2021-09-23, 17:58
Medlem
lindblomsgröns avatar
Tidningar
1992-06-17 Vit bil sågs när Helena försvann
1992-06-23 Ljus bil i hög fart ut ur staden
1992-06 24 En ljus bil har setts vid stadshotellet
1992-06 25 Ljust orange Opel som sågs lämna Mariestad i hög fart
1992-07-17 Pojkar som vid 2-tiden på lördagsnatten såg en ljus bil på cykelbanan
1992-07 25 22-åriga Helena Andersson drogs in i en ljus bil utanför
1992-11-14 figurerar en ljust orange Opel med fyra män, som talar bruten engelska...Opeln försvinna i hög fart ut ur Mariestad
1993-02-18 En blond man i 25-årsåldern i en vit bil, påminnande om en Opel Kadett halvcombi .
Senast redigerad av lindblomsgrön 2021-09-23 kl. 18:07.
Citera
2021-09-23, 19:06
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Tidningar
1992-06-17 Vit bil sågs när Helena försvann
1992-06-23 Ljus bil i hög fart ut ur staden
1992-06 24 En ljus bil har setts vid stadshotellet
1992-06 25 Ljust orange Opel som sågs lämna Mariestad i hög fart
1992-07-17 Pojkar som vid 2-tiden på lördagsnatten såg en ljus bil på cykelbanan
1992-07 25 22-åriga Helena Andersson drogs in i en ljus bil utanför
1992-11-14 figurerar en ljust orange Opel med fyra män, som talar bruten engelska...Opeln försvinna i hög fart ut ur Mariestad
1993-02-18 En blond man i 25-årsåldern i en vit bil, påminnande om en Opel Kadett halvcombi .

I förhöret med ett av vittnena på Hällristningsvägen står det "XXXXX uppfattar bilen som vit eller ljus till färgen."

Dvs att växla mellan vit och ljus är helt i enlighet med vittnets uppgifter. Det finns en viss osäkerhet redan avseende färgen.
Citera
2021-09-23, 19:33
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
En modell som jag känner matchar beskrivningen mycket väl, t.o.m positionsljus på framskärmen är ju den här, Lancia Delta/SAAB 600.

https://www.google.com/search?q=saab+600+lancia+delta&client=tablet-android-samsung-nf-rev1&prmd=isnxv&sxsrf=AOaemvIuQB8AU8IQu8UzBEoPG2gO mT7onA:1630148249901&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved =2ahUKEwjp3fa6x9PyAhW6QvEDHYJUBPEQ_AUoAXoECAIQAQ&b iw=1280&bih=800&dpr=1.5#imgrc=v_D1nybMvdfQdM&imgdi i=SC4TRIjea-65WM

Lancian är väl framhjulsdriven. Men hur vet vi om bilen på lekplatsen var framhjulsdriven eller bakhjulsdriven? Kan föraren ha kört med fronten in och backat.

En fråna om Lancia... Jag ser att vissa Lancior ser ut så här:
https://live.staticflickr.com/8426/7867507322_b3b72754d8.jpg

Fanns en sådan modell 1992, vet Xeitum eller någon annan det?
Citera
2021-09-23, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Lancian är väl framhjulsdriven. Men hur vet vi om bilen på lekplatsen var framhjulsdriven eller bakhjulsdriven? Kan föraren ha kört med fronten in och backat.

En fråna om Lancia... Jag ser att vissa Lancior ser ut så här:
https://live.staticflickr.com/8426/7867507322_b3b72754d8.jpg

Fanns en sådan modell 1992, vet Xeitum eller någon annan det?

Ja, det är exakt denna modell som såldes som SAAB 600 - hela 80-talet

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lancia_Delta
Citera
2021-09-23, 19:57
Medlem
De var relativt vanliga, urusel kvalite. Försvann ganska fort från vägarna.

Formen är mycket lik Opel Kadett D, också framhjulsdriven.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Opel_Kadett#/media/Fil:Opel_Kadett_D_1_v_sst.jpg
Citera
2021-09-23, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
I princip gäller: "oskyldig tills motsatsen bevisats"
Därför är detta ett personangrepp då du inte har några som helst bevis för att underbygga ditt påstående att "Fighter83" är lögnare.

Du efterfrågar källa, men ger ingen själv, ganska hycklande.

