2021-09-20, 20:15
Avslutad
Kan säga såhär..

Är väldigt insatt och "förstår" det som sker inom Uran just nu..

För det första.. Ju fler som vrålar ord som "meme aktier" eller "uranium squeeze" kommer att bli väldigt... Väldigt... Ledsna inom en snar framtid..

Detta är ingen "squeeze" der kan aldrig bli tal om några "meme aktier" heller.

Uranpriset och speciellt junior Explorers och deras värderingar kopplade till spotpriset är... Invecklat.

Jag har ett råd.. Men det kräver is i magen och är det enda rätta: gå in med en summa du kan avvara.. Vänta 3 år... Lägg kursalarm på samtliga värdepapper vid 2x, 5x och 10x casha ut 20 %, 50% sedan 100% = bra affär.. Allt annat är gamling eller ren fantasi..
Citera
2021-09-20, 20:50
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obskyrdelfin
Kan säga såhär..

Är väldigt insatt och "förstår" det som sker inom Uran just nu..

För det första.. Ju fler som vrålar ord som "meme aktier" eller "uranium squeeze" kommer att bli väldigt... Väldigt... Ledsna inom en snar framtid..

Detta är ingen "squeeze" der kan aldrig bli tal om några "meme aktier" heller.

Uranpriset och speciellt junior Explorers och deras värderingar kopplade till spotpriset är... Invecklat.

Jag har ett råd.. Men det kräver is i magen och är det enda rätta: gå in med en summa du kan avvara.. Vänta 3 år... Lägg kursalarm på samtliga värdepapper vid 2x, 5x och 10x casha ut 20 %, 50% sedan 100% = bra affär.. Allt annat är gamling eller ren fantasi..

Hela börsen blöder massivt idag, ditt lilla uran-orakel.

Det beror på kraftiga nedgångar i kinesiska bolaget Evergrande + allmän oro. Det är inget som är kopplat till en specifik sektor, eller uran i sig. Du glömde ta med detta, du som förstod så bra om vad som skedde och var "väldigt insatt".

Snarare är du högst okunnig och lider av Dunning Kruger. Men det är min åsikt det.
Citera
2021-09-20, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittNyaSaliv
Lingonvecka i portföljen. Hur agerar ni nu, paniksäljer, fingrar på köpknappen eller gråtrunkar i ett hörn? Här kliar det lite i avtryckarfingret men ska avvakta någon dag.

Det kliar inte i fingrarna än. Smilar fortfarande och ser fram emot min Ferrari. Jag såg någon graf från 2007 och den uppgångne hade precis såna här pullbacks, t.om större. Tror sektorn då 2007 under några månader hade ungefär 10 stycken kraftiga rekyler på 40-60%.

Det som hade oroat mig är om nedgångne blir en etablerad trend. Nu har det gått ner typ 2 dagar bara + att ALLA aktier på marknaden går ju mer nu. så att inget att oroa sig för.
Senast redigerad av fr0g 2021-09-20 kl. 21:33.
Citera
2021-09-20, 21:19
Medlem
Köpte precis mina första aktier i livet, någonsin.

Köpte 70st aktier i Isoenergy Ltd för typ 2000:- (ja, jag är en fegis) och lär väl pumpa in mer pengar beroende på utveckling. Är ju som sagt totalt novis på området så ville inte slänga in 50lax på något som jag i ärlighetens namn egentligen inte begriper mig på.

Så, bra eller dåligt gjort av mig ?
Senast redigerad av Alchemist8 2021-09-20 kl. 21:27.
Citera
2021-09-20, 21:41
Medlem
smoerreboms avatar
Rätt fett att tjacka en av bästa uranjuniorerna den här cykeln som första aktieköp i livet. Lite tuffare än LME som var mitt första.

Om det vänder på börsen var det bra, då har sex dollar inom kort. Om det här är the big one så var det inte så bra
Citera
2021-09-20, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Rätt fett att tjacka en av bästa uranjuniorerna den här cykeln som första aktieköp i livet. Lite tuffare än LME som var mitt första.

Om det vänder på börsen var det bra, då har sex dollar inom kort. Om det här är the big one så var det inte så bra

Tackar, kan dock säga att det var en ren chansning men kanske en bra chansning då vem vet
Skulle du säga att det är värt att slänga in iaf en 8000 till i samma aktie? Känns ju lite svårt att tjäna några pengar med en 2000 investering sådär spontant..

