2021-09-22, 11:34
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
1) Såvitt jag förstår (från uppgift tidigare i tråden) så är vittnesmålet från Hällristningsvägen offentligt eftersom det var del av en FUP mot en tidigare misstänkt. Att det då skulle finnas ett annat för oss okänt vittnesmål med andra, mer detaljerade uppgifter förefaller mig osannolikt.
(min fetning)

Det finns ingen FUP. En FUP upprättas efter häktningen och före huvudförhandlingen. ErAn var aldrig föremål för åtal i huvudförhandling.

Att det finns två vittnen i bilen är uppenbart. Pelle Jenvén säger klart och tydligt i veckans brott (18:32) att "den iakttagelsen gjordes av två manspersoner".

Det vore ett grovt fel av polisen att inte förhöra båda vittnena som sett bilen.

Att Sveriges Radios hemsida bara har ett förhör kan bero på något så enkelt som att Pernilla Wadebäck tyckte att det räckte med att lägga ut ett av vittnesmålen. Rimligtvis är det förhör som hon lagt ut det mest utförliga förhöret. Men det kan inte uteslutas att den andre killen har en något annan minnesbild. Det är ju inte ovanligt att ögonvittnen avviker från varandra.
Citera
2021-09-22, 12:00
Medlem
Sockerhalss avatar
Jag undrar: Behöver en mgm inte svara eller prata alls under en häktningsförhandling? Claes satt under en vit filt under hela förhandlingen enl. media. Eller svarade han genom filten, eller körde de upp mikrofonen under filten? Advokaten kanske sköter allt snack? Seriös fråga eftersom jag aldrig varit på nån häktningsförhandling. Har trott att man tar av sej filten när man kommit in i salen.
Citera
2021-09-22, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
Om vi ponerar att ’kanalvittnet’ (kvinnligt?) är ett villospår, alltså vi antar eller gissar, för att förtydliga så ingen behöver ta illa upp - vilket verkar vara ett ofta förekommande beteende i denna tråd.
Så tror jag starkt på att HA fick skjuts av någorlunda bekanta hela vägen från torget.
Nåt gick sen tyvärr fel.
En del av brottets ’cover-up’ skulle då kunna vara att ge ett falskt vittnesmål för att helt rikta bort blicken från något som skulle kunna tas för ’uppenbart’.
Detta vittne var troligen i detta fall (av spekulationer) med i bilen. Troligen också med starka band till någon eller båda männen i bilen.
Det skulle kunna vara i form av syskon eller pojkvän.

Det finns ett känt vittne om ljus bil ’större än golf’ vilket gör att jag tvekar på Opel Corsa som med dagens mått sett skulle kunna misstas för en mopedbil.

VW Golf har dock varit en benchmark sedan 1974 och skapade ’golf-klassen’ bland småbilar - alla vet eller visste vad en golf var - även 1992.

Jag väljer att tro på vittnet som de facto är identifierat och hört, så en bil större än golf håller jag för troligt.
Vilka i HA:s bekantskapskrets körde ljusa bilar runt 1992? Det skulle jag tycka vara intressant info.
Bra skrivet
Citera
2021-09-22, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baraskojaren
Inget att undra på att han misslyckades i raggningen när han försöker i en gammal ful Opel.

Finns väl ett gammalt ordspråk " så som man raggar så får man ligga " eller nåt sånt ;-)
På den tiden kunde man ragga i en Saab v4 om det så var
Citera
2021-09-22, 12:24
Medlem
[quote=ajnoshort|77340105]
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Vilket klockslag var det som de fick ta sig förbi en bil. Finns det förhöret någonstans?
I boken säger de 03.30, om jag inte minns alldeles galet
Citera
2021-09-22, 12:32
Medlem
Har de grävt där ringarna och skorna fanns?
Citera
2021-09-22, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
(min fetning)

Det finns ingen FUP. En FUP upprättas efter häktningen och före huvudförhandlingen. ErAn var aldrig föremål för åtal i huvudförhandling.

Att det finns två vittnen i bilen är uppenbart. Pelle Jenvén säger klart och tydligt i veckans brott (18:32) att "den iakttagelsen gjordes av två manspersoner".

Det vore ett grovt fel av polisen att inte förhöra båda vittnena som sett bilen.

Att Sveriges Radios hemsida bara har ett förhör kan bero på något så enkelt som att Pernilla Wadebäck tyckte att det räckte med att lägga ut ett av vittnesmålen. Rimligtvis är det förhör som hon lagt ut det mest utförliga förhöret. Men det kan inte uteslutas att den andre killen har en något annan minnesbild. Det är ju inte ovanligt att ögonvittnen avviker från varandra.

