2021-09-22, 09:26
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i.beg.to.differ
Det är bäst att du tillägger att inte heller skriftliga anbud gäller. Du kan som köpare närsomhelst ta tillbaka ett anbud. Först när ett avtal är undertecknat är du bunden både som köpare och säljare. Köparen kan bryta avtalet men får då vara beredd att ersätta säljaren för merkostnader och eventuell förlust. Det kan bli rätt dyrt.

Visst så är det så, men var lite bekväm och nöjde mig med att besvara fantasierna om muntliga utfästelser.
2021-09-22, 09:30
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Vad som sagts spelar ingen roll. Det man menar i ett avtalsförhållande kan man visa när man inte betalar köpeskilling enligt avtal, och förklarar det med ett intyg från Swedbank.

På samma sätt som Ebba Busch agerade när hon betalade handpenning och vägrade ta tillbaka den, trots att Esbjörn på flera sätt visat att han inte vill ha pengarna.

Handpenning och köpeskilling är ett konkludent handlande som innebär att avtal anses slutet på grund av handlande i överensstämmelse med ett avtal trots att formellt avtal saknas. Att vara aktiv eller passiv kan leda till avtal, eller uppsägning av ett avtal. Genom att göra en betalning har man ingått eller bekräftat ett avtal.

Den gode Theo på Sjönära Mäklarbyrå gav Ebba Busch bra rådgivning i hur ett bindande avtal om köp av fast egendom ska genomdrivas. Men sen var det slut på hans rådgivning, och då blev rådgivningen inte lika bra.

Ett avtal är ett avtal och det skall hållas.

I både avtalet jordabalken så står det att säljare skall medverka, vilket Esbjörn inte har gjort.
2021-09-22, 09:36
Medlem
fiatigerliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Om Esbjörn är rättsförmögen, förstår han vad en försäljning är, att man byter en sak eller tjänst mot pengar. Allt annat i avtalet är lull lull. Vem, vad, varför, när, hur och liknande. Men kärnan är pengar mot fastighet.

Har då inte det framgått under de två månaderna Ebba och Esbjörn har träffats, att Ebba erbjuder Esbjörn pengar för att han ska avstå fastigheten? Vad är det Esbjörn har begärt 3,9 miljoner kronor för?

Det är Ebba Busch som har ”erbjudit” sig att köpa och som har beställt köpekontraktet från sin mäklarkompis Theo på Sjönära där summan 3,9 miljoner finns belagd. Enligt Esbjörns uttalanden hade han aldrig sett kontraktet förut när Busch kom hem till honom i hans hus och högläste för honom innan hon pressade honom till att skriva på (utan att ge honom tid att läsa själv i lugn och ro och på så vis låta honom ta stöd och hjälp av närstående med att förstå innebörden och verkan av avtalet.)

Ditt påstående att Esbjörn ”begärde” den summan från Ebba Busch är ett absurt antagande om man betänker att han isåfall skulle vara den som begärde att Buschs framtida renoveringskostnader skulle dras av från den värdering nära taxeringsvärdet som hon beställt. Om det resonemanget ska gå ihop kan man nog inte undvika att ta ”oförstånd” i beaktande (vilket i 31 § avtalslagen avser att beteckna bristande omdömesförmåga). För som påpekats av Clyo tidigare i tråden så ligget kvoten T/K (där T = beräknat taxeringsvärde och K = omräknad köpeskilling) för andra hus som sålts i området på runt 0,50—vilket lär betyda att köpare här betalar köpeskillingar motsvarande det dubbla taxeringsvärdet. Att en fullt kognitivt välfungerande individ skulle få för sig att på eget bevåg pressa ner köpeskillingen på sin fastighet till strax över taxeringsvärdet genom att räkna ut och dra ifrån en köpares renoveringskostnad är helt uteslutet i min mening.
Senast redigerad av fiatigerlilja 2021-09-22 kl. 10:07.
2021-09-22, 09:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
I en fastighetsförsäljning är det skriftlighet som gäller inget annat. Har säljaren och köparen skrivit på ett formriktigt bindande kontrakt är affären klar. Kontraktet stipulerar hur affären sedan skall fortskrida.

