2021-09-22, 21:34
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Journalismen i Uppsala län verkar ha inlett ett tydligare arbete mot ovaccinerade. Upsala nya tidning har i dag en artikel om att hemtjänstpersonal inte alltid är vaccinerade. Smittskyddsläkaren berättar att det finns diskussioner på nationell nivå om detta dilemma och frågan om krav på omsorgspersonal.

Jag är generellt motståndare till att utestänga ovaccinerade personer från arbetsmarknaden. Men när det gäller arbeten som inkluderar närkontakt med infektionskänsliga patienter, så tänker jag att det är befogat. Det handlar ju inte om att bestraffa personer som inte vill ta vaccin. Det handlar om att skydda patienterna. Jag vet att även vaccinerade människor kan sprida smitta, men man kan åtminstone försöka minska risken för smittspridning så gott man kan, genom att vaccinera vårdpersonalen.

Citat:
Jag undrar i mitt stilla sinne om detta inte borde ha gjorts våren 2020 om det skulle göras alls.

Då fanns inget vaccin mot Kina-viruset. När vacciner blev tillgängliga, så fick vårdpersonalen förtur till vaccinerna. Vad var tanken med att ge vårdpersonalen prioritet? Kan det ha varit att skydda patienterna?

Citat:
Borde vi inte vara på väg åt Norges och Danmarks håll och betrakta Covid som en säsongsinfluensa? Ska vi kräva vaccinering för alla sjukdomar så blir det svårt. Har vi kontroll på hur ofta omsorgspersonal har hepatit C, eller andra relativt farliga smittsamma sjukdomar? Ska vi kräva att omsorgen är vaccinerad mot influensa och liknande sjukdomar också?

Ja. Det är helt rimligt att förvänta att vårdpersonalen ska vaccinerad fler sjukdomar än Covid-19. Jag föreslår att redan när man söker arbete som inkluderar kontakt med infektionskänsliga patienter, så får man veta att man förväntas hålla sina vaccinationer uppdaterade, inklusive med nya vacciner som blir tillgängliga efter att anställningen har inletts.

Att ställa krav på vaccination, skulle kanske göra det lite svårare att rekrytera vårdpersonal, men då får arbetsgivarna överväga att locka med bättre lön. (Förslag: gör stora besparingar på utgiftsposten "ensamkommande flyktingbarn". Överför pengarna till sjukvården.)
Citera
2021-09-22, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag vet faktiskt inte hur man bäst skyddar äldre och sjuka, dock kan jag konstatera att vaccin inte ger den trygghet jag förväntade mig.

De svaga individerna avlider trots vaccin, jag tycker att det är oroande. Lösningen är knappast att fler och yngre vaccineras då vaccinerade kan sprida smitta och spridningen minskar trots allt även med en viss andel ovaccinerade.

Det är bara åsikter, jag sitter inte inne med facit.
Det finns också en till dimension av det där.

En ung person som får deltavarianten idag kommer vara immun under en längre tid än den som vaccineras, och vara stoppkloss för en eventuell vaccinresistent version av deltavarianten.

Om det kommer en helt vaccinresistent deltavariant, så kommer man typ få leta upp personer som haft deltavarianten för att jobba på SÄBO. Höjden av ironi, men det kan hända.
Senast redigerad av aw 2021-09-22 kl. 21:43.
Citera
2021-09-22, 21:45
Medlem
Citat:

Man måste ändå få säga att det här vaccinet verkligen har varit en succé, för tänk hur många som hade avlidit på boendet om ingen hade varit vaccinerad, kanske så många som 16 av 17.
Tippar på att fler har dött på boendet just för att de varit vaccinerade.
Citera
2021-09-22, 21:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag är generellt motståndare till att utestänga ovaccinerade personer från arbetsmarknaden. Men när det gäller arbeten som inkluderar närkontakt med infektionskänsliga patienter, så tänker jag att det är befogat. Det handlar ju inte om att bestraffa personer som inte vill ta vaccin. Det handlar om att skydda patienterna. Jag vet att även vaccinerade människor kan sprida smitta, men man kan åtminstone försöka minska risken för smittspridning så gott man kan, genom att vaccinera vårdpersonalen.

Då fanns inget vaccin mot Kina-viruset. När vacciner blev tillgängliga, så fick vårdpersonalen förtur till vaccinerna. Vad var tanken med att ge vårdpersonalen prioritet? Kan det ha varit att skydda patienterna?

Ja. Det är helt rimligt att förvänta att vårdpersonalen ska vaccinerad fler sjukdomar än Covid-19. Jag föreslår att redan när man söker arbete som inkluderar kontakt med infektionskänsliga patienter, så får man veta att man förväntas hålla sina vaccinationer uppdaterade, inklusive med nya vacciner som blir tillgängliga efter att anställningen har inletts.

Att ställa krav på vaccination, skulle kanske göra det lite svårare att rekrytera vårdpersonal, men då får arbetsgivarna överväga att locka med bättre lön. (Förslag: gör stora besparingar på utgiftsposten "ensamkommande flyktingbarn". Överför pengarna till sjukvården.)

Nej men visst var det så, det jag menade med att man skulle ha infört vaccinkrav tidigare om någonsin är att det är fem i tolv nu och att det är något som skulle ha gjorts tidigare eller kanske inte alls.

