2021-09-23, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Fast, det kan vara svårt att veta statusen inuti din egen kropp. Ingen, kan veta, på förhand, hur den kommer att reagera inför ett virus, som är nytt för den! Enda sättet att få veta det är om man själv får Covid-19, och klarar av det bra. Men, då spelar man roulett, nu när vi har ganska bra vacciner. Visst, sannolikheten för allvarlig sjukdom minskar ju yngre man är, (och inte har kända, eller okända riskfaktorer), men säker kan man aldrig vara....
Säker kan man aldrig vara i livet, men rent statistiskt är det väldigt liten risk att bli svårt sjuk i covid-19 om man har ett normalt fungerande immunförsvar. Man kan argumentera för att vaccinen minskar risken ännu mer, men om risken redan är väldigt liten varför skall man sträva efter ännu mindre risk?

Livet är inte riskfritt.
Citera
2021-09-23, 23:04
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Du är nog mest bara avundsjuk på oss som fortfarande har oförstört rent och fint blod plus 13 gånger bättre försvar mot delta.

Fast jag har ju haft, konstaterad, covid-19! Plus att jag, dessutom, är vaccinerad med två doser Pfifer. Så jag gnäller inte mycket på de som redan har en naturlig immunitet och är unga. Jag bara kräver att ni skall sluta propagera för att, folk i allmänhet, inte skall vaccinera sig.

Sedan om, ni själva, gör valet att inte vaccinera er sedan ni genomgått en SARS-COV2 infektion, är ert val. Men det valet ställer ändå till det för er. Mest troligen, inte, för att ni riskerar att bli svårt sjuka i en återinfektion, utan för att ni hamnar vid sidan av samhället i övrigt. Men det är inte synd om er heller! För det är bara att ta vaccindoserna, så har ni superb immunitet och kan leva helt fritt i samhället!
Citera
2021-09-23, 23:04
Medlem
Citat:
De äldre, och i riskgrupp, som väljer att inte vaccinera sig emot vanlig säsongsinfluensa, får skylla sig själva om de blir sjuka. Men nu är Covid-19, minst, tre gånger dödligare än vanlig säsongsinfluensa..
Är du säker på det? Nej det kan du ju inte vara eftersom dödsfall i influensor inte bokförs på samma rigorösa vis som coronadöda gör. Heck! Influensa brukar sällan tas upp som dödsorsak ens! Medan covid alltid görs det.
Citera
2021-09-23, 23:05
Bannlyst
Citat:
Sjukvården belastas, om än, absolut inte, lika mycket som förr. Och detta, tack vare just vaccinet, som alltså antivaxarna vägrar att ta!

Nej, det är, absolut, inte, synd om er!

Har jag någonsin skrivit att jag inte är vaccinerad?

Min status är inte särskilt intressant i det stora sammanhanget. Det viktiga är att vaccinerade smittar lika mycket som ovaccinerade och därför finns det inga rimliga skäl att behålla särskilda restriktioner för ovaccinerade. Det är bara Sverige som inför renodlade vaccinationspass, i samtliga övriga länder gäller testning och antikroppar vid sidan av vaccination. Folkhälsomyndigheten och Stefan och Lena har någon slags mindervärdeskomplex och vill vinna kampen om flest vaccinerade i sitt eget land. I övriga länder anser man att vaccinerade har tillräckligt skydd för att kunna umgås med ovaccinerade. Är det inte lite märkligt att Sveriges folkvalda ska på ett mycket otidsenligt sätt utöva närapå trakasserier av en grupp människor när det inte behövs.
Senast redigerad av Lokatten66 2021-09-23 kl. 23:10. Anledning: ett tillägg
Citera
2021-09-23, 23:07
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Säker kan man aldrig vara i livet, men rent statistiskt är det väldigt liten risk att bli svårt sjuk i covid-19 om man har ett normalt fungerande immunförsvar. Man kan argumentera för att vaccinen minskar risken ännu mer, men om risken redan är väldigt liten varför skall man sträva efter ännu mindre risk?

Livet är inte riskfritt.

