2021-09-23, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AztecCrystal
Vilka observationer och experiment påvisar att vatten kan kröka sig och forma sig som en boll? Var kan jag se detta magiska krökta vattnet? Hänvisa gärna till experiment med mätningar på den krökta vattenytan.
Du ser det over alt der det finns vann av en viss størrelse. Sola forsvinner bak horisonten og kurven hver dag, og den blir ikke mindre på sin ferd over himmelen.

Kanskje du kan svare meg på hvordan det er mulig at Sydkorset sees rett i sør overalt sør for ekvator når sør på flatjordkartet er i alle mulige retninger. Det (Sydkorset) beveger seg ikke heller. Det har jeg sett med mine egne øyne, og det har mange millioner andre gjort også.

Og når du først er i gang med å forklare flatjordkartets hemmeligheter, hvordan er det mulig at det er lyst omtrent døgnet rundt i desember/januar/februar der cruisebåtene ferdes ved Antarktis. Det er mange mange tusen som har opplevd det, og i følge flatjordkartet skal sola være på motsatt side av jorda minst halvparten av døgnet.

Jeg har spurt mange flatjordinger, og ingen er villig til å svare. De bare forsvinner, eller begynner febrilsk å snakke om noe annet. Men sånn er vel ikke du?
Senast redigerad av matteusnorge 2021-09-23 kl. 14:48.
Citera
2021-09-23, 14:59
Medlem
Citat:
Det första steget i den vetenskapliga metoden är observation, var kan jag som lekman observera en krökt vattenyta?

Var du kan observera en krökt vattenyta? Vad sägs om att spana in en regndroppe? Eller en våg?

Om du pratar om att mäta upp jordens kurvatur kan du göra det på flera olika sätt, du kan t.ex mäta upp den med vanlig lantmäteriutrustning. Det går till och med att mäta upp den med hjälp av en vanlig smartphone med inbyggd GPS.

Fast det absolut enklaste sättet är att du sätter upp en stor mätsticka i fjärran och spanar in hur mycket av mätstickan som döljs under vattenytan. Om du t.ex ser att 20 meter av ett fyrtorn är dolt under vattnet så har du observerat en 20 meters höjdskillnad.
Citera
2021-09-23, 15:02
Medlem
Citat:
Ja, därför bör vi vara extremt tacksamma till plattjordaren Euclid av Alexandra som gav oss koordinatsystem vilket all infrastruktur i hela världen konstrueras efter

Nä... vårt koordinatsystem baseras på WGS84 som är en referensellipsoid.

Och det är väl ett av de absolut mest uppenbara bevisen för jordens form. Vi hittar på jorden mha WGS84 - alltså överensstämmer WGS84 med verkligheten.
Citera
2021-09-24, 07:54
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Var du kan observera en krökt vattenyta? Vad sägs om att spana in en regndroppe? Eller en våg?

Om du pratar om att mäta upp jordens kurvatur kan du göra det på flera olika sätt, du kan t.ex mäta upp den med vanlig lantmäteriutrustning. Det går till och med att mäta upp den med hjälp av en vanlig smartphone med inbyggd GPS.

Fast det absolut enklaste sättet är att du sätter upp en stor mätsticka i fjärran och spanar in hur mycket av mätstickan som döljs under vattenytan. Om du t.ex ser att 20 meter av ett fyrtorn är dolt under vattnet så har du observerat en 20 meters höjdskillnad.

och när avvikelser inträffar så faller tyvärr den vetenskapen.

btw har man målat en stor flat earth karta under wtc vid tunnelbanan. ett öga mitt i

varför gör dom på detta viset?
Citera
2021-09-24, 08:22
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777

btw har man målat en stor flat earth karta under wtc vid tunnelbanan. ett öga mitt i

Så det finns alltså en karta över den platta jorden? Kan du inte länka till den, så kan vi se hur väl den stämmer.
Citera
2021-09-24, 11:08
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Vilka avvikelser tänker du på som är så stora att dom skulle omkullkasta hela vetenskapen? Att man ibland ser ett antal kilometer eller någon mil längre pga refraktion omkullkastar knappast vetenskapen så vilka avvikelser tänker du på? Sedan länka gärna till den där plattkartan.
Citera
2021-09-24, 12:02
Medlem
Citat:

Og hva skjer når du innser at flatjordkartet ikke stemmer med virkeligheten?

Citat:

Hvorfor ikke? Skulle de hengt opp en globus?
Citera
2021-09-24, 18:26
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Var finns det bilder på den där plattjordskartan under tunnelbanan? Ingen kan ju bedöma om det verkligen är en plattjordskarta eller en projektion av den runda jorden om du inte kan visa var vi kan se kartan.
Citera
2021-09-24, 22:18
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=Cb-JXRFAyc0

Var är kurvaturen?
Citera
2021-09-24, 22:21
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=Cb-JXRFAyc0

Var är kurvaturen?
Antagligen inte på tillräckligt hög höjd för detta. Ballonger kommer ju bara max typ 4 mil upp och Jordens omkrets är 4000 mil. Samma sak om ballonger diskuterades ju här för några dagar sedan.
Citera
2021-09-24, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Antagligen inte på tillräckligt hög höjd för detta. Samma sak om ballonger diskuterades ju här för några dagar sedan.

https://www.logicallyfallacious.com/logicalfallacies/Special-Pleading

Klipp från SpaceX visar en tydlig kurvatur redan vid en altitud av 15 kilometer. Klippet som jag länkade filmar på en höjd över 25 kilometer.
Citera
2021-09-24, 22:35
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
https://www.logicallyfallacious.com/logicalfallacies/Special-Pleading

Klipp från SpaceX visar en tydlig kurvatur redan vid en altitud av 15 kilometer. Klippet som jag länkade filmar på en höjd över 25 kilometer.
Jag har sett klipp från en uppskjutning av en soyuz. Där ser man inte någon tydlig kurvatur förrän uppemot 10-15 mil så har du inte räknat en decimal fel nu? Eller så är klippet från SpaceX fish eye. Helt orimligt med kurvatur på 15 kilometer om det inte är filmat med Fish Eye.
Senast redigerad av Jonas1968 2021-09-24 kl. 22:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in