2021-09-24, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yax
Jo, förvisso. Men det förutsätter ju att polisen kan bevisa att Simon visste att FL skulle mördas när han väntade i bilen. Lite konstigt att denne Ali är häktad för medhjälp och Simon för mord. Tycker det är lite märkligt bara, om han nu bara suttit i bilen.

Det kan ju bero på att åklagaren vet mer än nån som sitter och killgissar på FB
Citera
2021-09-24, 21:18
Medlem
Gruppbostads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialdemokrat1990
Frågan är på vems uppdrag du försöker avfärda en maffiaboss som inblandad?
Fakta är att han styr länets undre värld med järnhand och när när han pekar med kryckan så skälver världen och även förhärdade brottslingar viker ner sig.
Att han är djupt förankrad i den afrikanska migrantmiljön och därtill bor i närområdet gör att han bör anses vara en intressant person.
Det går inte att avfärda bara för att han lämnade BMC för att bli ”sin egen”.

BMC-Bossen har som sagt rättsväsendet under sin payroll...
Citera
2021-09-24, 21:46
Medlem
Gruppbostads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialdemokrat1990
Han är inte från Överkalix. Hertsön.
Klanen har rötter i Nedervojakkala och har styrt landsbygden med järnhand sedan åtminstone tidigt 1700-tal.
Historien bjuder på blodiga fejder mot så väl den zigenska släkten som Rano. Här drog klanen det längre strået och zigenarna och Rano blev isolerade på en mindre yta, som senare kulminerade i den kända grannfejden.
Detta var alltså en konsekvens av att Norrlandsmaffians gudfaders äldre släktingar, back in the days, svälte ut konkurrensen och isolerade dem på begränsat revir.
Det är den sortens strateger som nyttjar sin järnhand förslaget och maximalt vi talar om.

Läs din historia.

Precis så här jobbar han, skapar inre konflikter bland konkurrerande gäng så att dom utplånar sig själva... värt att nämna är ju att Esas lieman, Jerry, var mycket god vän till Esa innan mordet inträffade. Går att dra många paralleller till personerna i den här soppan. Ena dagen vänner, andra dagen dödsfiender. Mission accomplished.
Citera
2021-09-24, 21:58
Medlem
Gruppbostads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hempafingrar
Fast alla som har insyn vet att det inte är därför han inte är med längre, han hamna i otal med HA och ”dödshota” dom eftersom dom pressade en oskyldig kvinna på pengar, bland annat samma individer som sitter häktade för mordet på den unga flickan i Luleå. Ett jävla plus får han av mig som vågar stå emot dessa läderbögar som tror att dom kan göra vad dom vill i stan och bete sig som svin mot oss svagare civila individer, bravo Ar*an

Från denna tråd: (FB) Luleå: HA medlem åtalas för hot mot exets nya pojkvän

Om jag förstår saken rätt så påstår inlägget ovan följande:

HA har hotat/pressat en kvinna på pengar, oklart vem
En supporter har blivit arg och sagt till HA att det är inte okej att hota henne
HA har då dumpat denna supporter för dom ansåg sig ha rätt att fortsätta pressa kvinnan

Detta är väl ändå ganska intressant och kan ha koppling till mordet?
Citera
2021-09-24, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aelul
Det kan ju bero på att åklagaren vet mer än nån som sitter och killgissar på FB

Nu är ju inte det någon killgissning. Om du går tillbaks ett par sidor, finns det en användare med väldigt trovärdiga uppgifter från någon som var på platsen. Men snarare är det väl som så att jag ifrågasätter om Simon verkligen var så oskyldig eftersom han är häktad för mord. Att vi spekulerar i tråden är helt naturligt. Det borde du veta om du brukar hänga här.
Citera
2021-09-24, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkaerlockHolm
Hjälp mig med geografin.
Var det över Borgmästarskolgården de sprang?
Var ligger tvättstugan där?

Var ligger huset där vittnena sett dem dela sig och springa båda sidor om?

Brottsplatsen ligger väl vid badplatsen när piren/bryggan ut i vattnet?

Tunneln ligger den mellan Framnäsgatan och Hyvelgränd under Mjölkuddsvägen?

Jo iaf några killar sprang tydligen över där. Oklart om vittnen som flytt eller GM. Tvättstugan ligger nästan i anslutning till skolgården vid tunastigen 105 typ. Jo jag har förstått att det var tunneln mellan framnäsgatan.
Citera
2021-09-25, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yax
Jo, förvisso. Men det förutsätter ju att polisen kan bevisa att Simon visste att FL skulle mördas när han väntade i bilen. Lite konstigt att denne Ali är häktad för medhjälp och Simon för mord. Tycker det är lite märkligt bara, om han nu bara suttit i bilen.

Åklagaren vet garanterat betydligt mer än vad vi gör. Jag har gått igenom flera förundersökningsprotokoll där de häktade ingått och vad som sticker ut är definitivt inte deras intelligens eller förslagenhet. Tvärtom har den här osaliga blandningen av individer troligen lämnat en hel del bevis efter och kring sig.