Nej, livet är inte riskfritt. Men risken med vaccinerna är ännu mindre än risken med Covid-19, även för en frisk 16 åring. Så varför inte, då, ta ett helt gratis vaccin?
Citera
2021-09-23, 23:11
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Är du säker på det? Nej det kan du ju inte vara eftersom dödsfall i influensor inte bokförs på samma rigorösa vis som coronadöda gör. Heck! Influensa brukar sällan tas upp som dödsorsak ens! Medan covid alltid görs det.

Fast den svenska dödsfall statistiken är ibland de mest pålitliga i världen. Ser man på överdödligheten, så visar den att Covid-19 tog betydligt fler liv år 2020, än vad vanlig säsongsinfluensa brukar göra.
Citera
2021-09-23, 23:15
Medlem
Citat:
Fast den svenska dödsfall statistiken är ibland de mest pålitliga i världen. Ser man på överdödligheten, så visar den att Covid-19 tog betydligt fler liv år 2020, än vad vanlig säsongsinfluensa brukar göra.
Fast är du säker på att en del covid döda verkligen dog av covid och inte av influensa eller något helt annat? Väldigt få har ju obducerats!
Citera
2021-09-23, 23:17
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Har jag någonsin skrivit att jag inte är vaccinerad?

Min status är inte särskilt intressant i det stora sammanhanget. Det viktiga är att vaccinerade smittar lika mycket som ovaccinerade och därför finns det inga rimliga skäl att behålla särskilda restriktioner för ovaccinerade. Det är bara Sverige som inför renodlade vaccinationspass, i samtliga övriga länder gäller testning och antikroppar vid sidan av vaccination. Folkhälsomyndigheten och Stefan och Lena har någon slags mindervärdeskomplex och vill vinna kampen om flest vaccinerade i sitt eget land. I övriga länder anser man att vaccinerade har tillräckligt skydd för att kunna umgås med ovaccinerade. Är det inte lite märkligt att Sveriges folkvalda ska på ett mycket otidsenligt sätt utöva närapå trakasserier av en grupp människor när det inte behövs.

Ovaccinerade, som inte tidigare haft covid-19, har fem gånger större chans att smittas av SARS-COV2. Däremot, så har även vaccinerade, som, ändå, lyckats med att bli smittade, lika stor förmåga att föra smittan vidare som ovaccinerade. Blanda alltså inte ihop päron och äpplen!
Citera
2021-09-23, 23:20
Medlem
Citat:
Nej, livet är inte riskfritt. Men risken med vaccinerna är ännu mindre än risken med Covid-19, även för en frisk 16 åring. Så varför inte, då, ta ett helt gratis vaccin?
För min personliga del handlar det om en övertygelse om att kroppens naturliga immunförsvar nästan alltid är bäst, och att det kommer att stärka mig i framtiden mot liknande virus. Dvs, jag tror det är bra att kroppen får fajtas mot olika virus och bakterier för att hålla sig i trim och inte bli känslig för sjukdomar. Av det jag har sett och läst hittills tror jag inte att de nuvarande vaccinen ger kroppen ett lika brett och hållbart immunsvar som genomgången infektion.

Om risken för allvarlig sjukdom och död är väldigt hög, då skulle jag inte tveka att ta vaccin eller medicin mot det.
Citera
2021-09-23, 23:20
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Fast är du säker på att en del covid döda verkligen dog av covid och inte av influensa eller något helt annat? Väldigt få har ju obducerats!

Man skriver ju död i/med Covid-19. Men en dansk granskning av dödsattester har visat att nästan alla som dog i/med Covid-19, just hade Covid-19 som främsta dödsorsak.
Citera
2021-09-23, 23:22
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P71

Livet är inte riskfritt.

Det finns ju grader i helvetet . Svårt sjuk så man behöver läggas in på sjukhus är inte vanligt. Men att man blir riktigt risig är inte direkt ovanligt .
Citera
2021-09-23, 23:24
Medlem
Citat:
Ovaccinerade, som inte tidigare haft covid-19, har fem gånger större chans att smittas av SARS-COV2.
Risk menar du nog men återigen hur kan du tro att fem gånger stämmer? Det är ju siffror som rabblas upp men som knppast går att verifiera och troligtvis ändras ned as we go along.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in