2021-09-23, 10:19
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Vet vi om skyddet är lägre nu jämfört med t ex strax innan sommaren?

Finns det några tydliga tecken på att vi nu ser att skyddet avtar mer än den ökning vi ser senaste 2 veckorna?

Tar vi vecka 19 t ex (de de flesta äldre var vaccinerade) så avled det 111 personer och 765 personer över 70 år konstaterades smittade.

Är skyddet NU sämre än vecka 19?
Eftersom att det handlar om ett boende vad jag kan se är min gissning att smitta har kommit in via ovaccinerad personal och att de äldre varit sämre skyddade under en längre tid kanske hela tiden.

Vaccinkrav och en tredje spruta nu!
Citera
2021-09-23, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Delar din analys till fullo. Men varför vänta så länge med en tredje dos? Man borde ju köra igång med det redan nu. Precis som du säger kommer ju de breda massorna stå helt utan skydd framåt senhösten tidig vinter sisådär i nov/dec. De äldre är väl utan skydd redan nu. Känns galet att ta bort restriktioner och råd om man inte underhåller vaccinationsskyddet. Då går det ju åt helvete.

Jag förstår inte heller. Man ser ju redan nu att flera äldre dör på äldreboenden, man vet att vaccinen blir mindre effektiva med tiden och dessutom påstås det att det inte är någon brist på vaccin. Så jag förstår inte hellre varför man inte kan ta tag i en sådan enkel sak som tredje dos när man nu envisas med att öppna upp. Känns lite onödigt att offra människoliv och öka belastning på vården när man faktiskt inte skulle behöva det.
Citera
2021-09-23, 10:23
Medlem
Uvaccinerede i Tyskland får fra November ikke mere lønkompensation ved Corona karantæne:

https://translate.google.com/translate?sl=de&tl=sv&u=https://www.berliner-zeitung.de/news/corona-ab-november-keine-entschaedigung-mehr-fuer-ungeimpfte-bei-verdienstausfall-lohnfortzahlung-je ns-spahn-gmk-li.184349
Citera
2021-09-23, 10:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Jag förstår inte heller. Man ser ju redan nu att flera äldre dör på äldreboenden, man vet att vaccinen blir mindre effektiva med tiden och dessutom påstås det att det inte är någon brist på vaccin. Så jag förstår inte hellre varför man inte kan ta tag i en sådan enkel sak som tredje dos när man nu envisas med att öppna upp. Känns lite onödigt att offra människoliv och öka belastning på vården när man faktiskt inte skulle behöva det.

Ja, det är märkligt. Vet inte om Sverige tänker sig skänka sitt "överskott" till u-länderna kanske? FN tycker ju att de rika länderna borde dela med sig till de fattiga.
Citera
2021-09-23, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag kan ge källor som bevisar motsatsen.
Avlidna augusti( ) och september 65 och äldre på IVA

39,1% ovaccinerade
47,8% vaccinerade
4,3% ofullständigt
8,7% okänt

Källa SIR
Avlidna 1 juli-27 augusti

Ovaccinerade
Avlidna 13st
Medianålder 58år

Vaccinerade
Avlidna 15st
Medianålder 84år

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/forekomst-av-covid-19-efter-vaccination/
Åtta avlidna med covid-19 på äldreboende i Överkalix – sju vaccinerade
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/atta-avlidna-i-covid-19-pa-aldreboende-i-overkalix-sju-vaccinerade

Tegnell -De flesta av de äldre som avlider i covid-19 är ovaccinerade, men det finns även vaccinerade som dött i sjukdomen, enligt statsepidemiologen. Antalet insjuknade i covid-19 som avlidit på särskilda boenden senaste tiden, är så pass få att det är svårt att veta vad som är slump och vad som är en trend, menar han.

Jag tror han ljuger, och det är helt jävligt att han har mage. När man kommer med ett sådant uttalande som går helt i mot all offentlig information bör man samtidigt presentera en källa!

