2021-09-24, 08:01
Moderator
farbror_barbros avatar
Anhörig Jonathan Lindström skräder inte orden om ”galenpannan” Margus Kurm:

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/13364180

Jag förstår hans frustration över att åtskilliga tar fasta på ’Kurm, fd statsåklagare’ = bra, och inte ’Kurm som hävdade att en svensk ubåt sänkte Estonia’ = … mindre bra.

Det är givetvis bekymmersamt att en man som knutit sig själv till en så kontroversiell, närmast bisarr, teori, leder en påstått ”oberoende undersökning” av vraket.

Om jag skall göra en förutsägelse så är det att Kurms expedition är den sista på ett tag som kommer att kunna finansieras av media (Postimees, TV4, ...?). Vi kommer snart att få en rapport från SHK, liksom bilder från Kurm och co samt till våren en 3D-avbildning*. Redan nu verkar intresset i svensk media ljumt.

*) jag funderar på vad denna 3D-scanning skall ge, för om vraket redan är vridet uppåt 6 grader och dessutom enligt Arikas uppvisar ”sagging” (dvs böjt sig), vad kommer man egentligen att kunna säga om hur Estonia såg ut när hon sjönk? Vi vet ju redan att det finns sprickor i t.ex. akterskeppet som ingen (hittills!) hävdat orsakats av sabotage utan snarare kollision med botten och/eller inre spänningar.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-09-24 kl. 08:47.
Citera
2021-09-24, 08:52
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Oh ja, det finns åtskilliga i denna tråd och annorstädes som hävdar att bogvisiret satt kvar när Estonia sjönk och på oklart sätt plockades bort i efterhand. Vi har också en aktiv skribent som i alla fall tidigare hävdat att bogvisiret lossnade men satt kvar ända till slutet och föll av just innan fartyget sjönk (denne får själv kommentera vidare! ;-) ). Om vi går till folk utanför tråden så har du t.ex.:
- fd riksdagsmannen Lars Ångström som så sent som förra hösten hävdade att bogvisiret och rampen inte kan ha lossnat som allmänt antagits,
- han har dessutom stöd från sina kompisar på IFG som med diverse hydraulledningar och vajrar vill leda i bevis att bogvisiret inte slitits upp och rampen aldrig öppnats,
- till sist har du foliehatt Juri Lina som (liksom flera i tråden) tar fasta på en av de konstiga sonar/kart-montagen och menar att bogvisiret landat ovanpå (!) Estonias förskepp.
Jag vill hävda att konsekvensen av alla dessa påståenden är att bogvisiret inte orsakade förlisningen.

Vad gäller upprördhet över ett dolt hål så skulle det vara helt motiverat, oavsett hålets verkliga betydelse, om det vore så att det fanns något öht so. tydde på att man upptäckte hålet eller hålen 1994. Men det gör det inte, och det är dessutom så att Rabe/Bemis inte upptäckte det trots 7 dagars dykningar 2000. Idag vet vi varför: vraket har inte vara vridit sig ca 15 grader sedan 1994, det har också glidit ca 10 m i sidled vilket skapat det ”dike” där både E&A och HK 2021 filmar de två hålen.
Japp, men vi har ju faktiskt pratat om det här Barbro, d v s du skulle ju inte mata trollen mer?

Hålet blev ju ändå en nyhet där och då när det presenterades och gav ju faktiskt lite som resultat att det satte fart igen vilket ju egentligen gav oss de undersökningar som pågår och komma skall. Det är väl ändå bra på sätt och vis?
Citera
2021-09-24, 09:01
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Japp, men vi har ju faktiskt pratat om det här Barbro, d v s du skulle ju inte mata trollen mer?

Hålet blev ju ändå en nyhet där och då när det presenterades och gav ju faktiskt lite som resultat att det satte fart igen vilket ju egentligen gav oss de undersökningar som pågår och komma skall. Det är väl ändå bra på sätt och vis?
Jag önskade redan 2007-2008 att man skulle få filma vraket. Samtidigt så är det långt ifrån säkert att skadan på SB sida var synlig då. SSPA ville se dykningar, men trodde också att det skulle krävas omfattande arbete att frilägga SB-sidan. Kanske baserade de detta på Rabe/Bemis filmer från 2000-2001 där man bara ser fendern och ingenting av skeppssidan ovanför. Helt klart är att den glidning i sidled nerför slänten som vraket gjort inte hade skett då, för botten är tämligen plan i de filmklippen och bilderna. Så kanske hade det varit omöjligt att föregripa upptäckten av de ”nya hålet” 2019.

Det bekymmersamma nu är att vi har två undersökningar som samtidigt skall leverera resultat, och där den senare (Kurm och co) kan förväntas vilja visa upp något sensationellt för sina sponsorer i media. Kan bli en rörig höst. Men det är klart, om TV4 skulle köra en live-cam från ROV så skulle jag tacka och ta fram popcorn-skålen!

