Pengarna kommer in på mottagarens konto direkt."

Dyrt ja jag vet inte, men jag tycker nog inte det

Du lägger upp det snyggt. Flera av tjänsterna är dubbla eller tredubbla. Att skicka pengar mellan banker eller personer digitalt idag kostar inte banken så mycket. De har ju sina servrar ändå. Mycket handlar det om säkerheten och dess kostnad. Visst har jag behövt prata med banken ibland men det har varit när jag har börjat en ny tjänst och inte fattat galoppen eller behövt klargöra något. Det tycker jag att banken kan ta ansvar för. Supporttjänster ska finnas kvar så att banken kan introducera nya tjänster och spara pengar. Banker tar tjänsterna i bruk enbart för att det är ekonomiskt lönsamma för banken. Idag behöver man ju inte ha kontor i varje, håla höll jag på att skriva, ort. Utan ett antal anställda kan svara i vilket land som helst och serva hela Sverige.
Kan ju berätta hur det svårt det kunde vara innan ens bankomaterna var uppfunna. Hittade en billig resa på en lördag förmiddag som skulle betalas samma dag. Hur gjorde man, när som sagt inga bankomater eller öppna bankkontor före måndag morgon fanns. Jo, man ringde sina vänner och hoppades att någon hade pengar hemma. Som tur var så hade jag ett par som skulle ha åkt till Ikea och handla men som hade fått förhinder. Fick låna av paret. Tog bussen till city och betalade resan.

Så jämfört med svunna tider så går alla bankärenden mycket lättare och smidigare idag. Sedan är frågan om banken kommer att behålla personalen eller hålla avgifterna på en rimlig nivå i fortsättningen.
Citera
2021-09-26, 09:58
Medlem
eromasters avatar
Jag har haft internetbank o swish o några olika konton i nordea betalat 12 kronor i månaden.

Ser nu att det drogs 39 kronor den 1/9. Tack flashback för denna info

Kommer byta bank till där det är gratis internetbank o swish efter den där höjningen.
Vilka finns det att välja på? (Bankkort behövs ej).

Kan man ha kvar alla konton gratis i nordea eller e de 39 kronor i månaden för att behålla dem?

Nordea detta är spiken i kistan på vårat förhållande de e slut o kanske även början på slutet av nordea!
Citera
2021-09-26, 10:06
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eromaster
Jag har haft internetbank o swish o några olika konton i nordea betalat 12 kronor i månaden.

Kommer byta bank till där det är gratis internetbank o swish efter den där höjningen.

Kan man ha kvar alla konton gratis i nordea eller e de 39 kronor i månaden för att behålla dem?

Nordea detta är spiken i kistan på vårat förhållande de e slut o kanske även början på slutet av nordea!
Läs tråden så kommer du se att det finns andra alternativ som är gratis. Ska du inte ha bankkort har du flera alternativ att välja på.

Enligt andra i tråden är du tvungen att betala oavsett om du bara ska ha ett konto hos Nordea eller du ska både konto och bankkort.
Citera
2021-09-26, 10:11
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elenberg
Sluta använda banker. Svårare än så är det inte. Dumma svenskar.
Är ju knappast så enkelt som att bara ”sluta använda banker”. Jobbar man inte svart är det i stort sett omöjligt att få utbetalt lönen på annat sätt än till ett bankkonto. Fler och fler butiker slutar ta kontanter.

Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48
Jag kan väl tycka att 39 kr om året är helt ok, men det kommer nog att bli mer och med tanke på att kontanter ska försvinna så kan höjningen ske drastiskt och bli avsevärt högre
Fast nu var det 39kr PER ÅR!, alltså 468kr om året. En jäkla skillnad.
Citera
2021-09-26, 10:21
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Står inget om avgifter där. Du ljög alltså. ICA.banken är gratis om man har deras betalkort som kostar 25 kr/månad.
Är du trög eller? Du betalar 25kr/månad. Alltså 300kr om året. Visst kan man påstå att man bara betalar för bankkortet. Men likväl betalar man en avgift för att använda deras tjänster som i detta fall blir 300kr/år. Kan man ha ett konto hos Ica utan att ha deras kort? Och i så fall inte betala något alls? Är detta möjligt, ja då är det gratis att ha ett konto där. Men jag vill ändån påstå att du betalar för hela paketet med både internetbank och bankkort när du betalar 300kr om året. Sen har Ica snyggt delat upp det för att få dig och andra lättlurade att tro att ni bara betalar för bankkortet.
Citera
2021-09-26, 10:22
Medlem
Imagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eromaster

Du betalade väl även en årsavgift på 144 kr? Då blev det 24 kr/mån.
Citera
2021-09-26, 10:24
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quwerrt93
Är du trög eller? Du betalar 25kr/månad. Alltså 300kr om året. Visst kan man påstå att man bara betalar för bankkortet. Men likväl betalar man en avgift för att använda deras tjänster som i detta fall blir 300kr/år. Kan man ha ett konto hos Ica utan att ha deras kort? Och i så fall inte betala något alls? Är detta möjligt, ja då är det gratis att ha ett konto där. Men jag vill ändån påstå att du betalar för hela paketet med både internetbank och bankkort när du betalar 300kr om året. Sen har Ica snyggt delat upp det för att få dig och andra lättlurade att tro att ni bara betalar för bankkortet.
Den tröga är väl du som exakt skrev "när du faktiskt betalar en årsavgift för alltihopa. Även om sen Ica delar upp det snyggt och påstår att man får internetbanken ”gratis”. ". nej, ICA har ingen årsagift. De har en nåmadsavgift för sitt betalkort som är så billigt som 25 kr/månad. Om du betalar detta får du allt annat gratis inklusive internetbank.

Tänk att trolla en tråd med lögner om ICA-bankens avgifter. Det var något nytt. Jobbar du på coop?...
Citera
2021-09-26, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
Vilken bank tar inte ut en avgift och samtidigt tillber både internetbank och hela kalaset?
bankerna är ju som en kartell, så..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in