2021-04-11, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UraniumMan
Förra uranbubblan peakade uransektorn som helhet kring 150 miljarder USD i market cap. Nu ligger vi på cirka 25 miljarder USD.

Sedan dess har vi inflation men även betydligt bättre fundamenta. Förra gången fanns inte ens något verkligt uranunderskott, bara en farhåga om att ett underskott skulle uppstå. Denna gång har vi ett massivt, verkligt, underskott.

Förra gången drev hedge funds uranpriset till månen genom att hamstra uran. Pojkarna med de stora plånböckerna är naturligtvis medvetna om detta och har redan börjat positionera sig i aktierna. Nu har hamstrandet av uran börjat.

Detta får mig att tro att vi kan dubbla eller trippla market capen från förra bubblan. Det skulle isåf innebära att sektorn 12 till 18 - dubblades härifrån.

Personligen hoppas jag på att tiodubbla mitt kapital härifrån. Men jag skulle inte bli förvånad om vi 20-dubblar hela sektorn heller. Den market capen inkluderar jättar som Kazatomprom och Cameco. Enskilda micro caps kan såklart nå betydligt högre än så.

Om vi inte får ett nytt Fukushima och hela världen beslutar sig för att lägga ner sina kärnkraftsflottor så kommer priset på uran tveklöst att stiga.

Desto längre tid priset förblir lågt desto våldsammare kommer prisstegringen att bli i framtiden. Men för eller senare stiger det. Uranet måste upp ur marken. Oavsett vad det kostar elbolagen. Alternativet är att släcka ner tio procent av planeten.

Intressant tråd. Gillar att du också är påläst/investerad så det ger mycket högre trovärdighet.

Men kollar man sen 2010 så har ju inte Uran varit en het investering. Varför skulle efterfrågan just nu öka så dramatiskt? Om det är brist nu och uranet är uppköpt, bör det väl gå tillbaka till normalläget när dom öppnar upp stängda gruvor igen? Eftersom aktierna dalat måste det funnits överflöd senaste åren?

Med det sagt låter det hela fortfarande så pass intressant att jag tänker investera under nästa vecka
Citera
2021-04-11, 19:17
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KFCnogger
Då Cameco är en av de största inom branschen o den finns på de flesta värdepappersplattformar, vilket gör att jag tror när det kommer en uppgång gör att just de kommer följa med upp.

Att spekulera i de mindre bolagen kan ge mer avkastning om man väljer rätt, vilket också är riskabelt om man väljer fel.

Jag tänker hålla och förmodligen köpa på mig mer kommande tiden. När de större länderna med USA i spetsen nu satsar på klimatneutral energi, tror jag gör att kärnkraft kan få ett uppsving.

Sen har vi fjärde generationens kärnkraftverk, men det tar många decennier innan de är majoritet i världen.

Hur är det..?

Byggs det några nya kärnkraftverk i USA nu ?

(inte något som ev. är planerat i framtiden, utan byggs nu)
Citera
2021-04-11, 19:34
Medlem
UraniumMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeqqen
Intressant tråd. Gillar att du också är påläst/investerad så det ger mycket högre trovärdighet.

Men kollar man sen 2010 så har ju inte Uran varit en het investering. Varför skulle efterfrågan just nu öka så dramatiskt? Om det är brist nu och uranet är uppköpt, bör det väl gå tillbaka till normalläget när dom öppnar upp stängda gruvor igen? Eftersom aktierna dalat måste det funnits överflöd senaste åren?

Med det sagt låter det hela fortfarande så pass intressant att jag tänker investera under nästa vecka

Elbolagen har haft gott om uran i många år. Nu börjar förråden att tryta och kontrakten att rulla av så att de måste köpa nytt. Men det är inte så att efterfrågan ökat dramatiskt, det är tillgången som har minskat kraftigt.

När priset på uran varit lågt har inga nya gruvor öppnats. Gamla gruvor har sinat och stängts. Planerade gruvor har skjutits på framtiden. Samtidigt har de båda gorillorna Cameco och Kazatomprom dragit ner sin produktion kraftigt - med den uttryckliga avsikten att få upp priset.

