2021-09-25, 16:29
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickeNickname
Från och med 1/9 så kostar det tydligen 39 kr för alla kunder att vara kund hos dom, dom kallar det vardagspaketet som tidigare krävts för att kunna betala räkningar föra över pengar mm
Låter väl trevligt
Synpunkter ?

Har inte Nordea som f.d. statlig bank likt Swedbank, sossebank, väldigt mycket förstabankkunder bland hitresta. Kan tänka mig det är svårt att göra pengar på slikt folk som bara har ett bidrag som intäkt, inget kapital att tala om. Nordeas kontor brukar krylla av folk som behöver hjälp med det mest grundläggande.

När Nordea blev huvudsakligen finskt kanske de önskade rätta till felrekryteringen av kunder eller i varje fall låta dem betala för sig lite?
Citera
2021-09-25, 16:33
Medlem
mhns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
Ja ska man välja att kunna ta bort tillval så blir det fler banker som är gratis, det blir en ganska dum jämförelse eller hur? Skandiabanken tar 20kr/mån vilket är relativt billigt sätt mot tex swedbank som har 39kr/mån.

Kortfattat, skandiabanken är inte gratis
Skandiabanken är visst gratis. Även Swedbank är gratis (vilket någon i tråden påstår att det inte är). Jag har konton i båda bankerna sedan många år tillbaka. Jag betalar mina fakturor via Skandiabanken, men vill jag ha fler tjänster så måste jag betala. Jag använder inte debitkort, utan ett kreditkort från Komplett Bank som är gratis (om man ser till att betala fakturan i tid) och som dessutom ger cashback på allt man handlar.
Citera
2021-09-25, 16:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mhn
Skandiabanken är visst gratis. Även Swedbank är gratis (vilket någon i tråden påstår att det inte är). Jag har konton i båda bankerna sedan många år tillbaka. Jag betalar mina fakturor via Skandiabanken, men vill jag ha fler tjänster så måste jag betala. Jag använder inte debitkort, utan ett kreditkort från Komplett Bank som är gratis (om man ser till att betala fakturan i tid) och som dessutom ger cashback på allt man handlar.
Att bara öppna ett konto är gratis men ska du välja en bank du kan hantera och utföra dina behov som betalkort etc så kostar alla banker pengar. Alltså finns det ingen vettig bank som är gratis, inte ens swedbank
Citera
2021-09-25, 17:18
Medlem
SEB tar 35kr för samma tjänst. Ett jävla ofog, det är sådana principsaker som gör att nischbanker kommer vara i framkant längre fram.
Citera
2021-09-25, 17:18
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
Att bara öppna ett konto är gratis men ska du välja en bank du kan hantera och utföra dina behov som betalkort etc så kostar alla banker pengar. Alltså finns det ingen vettig bank som är gratis, inte ens swedbank
Svea Bank är gratis, med både internetbank och bankkort.
Citera
2021-09-25, 17:31
Medlem
Vägrar att betala några avgifter för någon bank. Det ska vara gratis att vara kund hos bankerna.

Använder mig av Skandiabanken för att betala räkningar och använda swish. (Helt gratis)

För att använda kort så använder jag kreditkort (Komplett) (och självklart får bonus för det).

Sen har jag dessutom Lunar Bank där jag har både kort + 1% ränta upp till 100k. (Här kan du swisha in dina insättningar).

Ser inte en enda anledning till att använda storbankerna och deras avgifter. När Sverige har expressöverföringar (pengarna direkt via banköverföringar) likt UK kan jag tänka mig betala en mindre summa (max 10kr) per månad.

Rösta med fötterna och byt bank om ni inte gillar avgifterna. Att fortsätta betala och klaga kommer inte få bankerna att ändra sig.
Citera
2021-09-25, 17:54
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Människor är beredda att betala 500 kr i månaden eller mer för mobil och abonnemang. De är beredda att betala 109 kr i månaden för Spotify. De betalar 75 kr för en Big Mac & Co.

Men att betala 39 kr i månaden för att kunna ha mobil/internetbank, betalkort, Swish, mobilt BankID, kreditkort och att kunna betala räkningar, då jävlar har företagen gått för långt.
Känns som det är svårt att få gratis mobil och abonnemang, just abonemang kan man få för ca 99kr i månaden eller så.
Gratis Big Mac.. nej det blir ännu svårare.

Att ha gratis internetbank, Bank-Id, och kreditkort är däremot inte svårt. Har både Visa och Mastercard gratis från bensinbolagen. Preem (M.C) har inte ens en mack här i närheten, jag använder de till att handla på Ica, bolaget och allt annat för att det är smidigt, gratis och man får en liten cashback var tredje månad på en hundring eller två. Betalar man inte hela fakturan i slutet av månaden blir det dock väldigt dyrt! Än har jag inte missat det på de ca 15-20 år jag haft de korten.

Människor är dumma som betalar för något de kan få gratis utan ansträngning. Nischbankerna har tom. lite ränta. Nordiska har en ränta på 0,95 utan bindningstid (dock måste man ha minst 10k där) Fick mail från klarna att de höjer räntan till 0,90% i oktober. Folk är lata och dumma som har pengar skvalpande hos storbankerna utan ränta. Sen har storbankerna mage att ta nästan 500 kr om år för tjänster som finns gratis på annat håll.
Senast redigerad av Onanikrem 2021-09-25 kl. 18:01.
Citera
2021-09-25, 18:29
Medlem
NickeNicknames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Känns som det är svårt att få gratis mobil och abonnemang, just abonemang kan man få för ca 99kr i månaden eller så.
Gratis Big Mac.. nej det blir ännu svårare.