Ja och inte bara han står och ljuger, flera även smittskyddläkare... om att i princip alla på IVA och avlidna är ovaccinerade. Det saknas något verkligen bl.a transparans dvs de försöker fortsätta hålla liv om vaccinernas förträfflighet för folket.
Citera
2021-09-23, 10:34
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johio
Ja och inte bara han står och ljuger, flera även smittskyddläkare... om att i princip alla på IVA och avlidna är ovaccinerade. Det saknas något verkligen bl.a transparans dvs de försöker fortsätta hålla liv om vaccinernas förträfflighet för folket.
Ja och det funkar, kolla bara på de flesta inläggen här.
Folk har slutat tänka själva.
Citera
2021-09-23, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag kan ge källor som bevisar motsatsen.
Avlidna augusti( ) och september 65 och äldre på IVA

39,1% ovaccinerade
47,8% vaccinerade
4,3% ofullständigt
8,7% okänt

Källa SIR
Avlidna 1 juli-27 augusti

Ovaccinerade
Avlidna 13st
Medianålder 58år

Vaccinerade
Avlidna 15st
Medianålder 84år

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/forekomst-av-covid-19-efter-vaccination/
Åtta avlidna med covid-19 på äldreboende i Överkalix – sju vaccinerade
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/atta-avlidna-i-covid-19-pa-aldreboende-i-overkalix-sju-vaccinerade

Tegnell -De flesta av de äldre som avlider i covid-19 är ovaccinerade, men det finns även vaccinerade som dött i sjukdomen, enligt statsepidemiologen. Antalet insjuknade i covid-19 som avlidit på särskilda boenden senaste tiden, är så pass få att det är svårt att veta vad som är slump och vad som är en trend, menar han.

Jag tror han ljuger, och det är helt jävligt att han har mage. När man kommer med ett sådant uttalande som går helt i mot all offentlig information bör man samtidigt presentera en källa!
Eftersom myndigheterna verkar oförmögna att definiera ”vaccinerade” och ”ovaccinerade” bör gruppen ”ofullständigt” (som väl så småningom bör innefatta en blandning av de som fått en och två doser) öka rejält när rekommendationer om en tredje dos implementerats.

Kanske borde någon ha funderat över konsekvenserna av att kalla vaccinerade för något annat än vaccinerade (om de bara tagit en dos).

Helt ryckt ur sitt sammanhang verkar det bäst att vara ofullständigt vaccinerad... (Även om det såklart egentligen beror på andra faktorer.)
Citera
2021-09-23, 10:51
Medlem
Citat:

Menar du att SIR ljuger när de säger att av alla inlagda i Augusti och September så var 74,4% helt ovaccinerade?

https://portal.icuregswe.org/siri/sv/report/corona.vaccincovid

Augusti-September - Totalt inlagda:
74,4% helt ovaccinerade
15,0% helt vaccinerade

Augusti-September - Dödsfall på IVA:
53,1% helt ovaccinerade
34,4& helt vaccinerade

15% respektive 34,4% = i princip alla i din värld?
Citera
2021-09-23, 11:08
Medlem
Citat:
Menar du att SIR ljuger när de säger att av alla inlagda i Augusti och September så var 74,4% helt ovaccinerade?

74,4% helt ovaccinerade
15,0% helt vaccinerade

53,1% helt ovaccinerade
34,4& helt vaccinerade

SIR, vad är sir, hur många vet vad det är.
Det jag kopplade till var ett annat inlägg var om att Tegnell ljuger om statistik de är inte öppna med verkligheten hur det ser ut utan de förskönar och fortsätter i samma spår om hur bra vaccinerna.är, att de är några få fall..alla är ovaccinerade på iva nej det ser inte ut så tyvärr
Citera
2021-09-23, 11:18
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Ja och det funkar, kolla bara på de flesta inläggen här.
Folk har slutat tänka själva.

Citat:

74,4% helt ovaccinerade
15,0% helt vaccinerade

53,1% helt ovaccinerade
34,4& helt vaccinerade

Jag håller med Onlyplaydanuts i det här fallet.
Många slutar tänka själva och litar på påståenden om att statistik, läkare, experter, mfl. ljuger.
Skrämmande!
Citera
2021-09-23, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Eftersom att det handlar om ett boende vad jag kan se är min gissning att smitta har kommit in via ovaccinerad personal och att de äldre varit sämre skyddade under en längre tid kanske hela tiden.

Vaccinkrav och en tredje spruta nu!
Är du dum på riktigt eller låtsas du bara? Även fullt vaccinerade sprider smittan vidare.
Citera
2021-09-23, 11:20
Medlem
Citat:
SIR, vad är sir, hur många vet vad det är.
Har du testat att googla på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in