2021-09-21, 22:38
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Om jag har en vit/ljus halvkombi så kan jag väl säga att det överensstämmer med vittnesmålet? För det gör det ju delvis? Eller menar du att polisen har prickat av alla detaljer:
- vitt positionsljus på framskärmen,
- längre än en Golf eller Mazda 323,
- liknar en gammal Toyota Celica
- rak sluttande bakdel, ej bullig,
- kanske en Honda.
Inte lätt att hitta en sådan!

Det är inget konstigt om polisen tagit fasta på några av dessa detaljer, men inte alla, eller hur? Men eftersom det är osannolikt att alla detaljer passar in så menar jag att det är omöjligt att binda någon bil till platsen genom vittnesmålet. Varken CLs eller någon annan,

Varför skulle inte polisen ha gjort det?
Är väl så de jobbar, eller?
Dessutom finns ju de färska förhören från tiden för morden, som nog skärskådats, eller vad tror du.
Eller rättare sagt, vill tro?
Senast redigerad av rubin22 2021-09-21 kl. 22:53.
Citera
2021-09-21, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Du vet inte när?
Kan ha rört sig om en kort tid efter
Citera
2021-09-21, 22:46
Medlem
Citat:
Då menar du alltså att inte CL kan vara GM, då han inte hade tillgång till en Saab?
Det enda vi vet är att CL hade tillgång till en vit Opel Corsa halvkombi och en ljusgrå Peugot, det har Kalla fall hittat i registren

Jag säger det inte rakt ut, men en Corsa är en väldigt liten bil. Ungefär som en VW Polo - verkligen inte större än en Golf eller Mazda 323.
SAAB 600 är precis detta. Större än en golf men ändå ingen stor bil (mindre än tex. Passat). Blinkers på framskärm finns också där.
Vittnena från hällristningsvägen sa precis detta vill jag minnas?
Citera
2021-09-21, 22:49
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
Jag säger det inte rakt ut, men en Corsa är en väldigt liten bil. Ungefär som en VW Polo - verkligen inte större än en Golf eller Mazda 323.
SAAB 600 är precis detta. Större än en golf men ändå ingen stor bil (mindre än tex. Passat). Blinkers på framskärm finns också där.

Men du läser inte vad jag skriver.
Polisen vet vilka bilar CL hade 1992, det har de tagit reda på.
Så var det bilar du nämner, är det troligen inte CL som kört dessa.

Läs min fråga igen, tack.
Senast redigerad av rubin22 2021-09-21 kl. 22:52.
Citera
2021-09-21, 22:51
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZOrro18790
Kan ha rört sig om en kort tid efter
Det mysko om något!
Citera
2021-09-21, 23:00
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
En relativt vanlig bil på senare halvan av 80-talet och början av 90-talet var SAAB 600...

https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE1OTU5NTE7czoxOiJ3IjtpOjQ4MD tzOjE6ImgiO2k6NDE3O3M6MToiYyI7aTowO3M6MToicyI7aTow O3M6MToiayI7czo0MDoiZWNlZjM0MDk3YTNmMWY5OGE0MDY2Yz liY2Y4ZjQ1MzczNTg2ODgyYiI7fQ==

Kantig i formen och något större än VW golf. En outsider-bil, men många hade såna för dom var ganska billiga att köpa.
Väldigt många av dessa SAABar var dessutom vita.
Det är kanske inte en orimlig gissning att en person kan ha svårt att identifiera en sån bil?

Hur var det med brovittnet?
Är detta ett helt anonymt vittne, eller vet man vem som tipsade?

Just den modellen har jag varit inne på också och tycker att den passar mkt bra in på den vittnesuppgift vi har tillgång till från de två vittnena på Hällristningsvägen.

Jag tycker inte Opel Corsa passar i på vittnets beskrivning och kommer inte på någon Peugeot som skulle passa heller. Peugeot skulle däremot passa in på vittnet Carinas beskrivning av den bil hon såg på cykelvägen kring 03.30, men här säger ju KF att den observationen inte är aktuell med CL som GM.

Funderar på om det är andra mindre (senare?) kända vittnesuppgifter om misstänkt bil som KF grundar sin uppfattning på, om det nu är så att de menar att det bara är Opel Corsa o Peugeot som kan komma på frågan.
Citera
2021-09-21, 23:07
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Saab 600 och Lancia Delta ser nästan lika dana ut och var vanligt att man såg i början på 90 talet.
Citera
2021-09-21, 23:13
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Just den modellen har jag varit inne på också och tycker att den passar mkt bra in på den vittnesuppgift vi har tillgång till från de två vittnena på Hällristningsvägen.

