Citat:
Ursprungligen postat av
NurseRatched
Är det den fullständiga bilden?
Många vaccinerade är stadda vid hög ålder.
Jag skulle vilja veta vad medianåldern för dessa, trgiskt avlidna ligger på.
Den informationen du eftersöker, kan jag inte riktigt ge dig. Då jag inte vet var man skulle kunna hitta den infon efter 27 augusti.
Men om vi börjar med hur det såg ut i somras, så ger FoHM i sin senaste uppdatering om genombrottsinfektionen en del av svaret.
Avlidna 1 juli-27 augusti
Ovaccinerade
Avlidna 13st
Medianålder 58år
Vaccinerade
Avlidna 15st
Medianålder 84år
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/forekomst-av-covid-19-efter-vaccination/
Så även i sommars avled det fler vaccinerade en ovaccinerade men det är tydligt att de som är ovaccinerade och avlider är yngre.
Om man har följt SIR eller uppdaterar sig nu så kan man se att det har pågått en förändring på vilka som avlider på IVA under sommaren tills nu. I början av sommaren var riskgrupperna fullvaccinerade och inte en så stor förändring har påverkat vaccinationstäckningen av de grupper som är mest troliga att avlida i covid.
Avlidna på IVA
Augusti
61,9% ovaccinerade
28,6% vaccinerade
4,8% ofullständigt
4,8% okänt
September
36,4% ovaccinerade
45,5% fullvaccinerade
18,2% okänt
Inlagda IVA
Augusti
81,9% ovaccinerade
8,0% fullvaccinerade
5,8% ofullständigt
4,3%okänt
September
65,5% ovaccinerade
23,3% fullvaccinerade
4,3% ofullständigt
6,9% okänt
https://portal.icuregswe.org/siri/sv/report/corona.vaccincovid
Som man kan se så har fler vaccinerade i förhållande till ovaccinerade rapporterats in för september både när det gäller avlidna eller enbart inlagda på IVA.
Jag tycker att åldersfördelningen över smittade ger en förklaring till detta.
På
https://covidstatistik.se/aldersfordelning#fall-incidens så har de längst upp "Fall/100 000 i åldersgrupp".
Fram till vecka 32 (mitten av augusti) var grupperna 70 år och äldre få till antal men även i förhållande till andra åldersgrupper. Efter det började de succesivt öka. Sedan vecka 36, i början av september har till och med gruppen 90+ varit större en 50 års gruppen. 90+ var förra veckan 4 största gruppen smittade i "Fall/100 000 i åldersgrupp".
I våg tre var de äldre grupperna de grupperna som var minst smittade i "Fall/100 000" i åldersgrupp. Men så såg det självklar inte ut i de andra vågorna. Därför var våg tre så mycket mildare en tidigare vågor, det förklarades med vaccinationen av riskgrupper.
Hur det kommer sig att de äldre grupperna igen ökar i förhållande till andra grupper och till antal ska förklaras vet jag inte, men en en gissning kan vara att de äldres immunitet minskar. Då även en del äldre och andra i riskgrupp som vaccinerades tidigt ses som tillräckligt starka för att få IVA vård kommer detta även påverka vården, men framförallt ger detta avlidna.
Vi får fråga oss om detta är en trend vi vill ska fortsätta.