För Simons del är det komprometterande att han, enligt uppgift, inte bara körde Frida och någon eller några av hennes mördare till brottsplatsen, utan sedan även körde en eller flera mördare från den samma. Han flydde inte, som Saleh och chauffören i den bilen, eller larmade polisen efteråt så de snabbt kunde plocka in de övriga skyldiga.

Att Simon häktades så snabbt och under rubriceringen mord kan bero på att polisen snabbt fick kännedom om att det var han som hämtat upp och kört Frida till brottsplatsen, samt att det sedan var hans mammas bil som eldades upp. Att som åklagare i det tidiga skedet välja rubriceringen medhjälp till mord vid häktningsförhandlingarna vore apart. Det ska hållas i åtanke att beviskraven för häktning är betydligt lägre än för fällande dom, samt att brottsrubriceringen kan ändras i samband med stämningsansökan. Värt att påpeka är att även medhjälp till mord har livstid på straffskalan.

Under förundersökningens gång har åklagaren kanske helt enkelt inte funnit skäl att ändra på den ursprungliga brottsrubriceringen i hänseende till Simon, men när Bahnan, Ziad och Ali plockades in hade åklagaren en betydligt bättre bild av vad som hänt och kunde därför precisera brottsrubriceringarna närmare med hänseende till dem.

Eller så var Simon mer aktiv än vad vissa rykten säger.
Senast redigerad av Stefan S 2021-09-25 kl. 10:53.
Citera
2021-09-25, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S

Under förundersökningens gång har åklagaren kanske helt enkelt inte funnit skäl att ändra på den ursprungliga brottsrubriceringen i hänseende till Simon, men när Bahnan, Ziad och Ali plockades in hade åklagaren en betydligt bättre bild av vad som hänt och kunde därför precisera brottsrubriceringarna närmare med hänseende till dem.

Eller så var Simon mer aktiv än vad vissa rykten säger.

Det börjar lukta mer och mer Ziad och HA-drällarounds
Citera
2021-09-25, 23:33
Medlem
Med tanke på att det spekuleras väldigt mycket över hur området ser ut runtomkring där mordet skedde så tänkte jag dela med mig av en bild med lite förklaringar och spekulationer från mitt egna håll.

Det var väldigt mycket spekulationer till vars fordonen kunde ha stått parkerade, så jag har angett några ställen som skulle kunna vara möjliga.

https://ibb.co/KGMSZvR
Citera
2021-09-25, 23:33
Medlem
Citat:
Det börjar lukta mer och mer Ziad och HA-drällarounds

Ja. Kan nog tänka mig att det finns fler personer inblandade än de vi sett hittills.
Citera
2021-09-25, 23:53
Medlem
S*mon och Z*ad har ju kopplingar till HA Luleå.
På vilka grunder kopplas B@hnan och @li S@briye till dessa båda?
Tar HA in godset och @-na sprider på gatan?

Var kommer S@leh in? Bara som pojkvän till FL eller även kompis med @-na eller *-na?

En tjej och en kille verkar ha agerat ”utomstående” chaufförer, vilket ger 7 individer på platsen utöver FL. Såvida inte killen som var chaufför är en av de inblandade.
Rebeck@ verkar ha kört Zi@d tidigare och han har tydligen ”bötfällt” någon kille för att vägrat köra honom i ett annat fall, dvs inte lätt att säga nej till.

N!Now verkar enligt ”hans tråd” blivit klippt i en intern uppgörelse med FLG för något han tidigare gjort mot en av deras ledare. P*y tror jag det var. Det verkar därför mindre troligt att FL skjutits pga inblandning i N!nows död.

Det lutar mer åt en lokal uppgörelse i Luleå, där Z*ad och B@hnan hållit i vapnen. Vad hade dessa 2 gemensamt emot FL?
Citera
2021-09-26, 00:41
Medlem
Citat:
S*mon och Z*ad har ju kopplingar till HA Luleå.
På vilka grunder kopplas B@hnan och @li S@briye till dessa båda?
Tar HA in godset och @-na sprider på gatan?

Var kommer S@leh in? Bara som pojkvän till FL eller även kompis med @-na eller *-na?

En tjej och en kille verkar ha agerat ”utomstående” chaufförer, vilket ger 7 individer på platsen utöver FL. Såvida inte killen som var chaufför är en av de inblandade.
Rebeck@ verkar ha kört Zi@d tidigare och han har tydligen ”bötfällt” någon kille för att vägrat köra honom i ett annat fall, dvs inte lätt att säga nej till.

N!Now verkar enligt ”hans tråd” blivit klippt i en intern uppgörelse med FLG för något han tidigare gjort mot en av deras ledare. P*y tror jag det var. Det verkar därför mindre troligt att FL skjutits pga inblandning i N!nows död.

Det lutar mer åt en lokal uppgörelse i Luleå, där Z*ad och B@hnan hållit i vapnen. Vad hade dessa 2 gemensamt emot FL?

HA är ju inte så värst glada åt negrer precis. De som har HA-anknytning i detta är nog det enda som HA har med det att göra. Dvs. att de har anknytning. Det var många som hade ett ont öga till Ninow, men det som är lite konstigt är ju att han åkte ned till Stockholm själv utan att ha någon med sig - han visste sannolikt att det fanns ett pris på hans huvud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in