2021-09-22, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Tack för svar. Mina inlägg bara scrollas förbi. Har en känsla av att de helt enkelt nonchaleras. Alla andras inlägg kommenteras. Mycket underligt.

Tycker dina inlägg är ytterst intressanta, och det är seriöst. Dina inlägg tillför tråden mer än något annat här inne just nu , för många här fattar inte att du sitter på info om CL och personer i hans omgivning. Jag känner igen mycket av det du säger så ..
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-22 kl. 15:35.
Citera
2021-09-22, 15:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Att prata under en förhandling är absolut inget måste.

Citat:
Tack för svar. Mina inlägg bara scrollas förbi. Har en känsla av att de helt enkelt nonchaleras. Alla andras inlägg kommenteras. Mycket underligt.

Det är ju tråkigt om det skulle vara på det här sättet.

Naturligtvis brukar de flesta under en häktnings- eller huvudförhandling prata (för att oftast förklara att de är oskyldiga) men absolut inte ett måste. Så under den här häktningsförhandlingen så kunde han lugnt sitta med sina filtar hängande över huvudet och låta advokaten sköta pratandet. Vid ett tillfälle bad domaren att få se den anhållne mannens ansikte varvid han då vände sig mot domaren, så ingen annan kunde se, och drog bort filten över ansiktet för en kort stund.
Citera
2021-09-22, 15:14
Medlem
Citat:

Citerat från domstol.se

Under förhandlingen talar åklagaren om grunderna för sitt häktningsyrkande för rätten.
Den misstänkte får, genom sin försvarare, yttra sig över det som åklagaren för fram.
När förhandlingen avslutas ska rätten omedelbart besluta om personen ska häktas eller försättas på fri fot, alltså släppas.

Krav för att häktas
Det är bara en domstol som har rätt att besluta om häktning.
I normalfallet krävs det sannolika skäl för att den misstänkte har begått det aktuella brottet.
Som huvudregel krävs det även att brottet som man misstänks för kan ge fängelse i minst ett år.
Det måste också finnas risk för att den misstänkte antingen avviker, försvårar utredningen eller begår nya brott.
Slutligen ska tingsrätten ta ställning om skälen för häktning uppväger det intrång som ett häktningsbeslut innebär för den misstänkte.

Alltså behöver den misstänkte bara finnas på plats.
Citera
2021-09-22, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
Tack 👍🏻

Ytterligare en tanke kom upp...
Nån skrev (jag minns inte vem) att HA jobbade extra på Rattugglan.
Stämmer det?
Jag har åkt förbi där många gånger men minns aldrig att jag stannat och käkat där, dock är det ju en mycket välkänd svensk vägkrog.

Ett sånt ställe är väl typiskt för dit bilburen lokal ungdom åker på kvällstid för att hänga på parkeringen för att snacka och kanske käka lite burgare/korv?
Det har ju inget med själva försvinnandet att göra, men ungdomar i bilar brukar ha bra koll på andra ungdomar och deras bilar - och som krydda på moset (så att säga) så fanns alltså möjligen HA också precis i krokarna?

Om nån av er som hängde där läser detta, så ta gärna några minuter och reflektera gamla minnen. Vilka körde ljusa bilar -92?
Hon va på sjukhuset och på nån resebyrå tror hon skulle få fast
Citera
2021-09-22, 15:39
Medlem
Citat:

Ok, då släpper vi Rattugglan.
Tack för input.
Citera
2021-09-22, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZOrro18790
Vad sägs om sjukhuset, turistbyrån och Rattugglan, kan det ligga närmare sanningen kanske?
Retorisk fråga. Svaret är Ja.
Citera
2021-09-22, 17:57
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Var kommer dessa uppgifter från om bilarna, har missat att det med 100%säkerhet är dessa CL hade tillgång till.

Alltså 100% har jag inte skrivit.

