2021-09-25, 21:22
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moondoom
Vad är man för sorts människa om man tar en bank i försvar på det här sättet?
Svenskarnas tendens att försvara stora, privatägda bankkoncerner (för att de är svenska företag, typ) är något som jag har lagt märke till länge och som förbryllar mig. Dessa gör miljardvinster inte bara genom penningtvätt och att hjälpa privatpersoner och företag komma undan skatt (Nordea var en av de mest centrala figurerna i Panamahärvan) utan framför allt genom sin ensamrätt att skapa privata pengar (i praktiken ffa. bostadslån) och sedan suga ut ränta och amorteringar från svenskarna med dessa lån som grund. Svenskarna blir inte bara upprörda när bankerna kritiseras utan är också "mycket nöjda" med vad dessa företag sysslar med: https://www.svd.se/bankkunder-mer-nojda-an-pa-lange

Tänk dig att under statartiden de som i praktiken var livegna gick ryckte ut på vita hästar för att försvara feodalherrarna när dessa blev kritiserade. Helt sinnessjukt.
Citera
2021-09-25, 21:27
Medlem
Moondooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Svenskarnas tendens att försvara stora, privatägda bankkoncerner (för att de är svenska företag, typ) är något som jag har lagt märke till länge och som förbryllar mig. Dessa gör miljardvinster inte bara genom penningtvätt och att hjälpa privatpersoner och företag komma undan skatt (Nordea var en av de mest centrala figurerna i Panamahärvan) utan framför allt genom sin ensamrätt att skapa privata pengar (i praktiken ffa. bostadslån) och sedan suga ut ränta och amorteringar från svenskarna med dessa lån som grund. Svenskarna blir inte bara upprörda när bankerna kritiseras utan är också "mycket nöjda" med vad dessa företag sysslar med: https://www.svd.se/bankkunder-mer-nojda-an-pa-lange

Tänk dig att under statartiden de som i praktiken var livegna gick ryckte ut på vita hästar för att försvara feodalherrarna när dessa blev kritiserade. Helt sinnessjukt.
Jag vill också få skapa pengar ur tomma intet. Varför får jag inte det?
Citera
2021-09-25, 21:40
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Jag vill också få skapa pengar ur tomma intet. Varför får jag inte det?
För att du inte tillhör den feodala klass som i Sverige har ärvt ägandet och kontrollen över storbankerna och som statarsvenskarna fortfarande är uppfostrade att bocka och niga åt (de kan vara "socialdemokrater" hur mycket de vill). I vissa andra länder är banksektorn helt eller delvis offentlig precis som staten i många länder har monopol på vägar, järnvägar, elnät, vatteninfrastruktur, telekommunikationer osv.. Då betalar hushåll och företag ränta som går tillbaka in i det i offentliga istället för till privata aktiägare i den rikaste procenten av befolkningen, vars förmögenhet och kontroll växer ytterligare medan medel- och underklasserna (och till och med industriföretagen som faktiskt producerar värdefulla varor och tjänster) utarmas.

Detta vill svenskar absolut inte ha, det känns antingen som kommunism (Kinas statliga banker) eller mossigt (Tysklands modell med av delstaterna ägda "Landesbanken", kommunala sparkassor, kooperativa banker och tillhörande "Bausparkassen" som folk har sina bolån hos).
Senast redigerad av Tjackmoster 2021-09-25 kl. 21:43.
Citera
2021-09-25, 21:42
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Jo det verkar vara sista kvarvarande exemplet av den lilla Skara som utfärdar BankID, något vi alla måste ha och det nyttjar bankerna nu när de inför årsavgift.

Alternativet att bli kund hos Skandia utan att teckna kort verkar tyvärr inte finnas, gratis kort första året som direkt får sägas upp verkar inte särskilt vettigt?
Du kan öppna ett allt-i-ett-konto (lönekonto) https://www.skandia.se/vardagstjanster/konton-kort/lonekonto/ Då får du bara kontot utan kort. Själv hade jag deras kort det första året det var gratis. Sen avslutade jag kortet och har nu kvar internetbanken så att jag kan få bank-id. Detta utan att jag betalar något.
Citera
2021-09-25, 21:45
Medlem
Moondooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
För att du inte tillhör den feodala klass som i Sverige har ärvt ägandet och kontrollen över storbankerna och som statarsvenskarna fortfarande är uppfostrade att bocka och niga åt (de kan vara "socialdemokrater" hur mycket de vill). I vissa andra länder är banksektorn helt eller delvis offentlig precis som staten i många länder har monopol på vägar, järnvägar, elnät, vatteninfrastruktur, telekommunikationer osv.. Då betalar hushåll och företag ränta som går tillbaka in i det i offentliga istället för till privata aktiägare i den rikaste procenten av befolkningen, vars förmögenhet och kontroll växer ytterligare medan medel- och underklasserna (och till och med industriföretagen som faktiskt producerar värdefulla varor och tjänster) utarmas.

Detta vill svenskar absolut inte ha, det känns antingen som kommunism (Kinas statliga banker) eller mossigt (Tysklands modell med delstatliga banker, kommunala sparkassor, kooperativa banker och tillhörande "Bausparkassen" som folk har sina bolån hos).
Vad kallas detta ”styrelseskick”?

