2021-09-21, 22:45
Medlem
Sörman sa väl att aktern är stängd?
Citera
2021-09-21, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hustak
Sörman sa väl att aktern är stängd?

Det visade sig i somras. Ingen av ramperna verkar vara öppen, inte ens en liten glipa som det pratades om förut.
Citera
2021-09-21, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spark1
Det visade sig i somras. Ingen av ramperna verkar vara öppen, inte ens en liten glipa som det pratades om förut.

Rampen i fören är helt av. Rampen i aktern är stängd. Var körde lastbilarna ut i den här befängda Juri Lina-teorin?
Citera
2021-09-21, 22:51
Medlem
EjSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Nu vet jag inte helt vad du menar med att den omgående sku ramla loss/gå av. Brister hydrauliken så finns ändå gångjärnen kvar. Man kunde kanske jämföra det med hur en vindbrygga fungerar.

Jag menar och tror att hydrauliken skulle krokna och själva lämmen skulle hänga / ligga rakt ner.
Citera
2021-09-21, 23:00
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av EjSvensk
Jag gissar att när den avkörningsrampen inte har ett stöd mot typ kajkant och det skulle köras en lastbil med tyngd på den så skulle den omg ramla loss / gå av ... Men det kan i.o.f.s underlätta dumpning om den är helt nedbruten / av och fordonen bara har lite fart och färjan dessutom rör sig i färdriktning framåt.
Citat:
Ursprungligen postat av EjSvensk
Jag menar och tror att hydrauliken skulle krokna och själva lämmen skulle hänga / ligga rakt ner.

Båda akterportarna bekräftades stängda vid ROV-filmningen i somras
Slide 33 och 34:
https://pilv.mkm.ee/s/sWqlesShxLKcUM2/download?path=%2F&files=RoPax%20Estonia%20survey%2 0at%20sea%208-16%20July%202021%20ENG.pptx
Citera
2021-09-21, 23:14
Medlem
EjSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Båda akterportarna bekräftades stängda vid ROV-filmningen i somras
Slide 33 och 34:
https://pilv.mkm.ee/s/sWqlesShxLKcUM2/download?path=%2F&files=RoPax%20Estonia%20survey%2 0at%20sea%208-16%20July%202021%20ENG.pptx

Ja tack för info , nu är ju inte jag något proffs på hur pass starka dessa akterportar är när dom hänger fritt men det verkar osannolikt att dom skulle hålla hängandes fritt och sedan lastbilar för x-antal ton rullande över. Om vi kan spekulera och luta åt den slutsatsen och även konstatera att portarna nu är stängda borde ju dom övriga med tänka i den riktningen.
Citera
2021-09-21, 23:22
Medlem
Citat:
Det ska verkligen bli intressant att se om expeditionen med Postimees som huvudfinansiär kommer att publicera bilder och videor gratis eller om de tänkt göra pengar på det. Om jag får anta så vill de ju göra pengar, så vi "vanliga dödliga" får antagligen nöja oss med lågupplöst material, medan de som vill betala även får tillgång till mer högupplöst material.
Det råder nog ingen tvekan om att bild- och filmmaterial kommer kosta pengar för andra medier att publicera. Dykexpeditioner är dyra så inget konstigt i att det till stor del finansieras genom att sälja bilder/video och därav mitt resonemang om att bilder från Estonia kan bli mindre lukrativt efter att vårens planerade 3D-fotografering finns tillgänglig.
(Förutsatt att inget sensationellt upptäcks av Mare Liberum under kommande veckor...)

Frågor ställda till Postimees chefredaktör:
Could the sale of media rights cover the expedition's cost (€800,000 – ed.) at least partially?
That is the only way for a business venture to operate.
– it is a way to finance such expeditions.