Diskussionen du för om vaccinationer för vårdpersonalen är visionär men ganska långt från hur det har varit. Jag har själv arbetat på stort sjukhus där personal skickades iväg till avdelningar lite utifrån behov på grund av annan personals sjukfrånvaro, bland annat kunde en paramedicinare helt plötsligt befinna sig på en infektionsavdelning utan att ha fått förvarning och möjlighet att vaccinera sig mot de sjukdomar som fanns på avdelningen, dvs man vårdade till exempel personer som hade aktiv TBC. Det upplystes inte om att man som personal kunde behöva vaccinering och inte heller fanns något annat än att man fick klara av de här bitarna på egen hand. Nu är patienternas skydd i fokus, tidigare har personalen behövt skydd. Vet inte om någon tänkt tanken, men hemtjänstpersonal kan också vara vaccinerad, tillhöra riskgrupp och komma hem till brukare som kan vara ovaccinerad eller ha ovaccinerade besökare i hemmet.
Senast redigerad av Lokatten66 2021-09-22 kl. 21:59. Anledning: ett tillägg
Citera
2021-09-22, 22:04
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Jag vet inte, men det går snabbt i pingis, och ibland alldeles för fort.
Bara för ett par veckor sedan var ju Tegnell ute och pratade om att det inte fanns tillräckligt med säkerhetsdata, och att nyttan var tveksam.

”Brittiska data och andra länders data talar inte för en tredje dos. Att den trots det är så högt på agendan är lite svårt att förstå. Det är mycket viktigare att vaccinera de som vi ännu inte nått. En sådan spruta gör en väldigt stor skillnad, säger Tegnell till DN”

Hur väl har den tredje dosen slagit ut i Israel t.ex?
Har vi sett några tydliga resultat att luta oss emot?

Anders Tegnell ville avvakta till man kan se fler genombrottsinfektioner i Sverige. Det är som att vänta med att skaffa brandförsäkring tills man kan konstatera att huset brinner. Det är en typisk Tegnell-tanke.

Citat:
Kan det inte vara en vettig tanke att stärka dessa människors immunförsvar på naturlig väg?

Och hur gör man det?

Citat:
https://www.dn.se/sverige/tegnell-inget-behov-av-en-tredje-spruta-just-nu/
Citera
2021-09-22, 22:05
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Typ behandla? Vilket man kan?

https://covid19criticalcare.com/wp-content/uploads/2020/12/FLCCC-Protocols-%E2%80%93-A-Guide-to-the-Management-of-COVID-19.pdf
https://covid19criticalcare.com/

Snälla det är 63 sidor PdF.

Är idel öra för en sammanfattning av dig
Citera
2021-09-22, 22:17
Medlem
Citat:
Förklaringen kan väl vara att de skulle säkert dö ändå, det dör alltid gamlingar, det är naturligt och behöver inte bero på Covid-19.

Man måste ändå få säga att det här vaccinet verkligen har varit en succé, för tänk hur många som hade avlidit på boendet om ingen hade varit vaccinerad, kanske så många som 16 av 17.
Du menar att man kan fastslå att vaccinet varit en succé genom ett runt antagandet att kanske 16-17 annars kanske avlidit?

Hänger inte riktigt med.

Dödligheten var inte så hög ens under våren 2020 då ingen var vaccinerad. Kanske 20-30% på de boenden som var värst drabbade.
Citera
2021-09-22, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ett 30-tal insjuknade enligt Aftonbladet.

Det borde vara uppenbart för vem som helst att det här har vandrat från person till person, trots fullvaccinering.

Första viruset i världshistorien som gör dig så sjuk att du dör av det, utan att du blir så sjuk att du kan smitta någon annan.

Undrar om man kommer hitta nån ovaccinerad att skylla på.

Det måste inte vara äldre som smittat varandra. Det kan vara en i personalen som smittade 2 andra i personalen, sen har all gamlingar, en efter en smittats vid olika omsorgsbesök, påklädning, duschning etc etc.
Vad kan man göra åt det.
Snabbtesta alla i personalen ofta.
Citera
2021-09-22, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Och hur gör man det?

C vitaminer, D vitaminer och Zink plus en del annat. Äldre och framför allt de som ligger i sina mörka rum på olika vårdboenden lider stor brist på dessa ämnen.
Citera
2021-09-22, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Det måste inte vara äldre som smittat varandra. Det kan vara en i personalen som smittade 2 andra i personalen, sen har all gamlingar, en efter en smittats vid olika omsorgsbesök, påklädning, duschning etc etc.
Vad kan man göra åt det.
Snabbtesta alla i personalen ofta.
Även om det gått till precis som du säger så måste väl de här personerna ha varit smittsamma i något skede.

Det är svårt att föreställa sig hur man kan bli dödssjuk, utan att vara smittsam.
Citera
2021-09-22, 22:30
Medlem
Futuretraders avatar
Vad är sannolikheten att man någon vecka efter att ha tagit bort restriktionerna inför dem igen?

Som det ser ut just nu, så ökar smitto fallen och även dödstalen?
Citera
2021-09-22, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Futuretrader
Vad är sannolikheten att man någon vecka efter att ha tagit bort restriktionerna inför dem igen?

Som det ser ut just nu, så ökar smitto fallen och även dödstalen?
Nog mer sannolikt att man i så fall börjar använda sig av covidpass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in