Åklagaren : "Mannen i pilotglasögon" inte längre mordmisstänkt

Men Pilot ej avskriven av polisen och är fortfarande nisstänkt...

https://sverigesradio.se/artikel/7276770

Källa .... Lyssna på ljudfilen

CL är "oskyldig tills motsatsen bevisats" kan man säga... Där har du helt rätt !!!

Kalla Fall har inte kommit ut med att dom lagt ner misstankarna mot Pilot.
Kalla Fall har kanske inte lagt Pilotfallet åt sidan utan kollat nog ganska brett...

Jag är fortfarande helt övertygad om att Pilot är inblandad i försvinnandet.
Jag vill inte ha skit om att det är min övertygelse!!!!
Senast redigerad av Pelepelle 2021-09-23 kl. 21:19.
Citera
2021-09-23, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loudamus
För att inte fastna i en malström av PM kommer här de uppgifter jag tillhandahållit via PM, naturligtvis avidentifierat med avseende på respondenterna:

//
Tack för ditt välkomnande. Det rör sig i stora drag om intressant biltrafik (både i form av en liten vit bil med sluttande bakparti samt även Pers egna bil (en beige golf med antingen danska skyltar eller ngn form av utmärkande dekal/-er) under kvällen respektive natten i kombination med en anomali i form av en veckolång bortavaro med start söndagen samt även något som yppats av Pers flickvän varpå hon blivit omedelbart och aggressivt nedtystad med hänvisning till ngt i stil med att "de aldrig skulle nämna ett endaste ord om Helena igen!" (uppsnappat genom en öppen balkongdörr) dagarna efter hemkomsten.

Förekommer förresten Per öht i spekulationerna eller har han på ngt vis lyckats flyga under radarn så här länge?
//

//
Dessa uppgifter ska ha lämnats till polisen förhållandevis nära inpå försvinnandet. Från ngn vecka till ca en månad efteråt.

Per ska tidigare samma kväll ha talat med sina kompisar om att han/de skulle till Statt. Jag kan varken bekräfta eller dementera ev tidigare umgänge med Helena, men att deras vägar åtminstone ska ha korsats förefaller högst troligt då Per "ska ha varit ute i svängen".

Han bodde längst upp på Bråtenvägen 70, lgh som vetter ut mot parkeringen på husets norrsida.

Vet väldigt lite om hans bekantskapskrets, inte mkt mer än att han som sagt "var ute i svängen" och hängde med en del salta typer varav åtminstone en eller flera hade kopplingar till Norrköping.

Vet inte var han finns nu. Hittade en namne på FB som förefaller passa i ålder (nu verksam i L*stad åt T-dalahållet). Åldern ska vid tillfället för Helenas försvinnande ha varit "ca 22-25 år eller ngt åt det hållet".
//

//
Vet inte om Ullberg och Nielsen umgicks, men förhoppningsvis kan P.K. bringa klarhet i detta efter att han läst vad jag skrivit i tråden.

Har inget namn på flickvännen, men det ska i vilket fall som helst inte ha rört sig om den tjej han flyttade till Bråtenvägen med (ska ev ha bott vägg i vägg med Nielsen på Vasavägen dessförinnan) utan det ska röra sig om en senare tillkommen förmåga.

Det som yppades av flickvännen var hur som helst på nämnda adress, och det ska även ha varit ytterligare en eller flera manspersoner i lgh samtidigt då "dom" ska ha tystat ner henne omedelbart och sagt det här om att aldrig nämna ngnting om Helena igen.
//

//
Direkta uppgifter från samma uppgiftslämnare som lämnat uppgifterna om det som överhörts via den öppna balkongdörren (ergo inte undertecknad). P.N. ska ha lämnat lgh på Bråtenvägen 70 vid pass 22.30 som passagerare i en liten vit bil med sluttande bakparti. Men det som gör att det börjar bli riktigt intressant är att man återvänt på natten vid "2 någonting" och hämtat P.N:s egna bil, som mycket riktigt ska ha varit en beige golf (gissningsvis en VW Golf Typ 1). Bilen ska sedan inte ha siktats förrän på söndagen då P.N. kom hem en sväng för att sedan försvinna (med bilen) en hel vecka. Det ska inte ha varit normalt för P.N. att vara borta så länge.

