Citat:
Ursprungligen postat av
Chipapo
På vilket enklast sätt kan man förklara för föräldrar om att ungdomen inte lär sig om de håller på som de gör?
Har stött på föräldrar som inte förstår sig på ångest. Så de har börjat med att köra ungen totalt sett överallt, handlar mat till denne, övernattar också. De jättefint som anhörig men nu har de varit så i snart över 1 år. Detta har förvärrat tillståndet för alla inblandade och speciellt ungdomen.
Känner att vi inte får gjort vårt jobb då detta ständiga flyktbeteende dyker upp trots att vi diskuterat saken.
Långsiktigt ser inte föräldrarna på att det blir sämre och sämre.
- Hur får man anhöriga att backa eller åtminstone samarbeta bättre? Hur kan man på bästa möjliga vis lägga fram de till dem.
-Glömde tillägga det i texten men ungdomen har ångest/rädd för att få panikångest+ tvångsmässigt beteende.
Typiskt silverskedsbeteende. Förstår inte varför vissa håller på sådär, man är antingen ett blåbär eller så är man inte det, svårt att "lära" ut något om personen i frågan är naiv. Däremot kan man ju försöka prata med "ungdomen" och vara mentor (om man bryr sig såpass mycket).
Personer som inte får kämpa lite får en så usel grundbult att bygga sin karaktär på. Men den "ungdomen" har väl lyxen att denne inte behöver kämpa så som du vill att den ska göra.
Men du skriver "förstår sig inte på ångest", sitt ner och lär ut vad det betyder med hjälp av blanketter eller dylik.
Lätt att skaffa barn, svårare att uppfostra avkomman. Många blundar inför det sistnämnda... Säger väl lite hur människor fungerar rent allmänt... Man tror sig veta så mycket, men i grunden kan man inte så mycket... Finns massor med vetenskap som handlar om relationer och dylik, läs på ! Att försöka vara en "låtsas expert" på tillstånd och sjukdomar får mig ibland att skratta eftersom det är så mycket som spelar roll, vissa kollar sig blint på att försöka hjälpa, men förstår inte syftet med att hjälpa.
Den där "ungdomen" kommer bli uppätet i sociala konstellationer där folk upptäcker att denna är en silverskedsunge, det enda som jag kan se här är om denne hamnar i samma grupper som andra silverskedsungar men inte i någon annan tillhörighet har jag svårt att se. Sålänge personen har egen vilja så kan denna ändras till den bättre versionen av sig själv.