Grejen med elbolagen är att de tenderar att köpa MER uran desto DYRARE det blir. En uraninköpare på ett kärnkraftverk får ingen bonus för att hen lyckas hitta billigt uran. Däremot riskerar hen att få sparken om hen får slut på uran.

När priset på uran stiger blir elbolagen nervösa eftersom de inte kan riskera att stå utan uran. De tecknar därför långtidskontrakt.

När hedge funds ser att priset på uran stiger får de blodvittring och börjar hamstra uran. Priset stiger ytterligare.

Elbolagen får nu panik och köper så mycket uran de kan komma över och priset exploderar. Kolla på en graf över det historiska uranpriset så förstår du. Det är långa perioder på botten följt av exponentiella prisökningar till synes out of the blue.

Även om de gruvor som är tillfälligt stängda skulle öppna nu så kommer det inte att täcka uranbehovet de kommande åren. Det behövs helt nya gruvor. Problemet (för elbolagen) är att det tar många, många år att få tillstånd, bygga och få upp kapaciteten i en urangruva.
Citera
2021-04-11, 20:00
Medlem
UraniumMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Hur är det..?

Tror det byggs ett kärnkraftverk just nu i USA. Däremot är Biden (och Trump innan honom) väldigt positivt inställd till SMR (Small Modular Reactors) och vill satsa pengar för att utveckla dessa.

Det finns även beslut om att upprätta en nationell stockpile av uran. USA importerar nämligen 99 procent av sitt uran - vilket utgör en oerhörd geopolitisk risk då Ryssland närsomhelst kan stoppa uranflödet.
Citera
2021-04-11, 20:21
Medlem
KalleKokss avatar
Har forskat lite i detta, och ser definitivt potentialen

Här är en länk till en intressant intervju med UECs/URC Scott Melbye

https://www.bitchute.com/video/LyhKxi12DRhh/

Kommer gå in i följande bolag som verkar mest intressanta för min del.

Cameco Corp $CCJ
Denison Mines Corp $DNN
Uraniun Royalty Corp $URC
Uranium Energy Corp $UEC

Tar gärna emot synpunkter/förslag
Citera
2021-04-11, 20:29
Medlem
UraniumMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKoks
Har forskat lite i detta, och ser definitivt potentialen

Här är en länk till en intressant intervju med UECs/URC Scott Melbye

https://www.bitchute.com/video/LyhKxi12DRhh/

Kommer gå in i följande bolag som verkar mest intressanta för min del.

Cameco Corp $CCJ
Denison Mines Corp $DNN
Uraniun Royalty Corp $URC
Uranium Energy Corp $UEC

Tar gärna emot synpunkter/förslag

UEC ses lite som ett livsstilsföretag av urancommunityt på Twitter. VD:n Amir Adnani gillar att avlöna sig själv om vi säger så.

Cameco är ett safe bet. Personligen skulle jag dock satsat på juniors med mer hävstång.
Citera
2021-04-11, 20:39
Medlem
marshallnongratas avatar
Intressant att du tar upp denna investering. Jag har nyligen gjort lite egen DD på just denna marknad.

Att notera: Det byggs/planeras just nu för 48(!) st nya kärnkraftsverk världen över.
Kina med flest; 16 st.
Indien; 6 st.
UAE; 3 st.

Källa: https://www.world-nuclear.org/information-library/current-and-future-generation/plans-for-new-reactors-worldwide.aspx

Citat:
Ursprungligen postat av UraniumMan
Här tänkte jag gå igenom några av anledningarna till att jag tror att uranaktier, det vill säga aktier i gruvbolag som bryter uran, kommer att explodera under de kommande åren.

