2021-09-23, 12:50
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Stig var kallad som vittne, Christer P var utpekad som gm av Lisbet Palme.
Försvarsadvokatens huvuduppgift var att hitta saker som kunde frikänna Christer P, då blir Stigs utstämplingstid inte så viktig jämfört med att hitta vittnen som kan ge Christer P alibi.
Hade till exempel Lisbet P pekat ut SE som tänkbar gm då hade saken sett helt annorlunda ut.
Dessutom hade man säkert i bakhuvet att den snälle Stig bara vara nog var ett uppmärksamhetstörstande halvstolligt vittne så hans exakta utstämplingstid var inte så viktig. Hade de accepterat hans 23.23 i HR så hade ju vittnesmålet fallit pladask, nu nöjde man sig med "den tid jag sa i TR är den rätta, 23.21, den hade jag kollat ett par dagar innan" och då fanns fortfarande en viss möjlighet att han kunde vara det vittne han påstod sig vara.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-09-23 kl. 12:54.
Citera
2021-09-23, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Dessutom hade man säkert i bakhuvet att den snälle Stig bara vara nog var ett uppmärksamhetstörstande halvstolligt vittne så hans exakta utstämplingstid var inte så viktigt. Hade de köpt hans 23.23 i HR så hade ju vittnesmål fallit pladask, nu nöjde man sig med "den tid jag sa i TR är den rätta, 23.21, den hade jag kollat ett par dagar innan".

Stigs utstämplingstid hade ju inget samband med Christer Petterssons möjlighet att mörda OP.
Eftersom Lisbet påstod att det var Christer P måste man ju fokusera på det.
Känner du till någon rättegång där en försvarsadvokat börjar anklaga en person som är kallad som vittne för mord?

Dessutom att SE stämplade ut mellan 23,19.00-23,19,59 gör ju inte honom automatiskt till mördare.
Citera
2021-09-23, 13:00
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
När har jag sagt att jag tror på SE:s berättelse?
I stort sett samtliga dina inlägg här i tråden är ju någon form av sådan trosbekännelse. Sedan kanske du har börjat vackla nu på senare tid då, men det är i så fall ingenting jag vet något om.
Citera
2021-09-23, 13:02
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Stigs utstämplingstid hade ju inget samband med Christer Petterssons möjlighet att mörda OP.
Eftersom Lisbet påstod att det var Christer P måste man ju fokusera på det.
Känner du till någon rättegång där en försvarsadvokat börjar anklaga en person som är kallad som vittne för mord?

Dessutom att SE stämplade ut mellan 23,19.00-23,19,59 gör ju inte honom automatiskt till mördare.
CP:s försvarsadvokater ska absolut inte kritiseras, de fick ju honom frikänd vilket är bra. De som är värda att kritiseras är de som släpade honom till skranket och inte minst de som inte utredde SE på ett seriöst sätt 1986. "Han borde utretts från dag 1" som Maestro GW sa.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-09-23 kl. 13:21.
Citera
2021-09-23, 13:08
Medlem
Citat:
CP:s försvarsadvokater ska absolut inte kritiseras, de fick ju honom frikänd vilket är var bra. De som är värda att kritiseras är de som släpade honom till skranket och inte minst de som inte utredde SE på ett seriöst sätt 1986.

Ja, man skulle ha utrett SE ordentligt 1986.
Antingen hade SE blivit frikänd eller åtalad.

Själv tror jag på någonstans 2-10 procents chans att SE var gm.
Citera
2021-09-23, 13:09
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:

Jag tror 90-95% på SE som GM.
Citera
2021-09-23, 13:11
Medlem
Citat:

Vad får dig att hamna i det intervallet?
Citera
2021-09-23, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Vad får dig att hamna i det intervallet?

Om någon kan övertyga mig att SE har en revolver med sig när han lämnar Skandia, tillgång till den ganska ovanliga ammunitionen plus att han var beredd att ta den stora risken att mörda OP.
Då skulle sannolikheten öka drastiskt.

