2021-09-24, 17:17
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Och tvärtom i så fall, om värdet på ditt hus går ner, får banken ta betalt för värdeminskningen varje månad?
Om folket värderar ned bostäder så stiger priserna långsammare än inflationen.
Då blir det så att bankerna medger inte att låntagarna lånar upp lika mycket som de annars skulle gjort.

Detta är egentligen bättre för bankerna iom att dom får lättare att justera belåningsgrad.

Om bostadspriserna inte ens följer med inflationen så har landet något allvarligt problem. Det kan vara så att produktiva människor och kapitalägare lämnar landet. Då finns ingen framtid. Då är fallande bostadspriser ett mindre bekymmer.

Citat:
Du fattar ju själv att det du föreslår är totalt vansinne.
Du behöver beskriva problemet. Du har inte gjort det.

Att du ger uttryck för ogrundade känslor är ingen beskrivning av problemet.

Citat:
Ditt hus producerar ingenting, den existerar bara. Ökat "värde" för ett hus innebär därför, justerat för tillväxten, att pengar tas från någon annanstans. I detta fallet är det nytryckta pengar från Riksbanken som indirekt hamnar i det befintliga fastighetsbeståndet. Den typen av inflation är en stöld från den producerande delen av befolkningen.
Vi har talat om inflationsfallet.
Att min bostad behåller sitt reala värde innebär ingenting vad gäller pengar eller någon annan. Det säger bara att folk har kvar sina värderingar av bostäder. Samma sak gäller värdet av adresser.

Ser ut som du vill byta samtalsämne här.
Och tala om att bostäder stiger i pris realt. Det kan dom göra om kostnaden för nyproduktion stiger mer. Då följer befintliga bostäder med i prisökningarna.
Det är trivialt. När ett antal intresserade köpare kan köpa en nyproducerad och en likvärdig befintlig så kommer viljan att köpa vara lika sto för den befintliga. Och priset för denne justeras till den nyproducerade.

Det är kostnad för nyproduktion och renovering/underhåll/modernisering som bestämmer priserna på bostäder.
2021-09-24, 22:40
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Om folket värderar ned bostäder så stiger priserna långsammare än inflationen.
Då blir det så att bankerna medger inte att låntagarna lånar upp lika mycket som de annars skulle gjort.

Detta är egentligen bättre för bankerna iom att dom får lättare att justera belåningsgrad.

Om bostadspriserna inte ens följer med inflationen så har landet något allvarligt problem. Det kan vara så att produktiva människor och kapitalägare lämnar landet. Då finns ingen framtid. Då är fallande bostadspriser ett mindre bekymmer.

Du behöver beskriva problemet. Du har inte gjort det.

Att du ger uttryck för ogrundade känslor är ingen beskrivning av problemet.

Vi har talat om inflationsfallet.
Att min bostad behåller sitt reala värde innebär ingenting vad gäller pengar eller någon annan. Det säger bara att folk har kvar sina värderingar av bostäder. Samma sak gäller värdet av adresser.

Ser ut som du vill byta samtalsämne här.
Och tala om att bostäder stiger i pris realt. Det kan dom göra om kostnaden för nyproduktion stiger mer. Då följer befintliga bostäder med i prisökningarna.
Det är trivialt. När ett antal intresserade köpare kan köpa en nyproducerad och en likvärdig befintlig så kommer viljan att köpa vara lika sto för den befintliga. Och priset för denne justeras till den nyproducerade.

Det är kostnad för nyproduktion och renovering/underhåll/modernisering som bestämmer priserna på bostäder.

Jag vet inte hur mycket tydligare man kan förklara det här för dig. Allt du har beskrivit är ett enda cirkelresonemang. Priserna går upp för att kostnaderna går upp, för att priserna går upp. Osv osv... fastighetspriserna har tydligen ingen koppling till verkligheten, man kan bara bestämma att ett hus kostar en miljard lika gärna som en miljon, för man belånar bara huset och betalar av räntan med utökat lån, oavsett! Inga problem!
Senast redigerad av kebabmedpommes 2021-09-24 kl. 23:02.
2021-09-25, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Och svensk bubbla kommer spricka i samband med Cementa-krisen.

Snacka om att allt kommer en gång.

Vi går mot riktningen ökad arbetslöshet, valutakrasch, börskrasch och bostadskrasch.

Och fortsatt växande huspriser
https://valueguard.se/indexes

Det blir intressant vad du och de andra olyckskorparna i tråden som leker Nostadamus kommer skylla på härnäst.

Nu är det alltså Cementa som kommer leda till kraschen. Detta medan de som är lite mer balanserade bara säger att regeringen kommer vara tvungna att köra över alla för att ge dem förnyat tillstånd.

