2021-09-22, 01:51
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustak
Rampen i fören är helt av. Rampen i aktern är stängd. Var körde lastbilarna ut i den här befängda Juri Lina-teorin?
Vilken är Juri Lina-teorin? Jag uppfattar det som han bara återger andra uppgifter.
Citera
2021-09-22, 07:31
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Finns det några uppgifter från de dykningar på bryggan som gjorts angående hur djupt i lera bryggan ligger?
Enligt sonarbild 4.1 i Abbotts rapport är det ju berggrund i anslutning till bryggan på söder sida om vraket plus att det i "Conclusion" står: "From approximately mid-ship to the bow, the ship’s hull rests on a large outcropping of rock."

I vilket fall bör SB halva av bryggan tryckts ihop allt mer när slagsidan ökat och det torde betraktas som mycket farligt för en dykare att ge sig in på SB halva av bryggan vilket blir i stort sett under vraket så som det ligger nu.
Ja, så kan det förstås också vara. Oavsett så lär det vara mycket sediment som täcker det som samlats i SB bryggvinge.

Om jag minns rätt så fann dykarna en kropp i bryggvingen när de ”föll”’ner där.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-09-22 kl. 07:37.
Citera
2021-09-22, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kommentar till iden om att undersöka bryggan:
Såvitt jag förstår läget så ligger nästan halva bryggan nere i lerbotten, och definitivt SB bryggvinge där kroppar och andra föremål rimligen hamnat efter 27 år. Jag utgår från att det är många meter djupt med lera och sediment där. Så det skulle krävas slamsug och sil för att få tag på det som ligger dolt där, vare sig det är kaptenen eller några andra.

Precis, så verkar det vara. Det står även i rapporten att delar av styrbords bryggvinge är krossad av botten.
Citera
2021-09-22, 07:38
Medlem
Lite nytt på Postimees sida.

Här pratas det om "metallföremål" på botten som man nu ska undersöka. Kan det vara Routsalainens containrar?

https://news.postimees.ee/7343559/ms-estonia-expedition-to-study-items-on-seafloor
Citera
2021-09-22, 08:16
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spark1

Här pratas det om "metallföremål" på botten som man nu ska undersöka. Kan det vara Routsalainens containrar?

https://news.postimees.ee/7343559/ms-estonia-expedition-to-study-items-on-seafloor
Det är så klassiskt att sådana här gubbar alltid skall ta heder och ära av varandra. Enligt denne Udes var alltså Arikas gäng inkompetenta och gjorde allt fel…
Bättre vore att knipa igen och låta sina egna resultat tala för sig själva.
Citera
2021-09-22, 09:10
Medlem
Citat:
Det låter bra. Men kan det möjligen bli så att dom som tror att kaptenen ligger skjuten på bryggan nu blir besvikna? Kurm ses ju som en som ska ta fram "sanningen" om händelsen. Det verkar ju som sagt om iaf Linna tror att man ska leta lastbilar och skotthål.
Detta med att kaptenen blev skjuten låter ju inte så värst sannolikt. Det kan ha varit så att de första dykarna såg kaptenen ligga med ett köttsår i pannan efter att ha slagit sig, och att detta misstänktes för att vara öppningen till ett skotthål. Min personliga teori. Det kanske hade varit bra att få upp kaptenens skelett och undersöka ändå. Bra att undersöka så mycket som möjligt för att kunna bekräfta eller utesluta. Det är när man inte undersöker som man lämnar vissa saker öppna för spekulation.

De kommer nog att leta lastbilar och se om någon saknas. Jag tycker det är bra att de håller oss uppdaterade om hur det går med expeditionen.
Senast redigerad av Tiger-sounds 2021-09-22 kl. 09:13.
Citera
2021-09-22, 09:20
Medlem
dontblamecains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Svenska myndigheter har bevisligen lagt ner enorma resurser på att dölja sanningen om Estonia (övertäckning med sten, isbrytare som hindrar dykningar mm.). Det får mig att fundera över en sak - har man försett ""foliehattar" som Jüri Linna, Jutta Rabe, Håkan Bergmark, Anders Jallai, Henning Witte m.fl. med falsk information i syfte att vilseleda? Sanningssökarna ("foliehattarna") hänvisar ju inte sällan till anonyma källor och tips.

Om jag hade jobbat på på MUST med uppdraget att dölja sanningen om Estonia hade jag definitivt producerat falska (men trovärdiga) vittnesmål för att leda privatdetektiverna på fel spår. Enormt kostnadseffektivt.

Det är ju ett välbekant faktum att säkerhetstjänster som CIA och FSB sprider falsk information för att vilseleda fi.

Bara en tanke...

Jag har samma misstanke. Meningen är att vi som är kritiska till myndigheternas agerande skall kopplas samman med tokstollarna, de nyttiga idioterna, som aningslöst sväljer alla falska uppgifter dom hör. KGB-agenter, ryska grodmän, dumpade lastbilar och allt vad det är.

Det är självklart en strategi för att blanda bort korten.
Senast redigerad av dontblamecain 2021-09-22 kl. 09:25.
Citera
2021-09-22, 09:46
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dontblamecain
Jag har samma misstanke. Meningen är att vi som är kritiska till myndigheternas agerande skall kopplas samman med tokstollarna, de nyttiga idioterna, som aningslöst sväljer alla falska uppgifter dom hör. KGB-agenter, ryska grodmän, dumpade lastbilar och allt vad det är.

