Citat:
Journalismen i Uppsala län verkar ha inlett ett tydligare arbete mot ovaccinerade. Upsala nya tidning har i dag en artikel om att hemtjänstpersonal inte alltid är vaccinerade. Smittskyddsläkaren berättar att det finns diskussioner på nationell nivå om detta dilemma och frågan om krav på omsorgspersonal.
Jag är generellt motståndare till att utestänga ovaccinerade personer från arbetsmarknaden. Men när det gäller arbeten som inkluderar närkontakt med infektionskänsliga patienter, så tänker jag att det är befogat. Det handlar ju inte om att bestraffa personer som inte vill ta vaccin. Det handlar om att skydda patienterna. Jag vet att även vaccinerade människor kan sprida smitta, men man kan åtminstone försöka minska risken för smittspridning så gott man kan, genom att vaccinera vårdpersonalen.
Citat:
Då fanns inget vaccin mot Kina-viruset. När vacciner blev tillgängliga, så fick vårdpersonalen förtur till vaccinerna. Vad var tanken med att ge vårdpersonalen prioritet? Kan det ha varit att skydda patienterna?
Citat:
Borde vi inte vara på väg åt Norges och Danmarks håll och betrakta Covid som en säsongsinfluensa? Ska vi kräva vaccinering för alla sjukdomar så blir det svårt. Har vi kontroll på hur ofta omsorgspersonal har hepatit C, eller andra relativt farliga smittsamma sjukdomar? Ska vi kräva att omsorgen är vaccinerad mot influensa och liknande sjukdomar också?
Ja. Det är helt rimligt att förvänta att vårdpersonalen ska vaccinerad fler sjukdomar än Covid-19. Jag föreslår att redan när man söker arbete som inkluderar kontakt med infektionskänsliga patienter, så får man veta att man förväntas hålla sina vaccinationer uppdaterade, inklusive med nya vacciner som blir tillgängliga efter att anställningen har inletts.
Att ställa krav på vaccination, skulle kanske göra det lite svårare att rekrytera vårdpersonal, men då får arbetsgivarna överväga att locka med bättre lön. (Förslag: gör stora besparingar på utgiftsposten "ensamkommande flyktingbarn". Överför pengarna till sjukvården.)