Förhöret är ju väldigt underligt då det inte finns några frågeställningar om de sett Helena eller något annat röra sig vid cykelbanan, eller om de hört något. Det förekommer inte heller någon referens om ett förhör med personen som satt bredvid, som uppenbarligen bodde på gatan. Det enda texten, förhöret gör, är att placera en obestämd ljus bil på cykelvägen vid två tillfällen med 5-15 minuters mellanrum.
Citera
2021-09-22, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZOrro18790
Bra skrivet

Tack 👍🏻

Ytterligare en tanke kom upp...
Nån skrev (jag minns inte vem) att HA jobbade extra på Rattugglan.
Stämmer det?
Jag har åkt förbi där många gånger men minns aldrig att jag stannat och käkat där, dock är det ju en mycket välkänd svensk vägkrog.

Ett sånt ställe är väl typiskt för dit bilburen lokal ungdom åker på kvällstid för att hänga på parkeringen för att snacka och kanske käka lite burgare/korv?
Det har ju inget med själva försvinnandet att göra, men ungdomar i bilar brukar ha bra koll på andra ungdomar och deras bilar - och som krydda på moset (så att säga) så fanns alltså möjligen HA också precis i krokarna?

Om nån av er som hängde där läser detta, så ta gärna några minuter och reflektera gamla minnen. Vilka körde ljusa bilar -92?
Citera
2021-09-22, 13:31
Medlem
[quote=Charlisangel|77341826]
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
I boken säger de 03.30, om jag inte minns alldeles galet

om de gick förbi en bil parkerad 03.30 så stämmer det inte med de unga männens tidsangivelser, som verkar vara mera tillrättalagda för en promenad från Stadt med ankomst 02.30, om jag inte minns fel.

Kan det röra sig om olika bilar då?

Kan den nya bilen var en som är där för att plantera spår?
Citera
2021-09-22, 14:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Ingen kommentar".

Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Jag undrar: Behöver en mgm inte svara eller prata alls under en häktningsförhandling? Claes satt under en vit filt under hela förhandlingen enl. media. Eller svarade han genom filten, eller körde de upp mikrofonen under filten? Advokaten kanske sköter allt snack? Seriös fråga eftersom jag aldrig varit på nån häktningsförhandling. Har trott att man tar av sej filten när man kommit in i salen.

Ingen kan bli tvingad att yttra sig vid en häktningsförhandling.

Samma sak vid en huvudförhandling. Om någon häktad anser att det är bättre att inte säga något så kanske han enbart säger "Ingen kommentar".
Citera
2021-09-22, 14:35
Medlem
[quote=ajnoshort|77342538]
Citat:
Ursprungligen postat av Charlisangel

om de gick förbi en bil parkerad 03.30 så stämmer det inte med de unga männens tidsangivelser, som verkar vara mera tillrättalagda för en promenad från Stadt med ankomst 02.30, om jag inte minns fel.

Kan det röra sig om olika bilar då?

Kan den nya bilen var en som är där för att plantera spår?

Alltså, de vittnesmålen med eventuellt två olika bilar på samma cykelbana, samma sommarnatt är f*n lite mer än bara märkligt.
Har inte alls koll på vart bilarna setts eller hur terrängen/cykelbanan/omgivningen ser ut.
Är det nära bebyggelse eller väldigt avskilt?

När jag var ung kunde man ju stanna lite konstigt placerat för lite hångel innan avsläpp av daten. Tillräckligt avsides för att inga föräldrar skulle se bilen...

Men i just detta fallet så kan det tyckas att det är lite osannolikt? Eller?
Men det skulle samtidigt kunna vara så pass enkelt. Men med tanke på vad som faktiskt kan ha hänt på platsen under natten (säger kanske - för vad som exakt hände vet vi inte) så känns det lite mer märkligt med bil #2 som dessutom verkar stå övergiven eller tom. Ett jäkla mysterium.

Kan någon ha blivit avsläppt av en annan bil efter att en eventuell dumpning av HA skett? Och mådde den personen lite pissigt så föraren av bilen gick med denna person hemåt (som kan vara i närområdet) för att trösta/planera/diskutera hur man skulle göra härnäst?

Bara en ren spekulation. Ta det för vad det är.
Citera
2021-09-22, 14:52
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ingen kan bli tvingad att yttra sig vid en häktningsförhandling.

Samma sak vid en huvudförhandling. Om någon häktad anser att det är bättre att inte säga något så kanske han enbart säger "Ingen kommentar".

Tack för svar. Mina inlägg bara scrollas förbi. Har en känsla av att de helt enkelt nonchaleras. Alla andras inlägg kommenteras. Mycket underligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in