Jag skulle vilja börja med att referera uranbubblan 2007.

https://en.wikipedia.org/wiki/Uranium_bubble_of_2007

Efter år av underinvesteringar gjorde en översvämning i Cigar Lake-gruvan att priset på uran på kort tid 14-dubblades (från $10/lb till $140/lb). De sämsta bolagen 20-dubblades i värde och de bästa 1000-dubblades i värde. Den som köpte Paladin Energy på botten för 1000 kronor kunde alltså sälja samma aktier för 1 miljon kronor på toppen.

2011 inträffade Fukushima-katastrofen i Japan. Landet (världens näst största kärnkraftsnation efter USA) stängde ner alla sina reaktorer som en säkerhetsåtgärd. Detta fick priset på uran att störtdyka.

Under denna period började Kazakthstan dessutom att pumpa ut billigt uran och översvämmade marknaden totalt. Det ledde även till att Kazakhstan kraftigt expanderade sin marknadsandel och landet står nu för 40 procent av uranet som säljs i världen.

Uran säljs (i skrivande stund cirka $30/lb) för mindre än det kostar att bryta det ($50 till $60/lb).

Detta förhållande kan inte fortsätta hur länge som helst. Förr eller senare måste priset stiga för att gruvorna ska finnas kvar, för att nya gruvor ska byggas och för att planetens elförsörjning ska fungera. Som den legendariske uraninvesteraren Rick Rule säger: "Either the price goes up or the lights go out".

Och det är här möjligheten finns.

Här är några av alla de faktorer som kommer få uranaktierna att explodera de kommande åren.

Priset MÅSTE stiga. Annars kommer det inte att finnas några gruvor kvar.

Uran är endast en liten del av kostnaden för att driva ett kärnkraftverk. samtidigt är de sjunkna kostnaderna enorma. Man kan helt enkelt inte stänga ner ett kärnkraftverk bara för att uranet gått upp i pris. Det innebär att elbolagen är beredda att betala vilket pris som helst för att säkra sitt uran.

Historien visat att desto DYRARE uranet blir. Desto mer köper elbolagen.

Kazatomprom (världens största uranbolag) har gjort en helomvändning av sin strategi och skär nu ner sin produktion så mycket som de kan för att tvinga upp uranpriset.

Cameco, världens näst största uranbolag, gör samma sak. Faktum är att de stängt ner ALL sin produktion.

Denna process påskyndades av Covid-19.

Inte nog med att världens två största producenter skär ner sin produktion. De KÖPER istället uran på spotmarknaden för att kunna möta sina kontrakt. Detta gör att mängden tillgänglig uran snabbt försvinner.

Den senaste tiden har flera andra gruvbolag, med existerande och tilltänkta gruvprojekt, också börjat hamstra uran för att på så vis driva upp priset.

Det finns nu ett gigantisk strukturellt underskott i uranproduktionen som bara kommer att förvärras de kommande åren.

Samtidigt är det otroligt komplicerat att starta upp en urangruva eftersom det handlar om ett radioaktivt ämne. Det kan ta årtionden att få alla tillstånd som krävs. Det innebär att när en ökad efterfrågan uppstår så kommer tillgången på uran att lagga en lång tid.

Kärnkraft är helt avgörande för att vi ska kunna möta klimathotet. Kärnkraft är, i motsats till vad Miljöpartiet säger, en av de absolut säkraste energiformerna som finns och den levererar CO2-fri el året om 24 timmar om dygnet. Sol och vind kommer aldrig att kunna möta det ökande elbehovet i framtiden.

Kina satsar stenhårt på kärnkraft och pumpar ut kärnkraftverk på löpande band.

Japan startar åter upp sin känrkraftsflotta.

I USA står både Demokrater och Republikaner bakom kärnkraften och Joe Biden gick nyss ut och krävde att all elproduktion ska vara fossilnautral år 2035. För det krävs kärnkraft.

EU kommer snart att besluta att kärnkraft ska ingå som en grön investering i ESG-taxonomin. Det innebär att triljoner av ESG-pengar kommer att kunna investeras i uranbolag.

Världen över förlängs livslängden på existerande kärnkraftverk. Det innebär att behovet av uran ökar ytterligare.

