2021-09-21, 23:29
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det är det superfärska förhöret från Hällristningsvägen jag avser (https://sverigesradio.se/Diverse/AppData/Isidor/Files/97/7e9d38bc-6d16-4199-a90e-bdb116d07a3a.pdf). Jag är inte säker att en bil som helt passar i på deras beskrivning existerar, för då borde man efterlyst precis en sådan.

Det är däremot högst sannolikt att flera olika bilar passar delvis in på beskrivningen, och att den således inte kan användas för att binda ett speciellt fordon till BP. Detta har starkt stöd i tidnigsartikeln jag utgick ifrån, för om polisen menar att både en Opel Corsa och en Peugeot passar in på vittnesmålen så säger det sig själv att beskrivningen inte kan vara särkilt precis. Eller hur?

Menar de verkligen det? Jag har förstått det som att CL "hade tilgång" till en Corsa o en Peugeot, inte att vittnesuppgifter skulle stämma in på båda modellerna.
Citera
2021-09-21, 23:33
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Men alltså du kan väl inte veta hur mycket polisen vet eller inte?
Utredningen är knappast för allmän insyn?
Det blir ganska meningslöst om tråden skall basera all diskussion på ett antagande om att utredningen har tillgång till alla möjliga vittnesmål om bilar och annat, samtliga okända för oss andra efter 29 år. Det finns ett enda känt vittnesmål om bilen som kör på gångvägen. Det är från killarna på Hällristningsvägen och därifrån kom beskrivningen jag listade (https://sverigesradio.se/Diverse/AppData/Isidor/Files/97/7e9d38bc-6d16-4199-a90e-bdb116d07a3a.pdf).

Om vi sedan antar att artikeln i Omni/GT är korrekt när den skriver:
” Enligt uppgifter till tidningen ska mannen ha haft tillgång till en vit Opel Corsa och en silverfärgad Peugeot, som båda stämmer in på vittnesbeskrivningarna av en ljust färgad bil som ska ha setts i närheten av platsen där Helena försvann.”
(https://omni.se/t/helena-anderssons-forsvinnande/5bd5e5b1-da4d-452b-9904-57638503423d)
då är det uppenbart att polisen arbetar efter en ganska bred beskrivning av sagda bil, för Opel Corsa och Peugeot (104?) är inte särskilt lika, de är ju inte ens från samma land eller tillverkare!

Således talar absolut ingenting för att du, jag eller KF kan binda någon bil eller person till BP 1992.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-09-21 kl. 23:36.
Citera
2021-09-21, 23:35
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Menar de verkligen det? Jag har förstått det som att CL "hade tilgång" till en Corsa o en Peugeot, inte att vittnesuppgifter skulle stämma in på båda modellerna.
Det var alltså vad artikeln i Omni/GT hävdade att ”uppgifter” sade, se inlägget ovan.
Citera
2021-09-21, 23:36
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Visst kan uppgifterna vara fel?
Men just nu är det vad vi kan utgå ifrån, men kan såklart komma att ändras senare?
Men jag tror verkligen att åklagaren var rätt säker på en häktning av CL.

Som sagt kan man spekulera om det finns andra vittnesmål som gör tolkningen av aktuell bilmodell lite bredare. Tas hänsyn till bilen på sjukhusparkeringen? Tar man hänsyn till vittnesmålen från de kvinnor som hade blivit antastade av en man i bil lite tidigare samma år? Har det andra vittnet på Hällristningsvägen en annan beskrivning av bilen?
Citera
2021-09-21, 23:45
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Det var alltså vad artikeln i Omni/GT hävdade att ”uppgifter” sade, se inlägget ovan.
Ja, ska man nu ta det ordagrant så kan man tolka det som att man då enbart tar hänsyn till bilarnas kulör, "båda stämmer in på vittnesuppgifter om en ljust färgad bil", inget övrigt i utseendet.
Citera
2021-09-21, 23:47
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Det är det superfärska förhöret från Hällristningsvägen jag avser (https://sverigesradio.se/Diverse/AppData/Isidor/Files/97/7e9d38bc-6d16-4199-a90e-bdb116d07a3a.pdf). Jag är inte säker att en bil som helt passar i på deras beskrivning existerar, för då borde man efterlyst precis en sådan.

Det är däremot högst sannolikt att flera olika bilar passar delvis in på beskrivningen, och att den således inte kan användas för att binda ett speciellt fordon till BP. Detta har starkt stöd i tidnigsartikeln jag utgick ifrån, för om polisen menar att både en Opel Corsa och en Peugeot passar in på vittnesmålen så säger det sig själv att beskrivningen inte kan vara särkilt precis. Eller hur?

Ju färskare beskrivning, desto osäkrare beskrivning från vittnen. Det är ju ändå 29 år sedan.
Sen kan de ju inte pressa vittnen till en beskrivning som de inte minns för att matcha mot CL bil.
Är det ens tillåtet att leda vittnen?

Dessutom, många med mig är urusel på att se bilmärken ,m.m.
I det här fallet tror jag att man behöver utesluta för att gå vidare?
Citera
2021-09-21, 23:53
Medlem
[quote=farbror_barbro|77337440]
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Om man får spekulera, och det sägs ju vara fritt fram, så får KF rimligen göra ett val vilka vittnen som skall in i förloppet. Om CL eller någon annan har plockat upp HA med bil, då har hon med all sannolikhet inte promenerat över bron i sällskap med Pilot. Är det en ensam GM, då har Hanna inte hört denne utan något annat. O.s.v.

