2021-09-23, 09:09
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det är ingen whataboutism. Givet att skyddseffekten är densamma, med ökad samhällsspridning kommer vi att se fler genombrottsinfektioner. Det är en aspekt jag inte ser att de täcker in i bildspelet. Det syns i bild 7, där "total cases" och "beakthrough cases" följer varandra mycket väl.

(skrev fel i mitt förra inlägg. 61 % av sjukhusinläggningarna är vaccinerade, inte ovaccinerade. Jag läste fel)

Whataboutism är det ju eftersom du börjar gnälla om att det är värre med ovaccinerade och bla bla bla.

Huvudämnet var och är det sjunkande skyddet hos vaccinerade efter man har gjort tester på 5,6 miljoner äldre, och hur det skyddade allt sämre mot Delta än vad man har befarat.

Sure, om du vill göra jämförelser mellan vaccinerade och ovaccinerade är det ingen som stoppar dig, men det var inte min tanke när jag postade den länken.

Jag kopplar dock mer på hur Carlsson skiter ur sig att att man inte har några som helst scenarion där man inkluderar denna sjunkande effekt i Sverige.

Man har drivit narrativet till att alla ska vaccinera sig, och alla de som är ovaccinerade ska ha ett aja baja för att det är dem som förstör när verkligheten pekar på det motsatta.

God morgon yxskaft, typ.
Citera
2021-09-23, 09:11
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjelvklart
Inte ett rätt, vaccinerna är inte tetstade i verkligheten, när testerna utfördes så var smittan (pfizer) inte utbredd, det fanns alltså inte tillräckligt med smitta i samhällen för att kunna utvärda effektiviteten.Normalt tar det 10 år för att utveckla ett vaccin, givetvis finns der inte tillräcklig empirisk data efter bara 2 månaders testning som dessa vacciner har genomgått.

Pfizer är tidigare dömda till rekordböter för sin kriminella verksamhet, att en tidigare dömd kriminell verksamhet skall utvärdera sig själva säger ju allt!
Det var många påståenden utan grund eller utan styrkta uppgifter.
  1. Vaccinet är inte testat i verkligheten.
  2. När testerna utfördes var smittan inte utbredd.
  3. Det fanns inte tillräckligt med smittade för att kunna utvärdera effektiviteten.
  4. Testningen pågick endast i två månader.

Om du kan styrka dessa påståenden blir jag riktigt imponerad, jag blir faktiskt lite imponerad om du kan styrka ens något av dina påståenden.
Citera
2021-09-23, 09:19
Medlem
virvelbaggs avatar
Är det någon som kan ge en källa till Tegnells påstående?
De flesta av de äldre som avlider i covid-19 är ovaccinerade, men det finns även vaccinerade som dött i sjukdomen, enligt statsepidemiologen. Antalet insjuknade i covid-19 som avlidit på särskilda boenden senaste tiden, är så pass få att det är svårt att veta vad som är slump och vad som är en trend, menar han.
Från SVTs DIREKTRAPPORT · Coronapandemin
Åtta avlidna med covid-19 på äldreboende i Överkalix – sju vaccinerade
Är detta bara ett tillfälle som går mot trenden eller?
Senast redigerad av virvelbagg 2021-09-23 kl. 09:22.
Citera
2021-09-23, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
  3. Det fanns inte tillräckligt med smittade för att kunna utvärdera effektiviteten.

Om du kan styrka dessa påståenden blir jag riktigt imponerad, jag blir faktiskt lite imponerad om du kan styrka ens något av dina påståenden.
https://www.pfizer.com/news/press-release/press-release-detail/pfizer-and-biontech-conclude-phase-3-study-covid-19-vaccine
Citera
2021-09-23, 09:24
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
De flesta av de äldre som avlider i covid-19 är ovaccinerade, men det finns även vaccinerade som dött i sjukdomen, enligt statsepidemiologen. Antalet insjuknade i covid-19 som avlidit på särskilda boenden senaste tiden, är så pass få att det är svårt att veta vad som är slump och vad som är en trend, menar han.

Klassisk Tegnell.

Förnekande av fakta, men just till den grad att det kan eventuellt vara sant.

Något han har gjort sedan pandemins början och en stor majoritet av alla gånger så har han haft grovt fel med sina prognoser. Han har säkert mer tillgång till data än vad vi har och ändå sprider han halvlögner.