Att ha gratis internetbank, Bank-Id, och kreditkort är däremot inte svårt. Har både Visa och Mastercard gratis från bensinbolagen. Preem (M.C) har inte ens en mack här i närheten, jag använder de till att handla på Ica, bolaget och allt annat för att det är smidigt, gratis och man får en liten cashback var tredje månad på en hundring eller två. Betalar man inte hela fakturan i slutet av månaden blir det dock väldigt dyrt! Än har jag inte missat det på de ca 15-20 år jag haft de korten.

Människor är dumma som betalar för något de kan få gratis utan ansträngning. Nischbankerna har tom. lite ränta. Nordiska har en ränta på 0,95 utan bindningstid (dock måste man ha minst 10k där) Fick mail från klarna att de höjer räntan till 0,90% i oktober. Folk är lata och dumma som har pengar skvalpande hos storbankerna utan ränta. Sen har storbankerna mage att ta nästan 500 kr om år för tjänster som finns gratis på annat håll.

Kalla mig snål ,men känner mer smart ekonomisk, Mobilabb 49:- /mån 1 Gb ,McDonalds knappast ,hellre en Kobe stek ;-) Spotify ok, men inget jag lägger pengar på när det finns gratis på PB ;-)
Absolut inte nästan 500kr året för nått som man inte behöver lägga pengar på om inte man måste,speciellt när det gäller Storbankerna som fifflar med allt
Citera
2021-09-25, 18:29
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Vad är problemet om du inte behöver dessa saker? Varför detta ständigt återkommande gnäll på Flashback om dessa avgifter?
Det är bra med diskussioner och tipps om alternativ. Man lär sig många nyttiga saker när man lyssnar på vad andra har att säga och tipsa om.

Storbankerna, Telia och andra skor sig på folk som inte "orkar" byta, pratat mycket om detta med släkt och vänner men de "orkar" inte byta för de har sina autogiron och bolån där. Skulle aldrig falla mig in att ha mina tillgångar hos en storbank och därtill betala för det. Lån har jag inga och har aldrig haft.
Nischbankerna bjuder både över och under varandra för att fånga nya kunder. Det skall man utnyttja.

Insättningsgarantin skall man kolla upp, men de allra flesta har det och de som inte har det brukar det vara max 50k insättning och inga övriga banktjänster som Bank-ID, internetbank, kort osv.
Citera
2021-09-25, 18:34
Medlem
Den stora skillnaden är att Nordea är den första banken (så vitt jag vet) som tar ut 39 kr/mån för att ha ett bankkonto hos dem. Jag har under en tid haft ett bankkonto där, inga andra tjänster kopplade dit. Dvs inget bankkort, kunde inte betala räkningar eller ens föra över pengar till andra banker. Ändå har de den 1/9 debiterat 39 kr på mitt konto. Saldot blev då negativt då jag inte haft några pengar hos dem på flera år och det var bara en slump att jag loggade in på kontot och såg att det var ett negativt saldo.

De har inte skickat något mail eller brev om denna avgiftsförändring.

Detta kan bli väldigt dyrt för folk som likt jag enbart har ett konto ståendes där som man aldrig använder. Då debiterar Nordea 39 kr/mån och sedan övertrasseringsränta på 13,50 % samt en övertrasseringsavgift på 100 kr varje gång man övertrasserar med 101 kr.

Citat:
*Övertrasseringsavgift: Tas ut om kontot övertrasseras med minst 101 kronor. Om övertrasseringen ökas med mer än 101 kronor tas ny avgift ut. Endast en övertrasseringsavgift tas ut per dag.
Citera
2021-09-25, 18:35
Medlem
Zaedrewss avatar
Har betalat 12 kr/mån tidigare. Sedan 400 kr varje år för kort. Skulle vara bra om dessa storbanker som gör miljarder i vinst varje år fick lite konkurrens så de inte kan införa fler och fler avgifter ostraffat.

Finns ju numera alternativ. Marginalen, ICA Banken, Avanza. Billigare kort via Rocker, Revolut, PFC mm. Ytterligare alternativ är ju att öppna konton i annat EU land.
Citera
2021-09-25, 18:37
Medlem
NickeNicknames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Den stora skillnaden är att Nordea är den första banken (så vitt jag vet) som tar ut 39 kr/mån för att ha ett bankkonto hos dem. Jag har under en tid haft ett bankkonto där, inga andra tjänster kopplade dit. Dvs inget bankkort, kunde inte betala räkningar eller ens föra över pengar till andra banker. Ändå har de den 1/9 debiterat 39 kr på mitt konto. Saldot blev då negativt då jag inte haft några pengar hos dem på flera år och det var bara en slump att jag loggade in på kontot och såg att det var ett negativt saldo.

De har inte skickat något mail eller brev om denna avgiftsförändring.

Detta kan bli väldigt dyrt för folk som likt jag enbart har ett konto ståendes där som man aldrig använder. Då debiterar Nordea 39 kr/mån och sedan övertrasseringsränta på 13,50 % samt en övertrasseringsavgift på 100 kr varje gång man övertrasserar med 101 kr.
Bra synpunkt, som trådstartare var det precis det jag vill,få upp ögonen på Pajas avgifter ser att iallafall några uppskattar trådstarten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in