Vill man avbryta en fastighetsaffär kräver det att man diskuterar och reder ut allt med upprättande av korrekta papper. Detta hade Esbjörns ”skyddsänglar” kunnat hjälpa honom med under förra hösten men det undvek de nogsamt att göra.

Ingen i pöbeln här på Flashback vågar beröra varför Esbjörns ”skyddsänglar” inte agerade innan kontraktet var påskrivet. Detta att inte agera stoppade inte heller här. Det är anmärkningsvärt att inte heller senare har dessa ”godhjärtade” varit med och stött honom. Monica Lullma har snott åt sig en generalsfullmakt av Esbjörn, se aktbilaga 40. I denna ger Esbjörn henne bland annat rätten att företräda honom och ”ingå förlikning”! Varför har denna ”godhjärtade” kvinna inte hjälpt Esbjörn och företrätt honom i samtalen med köparen om denna är så hemsk? Detta kunde till och med gjorts redan hösten 2020. Tänk er rubrikerna i Expressen om de hade kunnat trumpeta ut ”Busch vägrar prata med Esbjörns representant”. Alla vet ju varför de inte hjälpt honom! Bilden av Esbjörn som ensam och olycklig skulle uteblivit. Expressens foto tillfälle i Uppsala skulle uteblivit! Det är uppenbart: ”skyddsänglarna” ville inte frångå planen de gjorde upp på Facebook!

Jag förstår att Esbjörn gråter. Det hade jag också gjort med sådana ”skyddsänglar”.

Du har aldrig funderat på att Esbjörns närstående och hans juridiska ombud agerade på den myndiga och rättsförmögna Esbörns vilja och utifrån hans intressen?

Jag är fullt medveten om att Ebbas planterade narrativ för att legitimera sitt oanständiga och amoraliska beteende, är att alla agerat mot hans vilja och intressen. Ett narrativ som har slukats med hull och hår utan att ens tugga på det av somliga.

Problemet med detta narrativ är att den enda som skulle kunna bekräfta det dementerar det å det yttersta. Esbjörn tycker precis tvärt om, att dessa människor hjälper honom utifrån hans intressen och hans vilja.

Vadan denna totala respektlöshet inför vad Esbjörn själv uttrycker att han vill, tycker, känner och beskriver att han har varit med om? Hur var det nu, är han myndig och rättsförmögen eller är han inte det? Man kan liksom inte hävda båda.
Senast redigerad av Krmkr 2021-09-22 kl. 10:15.
2021-09-22, 10:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Jag håller med dig om att de rättsvårdande myndigheterna skulle behöva titta närmare på det åldringsbrott som mäklarludret Lullmaa håller på att begå mot Esbjörn. Vilka påtryckningar har hon genomfört för att få honom att skriva på en generalfullmakt? Varför försökte hon få honom omyndigförklarad vad gäller rätt men inte ekonomi? Var det för att undvika att överförmyndaren skulle titta närmare på när hon tömmer Esbjörns konto?

Vad är Riksmäklarens roll i det hela? Lullmaa som styr fastighetsutvecklingen i imperiet skulle mycket väl kunna ha planerat att något för Marielund, kan vara allt ifrån ett flyktingläger till en temapark.

Har inte ens nämt Majkgård och vad hon kan tänkas ha planerat, gubbar som har skrivit testamente till hennes fördel dör ju som flugor. Notera gubbar, det har inte bara hänt en gång.

Det hela är väldigt enkelt. Gör en realitycheck genom en polisanmälan, istället för att sitta och sprida overifierade rykten.
När polisen sen kontaktar Esbjörn om hur han ser på att några påstår att han är är ett brottsoffer och är utsatt för kidnappning, åldersbrott och husstöld av hans närstående, släkt och juridiska team, kommer de naturligtvis ingripa snabbt och resolut om den myndiga och rättsförmögna Esbjörn bekräftar detta.
2021-09-22, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Du har aldrig funderat på att Esbjörns närstående och hans juridiska ombud agerade på den myndiga och rättsförmögna Esbörns vilja och utifrån hans intressen?