Vad gäller bilen är det lite annorlunda, för om skogsstigen är BP (eller platsen för inledningen på brottet) så måste GM haft tillgång till en bil i något skede under natten för att transportera HA, död eller levande*.Således är vittnesmålet från killarna på Hällristningsvägen centralt. Något annat vittne som sett bilen i anslutning till förmodad BP finns såvitt jag vet inte. Att det skulle finnas ytterligare ett sådant vittne i utredningen som är okänt för allmänheten efter 29 år...? Låter inte troligt.

*) detta är också det som enligt mig talar starkt mot vår promenerande Pilot. Möjligheten för denne att efter ett överfall på HA få tag på en bil inom kanske 10-15 min måste anses mycket begränsad. Detta var före mobiltelefonernas tid så det förutsätter väl i princip att han hade kunnat ta sig hem och återvända på stört med bil

Vittnet Carina med pojkvän kom cyklandes på cykelvägen . Mitt på denna står en bil parkerad utan människor i . Hur bilen såg ut är lite diffust eftersom det sagts ljus bil el brons liknande . De reagerade på att bilen stog märkligt till och på en cykel väg . Den stog så till att de fick hoppa av cyklarna och leda dem förbi . Detta är vid lekplatsen om jag nu minns rätt . Så flera vittnen om en bil som stått eller kört där det normalt inte ska köras / parkerad finns alltså . Hur KF har hanterat denna iakttagelse vet vi inte
Citera
2021-09-21, 23:54
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Det blir ganska meningslöst om tråden skall basera all diskussion på ett antagande om att utredningen har tillgång till alla möjliga vittnesmål om bilar och annat, samtliga okända för oss andra efter 29 år. Det finns ett enda känt vittnesmål om bilen som kör på gångvägen. Det är från killarna på Hällristningsvägen och därifrån kom beskrivningen jag listade (https://sverigesradio.se/Diverse/AppData/Isidor/Files/97/7e9d38bc-6d16-4199-a90e-bdb116d07a3a.pdf).

Om vi sedan antar att artikeln i Omni/GT är korrekt när den skriver:
” Enligt uppgifter till tidningen ska mannen ha haft tillgång till en vit Opel Corsa och en silverfärgad Peugeot, som båda stämmer in på vittnesbeskrivningarna av en ljust färgad bil som ska ha setts i närheten av platsen där Helena försvann.”
(https://omni.se/t/helena-anderssons-forsvinnande/5bd5e5b1-da4d-452b-9904-57638503423d)
då är det uppenbart att polisen arbetar efter en ganska bred beskrivning av sagda bil, för Opel Corsa och Peugeot (104?) är inte särskilt lika, de är ju inte ens från samma land eller tillverkare!

Således talar absolut ingenting för att du, jag eller KF kan binda någon bil eller person till BP 1992.
Men vi sitter väl här för att diskutera?

Antagande?
Jag har endast skrivit att de bilar C.L hade tillgång till 1992 var dessa två, inte att det var denna vita bil som vittnena såg.
Peugot har de inte sett, mig veterligen?
Men fakta är att CL tillgång till dessa två bilar och inte att Peugot har setts av vittnen.
Vad är det i vad som jag skriver, som du inte kan förstå?
Citera
2021-09-21, 23:55
Medlem
[quote=Rotvagen|77338271]
Citat:

Vittnet Carina med pojkvän kom cyklandes på cykelvägen . Mitt på denna står en bil parkerad utan människor i . Hur bilen såg ut är lite diffust eftersom det sagts ljus bil el brons liknande . De reagerade på att bilen stog märkligt till och på en cykel väg . Den stog så till att de fick hoppa av cyklarna och leda dem förbi . Detta är vid lekplatsen om jag nu minns rätt . Så flera vittnen om en bil som stått eller kört där det normalt inte ska köras / parkerad finns alltså . Hur KF har hanterat denna iakttagelse vet vi inte
Carina vittnet m pojkvän redogjorde för polisen detta för 29 år sedan .
Citera
2021-09-21, 23:56
Medlem
[quote=Rotvagen|77338271]
Citat:

Carina vittnet m pojkvän redogjorde för polisen detta för 29 år sedan och inget nytt
Citera
2021-09-21, 23:57
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Ja, ska man nu ta det ordagrant så kan man tolka det som att man då enbart tar hänsyn till bilarnas kulör, "båda stämmer in på vittnesuppgifter om en ljust färgad bil", inget övrigt i utseendet.
Jo visst, men enda meningen med att nämna båda dessa bilar i detta sammanhang är ju att källan menar att endera skulle kunna varit den som sågs på gångvägen 1992.

Men jag menar inte att polisen gör fel om de accepterar båda dessa modeller, men de öppnar i så fall för en herrans massa alternativa GM med bilar som passar lika bra som Opel Corsa och någon Peugeot. Och ingen kan i så fall heller hävda att CLs bil går att binda till platsen.
Citera
2021-09-22, 00:00
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Jo visst, men enda meningen med att nämna båda dessa bilar i detta sammanhang är ju att källan menar att endera skulle kunna varit den som sågs på gångvägen 1992.

Men jag menar inte att polisen gör fel om de accepterar båda dessa modeller, men de öppnar i så fall för en herrans massa alternativa GM med bilar som passar lika bra som Opel Corsa och någon Peugeot. Och ingen kan i så fall heller hävda att CLs bil går att binda till platsen.
Det konstiga är att du litar på information från media då det passar din agenda, annars inte?
Håller du inte med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in