Det är inte så svårt att förstå att de har råd med folk som jobbar lördagkvällar med att propagera för sin banks förträfflighet:

Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Går man in och kollar medelbetyg på bankernas appar i Google Play.

Handelsbanken: 3,7
Länsförsäkringar: 3,6
Nordea: 4,5
SEB: 3,7
Swedbank: 3,9

...

Skandiabanken: 2.3

Ibland får man faktiskt vad man betalar för.
Citera
2021-09-25, 21:45
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:

...

Det finns också andra mått på bankkundernas nöjdhet än betyget på deras appar i Google Play. Se här t.ex.:

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/XgJGjn/har-ar-bankerna-med-nojdast-kunder

Swedbank och Nordea i botten, Länsförsäkringar, sparbankerna, ICA-banken och Skandia i toppen.
Citera
2021-09-25, 21:46
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Vad kallas detta ”styrelseskick”?
Dräng genomlurad av bonde?
Neofeodalism är ett ord som har använts. Michael Hudson har skrivit mycket i ämnet, du kan läsa den här boken t.ex. om du är intresserad: https://www.amazon.com/Killing-Host-Financial-Parasites-Bondage/dp/3981484282
Citera
2021-09-25, 21:48
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Ingen aning vad du menar. Swedbank tog 300 kr för min internetbank och 500 för mitt VISA. ICA-banken tar 25 kr/månad för bankkort och sedan ingår allt annat gratis.
Nej, har man skygglappar för ögonen så är det klart att man inte förstår att man faktiskt inte får något gratis, när du faktiskt betalar en årsavgift för alltihopa. Även om sen Ica delar upp det snyggt och påstår att man får internetbanken ”gratis”. Som sagt, det finns andra banker där man kan få både internetbank och bankkort helt gratis.
Citera
2021-09-25, 21:58
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:

...

Nu är ju knappast ett betyg på Google Play ett bra mått för hur bra en bank är.
Men ska vi gå efter detta mått kan vi kolla Svea Bank på App Store: 3,9. De tar ju varken betalt för bankkort eller internetbank, konstigt då att de kan ha ett så pass högt betyg!? Om man ska gå efter din logik.
Citera
2021-09-25, 22:05
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quwerrt93
Nu är ju knappast ett betyg på Google Play ett bra mått för hur bra en bank är.
Men ska vi gå efter detta mått kan vi kolla Svea Bank på App Store: 3,9. De tar ju varken betalt för bankkort eller internetbank, konstigt då att de kan ha ett så pass högt betyg!? Om man ska gå efter din logik.

Användarnas betyg är ett bra mått på hur bra den bankprodukt kunder använder överlägset mest är.

Jag säger inte att alla nischbanker har usla appar. SBAB verkar ha en väldigt bra app av betygen att döma. Jag säger bara att Skandiabanken har en app bankens kunder tycker är usel. Det är möjligt att de skulle fortsätta ha en usel app om de började ta betalt för banktjänster och lägga mer pengar på produkterna.
Citera
2021-09-25, 22:33
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Jag antar att du aldrig går på bio för att förr eller senare kommer filmer på tv ändå. Aldrig äter på restaurang för det är billigare att äta hemma. Åker aldrig taxi för man kan ju gå. Inte köper nya kläder för du har ju faktiskt redan kläder i garderoben.

Om du blir lyckligare av att slippa betala för att grundläggande banktjänster står det dig fritt att jaga runt och göra det men din och Flashbacks totala fixering vid att banker faktiskt tar betalt för att de tillhandahåller tjänster till sina kunder är smått komisk. Som nyfrälsta predikar ni om Skandiabanken och Preemkortet.
Nej jag går aldrig på bio, åker taxi kanske utslaget på en tioårsperiod 8ggr (bor lite dumt till så det blir extremt dyrt att åka taxi)Har däremot två bilar och en motorcykel, inte för att det är gratis eller billigt utan för att det är roligt.

Att jämföra dessa med att ha samma tjänst fast gratis från en nischbank går dåligt. Upptäckte att de gratis bensinkorten var bättre än banken eget, därav plockade jag bort bankens kort får många år sedan.

Varför betala för något som är precis samma tjänst fast gratis? (Då från två- tre aktörer) Vet att bankens kort många gånger har högre kredit, bättre ränta men jag behöver ingen högre kredit eller bättre ränta då jag betalar i slutet av månaden helt räntefritt och fritt från avgifter, bra va?
Senast redigerad av Onanikrem 2021-09-25 kl. 22:45.
Citera
2021-09-25, 23:00
Medlem
Citat:
Användarnas betyg är ett bra mått på hur bra den bankprodukt kunder använder överlägset mest är.

Jag säger inte att alla nischbanker har usla appar. SBAB verkar ha en väldigt bra app av betygen att döma. Jag säger bara att Skandiabanken har en app bankens kunder tycker är usel. Det är möjligt att de skulle fortsätta ha en usel app om de började ta betalt för banktjänster och lägga mer pengar på produkterna.

På sätt och vis. Kan även vara väldigt missvisande. Har många gånger sett mongon sätta tex 1 stjärna i sin recension för att det är en fråga och inte en recesion? Ofta ser jag även folk ge orimliga betyg pga efterblivna anledningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in