Men tror inte att det är omöjligt att ta reda på vilka bilar G och B Levin hade 1992?
Borde ju även en journalist lätt kunna hitta om man vet var man ska söka, eller?
Men hittar du att detta inte stämmer, så kom gärna ut med detta i tråden.
Dock vågar jag anta att detta stämmer, om inte så sitter jag på Flashback forum och här fakta vad det är.
Senast redigerad av rubin22 2021-09-22 kl. 18:09.
Citera
2021-09-22, 18:05
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
Exakt, diskussionen om bilarna leder ingenstans. Om inte folk som var med 1992 ur sitt goda minne kan uttala sig om tex. vem som körde vad på den tiden det begav sig.
Från den hålan jag växte upp i skulle jag lätt efter lite tankeverksamhet och diskussioner med gamla kompisar kunna komma upp med en ganska klar bild på vem som hade vilken bil 1990-1992.
Min tanke var att kanske samma gäller även i Mariestad?

Och om polisen för övrigt inte vill gå ut med exakta modeller - hur kan vi i tråden då vara så oerhört säkra på att vi snackar Opel Corsa och Peugeot 205 typ? Är det 100% verifierat, eller är det trådskvaller?

Bara en tanke.
"Polisens nya spår i fallet med försvunna Helena Andersson grundar sig på granskningar av vilka bilar den nu misstänkte mannen i 60-årsåldern hade tillgång till vid tiden för försvinnandet 1992, rapporterar GT.

Enligt uppgifter till tidningen ska mannen ha haft tillgång till en vit Opel Corsa och en silverfärgad Peugeot, som båda stämmer in på vittnesbeskrivningarna av en ljust färgad bil som ska ha setts i närheten av platsen där Helena försvann."

https://omni.se/t/helena-anderssons-forsvinnande/5bd5e5b1-da4d-452b-9904-57638503423d
Senast redigerad av rubin22 2021-09-22 kl. 18:21.
Citera
2021-09-22, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22

Enligt uppgifter till tidningen ska mannen ha haft tillgång till en vit Opel Corsa och en silverfärgad Peugeot, som båda stämmer in på vittnesbeskrivningarna av en ljust färgad bil som ska ha setts i närheten av platsen där Helena försvann."

Men som advokat Berner sa, att man haft tillgång till en viss biltyp är inget som gör en till mördare och som man kan häktas för. Han sa ju också att det fanns vissa besvärande uppgifter. Jag utgår ifrån att det gäller att CL sagt att han kört omkring i en bil den aktuella natten. Men som sagt tidigare, det vimlar ju av bilar runt Stadt vid stängningsdags på den tiden, många privattaxi bland annat.
Citera
2021-09-22, 19:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Rattugglan.

Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Vad sägs om sjukhuset, turistbyrån och Rattugglan, kan det ligga närmare sanningen kanske?
Retorisk fråga. Svaret är Ja.

HA arbetade också ett tag på Rattugglan.

Har fått detta berättat för mig av folk från Mariestad.
Citera
2021-09-22, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Men som advokat Berner sa, att man haft tillgång till en viss biltyp är inget som gör en till mördare och som man kan häktas för. Han sa ju också att det fanns vissa besvärande uppgifter. Jag utgår ifrån att det gäller att CL sagt att han kört omkring i en bil den aktuella natten. Men som sagt tidigare, det vimlar ju av bilar runt Stadt vid stängningsdags på den tiden, många privattaxi bland annat.

Ingen vet vad CL sagt som är besvärande för honom ?
Däremot så hittade Kalla Fall polisanmälningar mot CL från den här kvällen från Kvinnor som han antastat , anmälningar som mariestadspolisen inte tagit på allvar under 29 år. Det är ju bla detta som gjorde att KF fick upp ögonen för CL .
Senast redigerad av Fighter83 2021-09-22 kl. 19:21.
Citera
2021-09-22, 19:26
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Jag har inte skrivit att det gör honom till en mördare!
Bara att han tycks haft tillgång till dessa bilar.
Sen vad du utgår ifrån, är din sak!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in