Det är självklart en strategi för att blanda bort korten.
Tror du verkligen att Lina, Witte och Bergmark behöver matas av MUST eller liknande för att de skall sprida fantasier på YT och www? Jag skulle säga att de är ett självspelande piano.

Däremot är det besynnerligt att vi ingen av dessa herrar tagit till sig av det vi lärt oss under sommaren om vrakets skick, i synnerhet att hålen på SB sida är del av en större 20 m lång intryckning som med all sannolikhet orsakats av kontakt med berggrunden eller morän under vraket.

Estniska HKs presentation:
https://pilv.mkm.ee/s/sWqlesShxLKcUM2/download?path=%2F&files=RoPax%20Estonia%20survey%2 0at%20sea%208-16%20July%202021%20ENG.pptx
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-09-22 kl. 10:06.
Citera
2021-09-22, 10:27
Medlem
Citat:
Citat:

Citat:
Det är så klassiskt att sådana här gubbar alltid skall ta heder och ära av varandra. Enligt denne Udes var alltså Arikas gäng inkompetenta och gjorde allt fel…
Bättre vore att knipa igen och låta sina egna resultat tala för sig själva.
Kanske går sonarbildem Ude hänvisar till hitta på forumsidan kipper.ee?
Ude and his team have a map created by OJK as it provides a rough overview of the area to be scanned. Whereas neither the map nor relevant information has been released by the bureau. It simply appeared on the kipper.ee marine forum complete with the item locations.
Senast redigerad av Prudent 2021-09-22 kl. 10:32.
Citera
2021-09-22, 10:35
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Tror du verkligen att Lina, Witte och Bergmark behöver matas av MUST eller liknande för att de skall sprida fantasier på YT och www? Jag skulle säga att de är ett självspelande piano.

Däremot är det besynnerligt att vi ingen av dessa herrar tagit till sig av det vi lärt oss under sommaren om vrakets skick, i synnerhet att hålen på SB sida är del av en större 20 m lång intryckning som med all sannolikhet orsakats av kontakt med berggrunden eller morän under vraket.

Estniska HKs presentation:
https://pilv.mkm.ee/s/sWqlesShxLKcUM2/download?path=%2F&files=RoPax%20Estonia%20survey%2 0at%20sea%208-16%20July%202021%20ENG.pptx
Nu är du uppe i 1613 inlägg i ett ämne som du inte tror på. Så fort det kommer någon ny intressant information är du direkt inne och motarbetar. Du verkar ha vigt ditt liv till att se till att alla alternativa teorier om Estonias förlisning än den officiella förklaringen ska motarbetas. Nu kommer sanningen till slut komma fram då esterna inte kommer att ge sig men trist att du tillåts hålla på.
Citera
2021-09-22, 11:41
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Nu är du uppe i 1613 inlägg i ett ämne som du inte tror på. Så fort det kommer någon ny intressant information är du direkt inne och motarbetar. Du verkar ha vigt ditt liv till att se till att alla alternativa teorier om Estonias förlisning än den officiella förklaringen ska motarbetas. Nu kommer sanningen till slut komma fram då esterna inte kommer att ge sig men trist att du tillåts hålla på.
Inte tror på? Menar du att jag förnekar existensen av de hål som tråden handlar om?

Du kanske kan redogöra för din uppfattning om dessa hål och hur de har uppstått. Som jag minns det har du tidigare avvisat alla ideer om att de skulle kunna ha en natirlig förklaring, men vad tänker du efter sommarens resultat?

Det kommer alltid att finnas några som vill ha en ny undersökning. Innan E&A dök så talades det i decennier om sprängda hål i skrovet. När E&A inte hittade det så var det ubåtskollision som gällde eftersom man påstod att botten under vraket bestod av lera. Efter HK 2021 så het vi att det är fast berggund och morän. Då klamrar man sig fast vid ännu galnare hypoteser om dumpade lastbilar och hoppas att Kurm och co skall hitta något. Efter dessa kommer man att invänta 3D scanningen våren 2022. Därefter kanske man börjar om och hävdar att det visst finns sprängda hål som täckts över eller mörkats i en konspiration… det tar aldrig slut.
Citera
2021-09-22, 12:33
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Inte tror på? Menar du att jag förnekar existensen av de hål som tråden handlar om?

Du kanske kan redogöra för din uppfattning om dessa hål och hur de har uppstått. Som jag minns det har du tidigare avvisat alla ideer om att de skulle kunna ha en natirlig förklaring, men vad tänker du efter sommarens resultat?

Det kommer alltid att finnas några som vill ha en ny undersökning. Innan E&A dök så talades det i decennier om sprängda hål i skrovet. När E&A inte hittade det så var det ubåtskollision som gällde eftersom man påstod att botten under vraket bestod av lera. Efter HK 2021 så het vi att det är fast berggund och morän. Då klamrar man sig fast vid ännu galnare hypoteser om dumpade lastbilar och hoppas att Kurm och co skall hitta något. Efter dessa kommer man att invänta 3D scanningen våren 2022. Därefter kanske man börjar om och hävdar att det visst finns sprängda hål som täckts över eller mörkats i en konspiration… det tar aldrig slut.
I en tråd i ämnet "Konspirationer och alternativa teorier" är det märkligt att någon lägger större delen av sina inlägg som reggad 2005 på att motarbeta att det finns konspirationer och alternativa teorier.
Som sagt, sanningen kommer att komma fram till slut och jag är övertygad om att du inte kommer att jubla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in