Jag är fullt medveten om att Ebbas planterade narrativ för att legitimera sitt oanständiga och amoraliska beteende, är att alla agerat mot hans vilja och intressen. Ett narrativ som har slukats med hull och hår utan att ens tugga på det av somliga.

Problemet med detta narrativ är att den enda som skulle kunna bekräfta det dementerar det å det yttersta. Esbjörn tycker precis tvärt om, att dessa människor hjälper honom utifrån hans intressen och hans vilja.

Vadan denna totala respektlöshet inför vad Esbjörn själv uttrycker att han, vill, tycker, känner och beskriver att han har varit med om? Hur var det nu, är han myndig och rättsförmögen eller är han inte det? Man kan liksom inte hävda båda.

Du menar alltså att "skyddsänglarna" inget sa innan kontraktet var påskrivet var Esbjörns vilja! Intressant! Då faller ju hela den bild som Du och övrig pöbel vill göra gällande.

Att Esbjörn är rättsförmögen är ju alla nu helt eniga om och det är skönt!

Du menar också att Esbjörn är hjärnan bakom alla de turer som har tagits med Expressen, psykolog som visade honom tillräknelig och en värdering, Densia, som visade att rätt pris betalats. Ville verkligen Esbjörn få stämpeln otillräknelig? Jag måste säga att du har helt fel! Det är synd om Esbjörn. Du måste faktiskt börja visa lite källor på det du påstår. Dina vanföreställningar har du naturligtvis rätt att ha men vi andra håller oss till fakta och slutsatser som är rimliga.
2021-09-22, 10:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
Du menar alltså att "skyddsänglarna" inget sa innan kontraktet var påskrivet var Esbjörns vilja! Intressant! Då faller ju hela den bild som Du och övrig pöbel vill göra gällande.

Att Esbjörn är rättsförmögen är ju alla nu helt eniga om och det är skönt!

Du menar också att Esbjörn är hjärnan bakom alla de turer som har tagits med Expressen, psykolog som visade honom tillräknelig och en värdering, Densia, som visade att rätt pris betalats. Ville verkligen Esbjörn få stämpeln otillräknelig? Jag måste säga att du har helt fel! Det är synd om Esbjörn. Du måste faktiskt börja visa lite källor på det du påstår. Dina vanföreställningar har du naturligtvis rätt att ha men vi andra håller oss till fakta och slutsatser som är rimliga.
Om du lägger lite mindre tid på att gissa dig till vad jag tycker och menar och istället tar in vad jag faktiskt skriver, tror jag att du hamnar mer rätt. Läs igenom mitt inlägg utifrån denna anmodan. Sen kan vi ha en intellektuellt hederlig diskussion.
Citat:

Vadan denna totala respektlöshet inför vad Esbjörn själv uttrycker att han vill, tycker, känner och beskriver att han har varit med om? Hur var det nu, är han myndig och rättsförmögen eller är han inte det? Man kan liksom inte hävda båda.
Källorna till vad Esbjörn vill/tycker/känner och vad han är och har varit med om är naturligtvis Esbjörn själv. Vem annars skulle kunna vara ett bättre vittne till det? Ebba? Du?
2021-09-22, 10:35
Medlem
Citat:
Det hela är väldigt enkelt. Gör en realitycheck genom en polisanmälan, istället för att sitta och sprida overifierade rykten.
När polisen sen kontaktar Esbjörn om hur han ser på att några påstår att han är är ett brottsoffer och är utsatt för kidnappning, åldersbrott och husstöld av hans närstående, släkt och juridiska team, kommer de naturligtvis ingripa snabbt och resolut om den myndiga och rättsförmögna Esbjörn bekräftar detta.
Det skulle faktiskt vara intressant. Det är möjligt att resultatet skulle bli liknande det som kom efter polisanmälan om avverkningen på tomten. I det fallet vågade inte Esbjörn ljuga utan drog ner byxorna på sitt ombud genom att säga sanningen. Avverkningen skedde med hans tillåtelse.