De senaste två åren har ni förespått den stora kraschen genom;

1. Corona kommer få bostadsmarknaden att krascha.
2. Företagskonkurser som kommer en bit in på corona kommer få marknaden att krascha.
3. När permitteringspengarna minskar kommer marknaden krascha
4. Cementa kommer falla och då kommer bostadsmarknaden krascha

Jag har säkert glömt flera andra faktorer ni skyllt på. Det som är fascinerande är hur ni energiskt fortsätter hitta på diverse orsaker hela tiden och inte tappar ett uns självförtroende trots att ni konstant är åt helvete fel ute.

Vad är nästa faktor som ska skapa krasch? Jag sitter ivrigt med popcorn. Det är nästan så att jag bettar med mig själv om vad ni ska skylla på härnäst, finns ju en del alternativ.
2021-09-25, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders

Det blir intressant vad du och de andra olyckskorparna i tråden som leker Nostadamus kommer skylla på härnäst.

Nu är det alltså Cementa som kommer leda till kraschen. Detta medan de som är lite mer balanserade bara säger att regeringen kommer vara tvungna att köra över alla för att ge dem förnyat tillstånd.

2. Företagskonkurser som kommer en bit in på corona kommer få marknaden att krascha.

Jag har säkert glömt flera andra faktorer ni skyllt på. Det som är fascinerande är hur ni energiskt fortsätter hitta på diverse orsaker hela tiden och inte tappar ett uns självförtroende trots att ni konstant är åt helvete fel ute.

Vad är nästa faktor som ska skapa krasch? Jag sitter ivrigt med popcorn. Det är nästan så att jag bettar med mig själv om vad ni ska skylla på härnäst, finns ju en del alternativ.
Cementa var nytt för mig, det har jag inte hört förut. Känns snarare som att minskad tillgång till byggmaterial om något borde leda till högre huspriser för mig.
Du glömmer iofs bort att nämna att vi har historiskt låga ränta, för mindre än 10 år sedan var negativ referensränta otänkbart. Den låga räntan minskar kostnaden ff.a för dyra husköp med långa avbetalningar som "aldrig" helt betalar av skulden.
2021-09-25, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstallion
Cementa var nytt för mig, det har jag inte hört förut. Känns snarare som att minskad tillgång till byggmaterial om något borde leda till högre huspriser för mig.
Du glömmer iofs bort att nämna att vi har historiskt låga ränta, för mindre än 10 år sedan var negativ referensränta otänkbart. Den låga räntan minskar kostnaden ff.a för dyra husköp med långa avbetalningar som "aldrig" helt betalar av skulden.

Jo fast den har vi som du säger haft i evigheter nu. En höjd ränta (som ingen tror på I närtid) kan säkert skapa krusningar. Det är en legitim anledning. Dock har samma korpar i tråden hävdat att närsomhelst tokökar räntan utan att det händer.

Sen är jag som sagt helt övertygad om att en höjd ränta med några procentenheter omedelbart kommer göra att regeringen slopar amorteringskravet för att kompensera. Att slopa kravet på kontantinsats ligger också i korten.

Att säga att priserna går ner när räntan går upp är lite som att säga att när det regnar kommet det bli blötare. Frågan är NÄR?
Senast redigerad av flanders 2021-09-25 kl. 07:57.
2021-09-25, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders

Är du säker på det?

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-4rum-hagastaden-stockholms-kommun-gavlegatan-26,-6-tr-townhouse-17901415 - Skrolla längre ner, prisnivån har gått tillbaka 1 år

https://husmask.se/home - Innerstadspriserna har fortfarande inte återhämtat sig från augusti.

Nu skapade regeringen en ny lag på grund av cementa, du anser att vi, i våra bostadsresonemang, ska tänka på att regeringen skapar nya lagar för att undanta privata aktörer?

Snarare bubblan som blir räddad gång på gång.

Gick inte bostadspriserna ner vid corona? Jo.
Har företag inte fortfarande stimulanser? Jo.
Förlängde de inte permiteringspengarna i 9 månader? Jo.
Bröt inte regeringen mot lagen precis? Jo.

Vi hade rätt om allt.
Du hade fel om allt.

Hur känns deT?

Man var t.om tvungen att införa uppskov för att hålla priserna uppe

Snarare vi som sitter ivriga på hur bostadspriserna ska räddas härnäst.

Oroa dig inte om vår logik.
Den är helt sund och behöver inte konstant räddas av extraordinära stimulanser.
Mina pengar jobbar bra på börsen och de vinsterna kommer inte skattas 30%.
Senast redigerad av kajusi 2021-09-25 kl. 11:02.
2021-09-25, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstallion

Jaja.
Att cirka en halv miljon till skulle bli arbetslösa skulle inte ha någon effekt på ekonomin alls
2021-09-25, 11:51
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Är du säker på det?

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-4rum-hagastaden-stockholms-kommun-gavlegatan-26,-6-tr-townhouse-17901415 - Skrolla längre ner, prisnivån har gått tillbaka 1 år

https://husmask.se/home - Innerstadspriserna har fortfarande inte återhämtat sig från augusti.