Börjar bli uppenbart att man inte KAN OCH VÅGAR gå ut med att det är kanske de vaccinerade som kommer sprida smittan vidare och fortfarande dö. Det ser inte bra ut om man har 75% fullvaccinerade och 25% ovaccinerade, och sedan får man en större andel döda med vaccinet.

Det tragiska i det hela är att ända från pandemins början så har FHM/Regeringen satsat på sin egna agenda istället för att göra det bästa av situationen.

Vilket är totalt sinnessjukt.
Citera
2021-09-23, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg

Tror inte det finns någon källa tillgänglig för allmänheten än.

Det man kan se för tillfället är antal på IVA som avlider och om de är vaccinerade eller inte men där verkar det vara eftersläpningar.

Folkhälsomyndigheten har säkerligen tillgång till mer data som inte är rapporterad än där de kan korsköra register osv.
Citera
2021-09-23, 09:26
Avslutad
Gällande dom här 8 avlidna på boendet i Överkalix. Dom har alltså avlidit inom loppet av ca 3 veckor om jag förstått det rätt? Nu är det säkert alltid så att det kan komma perioder på särskilda boenden där många avlider inom en kort period oaktat dödsorsak. Om man har i åtanke hur många boenden det faktiskt finns i landet så kommer det säkerligen uppstå misstänkta situationer genom ren slump.

Men, 8 avlidna av 17st på 3 veckor låter väl ändå ganska osannolikt att det skulle vara en ren slump?
Citera
2021-09-23, 09:26
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Citat:
https://www.pfizer.com/news/press-release/press-release-detail/pfizer-and-biontech-conclude-phase-3-study-covid-19-vaccine
Vad menar du styrks med din länk?
Jag hittade inget, vid en snabb genomläsning, men du måste ju veta och kunna förtydliga.
Citera
2021-09-23, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Gällande dom här 8 avlidna på boendet i Överkalix. Dom har alltså avlidit inom loppet av ca 3 veckor om jag förstått det rätt? Nu är det säkert alltid så att det kan komma perioder på särskilda boenden där många avlider inom en kort period oaktat dödsorsak. Om man har i åtanke hur många boenden det faktiskt finns i landet så kommer det säkerligen uppstå misstänkta situationer genom ren slump.

Men, 8 avlidna av 17st på 3 veckor låter väl ändå ganska osannolikt att det skulle vara en ren slump?

Dör en del på äldreboenden i Västerbotten med
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/smittskyddslakaren-i-vasterbotten-bra-om-vi-kan-ge-dos-tre-nu-pa-aldreboenden
Känns som det bara kommer att börja fyllas på med fler exempel tyvärr
Citera
2021-09-23, 09:29
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Jo visst , jobbigt att få det i ansiktet, ditt lilla sprutluder!
Pfizer tvingas böta 16 miljarder kronor!

https://www.realtid.se/pfizer-tvingas-bota-16-miljarder-kronor
Kan inte se Comirnaty med på listan:
Specifikt handlar det om fyra läkemedel som marknadsförts för vissa användningsområden eller i vissa doseringar, som inte var godkända av amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA:

• Bextra (mot inflammationer)

• Geodon (mot psykoser)

• Zyvox (antibiotika)

• Lyrica (mot epilepsi)

Pfizer upphörde med Bextra år 2005 sedan det upptäckts att den gav upphov till hjärtattacker och stroke.
https://www.realtid.se/pfizer-tvingas-bota-16-miljarder-kronor
Citera
2021-09-23, 09:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Dör en del på äldreboenden i Västerbotten med
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/smittskyddslakaren-i-vasterbotten-bra-om-vi-kan-ge-dos-tre-nu-pa-aldreboenden
Känns som det bara kommer att börja fyllas på med fler exempel tyvärr

Känns som att det borde vara prioriterat att dela ut 3:e doser till riskgrupper nu. Viktigare än att vaccinera 12-åringar.
Citera
2021-09-23, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Känns som att det borde vara prioriterat att dela ut 3:e doser till riskgrupper nu. Viktigare än att vaccinera 12-åringar.

Vi ska ju ha drivor med vaccin, borde räcka till bägge. Men viktigast är såklart dos 3 för de äldre som fick sina två doser tidigt, sen 65+ som fått astra zeneca
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in