Jag är ganska säker på att sanningen om hur människor runt Esbjörn Bolin planerade den mediala utpressningen kommer att komma fram. Om inte innan förhandlingen så definitivt i efterdyningarna av den.
2021-09-22, 10:42
Medlem
Citat:
Om du lägger lite mindre tid på att gissa dig till vad jag tycker och menar och istället tar in vad jag faktiskt skriver, tror jag att du hamnar mer rätt. Läs igenom mitt inlägg utifrån denna anmodan. Sen kan vi ha en intellektuellt hederlig diskussion.

Källorna till vad Esbjörn vill/tycker/känner och vad han är och har varit med om är naturligtvis Esbjörn själv. Vem annars skulle kunna vara ett bättre vittne till det? Ebba? Du?

Eftersom du aldrig ger källor eller ens ett rimligt resonemang så måste vi andra gissa oss till var du menar. Denna fastighetstvist måste lösas via lag och inte en pöbels tyckande, detta kommer du inte ifrån. Och lagen är klar: köparen har bättre rätt till fastigheten. Skall annars alla fastighetsaffärer godkännas av Krmkr?

Jag känner inte Esbjörn och påstår heller inte att jag gör det. Det är dock av betydelse att han är i beroendeställning till sina "skyddsänglar " och det gör hans position känslig. (Jag vet att du inte bryr dig om sådana detaljer som beroendeställning du stödjer ju våldsverkaren Johann trots hans dom.)

Intellektuell hederlighet är något som pöbeln i denna tråd saknar. Det går ju inte att diskutera denna fastighetsaffär utan politisk propaganda och sexism kommer upp. Diskutera tvisten och de som driver den "skyddsänglarna" det är intressant men annan goja får andra käfta med dig.
2021-09-22, 10:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det skulle faktiskt vara intressant. Det är möjligt att resultatet skulle bli liknande det som kom efter polisanmälan om avverkningen på tomten. I det fallet vågade inte Esbjörn ljuga utan drog ner byxorna på sitt ombud genom att säga sanningen. Avverkningen skedde med hans tillåtelse.

Jag är ganska säker på att sanningen om hur människor runt Esbjörn Bolin planerade den mediala utpressningen kommer att komma fram. Om inte innan förhandlingen så definitivt i efterdyningarna av den.
När man läser polisförhöret med Esbjörn låter det inte som att han är överens med dig om att avverkningen på tomten skett på det sättet som de kom överens om.

Vad är det som gör att somliga har så lite respekt för vad den myndiga och rättsförmöga Esbjörn säger, tycker, vill och beskriver vad han är och har varit med om? Är det intresse han har och den vilja ha uttrycker helt ointressant?

Om det inte är så, varför lyssnar man då inte på vad han själv säger?
2021-09-22, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Spela inte dum. Du vet mycket väl att det är vanligt att äldre personer säljer sina sommarstugor när de inte orkar att ta hand om dem längre.
Med tanke på att Esbjörn hade 4 boende så var det kanske dags att avyttra ett.
Jasså hade han fyra boenden då var det väl inte mer än rätt att Ebba exproprierar ett?
Spela inte dum. Du vet mycket väl att en normal människa skulle inte skulle behandla en gammal människa så sadistisk grymt som Ebba gör.
Til styrkade av vem Ebba är att hon överhuvudtaget kan tänka sig njuta av ett boende hon kommit över genom att knäcka den 82-åriga ägaren.
2021-09-22, 11:07
Medlem
Q6s avatar
Citat:

Du skulle bli förvånad över hur många som utsätts för brott utan att de är medvetna om det eller skräms till att medverka till eller utsättas för övergrepp.

Har Esbjörn något i bagaget som gör att han kan utpressas av Lullmaa? En del har kommit upp till ytan, som att han körde över en flicka eller att han tar tagit en del springnotor under åren. Inte en aning om det finns något, men det borde säkerställas att Esbjörn inte är under utpressning ifrån Pernroth Lullmaa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in