Och för en amatör, vad menas med "sex dollar inom kort?"

Tack för svar !!
Citera
2021-09-20, 22:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alchemist8
Köpte precis mina första aktier i livet, någonsin.

Köpte 70st aktier i Isoenergy Ltd för typ 2000:- (ja, jag är en fegis) och lär väl pumpa in mer pengar beroende på utveckling. Är ju som sagt totalt novis på området så ville inte slänga in 50lax på något som jag i ärlighetens namn egentligen inte begriper mig på.

Så, bra eller dåligt gjort av mig ?

Också helt ny inom aktier investerat runt 1500 på olika uran aktier. Ser jag en positiv utveckling pumpar jag in lite mer. Som jag skrev innan har gått in med pengar jag har råd att förlora.

Så sjunker alla -99% är det inget jag gråter blod över. Samt har råd att låta dem ligga i 3 år om det så behövs.
Citera
2021-09-20, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alchemist8
Tackar, kan dock säga att det var en ren chansning men kanske en bra chansning då vem vet
Skulle du säga att det är värt att slänga in iaf en 8000 till i samma aktie? Känns ju lite svårt att tjäna några pengar med en 2000 investering sådär spontant..

Och för en amatör, vad menas med "sex dollar inom kort?"

Tack för svar !!

En uråldrig visdom i aktiehandel är ju att "inte lägga alla ägg i samma korg". Jag hade 18000kr och valde 6 olika aktier, 3000kr på varje. Här har du en lista på ett antal prospektering och gruvbolag m.m inom uranium (listan till vänster alltså):
https://twitter.com/derekquick1/status/1439988751158038534?s=20

Därifrån valde jag 6stycken. Lägger du alla pengar på samma bolag och det bolaget råkar konka av någon oförutsägbar anledning så har du ju då ett antal andra kvar som kan väga upp förlusten. Med tanke på att tesen om en uraniumbubbla är att hela sektorn kommer flyga upp tusentals procent, så är det ju dessutom skitbra att diversifiera.
Senast redigerad av fr0g 2021-09-20 kl. 22:46.
Citera
2021-09-21, 00:07
Medlem
studenten777s avatar
Imorgon är en ny dag gott folk!

URA etf är exakt på vändpunkten för att haka på en ny ride upp och sprott stängde på grönt.

Vad det innebär? Att vi troligtvis kommer klättra sakta men säkert mot $60

Spot hade chansen att gå ner idag men behöll sin nivå, bara det är ett bevis på hur stark fundamentan är
Citera
2021-09-21, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnez
För er som blir bajsnödiga:

2004-2007 bull market - 10 decent sized pullbacks - 49%, 52%, 48%, 63%, 30%, 25%, 47%, 25%, 25% and 56% (average = 42%)

- 2020 - 202X bull market - 4 decent sized pullbacks (so far) - 38%, 37%, 35%, 45% (average = 39%)

Nu när de som köpt på toppen spyr ut sina akter så är det läge att köpa för er som stått utanför eller varit för lågt viktade i uran miners. Som ni ser i mitt tidigare inlägg så är denna typ av rekyler normala ända tills bubblan spricker. Det gör den dock inte så länge spotpriset ligger under marginalkostnaden för att ta upp uranet ur marken.
Senast redigerad av johnez 2021-09-21 kl. 06:49.
Citera
2021-09-21, 07:10
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnez
Nu när de som köpt på toppen spyr ut sina akter så är det läge att köpa för er som stått utanför eller varit för lågt viktade i uran miners. Som ni ser i mitt tidigare inlägg så är denna typ av rekyler normala ända tills bubblan spricker. Det gör den dock inte så länge spotpriset ligger under marginalkostnaden för att ta upp uranet ur marken.

Vad ligger marginalkostnaden på ungefär?
Citera
2021-09-21, 10:24
Medlem
Babydolls avatar
Kollade lite snabbt på Frankfurtbörsen och det verkar ju ganska trevligt. Kikade på Goviex, Nexgen, Cameco, Skyharbour, Energy fuels. Samtliga är just nu på +
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in