Tjena allihopa, jag har beställt en fake Rolex från en sida som heter trustytime.xyz. Jag samt mina vänner har en stark känsla utav att denna sida är lurendrejeri och att min Rolex aldrig kommer att komma till Sverige. Sidan är baserad i Kina och jag undrar i fall det finns någon som helst chans att jag får tillbaka mina pengar (jag betalade via kort).
Jag har hört talas om kortreklamation och undrar i fall jag kan få hjälp utav banken med att få tillbaka mina pengar. Jag undrar också om jag kanske kommer att hamna i några problem med lagen eller i fall min reklamation inte accepteras på grund av att det är en Rolex replika det handlar om.
Jag har underlag på min beställning fick kvitto på min e-post samt så har det dragits 5000 kronor från mitt bankkort.
Det där är väl en fake sida du har gett pengarna till, som låtsas vara trustytime och blåser dom mest korkade sub-IQ70 idioterna som inte ens kan lägga 120 sekunder på att kolla att dom är på rätt domän för en TD.
Dumb fuck.
Men visst, prova att göra en chargeback med kortutgivaren...
För den som undrar så tar märkena (Rolex, Gucci / Kering, Omega / Swatch, whatever) och gör en sorts claim till utgivarna av dom olika domänerna som fake-säljarna har, så märket tar över ägandet av domänen från fake-säljarna. Som då måste flytta sin shop till en ny domän, o.s.v. Därför ändras ibland säljarnas domän relativt ofta.
Har du genomfört ett köp till en sida i Kina så lär det bli svårt att få tillbaka pengarna. Men hur länge sen var det du gjorde beställningen? Den kanske bara inte har kommit än.
Men jag förstår inte riktigt. Har du betalat femtusen kronor för en kopiaklocka? Låter ju helt sjukt.
Men det kan väl alltid vara ett försök att kontakta banken och fråga om det är möjligt att avbryta affären. För femtusen kronor så är det ju alltid värt att slå en snabb signal och bara ställa frågan även om svaret sannolikt kommer bli att det inte går.
Enda anledningn till att jag förr i tiden köpte kopiaklockor var när jag och tjejen åkte till Asien för att resa runt. Då gick man till en marknad och prutade lite och så hade man en klocka för under en svensk hundring. En gång betalade jag ca 70 kr för en Rolex-kopia. Använde den några veckor och gav sen bort den till en unge (som ironiskt nog försökte sälja den till min kompis).
Senast redigerad av RedForce 2021-09-21 kl. 05:58.
Tjena allihopa, jag har beställt en fake Rolex från en sida som heter trustytime.xyz. Jag samt mina vänner har en stark känsla utav att denna sida är lurendrejeri och att min Rolex aldrig kommer att komma till Sverige. Sidan är baserad i Kina och jag undrar i fall det finns någon som helst chans att jag får tillbaka mina pengar (jag betalade via kort).
Jag har hört talas om kortreklamation och undrar i fall jag kan få hjälp utav banken med att få tillbaka mina pengar. Jag undrar också om jag kanske kommer att hamna i några problem med lagen eller i fall min reklamation inte accepteras på grund av att det är en Rolex replika det handlar om.
Jag har underlag på min beställning fick kvitto på min e-post samt så har det dragits 5000 kronor från mitt bankkort.
Att sälja fake grejer är per definition lurendrejeri och att medvetet köpa fake statusprylar är patetiskt.
Hade det varit ett kreditkort hade du haft en chans men med bankort... nej.
Hade det varit ett kreditkort hade du haft en chans men med bankort... nej.
Varför skulle det inte gå? Swedbank som exempel:
Citat:
Reklamera en bankkortstransaktion
Om du vill reklamera en transaktion på ditt bankkort loggar du in i internetbanken. Du kan också kontakta ett bankkontor eller ringa 0771-22 11 22.
Om du ska köpa fejk-klockor så kan du handla från Alibaba.com, du kan skriva med företagen personligen och fråga när de skickat och när leveransen blir, detta genom WhatsApp.
Så kontakta fabriken/leverantören via Alibabas chatt sedan använder du WhatsApp till att hålla kontakten, inled samtalen med "hi give me your WhatsApp number".
Där kan du också fråga om katalog på vilka Rolex de säljer.
Jag själv unnar mig med en klocka för 5000 som är original istället.
För att det inte är en obehörig transaktion. TS har själv gjort den.
Det som skulle hjälpt TS om det varit ett kreditkort är paragraf 29 i konsumentkreditlagen:
Citat:
29 § Vid kreditköp får köparen mot kreditgivarens krav på betalning framställa samma invändningar på grund av köpet som han eller hon kan göra mot säljaren. Köparen får också invända att han eller hon har betalat till säljaren eller har en överenskommelse med denne. Detta gäller dock inte om köparen visste att säljaren saknade rätt att ta emot betalningen eller ingå överenskommelsen och inte heller om köparen uppsåtligen eller av grov oaktsamhet underlät att skaffa sig kunskap om detta.
Om köparen på grund av köpet har anspråk på återbetalning, skadestånd eller annan penningprestation, svarar kreditgivaren lika med säljaren för att anspråket fullgörs. Kreditgivaren är dock inte skyldig att betala mer än vad som har mottagits av köparen med anledning av krediten.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!