2021-09-24, 22:33
Medlem
Fallen bland barn faller som sten nu trots skolgång, frånvaro av vaccination och Deltavarianten.

Visar återigen på att smittan drivs av de vuxna och att fler måste vaccineras och med påfyllnad för de äldre som vaccinerats tidigt.

Det effektiva R-talet kommer att öka så sakteliga ju längre mot vintern vi kommer. Smittan och dödstalen kommer att öka och ligga i nivå med säsongsinfluensa 500-3000 per säsong. Förhoppningsvis...
Citera
2021-09-24, 22:35
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Rusning till vaccin efter nya krav i Italien

https://www.vk.se/2021-09-19/rusning-till-vaccin-efter-nya-krav-i-italien

Den "moroten" föreföll uppskattad,, sett till efterfrågan.

https://www.vk.se/2021-09-19/rusning-till-vaccin-efter-nya-krav-i-italien
Citera
2021-09-24, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Really?
https://www.friatider.se/atta-ganger-fler-sjuka-med-vaccin-utan

Om du sollarbort det här som propaganda, nazism eller vad fan du vill så blir det inte bättre för det.

Jag har sett konfigurationer på smittan som verkligen förundrar mig, som exempel:

Jag fick veta detta nyligen så jag vet inte hur det ser ut just nu för nämnda, men jag upplever detta virus beter sig verkligt märkligt i sin smittspridning.
Troligen inte märkligare än de flesta andra virus, att vissa inte blir smittade beror på många variabler en av de troligaste orsakerna är att de redan haft det eller att de är medfött immuna.
Citera
2021-09-24, 22:55
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Läs här så förstår du

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/datakallor-for-avlidna-i-covid-19/

Klippt från din länk:

"Folkhälsomyndigheten presenterar antalet avlidna smittade beräknat utifrån laboratoriebekräftade covid‑19-fall som avlidit inom 30 dagar från positivt testresultat. Socialstyrelsens statistik baseras på dödsorsaksintyget.

Det finns skillnader och likheter i den statistik över döda i covid‑19 som redovisas av Folkhälsomyndigheten och Socialstyrelsen. Nu har Socialstyrelsen analyserat överrensstämmelsen i ett nytt faktablad"

Vad är det du försöker säga? Socilastyrelsen har en något annorlunda mätmetod men i stort överrenstämmer dom med FHM.
Citera
2021-09-24, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Really?
https://www.friatider.se/atta-ganger-fler-sjuka-med-vaccin-utan

Om du sollarbort det här som propaganda, nazism eller vad fan du vill så blir det inte bättre för det.

Jag har sett konfigurationer på smittan som verkligen förundrar mig, som exempel:

Fall #1. En tvåbarnsfamilj, mannen blir smittad och vältränad som han är så klarar han det bra men han kan klart uppmärksamma att hans kondition gått ner, han märker att hans syresättning inte är som den tidigare var.
Han isolerar sig ifrån övriga familjen men trots det så blir hans fru smittad. Dock mycket lindriga symtom, framförallt huvudvärk. Barnen är hittills känt inte smittade och lång tid har gått.

Fall #2. Ett äldre par lever tillsammans och kvinnan är i en riskgrupp beroende på diabetes. Jag har sett till att hon kan få tillgång till riktigt bra andningsskydd för att minska risken för att hon blir smittad.
Det som händer är att hennes make som lever i samma bostad har/är smittad och har inte smittat sin fru som är i en riskgrupp.

Jag fick veta detta nyligen så jag vet inte hur det ser ut just nu för nämnda, men jag upplever detta virus beter sig verkligt märkligt i sin smittspridning.

Väldigt märklig! Vi har haft smittan hemma i två omgångar i vår lilla lägenhet. Första gången hade jag dottern och sambon på varsin sida om mig när jag kollade dotterns positiva svar på mobilen. Sambon blev sjuk men inte jag.
Andra gången ett halvår senare smittades jag av en annan släkting. (Den personen smittade inte heller sin partner trots att dom åkte i samma bil och var nära varann) Jag har även en son som varken smittades första vändan och heller inte av mig trots att vi delade dricksglas dan innan jag fick mer symtom, vi delade toa osv med och möttes ibland.

Känner flera som sovit i samma säng där bara ena partnern haft smittan utan att smitta den andre.
Ett tag hade jag en teori om att vissa blodgrupper inte kan smitta varann. Då vissa grupper anses kunna bli svårare sjuka. såg en studie som jag tyvärr inte hittar nu, vad det gällde smittan mellan personer och blodgrupper
Senast redigerad av granskottet80 2021-09-24 kl. 23:18.
Citera
2021-09-24, 23:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Det är omöjligt att uppnå flockimmunitet eftersom att sprutorna endast som bäst fungerar de första veckorna sedan avtar effekten ganska drastiskt.

Det är vad FHM insett och därför släpper alla restriktioner. En utopi.

Jag tror FHM släpper för att politikerna sagt till dem att göra det. Det är snart val.
Citera
2021-09-24, 23:31
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Här i Sverige och våra grannländer har vi tack vare att 80% valt att vaccinera oss fått ett stopp på pandemin.
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
I Sverige valde man tidigt att låta barnfamiljer ta smittan och bilda ett naturligt immunförsvar.

