2021-09-23, 20:54
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Jag vet, men det är faktiskt inte bara magkänslan. För egen del, jag 30-40år vältränad och inte riskgrupp, så innebär covid-19 en fullständig försumbar risk.

Men jag kommer ändå ta min andra dos snart.. Dels för att slippa tjat från nära och kära och kollegor etc som ska oja sig då man inte tagit 2sprutor. Dels för att ta mitt samhällsansvar, och även om det är osannolikt kanske min 2a spruta stoppar ngn smittkedja.(men sen får det vara nog, kommer inte ta en 3e eller 4e osv osv).

Bra! En helt rimlig, personlig, bedömning ifrån din sida.
Citera
2021-09-23, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Vet inte om jag tycket hockey känns mer angeläget än t.ex. allsvenskan eller konserter. Men jo, det skulle varit bra med det. Nu rekommenderar de istället ovaccinerade att hålla sig borta, och det vet vi ju alla att det inte kommer hända.

Ja det är som att rekommendera en mobilpratare i 2 klass att vara tyst.
Hockeyn är ganska högljudd och folk står nära sina idoler och gastar i 2 timmar. Det sprider covid i kombination med konstfrusen ishink.
Citera
2021-09-23, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Pandemin kommer inte att vara för evigt, även fast SARS-COV2 kommer att fortsätta att cirkulera. Men de helt ovaccinerade, speciellt de som inte tidigare haft, konstaterad, covid-19, ( förutom de ca 40 000 som inte kan vaccinera sig), får skylla sig själva: Vaccinera er eller lev under restriktioner och rekommendationer!
Tro det eller ej men de flesta vaccinerar sig inte mot influensa! Ska de också skylla sig själva när de blir sjuka eller bara de som inte vaccinerar sig mot det nygamla coronaviruset?
Citera
2021-09-23, 21:05
Bannlyst
Citat:
Pandemin kommer inte att vara för evigt, även fast SARS-COV2 kommer att fortsätta att cirkulera. Men de helt ovaccinerade, speciellt de som inte tidigare haft, konstaterad, covid-19, ( förutom de ca 40 000 som inte kan vaccinera sig), får skylla sig själva: Vaccinera er eller lev under restriktioner och rekommendationer!

Förstår hur du galet det låter?

Alla ska tvingas ta en medicinsk behandling trots att sjukvården inte längre belastas.

Du funderar inte över varför?
Senast redigerad av Lokatten66 2021-09-23 kl. 21:16. Anledning: Ett tillägg
Citera
2021-09-23, 21:09
Medlem
Citat:
Ok, kan ni antivaxare hålla käften ett tag!

Jag ser just nu en intervju med en IVA sköterska på CNN. Hon jobbar på ett sjukhus i Tennesee. På hennes sjukhus finns det 45 IVA platser för Covid-19 patienter. Samtliga belagda, i alla utom en ligger patienter i respirator. De flesta i 40-, 50 årsåldern, någon i de yngre 20 års åldern. Hon har bara haft en fullvaccinerad patient.
Lite inte för mycket på de som jobbar i sjukvårdsindustrin.
Skulle inte förvåna mig om de rutinmässigt slänger in ovaccinerade i respiratorer! I USA så har de ett väldigt skruvat system för staten att ersätta sjukhus för deras service. De som hamnar i respirator inbringar extra mycket dollar till sjukhus.
Citera
2021-09-23, 21:44
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tror det kommer att räcka med två för de flesta. En tredje dos? Nja, för de i de yttersta riskgrupperna. De kan nog behöva det. För normala friska räcker det nog med två och ev. återinfektioner kommer att fungera som en tredje dos hos dem och ge ett förstärkt skydd.

Du tror men vet inte och du vet knappast heller om denna smitta kommer att utrotas och ifall att när det kan vara avklarat.
Citera
2021-09-23, 22:39
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Tro det eller ej men de flesta vaccinerar sig inte mot influensa! Ska de också skylla sig själva när de blir sjuka eller bara de som inte vaccinerar sig mot det nygamla coronaviruset?

De äldre, och i riskgrupp, som väljer att inte vaccinera sig emot vanlig säsongsinfluensa, får skylla sig själva om de blir sjuka. Men nu är Covid-19, minst, tre gånger dödligare än vanlig säsongsinfluensa. Så de som är ovaccinerade måste leva under restriktioner och rekommendationer. Det är inte synd om sådana människor, förutom de som inte kan ta Covid-19 vaccinet.
Citera
2021-09-23, 22:42
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Förstår hur du galet det låter?

Alla ska tvingas ta en medicinsk behandling trots att sjukvården inte längre belastas.

Du funderar inte över varför?

Sjukvården belastas, om än, absolut inte, lika mycket som förr. Och detta, tack vare just vaccinet, som alltså antivaxarna vägrar att ta!

Nej, det är, absolut, inte, synd om er!
Citera
2021-09-23, 22:45
Medlem
Citat:
En sak som du möjligen inte har tänkt på är att de som inte tidigare haft konstaterad covid-19 högst troligt kommer att få covid-19 och klara det alldeles utmärkt, precis som alla vi som redan fått det och klarat det bra.

Den stora majoriteten som får covid-19 blir inte speciellt sjuka av det, och jag tror att många av de som valt att inte vaccinera sig räknar med att tillhöra den gruppen. Känner man sig trygg med sin egen hälsostatus är det ingen större risk. Men det gäller att vara ärlig mot sig själv: är man överviktig, dåligt tränad och har lätt för att bli förkyld eller sjuk då bör man nog överväga att trots allt ta vaccinet.
Citera
2021-09-23, 22:45
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Lite inte för mycket på de som jobbar i sjukvårdsindustrin.
Skulle inte förvåna mig om de rutinmässigt slänger in ovaccinerade i respiratorer! I USA så har de ett väldigt skruvat system för staten att ersätta sjukhus för deras service. De som hamnar i respirator inbringar extra mycket dollar till sjukhus.

Tja, tror du, verkligen,att de inkuberar folk i USA, som inte behöver det, så tycker jag, ärligt talat, synd om dig pga din sinnesförvirring!
Citera
2021-09-23, 22:53
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P71
En sak som du möjligen inte har tänkt på är att de som inte tidigare haft konstaterad covid-19 högst troligt kommer att få covid-19 och klara det alldeles utmärkt, precis som alla vi som redan fått det och klarat det bra.

Den stora majoriteten som får covid-19 blir inte speciellt sjuka av det, och jag tror att många av de som valt att inte vaccinera sig räknar med att tillhöra den gruppen. Känner man sig trygg med sin egen hälsostatus är det ingen större risk. Men det gäller att vara ärlig mot sig själv: är man överviktig, dåligt tränad och har lätt för att bli förkyld eller sjuk då bör man nog överväga att trots allt ta vaccinet.

Fast, det kan vara svårt att veta statusen inuti din egen kropp. Ingen, kan veta, på förhand, hur den kommer att reagera inför ett virus, som är nytt för den! Enda sättet att få veta det är om man själv får Covid-19, och klarar av det bra. Men, då spelar man roulett, nu när vi har ganska bra vacciner. Visst, sannolikheten för allvarlig sjukdom minskar ju yngre man är, (och inte har kända, eller okända riskfaktorer), men säker kan man aldrig vara....
Citera
2021-09-23, 23:01
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bestick
Skönt att den här skiten snart är "över", i alla fall här i Sverige.

Att skiten är över är nog ändå att se som ett politiskt beslut. Vi har trotts allt en betydligt högre smittspridning denna säsong än under motsvarande tid förra året, trotts omfattande vaccinering. Dock ser det possessivt ut just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in