P.S. Skribent Dianthus är sannerligen inget troll!
Citera
2021-09-24, 09:05
Medlem
Skrilllexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Respekt? För en tomte som sitter på en plastbåt och svamlar om si och så många kubikmeter luft nej du aldrig.
Han har vigt sitt liv till Estonia! Ända som vågar polis anmäla dom ansvariga!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Henning_Witte
Citera
2021-09-24, 09:06
Medlem
Skrilllexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Lastbilar, sprängämnen och bomber hål som svetsats igen spacklats och målats så det inte märks stenar som lagt dit, slutna lufttankar som tömts, kaptener med hål i skallarna etc etc.
Exakt
Citera
2021-09-24, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrilllex
Det sitter väl luft tankar i skrovet på dessa fartyg har inte alla stora färjor det?

Här säger Henning witte att det finns 18,000kubik meter luft istängd i skrovet
https://www.youtube.com/watch?v=dGydUgmFYY4

Behöver inte vara hål i skrovet bara punktera luft hela den blå linjen är luft i

Nu hittar jag inte var i videon han talar om 18000kubik. Däremot så handlar det knappast om några lufttankar utan det borde handla om hur mycket luft som ryms under bildäck.
Citera
2021-09-24, 09:19
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Jag önskade redan 2007-2008 att man skulle få filma vraket. Samtidigt så är det långt ifrån säkert att skadan på SB sida var synlig då. SSPA ville se dykningar, men trodde också att det skulle krävas omfattande arbete att frilägga SB-sidan. Kanske baserade de detta på Rabe/Bemis filmer från 2000-2001 där man bara ser fendern och ingenting av skeppssidan ovanför. Helt klart är att den glidning i sidled nerför slänten som vraket gjort inte hade skett då, för botten är tämligen plan i de filmklippen och bilderna. Så kanske hade det varit omöjligt att föregripa upptäckten av de ”nya hålet” 2019.

Det bekymmersamma nu är att vi har två undersökningar som samtidigt skall leverera resultat, och där den senare (Kurm och co) kan förväntas vilja visa upp något sensationellt för sina sponsorer i media. Kan bli en rörig höst. Men det är klart, om TV4 skulle köra en live-cam från ROV så skulle jag tacka och ta fram popcorn-skålen!

Ja, det är för sent skulle jag tro med tanke på fartygets vridning och glidning att egentligen få ut någon 100 %-ig data men vi hoppas ju alla på någon form av avslut även om vi ser olika varianter.

Det finns absolut vettiga skribenter, på båda sidor, som på bra sätt presenterar sina teorier men också många tokskallar som leder in er pålästa och seriösa individer i en himla massa onödiga sidodebatter.

Ja, popcornen åker nog fram snart och det ska bli spännande oavsett utfall.

God helg!
Citera
2021-09-24, 10:12
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Nu hittar jag inte var i videon han talar om 18000kubik. Däremot så handlar det knappast om några lufttankar utan det borde handla om hur mycket luft som ryms under bildäck.
Stämmer rätt bra det. Förutom deplacementet på ca 12,000 ton <=> 12,000 m^3 luft så har vi ca 2 m från vattenlinjen upp till bildäck. Med en area på ca 3000 m^2 ger detta ca 6000 m^3 ytterligare så att total volym under bildäck blir ca 18,000 m^3. Exakta volymer finns t.ex. rapporterna från SSPA och HSVA 2004-2008.

Men luftvolymens storlek innan olyckan säger ingenting om hur det förhöll sig senare. Eftersom Estonia kunde ta in vatten under bildäck genom ventilationskanaler på sidorna så var hon dödsdömd så snart slagsidan nådde 35-40 grader. I ett senare skede brast fönster på däck 4 och då gick det ännu snabbare. Kehren beskriver detta i detalj i sin avhandling från 2009.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-09-24 kl. 10:53.
Citera
2021-09-24, 10:28
Medlem
Citat:
Intressant, vilka vittnen tänker du på då?

Det rör sig om sex personer som gjort dessa iakttagelser. Får be att återkomma till exakt vilka vittnen det är. Måste få tag på boken igen… 🧐
Citera
2021-09-24, 10:31
Medlem
Citat:

Tycker nog ändå det kan vara läge för popcorn just nu, det händer ju saker.

Nä, jag är inget troll, det tror jag nog merparten härinne har förstått, men tack ändå 😌
Citera
2021-09-24, 10:37
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/anklagelsen-mot-filmaren-struntade-i-atta-vittnen/

vad tycker vi om senaste artikeln från expressen där "nya vittnen" kallar dokumentären för "desinformation" och hävdar att det inte alls begick något fuffens med militärfordon på estonia

hur mycket har denne Estländska Paul fått för att berätta sin version och vem har pröjsat honom
Citera
2021-09-24, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChunkYoghurt
Den Kurm-ledda expeditionen väntas nå platsen för Estonias vrak kl. 06:00.

Ska bli spännande och se om den finska kustbevakningen låter de arbeta ostört, jag är tveksam.

Enligt Mare Liberum foundations hemsida kommer de ladda upp bilder och filmer från expeditionen här:

www.scanpix.ee
user: estonia
password: estonia2021

Nu har det börjat dyka upp en del bilder där, men inget intressant än så länge. På en av bilderna syns dock Linus Andersson, så han får tydligen vara med och leka igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in