Perhaps it will prove difficult to sell media rights should the result corroborate the initial investigation's conclusions?
(Laughs.)Don't you worry about that. We have our own supervisory and management boards and CFOs to handle relevant calculations. Do not trouble yourselves too much.
https://news.err.ee/1608332162/postimees-sees-no-conflict-of-interest-in-funding-ms-estonia-expedition
Senast redigerad av Prudent 2021-09-21 kl. 23:52.
Citera
2021-09-21, 23:52
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spark1
Det tar tid för Kurm att komma fram till haveriplatsen. Tidigt imorgon bitti verkar dom vara framme.

Bergmark säger i sin senaste video att fokus kommer att vara att dyka på bryggan och bildäcket. Har Kurm sagt någonstans att just leta reda på kaptenen och undersöka hans kranium är prio?

https://youtu.be/8StC3mrFq10
Kommentar till iden om att undersöka bryggan:
Såvitt jag förstår läget så ligger nästan halva bryggan nere i lerbotten, och definitivt SB bryggvinge där kroppar och andra föremål rimligen hamnat efter 27 år. Jag utgår från att det är många meter djupt med lera och sediment där. Så det skulle krävas slamsug och sil för att få tag på det som ligger dolt där, vare sig det är kaptenen eller några andra.
Citera
2021-09-22, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kommentar till iden om att undersöka bryggan:
Såvitt jag förstår läget så ligger nästan halva bryggan nere i lerbotten, och definitivt SB bryggvinge där kroppar och andra föremål rimligen hamnat efter 27 år. Jag utgår från att det är många meter djupt med lera och sediment där. Så det skulle krävas slamsug och sil för att få tag på det som ligger dolt där, vare sig det är kaptenen eller några andra.
Finns det några uppgifter från de dykningar på bryggan som gjorts angående hur djupt i lera bryggan ligger?
Enligt sonarbild 4.1 i Abbotts rapport är det ju berggrund i anslutning till bryggan på söder sida om vraket plus att det i "Conclusion" står: "From approximately mid-ship to the bow, the ship’s hull rests on a large outcropping of rock."

I vilket fall bör SB halva av bryggan tryckts ihop allt mer när slagsidan ökat och det torde betraktas som mycket farligt för en dykare att ge sig in på SB halva av bryggan vilket blir i stort sett under vraket så som det ligger nu.
Senast redigerad av Prudent 2021-09-22 kl. 00:50.
Citera
2021-09-22, 01:28
Medlem
Drozds avatar
Svenska myndigheter har bevisligen lagt ner enorma resurser på att dölja sanningen om Estonia (övertäckning med sten, isbrytare som hindrar dykningar mm.). Det får mig att fundera över en sak - har man försett ""foliehattar" som Jüri Linna, Jutta Rabe, Håkan Bergmark, Anders Jallai, Henning Witte m.fl. med falsk information i syfte att vilseleda? Sanningssökarna ("foliehattarna") hänvisar ju inte sällan till anonyma källor och tips.

Om jag hade jobbat på på MUST med uppdraget att dölja sanningen om Estonia hade jag definitivt producerat falska (men trovärdiga) vittnesmål för att leda privatdetektiverna på fel spår. Enormt kostnadseffektivt.

Det är ju ett välbekant faktum att säkerhetstjänster som CIA och FSB sprider falsk information för att vilseleda fi.

Bara en tanke...
Citera
2021-09-22, 01:37
Medlem
Citat:
Har du koll på om akterportens "fasta del" i vanliga fall ligger mot kajen eller är det bara den justerbara sista delen? Blev och fundera på om portens hydraulik och andra fästen faktist är designade så att man på öppet hav ska kunna köra ut fordon utan att hydraulik mm brister.
Det brukar vara som en trottoarkant på kajen fast mycket större då som rampen ligger mot en fördjupning om du förstår hur jag menar, vet dock inte om det gäller alla hamnar.
Bra att du frågade har inte tänkt så mycket på det, ska kolla när jag åker till en ny hamn för mig i början på nästa vecka.
Citera
2021-09-22, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hustak
Rampen i fören är helt av. Rampen i aktern är stängd. Var körde lastbilarna ut i den här befängda Juri Lina-teorin?
I aktern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in