Har inget namn på flickvännen, men det ska i vilket fall som helst inte ha rört sig om den tjej han flyttade till Bråtenvägen med (ska ev ha bott vägg i vägg med Nielsen på Vasavägen dessförinnan) utan det ska röra sig om en senare tillkommen förmåga. Det ska f ö även ha varit ytterligare en eller flera manspersoner i lägenheten när flickvännen tystades ner med uttryckliga instruktioner om att aldrig nämna ngnting om Helena igen. Det hon ska ha sagt var f ö ngt i stil med "Hur har det gått med Helena?"
//

Övrigt som jag diskuterat med en/flera signaturer överlåter jag med varm hand åt dem att yppa om.

Hittade ännu ett gammalt inlägg från 2012...
Tycker inte man ska glömma det som tidigt skrivits i tråden även om det inte alls behöver betyda något.
Det är olika bilmärken, modeller och färger som nämns i tråden men framförallt väldigt många namn på misstänkta GM.
Tonade rutor, takrails och vitt positionsljus verkar det inte vara nån tvekan om iallafall.
Citera
2021-09-23, 21:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ju fortare uppgifterna lämnas desto bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
När det gäller bilarna så är nog de allra tidigaste vittnesuppgifterna de mest trovärdiga. Sedan man börjat läst tidningar om fallet o läst vad andra sett då blir det fel minnen, så dum är vår hjärna

Absolut.

Då är detta färskt i minnet och man kommer ihåg bäst. Ju tidigare vittnesiakttagelser lämnas desto bättre. Med tiden läser man tidningar och tittar på TV och efter flera år kommer man inte ihåg lika bra.
Citera
2021-09-23, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Singlan74
Hittade ännu ett gammalt inlägg från 2012...
Tycker inte man ska glömma det som tidigt skrivits i tråden även om det inte alls behöver betyda något.
Det är olika bilmärken, modeller och färger som nämns i tråden men framförallt väldigt många namn på misstänkta GM.
Tonade rutor, takrails och vitt positionsljus verkar det inte vara nån tvekan om iallafall.

Citat:
[spoiler] Ursprungligen postat av loudamus
För att inte fastna i en malström av PM kommer här de uppgifter jag tillhandahållit via PM, naturligtvis avidentifierat med avseende på respondenterna:

//
Tack för ditt välkomnande. Det rör sig i stora drag om intressant biltrafik (både i form av en liten vit bil med sluttande bakparti samt även Pers egna bil (en beige golf med antingen danska skyltar eller ngn form av utmärkande dekal/-er) under kvällen respektive natten i kombination med en anomali i form av en veckolång bortavaro med start söndagen samt även något som yppats av Pers flickvän varpå hon blivit omedelbart och aggressivt nedtystad med hänvisning till ngt i stil med att "de aldrig skulle nämna ett endaste ord om Helena igen!" (uppsnappat genom en öppen balkongdörr) dagarna efter hemkomsten.

Förekommer förresten Per öht i spekulationerna eller har han på ngt vis lyckats flyga under radarn så här länge?
//

//
Dessa uppgifter ska ha lämnats till polisen förhållandevis nära inpå försvinnandet. Från ngn vecka till ca en månad efteråt.

Per ska tidigare samma kväll ha talat med sina kompisar om att han/de skulle till Statt. Jag kan varken bekräfta eller dementera ev tidigare umgänge med Helena, men att deras vägar åtminstone ska ha korsats förefaller högst troligt då Per "ska ha varit ute i svängen".

Han bodde längst upp på Bråtenvägen 70, lgh som vetter ut mot parkeringen på husets norrsida.

Vet väldigt lite om hans bekantskapskrets, inte mkt mer än att han som sagt "var ute i svängen" och hängde med en del salta typer varav åtminstone en eller flera hade kopplingar till Norrköping.

Vet inte var han finns nu. Hittade en namne på FB som förefaller passa i ålder (nu verksam i L*stad åt T-dalahållet). Åldern ska vid tillfället för Helenas försvinnande ha varit "ca 22-25 år eller ngt åt det hållet".
//

//
Vet inte om Ullberg och Nielsen umgicks, men förhoppningsvis kan P.K. bringa klarhet i detta efter att han läst vad jag skrivit i tråden.