Kärnkraft och uran tillhandahåller 10 procent av planetens el. Under den förra bubblan peakade market capen för hela uranmarknaden på 150 miljarder dollar. Just nu är market capen 25 miljarder. Då ska man ha i åtanke att det under bubblan 2007 fanns cirka 500 uranbolag. Nu finns max 50. Det faktum att det finns så få bolag att investera i gör denna sektor så otroligt explosiv. När de stora pengarna vill in i dessa bolag så är reaktionen exponentiell. Som jämförelse har Tesla, ett enda bilföretag, nu en market cap på 650 miljarder.

Vi lever nu i en betydligt mer uppkopplad värld än 2007 när den förra uranbubblan ägde rum. vi har alla sett Bitcoin, Gamestop, Weed stocks etc. Bubblor drivs nu till absurdum.

Sedan 2007 har dessutom enorma mängder kapital tillkommit, både i form av en växande medelklass i Kina och Indien men även i form av rena helikopterpengar under coronapandemin.

Under den förra uranbubblan drevs mycket av prisuppgången av hedge funds som såg vad som hände med uranpriset och kastade bensin på lågorna genom att hamstra uran och driva upp priset ytterligare. Dessa hedgefunds har redan börjat positionera sig för att upprepa samma procedur. Men denna gång har de alltså konkurrens av både regeringar (som ser uran som en avgörande tillgång), gruvbolag som köper uran istället för att producera och elbolagen som är beredda att betala vilket pris som helst.

Jag har säkert glömt 100 andra faktorer här. Summa summarum: Den som investerar i uranaktier kommer att tjäna en förmögenhet. Jag kan inte så någon investeringsmöjlighet som är i närheten av uran när det gäller risk/reward.

Vad tror ni?

Jag rekommenderar alla som vill lära sig mer att följa hashtagen #uranium på Twitter!
Citera
2021-04-11, 20:45
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marshallnongrata
Intressant att du tar upp denna investering. Jag har nyligen gjort lite egen DD på just denna marknad.

Att notera: Det byggs/planeras just nu för 48(!) st nya kärnkraftsverk världen över.
Kina med flest; 16 st.
Indien; 6 st.
UAE; 3 st.

Källa: https://www.world-nuclear.org/information-library/current-and-future-generation/plans-for-new-reactors-worldwide.aspx
Barakah nuclear power plants första reaktor i just UAE kopplades in på nätet härom dagen faktiskt.
Och de tre andra reaktorerna planeras att tas i drift efterhand under året och kommer att förse landet med 25% av sin elektricitet helt fossilfritt. Inte illa för ett oljeland.
Citera
2021-04-11, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Hur är det..?

USA med Biden har ju gått ut med att de vill satsa app miljön, läs här så får du svar på din fråga, Hunt Vogtle:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nuclear_power_in_the_United_States

Kina bygger 20talet nya as se speak
Senast redigerad av KFCnogger 2021-04-11 kl. 21:02.
Citera
2021-04-11, 21:04
Medlem
UraniumMans avatar
Citat:

Kina med flest; 16 st.
Indien; 6 st.
UAE; 3 st.

Kina gick nyligen ut med att de vill expandera kärnkraftsflottan ÄNNU snabbare. Plus 40 procent inom fem år. 💥💥💥
Citera
Medlem
Citat:

Kina med flest; 16 st.
Indien; 6 st.
UAE; 3 st.

Är det mycket?

Hur många finns det?

Hur många kärnkraftverk avvecklas under samma period?
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KFCnogger
USA med Biden har ju gått ut med att de vill satsa app miljön, läs här så får du svar på din fråga:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nuclear_power_in_the_United_States

Kina bygger 20talet nya as se speak

Jo, man vill. Kan man det dock ?

För jag har uppfattningen att man gärna nog önskar själva elen, så länge den inte produceras på den egna "bakgården".

Finns ju många "miljö-gretor" i USA som ser på kärnkraft som djävulens uppfinning.

Mitt inlägg skall inte tas för att jag önskar att "basha".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in