Citat:
Ursprungligen postat av
Pirigin
Det jag menade var att du skrev att handledsväskan dök upp först i det andra förhöret med hänvisning till formuleringen påminde om en handledsväska. Jag tolkar detta som att du ville påpeka svaghet i att handledsväsks inte nämns redan i första förhöret och i själva formuleringen "påminde om". Min invändning är att det finns några fler uppgifter som pekar I den riktningen. Framförallt är det beskrivningen av en liten väska på 15x20 cm som finns med i de båda första förhören.
Tidigare har du m.fl. utgått från formuleringen påminde om en handledsväska och hamnat i att YN ska ha sett "något väskliknande". Och att detta väskliknande sen ska ha varit ett vspenfodral. Detta trots att ordet väska säkert förekommer över 20 gånger I förhören och väskliknande 0 gånger.
Min poäng är helt enkelt att YN är väldigt tydlig med att det är en liten väska. Formuleringen påminde om en handledsväska förklarar ungefär vilken typ av väska. Jag är skeptisk till att man tar den formuleringen, bortser från alla andra beskrivningar av väskan och drar det i riktningen att det rör sig om något väsklilnande som ett vapenfodral.
Sen kan det i verkligheten ha varit ett vapenfofral som YN har sett. Men det hon säger att hon har sett är en liten väska på 15x20 cm.
Det är mycket kan när det gäller SE. Det KAN vara så att:
-väskan beskriven av YN enligt 20x15 cm kan vara ett vapenfodral
-de fyra versioner han kör med 1 mars om sin språng i gränd har missuppfattats av åhörarna, egentligen är det samma version
-SE glömt att nämna språng i gränden till väktarna
-väktarna glömt att nämna språng i gränden vid förhör
-SE själv glömt att, till väktarna, nämna mannen i gränden som han tror är mördaren
-väktarna missat att SE nämnt något om mannen i gränden som SE tror är mördaren
-att LP berättat för SE om mörkblå jacka
-att LP nämnt för SE att hon blivit skjuten i ryggen
-RB missuppfattat att SE sagt att han sprang efter polisen för att rätta till ett felaktigt signalement, keps och trenchcoat, vilket inte LP sagt, eller nåt vittne sagt före språng. (keps och trenchcoat finns i Expressen 1 mars för övrigt)
-han hjälpt AH men hon känner inte igen honom, eller tvärtom
-han varit kring SG men han känner inte igen honom
-den person som YN sett är klädd på samma sätt som SE och har samma kroppsform, men ändå inte är han enligt HS
-han gått och tittat på klockan och missat allt framför sig
-han blandat ihop versionerna vid olika förhör, dvs först tittat in i gränden och sen kommit fram till OP, eller först kommit fram till OP och sen tittat in i gränden efter tips från LP
-ingen har sett honom på mordplatsen iom att alla inte blivit tillfrågade
-han sprungit in gränden mellan poliserna och Gedda och YN utan att någon sett någonting
-han blivit nekad att lämna uppgifter till polisen
-han glömt att berätta utförligt om mannen i gränden vid sitt första förhör med polisen
-polisen inte antecknat det SE sa om mannen i gränden
-en man med liknande utstyrsel har gått precis framför SE på Sveavägen men att SE missat honom
-SE missat AB trots att dom borde vara rejält nära varandra
-han precis hinner sticka tillbaka till Skandia så att han undviker att fastna på något foto
-han hamnar i sån chock när han hör att det är OP så att han inte förmår att meddela någon under mordkvällen att han sett mördaren
-det klarnade kring LJ efter 1 mars
-det står en oidentifierad person (hon eller han) och beskriver mördarens klädsel mörk rock, keps, stålbågade glasögon och handlovsväska, precis så SE råkar höra det
Det ÄR så att:
-han ljuger
-han hämtar uppgifter från media i sina berättelser