Citat:
Ursprungligen postat av
kruvajang
Men vad är det som säger att de ovaccinerade som ligger på sjukhus inte tillhör någon riskgrupp då? Finns sådan info att tillgå någonstans? Att medianåldern är lägre innebär inte att de nu ovaccinerade inlagda inte tillhör någon riskgrupp.
Citat:
Ursprungligen postat av
Love.Thy.Neighbor
Verifiera ovanstående med källor tack!
Citat:
Ursprungligen postat av
Intensivtklok
Nej, det har du förvisso rätt i och just den informationen kan jag inte finna. Det betyder dock ändå att vaccinet gör det jobb det ska och skyddar, men det du efterfrågar vore intressant att ta del av.
Jag brukar normalt undvika att svara foliehattar med statistik, för de kontrar bara med att det är påhittad statistik för att mörka verkligheten.
När det gäller svensk intensivvård, alltså vården av de allra sjukast, så finns statistik om såväl vaccination som underliggande riskfaktorer.
https://portal.icuregswe.org/siri/sv/report/corona.vaccincovid
Man får bolla med lite urval.
Om vi tar från augusti i år. Att jag tar från då är att då har alla som velat vaccinera sig kunnat göra det.
Från den 1 augusti har det lagts in 216 personer på IVA.
156 var helt ovaccinerade.
35 fullt vaccinerade
11 delvis vaccinerade (1 dos)
För 14 personer var vaccinationsstatusen okänd.
Av de ovaccinerade var det 55 (ca 1/3) som inte hade någon av de fastslagna riskfaktorerna.
Bland de fullvaccinerade var det 0 som inte hade någon riskfaktor.
Eftersom ålder=65+ är en riskfaktor så tar det automatiskt bort de flesta fullvaccinerade som läggs in då de ju är äldre än så.