Har inget namn på flickvännen, men det ska i vilket fall som helst inte ha rört sig om den tjej han flyttade till Bråtenvägen med (ska ev ha bott vägg i vägg med Nielsen på Vasavägen dessförinnan) utan det ska röra sig om en senare tillkommen förmåga.

Det som yppades av flickvännen var hur som helst på nämnda adress, och det ska även ha varit ytterligare en eller flera manspersoner i lgh samtidigt då "dom" ska ha tystat ner henne omedelbart och sagt det här om att aldrig nämna ngnting om Helena igen.
//

//
Direkta uppgifter från samma uppgiftslämnare som lämnat uppgifterna om det som överhörts via den öppna balkongdörren (ergo inte undertecknad). P.N. ska ha lämnat lgh på Bråtenvägen 70 vid pass 22.30 som passagerare i en liten vit bil med sluttande bakparti. Men det som gör att det börjar bli riktigt intressant är att man återvänt på natten vid "2 någonting" och hämtat P.N:s egna bil, som mycket riktigt ska ha varit en beige golf (gissningsvis en VW Golf Typ 1). Bilen ska sedan inte ha siktats förrän på söndagen då P.N. kom hem en sväng för att sedan försvinna (med bilen) en hel vecka. Det ska inte ha varit normalt för P.N. att vara borta så länge.

Oj, som ganska ny i tråden tycker jag infon du bidrar med här är... ...så nära bingo man kan komma - utan att sätta sista krysset.

Stämmer infon du länkar till så känns min teori nästan 100% realistisk.

Hundvittnet hör:
Två killar som GM och en ytterligare tjej som skriker av förtvivlan när HA redan förorsakats. Tjejen tar av HA:s ringar för att kunna hålla hennes hand bättre/mer bekvämt och tröstande (självtröst?)

Bilstereovittnen ser:
Vit bil 2:30
(HA möjligen tillfälligt gömd i skogen inför upphämtning) tre GM i bilen. HA alltså kvar-gömd i skogen?

Cykelvittnet ser:
Bil #2 vid 3:30 då möjligen HA hämtas för att hanteras/slutgömmas (skorna tappas?) - ensam GM hanterar detta?
GM ser cyklisterna och ligger därför still i närheten (vid HA?) och väntar att de ska passera. Sen drar GM med HA från stan i bil #2.

Vallades någonsin någon hund vid lekparken/cykelbanan?

Jäklar
Senast redigerad av Kanaltrollet 2021-09-23 kl. 22:00.
Citera
2021-09-23, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelepelle

CL är "oskyldig tills motsatsen bevisats" kan man säga... Där har du helt rätt !!!

Kalla Fall har kanske inte lagt Pilotfallet åt sidan utan kollat nog ganska brett...

Ja, jag har lyssnat på ljudfilen.
Att pilot inte är avskriven och fortfarande misstänkt sägs inte i den. Lars svarar inte på frågan riktigt utan säger att han fortfarande är intressant för utredningen. Intressant betyder INTE "ej avskriven, fortfarande misstänkt" det är ju din tolkning.
Vad KF säger eller inte säger om någon som åklagare avskrev misstanken för för två år sen går inte använda som bevis för att man hävdar att någon inte är avskriven och kalla någon annan för lögnare som påstår detta.

Jag har dessutom inte gett dig skit för din övertygelse, sorgligt nog verkar du inte vilja leva efter samma priciper mot andra.
Senast redigerad av DisappointedTuna 2021-09-23 kl. 22:03.
Citera
2021-09-23, 22:21
Medlem
När det nu pratas mycket om bilar. Och C.L är huvudmisstänkt av Kalla Fall. Då undrar man:
Vad hade Cl*as Lev*ns bror Pe*ter L. för bil (om han nu ägde någon) vid tillfället för Helenas försvinnande? Han var ju 32 år och borde väl ägt en bil om han kom från Mariestad och flyttat till Norrland....?
Gillar inte hur vissa här inne kör närmast "Kan jag inte besegra och komma med något fyndigare än de andra som jag inte gillar vad de skriver...så smutskastar jag dem.......".
Inte fräscht och mycket intressant på sitt vis.................. Man vet ju vilken politisk sida som kör med den typen av debattklimat ...
Citera
2021-09-23, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelepelle

Jag håller med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in