Jag tycker inte Opel Corsa passar i på vittnets beskrivning och kommer inte på någon Peugeot som skulle passa heller. Peugeot skulle däremot passa in på vittnet Carinas beskrivning av den bil hon såg på cykelvägen kring 03.30, men här säger ju KF att den observationen inte är aktuell med CL som GM.

Funderar på om det är andra mindre (senare?) kända vittnesuppgifter om misstänkt bil som KF grundar sin uppfattning på, om det nu är så att de menar att det bara är Opel Corsa o Peugeot som kan komma på frågan.

Alltså att det ska vara så svårt att förstå?
De vet att CL hade tillgång till en Opel Corsa, halvkombi och en ljus Peugot,Juni 1992.
Men är det inte dessa så är det troligtvis någon annans bil som varit på platsen och CL är helt oskyldig.
Och då kan man ju verkligen undra hur åklagaren hade nog skäl för häktning,
när inte ens bilen stämmer in?
Senast redigerad av rubin22 2021-09-21 kl. 23:20.
Citera
2021-09-21, 23:17
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Varför skulle inte polisen ha gjort det?
Är väl så de jobbar, eller?
Dessutom finns ju de färska förhören från tiden för morden, som nog skärskådats, eller vad tror du.
Eller rättare sagt, vill tro?
Det är det superfärska förhöret från Hällristningsvägen jag avser (https://sverigesradio.se/Diverse/AppData/Isidor/Files/97/7e9d38bc-6d16-4199-a90e-bdb116d07a3a.pdf). Jag är inte säker att en bil som helt passar i på deras beskrivning existerar, för då borde man efterlyst precis en sådan.

Det är däremot högst sannolikt att flera olika bilar passar delvis in på beskrivningen, och att den således inte kan användas för att binda ett speciellt fordon till BP. Detta har starkt stöd i tidnigsartikeln jag utgick ifrån, för om polisen menar att både en Opel Corsa och en Peugeot passar in på vittnesmålen så säger det sig själv att beskrivningen inte kan vara särkilt precis. Eller hur?
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-09-21 kl. 23:20.
Citera
2021-09-21, 23:21
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Alltså att det ska vara så svårt att förstå?
De vet att CL hade tillgång till en Opel Corsa, halvkombi och en ljus Peugot,Juni 1992.
Men är det inte dessa så är det troligtvis någon annans bil som varit på platsen och CL är helt oskyldig.

Ja, det går alltså inte ihop OM man förutsätter att den vittnesuppgift vi har tillgång till beskriver bilen korrekt o KF gör samma tolkning av vittnet beskrivning, o om KF är av uppfattningen att den bilen är den som CL körde omkring i den natten.
Citera
2021-09-21, 23:22
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det är det superfärska förhöret från Hällristningsvägen jag avser (https://sverigesradio.se/Diverse/AppData/Isidor/Files/97/7e9d38bc-6d16-4199-a90e-bdb116d07a3a.pdf). Jag är inte säker att en bil som helt passar i på deras beskrivning existerar, för då borde man efterlyst precis en sådan.

Det är däremot högst sannolikt att flera olika bilar passar delvis in på beskrivningen, och att den således inte kan användas för att binda ett speciellt fordon till BP. Detta har starkt stöd i tidnigsartikeln jag utgick ifrån, för om polisen menar att både en Opel Corsa och en Peugeot passar in på vittnesmålen så säger det sig själv att beskrivningen inte kan vara särkilt precis. Eller hur?
Men alltså du kan väl inte veta hur mycket polisen vet eller inte?
Utredningen är knappast för allmän insyn?
Citera
2021-09-21, 23:27
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Ja, det går alltså inte ihop OM man förutsätter att den vittnesuppgift vi har tillgång till beskriver bilen korrekt o KF gör samma tolkning av vittnet beskrivning, o om KF är av uppfattningen att den bilen är den som CL körde omkring i den natten.
Visst kan uppgifterna vara fel?
Men just nu är det vad vi kan utgå ifrån, men kan såklart komma att ändras senare?
Men jag tror verkligen att åklagaren var rätt säker på en häktning av CL.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in