Har det fungerat att isolera smittan till enbart barnfamiljer? Har man någonstans lyckats isolera smittan till enbart en utvald del av befolkningen?

För övrigt anser jag att det är vansinne att medvetet utsätta barnfamiljer för ett nytt virus med okända egenskaper. Det är att spela rysk roulette. Även ifall spelet till slut slutar lyckligt, så betyder inte det att det var en bra idé att spela rysk roulette till att börja med.

Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Det är därför vi inte kommer att få en dödskurva som t ex Israel där man istället vaccinerade människor utan dess like. Synd att Tegnell böjde sig för det politiska trycket, men förståligt.

Bulgarien har drabbats mycket hårdare än både Sverige och Israel av viruset. Enligt ditt resonemang, så borde bulgarerna nu ha bildat ett naturligt immunförsvar mot viruset. Trots det, så har Bulgarien nu många fler dödsfall än Sverige och Israel. Vad kan det bero på?
Citera
2021-09-24, 23:31
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Troligen inte märkligare än de flesta andra virus, att vissa inte blir smittade beror på många variabler en av de troligaste orsakerna är att de redan haft det eller att de är medfött immuna.

Det du nämner är bland det sundaste jag hört på länge, jag har pratat med andra läkare och uppenbarligen har även läkare skilda syn på fallet Corona.

Jag som exempel vet efter test att jag är fri ifrån allt som sjukvården kan utläsa ifrån test rörande corona + ett och anat. Medfödd immunitet är för mig uppdykande och intressant att diskutera.
Citera
2021-09-24, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tror FHM släpper för att politikerna sagt till dem att göra det. Det är snart val.
Har någon tänkt på den kulturella delen?
Vi är trots allt diametral, kulturellt, mot den medelöstern liknande.

Var drar vi gränsen för vad som är proaktivt för oss människor?
Senast redigerad av Patrikologen 2021-09-24 kl. 23:40.
Citera
2021-09-25, 00:00
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrikologen
Detta har inte med flyktingmottagning att göra. Mer om COVID19 och dess efekter. Låt säga att en schaman säger till sin klan någonting om hur vi ska...de ska beteé sig.
Nu skrev jag inget om flyktingmottagning men låt gå då.

Förstod inte din fråga? vi ska...de ska
Citera
2021-09-25, 00:04
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granskottet80
Väldigt märklig! Vi har haft smittan hemma i två omgångar i vår lilla lägenhet. Första gången hade jag dottern och sambon på varsin sida om mig när jag kollade dotterns positiva svar på mobilen. Sambon blev sjuk men inte jag.
Andra gången ett halvår senare smittades jag av en annan släkting. (Den personen smittade inte heller sin partner trots att dom åkte i samma bil och var nära varann) Jag har även en son som varken smittades första vändan och heller inte av mig trots att vi delade dricksglas dan innan jag fick mer symtom, vi delade toa osv med och möttes ibland.

Känner flera som sovit i samma säng där bara ena partnern haft smittan utan att smitta den andre.
Ett tag hade jag en teori om att vissa blodgrupper inte kan smitta varann. Då vissa grupper anses kunna bli svårare sjuka. såg en studie som jag tyvärr inte hittar nu, vad det gällde smittan mellan personer och blodgrupper

Här tror jag verkligen att det är information mycket viktigt att omfamna (hatar det uttrycket, men det täcker det mesta).

Vi har idag möjligheten att förstå det vi kallar DNA, om detta virus är skapt på någon form av DNA- struktur så är det minst sagt intressant.
Citera
2021-09-25, 00:05
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Sverige håller på att donera en mängd doser till det internationella vaccinsamarbetet Covax. I samband med öppnandet av FN:s generalförsamling lovade Sveriges statsminister Stefan Löfven att donera ännu mer till Covax.

Citat från Svenska Dagbladet 21:a september 2021:
Covax syftar till att säkra vaccintillgången i låg- och medelinkomstländer.

– Vi har hittills givit 2,45 miljarder kronor och vi ska ge ytterligare 2,1 miljarder kronor till Covax, säger Stefan Löfven.

Sverige är det land som donerat flest doser covidvaccin per capita till Covax. Hittills i år har 3,7 miljoner doser levererats, och regeringen lovar nu ytterligare minst 3,7 miljoner doser under 2022. Merparten av doserna kommer från Astra Zeneca. Covax styr över vilka länder som får ta emot vaccindonationerna. Afghanistan och Marocko hade i augusti mottagit 250 000 doser vardera, medan 200 000 doser gått till Syrien respektive Togo.
När Sverige donerar så mycket till fattiga länder, borde Sverige då inte, med gott samvete, få ge fler vaccindoser till riskgrupper inom den egna befolkningen?

Värt att notera, är att Sverige har drabbats väldigt mycket hårdare av Covid-19 än dom länder som tar emot vaccindoser från Sverige. Är det rättvist att begära att Sverige ska offra liv i den egna befolkningen, för att kunna donera doser till länder som har drabbats mycket lindrigare?

Det är godhetsfascismen i sitt esse och vad svensken röstar för, inget att se här, cirkulera!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in