Anhörig Jonathan Lindström skräder inte orden om ”galenpannan” Margus Kurm:
https://www.tv4play.se/program/nyheterna/13364180
Jag förstår hans frustration över att åtskilliga tar fasta på ’Kurm, fd statsåklagare’ = bra, och inte ’Kurm som hävdade att en svensk ubåt sänkte Estonia’ = … mindre bra.
Det är givetvis bekymmersamt att en man som knutit sig själv till en så kontroversiell, närmast bisarr, teori, leder en påstått ”oberoende undersökning” av vraket.
Om jag skall göra en förutsägelse så är det att Kurms expedition är den sista på ett tag som kommer att kunna finansieras av media (Postimees, TV4, ...?). Vi kommer snart att få en rapport från SHK, liksom bilder från Kurm och co samt till våren en 3D-avbildning*. Redan nu verkar intresset i svensk media ljumt.
*) jag funderar på vad denna 3D-scanning skall ge, för om vraket redan är vridet uppåt 6 grader och dessutom enligt Arikas uppvisar ”sagging” (dvs böjt sig), vad kommer man egentligen att kunna säga om hur Estonia såg ut när hon sjönk? Vi vet ju redan att det finns sprickor i t.ex. akterskeppet som ingen (hittills!) hävdat orsakats av sabotage utan snarare kollision med botten och/eller inre spänningar.