Hade polisen hunnit plocka honom med en nyss avfyrad revolver hade han fått X antal år i fängelse.
Citera
2021-09-23, 13:22
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Angående det Aner skriver:
"Anledningen till att jag har de förhör som lämnats ut i denna sak är att Arne Liljeros ville höra SE i tingsrätten, som vittne rörande Lisbets sinnesbeskaffenhet vid mordtilifället. Däremot var Liljeros ingalunda misstänksam mot SE och det var inte heller åklagarna som närmast skämtsamt pratade med den snälle SE. "

Det där har jag också reagerat över, inte ens när SE dribblade med utstämplingstiderna, både i TR och HR, blev man på något sätt misstänksamma. Åklagarna ville iofs bara sätta dit CP men försvaret borde reagerat mer. Visserligen påpekade AL lite försiktigt, "hmm, du har angett en annan uppgift (dvs tid) vid förhör …" men mer än så blev det inte. Man köpte SE:s förklaring rakt av: "Jag har kollat tiden för ett par dagar sedan".

Är du helt säker på att AL inte hade någon fundering, vad gäller SE:s trovärdighet? Han kallar GS för att vittna om LP:s tillstånd på mordplatsen, och det GS säger går stick i stäv med SE:s vittnesmål. Det gick knappt att få något ur henne, menar han.

Å andra sidan medger GS att han inget kan veta om hur LP var innan han anlände till platsen. Och då hade det gått några minuter, så det kan hända att LP vid den tidpunkten var i ett sämre mentalt skick. Den diskbrocksansatte GS gick hur som helst i taket över "Elefantens" beskrivning.

Ja, det är märkligt hur SE plötsligt glömmer bort tiden, eftersom han är så noggrann och konsekvent med allt det andra. Men han säger själv när de korrigerar honom att det är hans uttalande i tingsrätten som är det mest tillförlitliga, då han inför den hade dubbelkollat uppgiften.
Senast redigerad av Dalulven 2021-09-23 kl. 13:25.
Citera
2021-09-23, 13:29
Medlem
Om man tror på utredningen från PU så får man väl anta att de har rätt på alla punkter? Då är alltså mordvapnet troligen en S&W med 6 tums pipa, då snackar vi +30cm och typ 1,5 kg. Glöm SE-väskan, kan han ens ha den i en ficka och gå normalt? Det finns givetvis hölster men då blir det mer och mer professionellt. Ingen kan på slentrian lufsa rundor med en sån kanon. Den är inte lika otymplig som en 1,5 L mjölkpaket ,men inte långt ifrån.
Citera
2021-09-23, 13:43
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Om man tror på utredningen från PU så får man väl anta att de har rätt på alla punkter? Då är alltså mordvapnet troligen en S&W med 6 tums pipa, då snackar vi +30cm och typ 1,5 kg. Glöm SE-väskan, kan han ens ha den i en ficka och gå normalt? Det finns givetvis hölster men då blir det mer och mer professionellt. Ingen kan på slentrian lufsa rundor med en sån kanon. Den är inte lika otymplig som en 1,5 L mjölkpaket ,men inte långt ifrån.
Men om vi nu ska tro på PU kanske man också ska tro på Hans Melander som i högsta grad representerade den - han sade nämligen efter presskonferensen att vissa möjliga vapen går ned i SE:s väska och andra inte ...

... de sa för övrigt inte 6 tums pipa , de sa minst 4 tums pipa
Senast redigerad av matsqq 2021-09-23 kl. 13:49.
Citera
2021-09-23, 13:50
Medlem
Citat:
Om någon kan övertyga mig att SE har en revolver med sig när han lämnar Skandia, tillgång till den ganska ovanliga ammunitionen plus att han var beredd att ta den stora risken att mörda OP.
Då skulle sannolikheten öka drastiskt.

Hade polisen hunnit plocka honom med en nyss avfyrad revolver hade han fått X antal år i fängelse.

Du ser alltså inga större problem med händelseförloppet och du anser att han inte har alibi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in