2021-09-21, 21:24
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pi-ella
Jag ser nu att mitt inlägg är otydlig och slarvig skrivet. Du är en observant läsare och har rätt, ordet hur borde finnas med.
Jag gör ett nytt försök.

Ur anhörigas perspektiv är frågor som rör varför och hur sammankopplade. I DAs fall har egentligen föräldrarna ett nekande svar, kanske i tysthet, i ensamhet är den tvekande och till och med svag men de har bestämt sagt i det offentliga att de tror inte på att sonen skulle ta sitt egna liv. Utöver sina minnen, samtal med varandra och bekanta har de nästan inga verktyg för att kunna bilda sig en uppfattning vad som kan ha hänt och egentligen varför.

Polisen har däremot verktyg, de har kunnat begära övervakningsinspelningar, ta emot tips från allmänheten, göra sökningar i olika register, prata med DAs arbetsgivare, de har hans mobiltelefon, dator, klocka, de har besökt och sökt information i hans lägenhet, ännu viktigare är det att de har undersökt och insamlat information från fyndplatsen, de har obduktionsprotokoll, forensisk experter att rådfråga, och inte minst, de har kunskap och erfarenhet från andra fall.

I förundersökningen finns all information som skulle kunna belysa frågorna till varför och hur, polisen har tillgång till den, men inte anhöriga. Informationen är asymmetrisk. Denna skevhet förblir onaturlig, onödig och rättsvidrig om inte anhöriga får ha tillgång till den när utredningen är klar.

Är det onaturligt, onödigt och rättsvidrigt att skydda integriteten för de som väljer att ta sitt liv...?

Om DA aktivt valt att inte delge varför, då får närstående acceptera det. "Hur" är ju redan utrett och familjen vet onekligen detta också.
Senast redigerad av Vaxad 2021-09-21 kl. 21:27.
Citera
2021-09-21, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Du har helt rätt i det du skriver.
Det är inget brott för en myndig person som Deniz att försvinna eller hålla sig borta, vilket han nu helt frivilligt gjorde. Han försvann. Och polisen gör inga större insatser när en myndig person försvinner och det inte föreligger nån misstanke om brott, vilket det inte heller har gjort.
Så polisens insatser i början var som vanligt, då dom allra flesta försvinnanden brukar lösa sig av sig självt genom att personen hör av sig eller kommer hem.

Att Deniz själv sen har valt att ta sitt liv är inget brott det heller.
Att ta livet av sig är inget brott som finns reglerat i Brottsbalken (BrB). Det närmsta du kommer är brottet mord, dock krävs det för att man ska göra sig skyldig till mord att man tagit livet av annan (3 kap. 1 § BrB). Eftersom självmord inte är olagligt är inte heller försök till självmord det.

Så precis som du skriver så kommer polisen till platsen och utreder om brott kan uteslutas, och det kunde det i detta fall.
Och självklart ligger det en förundersökningssekretess under deras lilla utredning.
När utredningen är klar så informeras anhöriga om dödssätt och sen arkiveras utredningen.
Eftersom ingen åtalas så kommer heller ingen FUP.
Man kan höra av sig till Polisens jurist och begära ut undersökningen precis på samma sätt som hos tingsrätten, men vid självmord så kommer man inte få del av utredningen för det finns anhöriga som kan lida men.

Så jag håller såklart med dig om att polisen inte har gjort nåt fel och att man kan avskriva detta som ett självmord.

Tack för dina upplysningar om proceduren kring polisens arbete i sådana fall.

Antagandet att DA försvann frivilligt är problematiskt.
Polisens antagande byggde på statistik och inte information om personen DA. Statistiken som används är troligen en typ av "medelvärde" av samtliga individer som har försvunnit genom åren.
Istället för den här typen av statistik är anhörigas beskrivning av personen DA och att ett sådant beteende inte är likt honom mer tillförlitlig.

Nästa antagande är lika kritiskt. Hur vet man med säkerhet att DA har tagit sitt liv?
Personen DA lider inte av psykisk-ohälsa och verkar inte heller ha bekymmer. Vidare, DAs kvarlevor har legat ute i naturen i flera månader och det är rester av en sprängd kropp.
Hur kan man med säkerhet veta att DA har frivilligt och medvetet sprängt sig själv?

Antagandena frivilligt försvinnande och självmord, har färgat och bestämt riktningen på förundersökningen.
Den är egentligen biased.
Citera
2021-09-21, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ja den info/spekulation/gissning fr dessa personer är inget rättsväsen/polis ser som matrial för en utredning
Och det är de ju också själva medvetna om
Men den första av dem som jag nämde verkar inte släppa det här
Skulle vara intressant att få veta varför

Är personen medium eller kan det eventuellt vara en täckmantel för att kunna tipsa om något som personen känner till?
Citera
2021-09-21, 22:14
Medlem
Citat:
Jag ser nu att mitt inlägg är otydlig och slarvig skrivet. Du är en observant läsare och har rätt, ordet hur borde finnas med.
Jag gör ett nytt försök.

Ur anhörigas perspektiv är frågor som rör varför och hur sammankopplade. I DAs fall har egentligen föräldrarna ett nekande svar, kanske i tysthet, i ensamhet är den tvekande och till och med svag men de har bestämt sagt i det offentliga att de tror inte på att sonen skulle ta sitt egna liv. Utöver sina minnen, samtal med varandra och bekanta har de nästan inga verktyg för att kunna bilda sig en uppfattning vad som kan ha hänt och egentligen varför.