"Återhämtat sig från augusti"... Jösses.

Vi pratar om en förändring från cirka 110K/kvm till 108K/kvm för en månad som inte ens tagit slut än Det räcker med att något finare/exklusivare bostäder såldes i augusti jämfört med september för att statistiken ska skifta 1-2% från månad till månad. Gällande Hemnet-statistiken under bostaden är det alltså baserat på cirka 1-3 objekt i just Hagastaden från månad till månad. Det är inte vad jag skulle kalla statistiskt säkerställt!

I april 2020 kunde man dock snacka om rörelser på riktigt... 90K/kvm som lägst!
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2021-09-25 kl. 12:00.
2021-09-25, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
"Återhämtat sig från augusti"... Jösses.

Vi pratar om en förändring från cirka 110K/kvm till 108K/kvm för en månad som inte ens tagit slut än Det räcker med att något finare/exklusivare bostäder såldes i augusti jämfört med september för att statistiken ska skifta 1-2% från månad till månad. Gällande Hemnet-statistiken under bostaden är det alltså baserat på cirka 1-3 objekt i just Hagastaden från månad till månad. Det är inte vad jag skulle kalla statistiskt säkerställt!

I april 2020 kunde man dock snacka om rörelser på riktigt... 90K/kvm som lägst!

Det jag länkar till var en prisnivåminskning från 111K till 97K(tillbaka på 2019s nivåer) i ett populärt område i Stockholms innerstad. Utan en "krasch" i ekonomin eller aktiemarknaden.

Och du skrattar åt det?
Snacka om att leva i förnekelse
2021-09-25, 12:17
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Det jag länkar till var en prisnivåminskning från 111K till 97K i ett populärt område i Stockholms innerstad. Utan en "krasch" i ekonomin eller aktiemarknaden.

Och du skrattar åt det?
Snacka om att leva i förnekelse

Ja.

Jag skrattar definitivt åt någon som drar slutsatser om Sveriges/Stockholms bostadsmarknad på en månads sikt utifrån 1-2 sålda objekt i månaden på en handfull gatuadresser

Märkte du av "bostadskraschen" i samma område 2019 t.e.x? https://i.imgur.com/MJRfAau_d.webp?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=m edium

Zooma ut för fan!
2021-09-25, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Ja.

Jag skrattar definitivt åt någon som drar slutsatser om Sveriges/Stockholms bostadsmarknad på en månads sikt utifrån 1-2 sålda objekt i månaden på en handfull gatuadresser

Märkte du av "bostadskraschen" i samma område 2019 t.e.x? https://i.imgur.com/MJRfAau_d.webp?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=m edium

Zooma ut för fan!

Jag förstår inte ens vad ni argumenterar för?

Slutsatsen?

Men kom inte ni in på precis att marknaden återhämtat sig nu, alltså "drar slutsatser om Sveriges/Stockholms bostadsmarknad på en månads sikt utifrån 1-2 sålda objekt i månaden"?

....

Vi ser en nedgång nu på olika platser, vad det betyder, det vet vi inte än.
Man är naiv om man skrattar åt en prisnedgång som motsvarar 2 år tillbaka i tiden.

Men det vi GARANTERAT vet var att ni skrek "KÖP" på toppen.

Köper man tillexempel nu på samma plats har man då tjänat 15K/kvm.
Vilket motsvarar för en vanlig lgh i området cirka 750K i ren vinst.

Ni har losermentality.
Vilket är också varför ni köpte på toppen.
Senast redigerad av kajusi 2021-09-25 kl. 12:48.
2021-09-25, 12:53
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Jag förstår inte ens vad ni argumenterar för?

Slutsatsen?

Men kom inte ni in på precis att marknaden återhämtat sig nu, alltså "drar slutsatser om Sveriges/Stockholms bostadsmarknad på en månads sikt utifrån 1-2 sålda objekt i månaden"?

....

Vi ser en nedgång nu på olika platser, vad det betyder, det vet vi inte än.

Men det vi GARANTERAT vet var att ni skrek "KÖP" på toppen.

Du får gärna upplysa mig om när jag erhöll medlemskap i någon klubb du refererar till för jag har ingen bestämd åsikt alls om svenska bostadspriser på kort sikt.

Påpekar bara att det är totalt hjärndött att måla upp en trend på bostadsmarknaden utifrån vad bokstavligen 2 bostäder såldes för i ett enskilt område i Stockholms innerstad under augusti!

Här har du till exempel ett mycket större urval slutpriser i samma stadsdel (Röda bergen) fast på ett bredare antal adresser. https://www.hemnet.se/salda/bostader?location_ids%5B%5D=923803&item_types%5B%5 D=bostadsratt&rooms_min=1.5&rooms_max=2.5&sold_age =12m

Är kraschen här?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in