2021-09-21, 09:12
Medlem
Mullrets avatar
Kostade TS 5000:- att få en lärdom för livet.

Köp inte skit från Kina är den enkla sanningen.
Citera
2021-09-21, 09:51
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
För att det inte är en obehörig transaktion. TS har själv gjort den.

Har du verkligen läst länken jag länkade? Här har du det första som står på sidan:

Citat:
En kortreklamation är viktigt att göra om dina beställda varor inte dykt upp eller om du upptäckt ett kortköp som du själv inte har gjort. Det gäller även om du blivit belastad två gånger för ett köp eller inte fått ut det begärda beloppet från automaten.

Men vi kan även ta Danske Bank och Länsförsäkringar:

Citat:
När kan jag reklamera ett köp?
Du kan begära att få pengarna tillbaka när du handlat med ditt kredit- eller bankkort från Danske Bank och varan eller tjänsten som du köpt uteblivit, till exempel på grund av konkurs eller fraktproblem samt om varan skulle vara defekt, felaktig eller skadad. Det finns ingen övre beloppsgräns för värdet av varor och tjänster som kan reklameras. Ditt köpskydd gäller i såväl fysiska butiker som webbutiker när varan inte levereras efter köp. Denna trygghet har du med dig även vid kortköp utanför Sverige.
https://danskebank.se/privat/produkt...treklamationer

Citat:
Köpskyddet gäller köp både i butik och på internet
Köpskyddet gäller när du handlar med ditt bankkort eller kreditkort från Länsförsäkringar. Det gäller i både i fysiska butiker och vid köp på internet när varan ska levereras efter köpet.
https://www.lansforsakringar.se/dala...ngar/kopskydd/

Det går alltså fint att reklamera ett köp där produkten inte kommit, även om du handlat med ett bankkort.
Citera
2021-09-21, 10:03
Medlem
Alltså 5k på en j…vla fake rolex 😂 du är ju inte långt ifrån en go sarb t.ex, diverse andra roliga Seiko modeller.. Hamilton? Citizen? Squale?!?? Du kan ju för f…n köpa tvär-härliga vintage ur som Longines, Omega för samma slant du la på en fake..
du kunde t.om köpt en gammal japanare som Ricoh för knappt en femhundring och det hade varit mer respektabelt.

Oh well, lesson learned. Hoppas jag 😂
Citera
2021-09-21, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AEI
Du kan bara ångra en korttransaktion om det inte var du som utförde den.
Skitsnack, blev utsatt för bedrägeri i somras, hade bara 600 kr på mitt konto och de hade dragits i någon random "birdapp".

Summan var till och med "låst" i banken i 3 dagar, ändå kunde dom inte göra ett skit. Man kan aldrig få tillbaka pengar om inte man får dom skickade tillbaka.
Citera
2021-09-21, 10:34
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnVaNdArNaMn.
Tjena allihopa, jag har beställt en fake Rolex från en sida som heter trustytime.xyz. Jag samt mina vänner har en stark känsla utav att denna sida är lurendrejeri och att min Rolex aldrig kommer att komma till Sverige. Sidan är baserad i Kina och jag undrar i fall det finns någon som helst chans att jag får tillbaka mina pengar (jag betalade via kort).

Jag har hört talas om kortreklamation och undrar i fall jag kan få hjälp utav banken med att få tillbaka mina pengar. Jag undrar också om jag kanske kommer att hamna i några problem med lagen eller i fall min reklamation inte accepteras på grund av att det är en Rolex replika det handlar om.

Jag har underlag på min beställning fick kvitto på min e-post samt så har det dragits 5000 kronor från mitt bankkort.

rubriken säger att du HAR blivit lurad.

sen undrar du om du har blivit lurad.

hur fan ska vi ställa oss till detta? du berättar ju inte ens hur länge sen du gjorde köpet!
Citera
2021-09-21, 11:23
Medlem
Dimpens avatar
Är det lagligt att köpa piratkopior? Stoppas inte dessa med automatik i tullen?
Citera
2021-09-21, 11:33
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen

Lagligt är det inte, men tror inte tullen bryr sig nämnvärt. Har själv köpt piratkopior av Tv-serier från utlandet.
Citera
2021-09-21, 12:11
Medlem
Citat:

Om du importerar ett enstaka exemplar ska det inte vara problem men om du köper ett antal så misstänkts det att du ska sälja vidare och då tar tullen hand om dem.
Citera
2021-09-21, 12:21
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AEI
Du kan bara ångra en korttransaktion om det inte var du som utförde den.
Nej, vissa kort har "köpskydd" om en vara inte dyker upp etc. Jag utnyttjade det för ett halvår sedan när jag handlade på nätet. Om det gäller i det här fallet har jag dock ingen aning om.
Citera
2021-09-21, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nej, vissa kort har "köpskydd" om en vara inte dyker upp etc. Jag utnyttjade det för ett halvår sedan när jag handlade på nätet. Om det gäller i det här fallet har jag dock ingen aning om.

Man undrar ju hur de fungerar för det finns ju inget lagkrav att erbjuda det för bankkort.

Kan de reversera transationen ända till säljaren så de blir av med pengarna eller bjussar banken på förlusten eller nekar de bara reklamationrn med motiveringen att köparen borde fattat att det var fejk?
Citera
2021-09-21, 12:34
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:

Hur många paket tror du tullen hinner tittat på ? en på hundratusen
Om tullen skulle öppna alla paket så skulle dom vara sveriges största arbetsgivare
Citera
2021-09-21, 14:03
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Lagligt är det inte, men tror inte tullen bryr sig nämnvärt. Har själv köpt piratkopior av Tv-serier från utlandet.
Tack för tydliggörandet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in