Citat:
Ursprungligen postat av
MrBarnaby
Angående det Aner skriver:
"Anledningen till att jag har de förhör som lämnats ut i denna sak är att Arne Liljeros ville höra SE i tingsrätten, som vittne rörande Lisbets sinnesbeskaffenhet vid mordtilifället. Däremot var Liljeros ingalunda misstänksam mot SE och det var inte heller åklagarna som närmast skämtsamt pratade med den snälle SE. "
Det där har jag också reagerat över, inte ens när SE dribblade med utstämplingstiderna, både i TR och HR, blev man på något sätt misstänksamma. Åklagarna ville iofs bara sätta dit CP men försvaret borde reagerat mer. Visserligen påpekade AL lite försiktigt, "hmm, du har angett en annan uppgift (dvs tid) vid förhör …" men mer än så blev det inte. Man köpte SE:s förklaring rakt av: "Jag har kollat tiden för ett par dagar sedan".
Är du helt säker på att AL inte hade någon fundering, vad gäller SE:s trovärdighet? Han kallar GS för att vittna om LP:s tillstånd på mordplatsen, och det GS säger går stick i stäv med SE:s vittnesmål. Det gick knappt att få något ur henne, menar han.
Å andra sidan medger GS att han inget kan veta om hur LP var innan han anlände till platsen. Och då hade det gått några minuter, så det kan hända att LP vid den tidpunkten var i ett sämre mentalt skick. Den diskbrocksansatte GS gick hur som helst i taket över "Elefantens" beskrivning.
Ja, det är märkligt hur SE plötsligt glömmer bort tiden, eftersom han är så noggrann och konsekvent med allt det andra. Men han säger själv när de korrigerar honom att det är hans uttalande i tingsrätten som är det mest tillförlitliga, då han inför den hade dubbelkollat uppgiften.