Polisen har däremot verktyg, de har kunnat begära övervakningsinspelningar, ta emot tips från allmänheten, göra sökningar i olika register, prata med DAs arbetsgivare, de har hans mobiltelefon, dator, klocka, de har besökt och sökt information i hans lägenhet, ännu viktigare är det att de har undersökt och insamlat information från fyndplatsen, de har obduktionsprotokoll, forensisk experter att rådfråga, och inte minst, de har kunskap och erfarenhet från andra fall.

I förundersökningen finns all information som skulle kunna belysa frågorna till varför och hur, polisen har tillgång till den, men inte anhöriga. Informationen är asymmetrisk. Denna skevhet förblir onaturlig, onödig och rättsvidrig om inte anhöriga får ha tillgång till den när utredningen är klar.

SÅ du menar att polisens knappa resurser ska användas till psykvårdens uppgifter, att utreda varför folk begår självmord.
Citera
2021-09-21, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Är det onaturligt, onödigt och rättsvidrigt att skydda integriteten för de som väljer att ta sitt liv...?

Om DA aktivt valt att inte delge varför, då får närstående acceptera det. "Hur" är ju redan utrett och familjen vet onekligen detta också.

Ja, som du också vet är det är en svår juridisk och filosofisk fråga som saknar ett entydigt och självklart svar.
Citera
2021-09-21, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
SÅ du menar att polisens knappa resurser ska användas till psykvårdens uppgifter, att utreda varför folk begår självmord.

Nej! Jag försöker diskutera rättssäkerhet i myndighetsutövning.
Citera
2021-09-21, 22:28
Medlem
Citat:
Familjen har dessutom anlitat advokat för att på så sätt försöka få ut matrialet/utredningen så visst förstår man att det är viktigt i deras sorgeprocess att själva få bilda sig en egen uppfattning
Om jag hade stått i samma situation som anhörig så hade jag självklart också velat ha utredningsmatrial

I en rättsstat borde inte anhöriga behöva anlita advokat för att få ta del av förundersökningsmaterial. Dock har familjen gjort rätt, bättre att söka stöd av jurister och betala för det än att försvinna i ovisshet och sorg.

(Anedin, jag är glad att du skriver i tråden.
Sköt om dig!)
Citera
2021-09-21, 22:30
Medlem
473 sidor har tråden nu, vad diskuteras ens? Är det fortfarande teorin att Arda sprängde sig själv? Någon som kan sammanfatta?
Citera
2021-09-21, 22:49
Medlem
Citat:
Är personen medium eller kan det eventuellt vara en täckmantel för att kunna tipsa om något som personen känner till?

Jag har själv funderat i de banorna om att det kanske är någon som vet något
Hen skrev att hen är inget medium men kan könna in och se saker så det låter som hen inte arbetar och har sin inkomst som medie
"Mediet" har tydligen också blivit hotad pga att hen gått ut med det här, av vem och hur vet jag inte

Jag har tidigare själv varit med om ett par pers som kunnat se saker som de inte alls har någon som helst vetskap om eller kunnat ta reda på så kanske vem vet ser den här pers något eller vet något eller är bara en stor bluff?

Det finns många som utger sig för att vara medium som är rena bluffen så sånt här medialt är svårt att förstå om det ens finns någon sanning i det.
Konstiga människor finns det men osvsett medium eller inte så är den berättelsen/tillvägagångsätt hen beskriver inte helt omöjlig att det kunnat gått till på något liknande sätt
Citera
2021-09-22, 00:00
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Tack för dina upplysningar om proceduren kring polisens arbete i sådana fall.

Antagandet att DA försvann frivilligt är problematiskt.
Polisens antagande byggde på statistik och inte information om personen DA. Statistiken som används är troligen en typ av "medelvärde" av samtliga individer som har försvunnit genom åren.
Istället för den här typen av statistik är anhörigas beskrivning av personen DA och att ett sådant beteende inte är likt honom mer tillförlitlig.

Nästa antagande är lika kritiskt. Hur vet man med säkerhet att DA har tagit sitt liv?
Personen DA lider inte av psykisk-ohälsa och verkar inte heller ha bekymmer. Vidare, DAs kvarlevor har legat ute i naturen i flera månader och det är rester av en sprängd kropp.
Hur kan man med säkerhet veta att DA har frivilligt och medvetet sprängt sig själv?

Antagandena frivilligt försvinnande och självmord, har färgat och bestämt riktningen på förundersökningen.
Den är egentligen biased.

Hur vet man att DA inte led av psykisk ohälsa/inte hade några bekymmer?
T.ex maskerad depression kan vara svår för omgivningen att upptäcka. Att han är man och militär gör det säkert mycket svårare att prata öppet och kanske söka stöd och hjälp.
På vilket sätt skulle en advokat kunna hjälpa de anhöriga i detta läge?
Jag tror inte att de anhöriga skulle bli hjälpta av att ta del av FU om det skulle vara möjligt.
Jag tror att dessa förtvivlade anhöriga skulle hålla fast vid sin egen version ändå.
Citera
2021-09-22, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad

Vad skulle det kunna vara för intergritetsfrågor som polisen inte skulle kunna lämna ut till familjen?
Citera
2021-09-22, 09:15
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Vad skulle det kunna vara för intergritetsfrågor som polisen inte skulle kunna lämna ut till familjen?

Det kan vara vad som helst. Det är dels för att skydda den som gått bort men även de anhöriga.

Släpp det bara. Du gör både DA och familjen en björntjänst.

Har du ens läst den här? Det verkar nämligen inte så.

https://lawline.se/answers/kan-polisen-avsla-begaran-om-utlamnande-av-allman-handling-nar-forundersokningen-lades-ner-for-55-ar -sedan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in