• 1
  • 2
2021-09-25, 16:13
Medlem
Har börjat äta quetiapin och jag har fått den roliga biverkningen att jag går upp i vikt, och jag går upp fort.

På en vecka har jag gått upp 3 kg. Och jag har inte ändrat min kost, äter inte mer eller mindre och har lyckats gått ner i vikt innan quetiapin.

Finns det något att göra åt detta, eller är det en sån pass bi effekt att man måste sluta ta den och hitta någon annan medicin?
Citera
2021-09-25, 16:16
Medlem
Jag skulle byta medicin.
Har du quetiapin för sömn?
Citera
2021-09-25, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerfectBed
Jag skulle byta medicin.
Har du quetiapin för sömn?

Nej för ångest. 50 mg morgon, 50 mg lunch och 200 mg kväll. Då ska jag ringa psykiatrin på måndag. tack
Citera
2021-09-25, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apanjullet
Nej för ångest. 50 mg morgon, 50 mg lunch och 200 mg kväll. Då ska jag ringa psykiatrin på måndag. tack

Äh va? Du borde däcka av det.
Q brukar ge bra effekt för bipolaritet. Har du det?
Låter för övrigt som en hög dos.
Citera
2021-09-25, 16:42
Medlem
kristofferGs avatar
Du äter för mycket. Det FINNS INGEN fysisk annan möjlighet för dig att gå upp i vikt.
Citera
2021-09-25, 16:44
Medlem
Citat:

Har inte utretts en, men är väldigt säker på att jag är bipolär och dom behandlar mot det. Åt innan 100 mg morgon, 100 mg lunch 100 mg kväll men jag var total däckad över dagen och då ändrade dom till den dosen. Men det konstiga är att läkaren har bara skrivit 2 tabletter på morgonen, 2 tabletter till lunch på förpackningen men står inget om kvällen och tabletterna är 25 mgs men i journalen står det att jag ska ta 200 mg till kvällen.
Citera
2021-09-25, 16:46
Medlem
Citat:
Har inte utretts en, men är väldigt säker på att jag är bipolär och dom behandlar mot det. Åt innan 100 mg morgon, 100 mg lunch 100 mg kväll men jag var total däckad över dagen och då ändrade dom till den dosen. Men det konstiga är att läkaren har bara skrivit 2 tabletter på morgonen, 2 tabletter till lunch på förpackningen men står inget om kvällen och tabletterna är 25 mgs men i journalen står det att jag ska ta 200 mg till kvällen.

Jag har aldrig hört talats om att man tar det förutom när man ska sova. Du måste känna dig som en zombie. Är du bipolär så finns det andra alternativ som gör att du inte behöver ta antidepressiva.

Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
Du äter för mycket. Det FINNS INGEN fysisk annan möjlighet för dig att gå upp i vikt.

Man kan ha ökad aptit men det är medicin vad pratar om. Det kan förändra många saker i kroppen.
Citera
2021-09-25, 16:51
Medlem
Citat:

Däcka av quetiapin? Jag tar 150mg varje dag utan att bli det minsta trött. Har tidigare kört högre doser och aldrig varit nära på att däcka.
Citera
2021-09-25, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Styrbjorn-I
Däcka av quetiapin? Jag tar 150mg varje dag utan att bli det minsta trött. Har tidigare kört högre doser och aldrig varit nära på att däcka.

Jag tog det för sömnen i lägre doser för ett kort tag. Weirdos.
Citera
2021-09-25, 16:58
Medlem
Citat:
Jag tog det för sömnen i lägre doser för ett kort tag. Weirdos.

Men att ta något för sömnen som inte gör att man blir sömnig låter ganska onödigt. Och jag har gått på 300mg på kvällen utan att bli det minsta sömnig.
Citera
2021-09-25, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Styrbjorn-I

Jag blir som en zombie
Citera
2021-09-25, 16:59
Medlem
Citat:
Jag blir som en zombie

Exakt. Blev jag också. Varför ska man gå runt och prestera sämre än en apa? Nu använder jag bara imovane.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in